![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En toch blijven voortdoen, verplicht! Omdat ik het zeg! En de realiteit? We doen alsof ze niet bestaat. Laat de mensen maar zelf kiezen, ze zijn, in tegenstelling tot wat jij schijnt te denken, niet achterlijk. Ze hebben mensen zoals u niet nodig om hun leven te organiseren, en zeker niet om hen te komen vertellen wat ze verplicht moeten leren.
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Door te fokussen op de laatste zin in zijn post en die er uit te lichten toont ge aan dat de vinger leggen op het politieke aspekt bij U haast een obsessie is. (Bijna zo groot als de mijne.... ![]() En daardoor merkt ge blijkbaar niet eens dat zijn argumentatie totaal anders is dan die van mij. Ik stel ronduit en onomwonden: Citaat:
Initieel zoudt ge dus die situatie moeten bejanken. Het Franstalig onderwijs was namelijk 150 jaar lang dé grote motor van de verfransingsmaschine. Als politiek misbruik kon dat tellen!
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 23 januari 2013 om 10:47. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
de discussie over talen in ons onderwijs, welke talen we aanbieden, gaan we een verplichte rangorde aanstellen of niet, hoe veel uren gaan we aanbieden op welk niveau, enz, mag geen politiek spelletje zijn. Dat is een discussie die door linguistieken en pedagogen moet gevoerd worden. Het Frans aanleren als 2e taal heeft als voordeel dat er een pak andere, Romaanse talen, toegankelijker worden. Diegenen die Latijn studeren hebben dat, dacht ik toch, ook, maar niet iedereen studeert Latijn. Het heeft ook als voordeel, zoals je zegt, dat het een moeilijke taal is voor ons, maw onze jeugd wordt meer uitgedaagd dan bij een gemakkelijkere taal. Ik zou eerder twijfelen tussen het Frans en het Duits (ook geen simpele taal ondanks dat we er zo dichtbij staan) als 2e taal. Laat het Engels, waar we elke dag mee in aanraking komen, maar als 4e taal onderwezen worden, je gaat daar echt niemands kansen mee afnemen hoor.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Hier neemt hij het op voor het Frans boven het Engels om af te geven tegen al dan niet vermeende 'flaminganten' die de plaats van het Frans in het onderwijs vraag stellen.
Citaat:
Citaat:
![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 23 januari 2013 om 11:25. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vorige zomer, hebben 4 kinderen van 14 jaar oud op vakantie geweest bij Franstalige familie van mij, zuiver om hun Frans te leren. 2 van hen volgen in Vlaanderen onderwijs en kregen dus al vanaf het 5de leerjaar verplicht Frans, de 2 andere gaan al hun hele leven in Nederland naar school en hebben NOOIT Frans onderwezen gekregen. Eigenaardig genoeg, was het na 4 weken één van de jongeren die NOOIT Frans onderwezen kreeg, die het beste Frans sprak en zelfs reeds kon lezen en schrijven. De leerling met de slechtste punten op de test was de leerling die op school de meeste punten behaalde op Frans. Daar mijn Franstalige familieleden dit niet begrepen, zijn zij op de ouderavond naar die leerkracht Frans gestapt om te horen hoe dit mogelijk was. Tot hun grote verbazing, kon die leerkracht geen gesprek met hen voeren in het Frans. De leerkracht kende namelijk enkel het school Frans en dat van enkele vakanties in het buitenland. Deze leerkracht geeft ook Spaans, en ging ook daar finaal onderuit in kennis van de gebruikstaal. De vraag is dus, welk nut heeft het om een taal te verplichten in de leerstof, als het onderwijzende personeel zelf de taal niet eens deftig machtig is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Een argumentatie vanuit zuiver politieke overwegingen. Met andere woorden: Citaat:
![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 23 januari 2013 om 11:28. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik denk dat dit vanzelf spreekt, je kan nu eenmaal mensen niet verplichten van iets aan te leren.
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Men kan trouwens beter de lessen aanvullen met meet technische lessen dan met taalpakketten die na schooltijd vaak nooit meer gebruikt worden. Wat de technische kennis van onze jongeren ligt ver onder het gemiddelde in de wereld en in Europa |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
- Het Vlaamse onderwijs. - Het onderwijs aan kinderen van, meestal niet-Europenanen, die hier maar tijdelijk (1, 2, 3 jaar) verblijven. Verder ziet gij het onderscheid niet tussen een taal leren omdat deze nuttig kan zijn in de verdere ontplooiing van een kind(zoals bv Latijn of Grieks en Frans im redenen die ik hoger aangaf). En een taal leren omdat deze zeer nuttig is als werkmiddel. Ps Met wat ik tijdens de catechismuslessen van buiten moest leren heb ik in mijn later beroepsleven ook niks kunnen doen. Nochtans was dit achteraf gezien ook een geheugentraining, die dan weer wel nuttig was. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Alleen is daar geen verband met nu eens uw pleidooi voor het Frans als lingua franca en dan weer voor het Engels naargelang het u goed uitkomt. Citaat:
![]() O neen? Waaruit besluit ge dat dan wel? Waar was dat onderscheid tot dusver in deze diskussie dan wel aan de orde?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 23 januari 2013 om 12:27. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je opmerking bestaat uit twee elementen. 1) Franstaligen op hun plaats te wijzen Daar zijn Vlaamse politici erg bedreven in, het gebeurt dagelijks en is gratis. 2) stoppen met het Frans te verplichten in het onderwijs. Dat moet Vlaanderen hélemaal zelf doen, heeft politieke, psychologische en maatschappelijke implicaties. Dit is niet gratis : Het vergt politiek kapitaal en (in eerste instantie) geld. Ergo: Schelden en verontwaardigd zeuren over Franstaligen (waarom NL daar niet verplicht is bv) is echt véél goedkoper dan zelf een beslissing nemen. Het zal dus voorlopig niet gebeuren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En ik weet dat voor het afschaffen van het onderwijs in het Frans geen draagvlak bestaat en dat Vic Van Aelst zelfs door zijn eigen partij werd teruggefloten, als ik me niet vergis. Ik redeneerde dan aan totaal hypothetisch maar ga daarin nu eens efkes mee. Zoals ik U inschat zijt gij iemand die er steeds zal naar streven van Nederlands te spreken in Brussel en dat dus logischerwijze ook toejuicht bij andere Nederlandstaligen. Welnu, de beste manier om dat te bereiken is van ervoor te zorgen dat het onderwijs perfekte Fransonkundigen aflevert. Want als ze het kunnen spreken dan zal de grote meerderheid het toch doen. En als ze het niet kunnen uiteraard niet. Het ei van Columbus. Het is doodgewoon een kwestie van wat ge wilt bereiken. Want wij en enkele anderen spreken misschien wel Nederlands te Brussel maar dat blijven geïsoleerde "eenmansakties" die globaal genomen niets uithalen.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 23 januari 2013 om 12:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wie weet kunnen we dan zelfs naar een onafhankelijk Vlaanderen evolueren dat niet verplicht onderhorig moet blijven aan Belgie.
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
dat gebeurt ook in andere talen hé. Zet een Duitser in een Vlaams gezelfschap die geen woord Duits kent, nog nooit 1 les Duits heeft gehad, wel die Vlamingen gaan Duits proberen te spreken. ik heb zelf ooit een "gesprek" gehoord waar een paar Vlamingen probeerden Italiaans te spreken en ze waren trots dat ze het toch goed deden ondanks dat het de eerste keer was dat een woord Italiaans spraken. het taalonderwijs heeft daar dus niets mee te maken, wel met een mentaliteit. ik spreek zelf relatief goed Frans maar ga nooit Frans spreken in een Brusselse winkel. Ik ben al een paar keer weggelopen hoor en bij de concurrentie gaan kopen. Heeft dat te maken met het feit dat ik Frans als 2e taal heb geleerd?
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Europees Commissaris
|
![]() Het is zeer zeker een kwestie van mentaliteit en identifikaties maar met mijn 'oplossing' kan die verkeerde mentaliteit praktisch bekeken 'bijgesteld' worden ...
Want wij en enkele anderen spreken misschien wel Nederlands te Brussel maar dat blijven geïsoleerde "eenmansakties" die globaal genomen niets uithalen.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 23 januari 2013 om 12:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#99 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Men moet niet de onderwijzers van nu en binnenkort met de vinger wijzen maar het hele zootje "medewerkers" dat al jaren bezig is in het onderwijs met het warm water opnieuw uit te vinden, alles te veranderen wat bestond en er dan hun naam onder te zetten, goed voor promotie. Nu ontdekken we wat voor een onheil ze hebben aangericht, want ook die leerlingen worden nu kandidaat lesgevers... en zijn allesbehalve beter dan de vroegere!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
We gaan ze vanaf nu zeker leren dat Mandela een veroordeelde massamoordenaar is, of zou weten dat hij een Nobelprijs voor de vrede winnaar is voldoende kennis zijn voor onze leerkrachten over Mandela?
![]() |
![]() |