![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Vergeet ook niet dat leerlingen vaak thuis negatieve berichten ontvangen van hun ouders tgo de Franse taal. Dat moet ook opgevangen worden in de klas. Plus het feit dat er overal koeterwaals Engels en Frans en Nederlands gesproken wordt zodat een leerling zich kan afvragen waarom die eigenlijk nog rekening moet houden met een accent aigu, een accent grave of een accent circonflexe en met de vervoeging van werkwoorden want blijkbaar volstaat in vele gevallen de infinitief of een variatie ervan. Als ze dan in een hogeschool zitten, panikeren ze als ze een portefuille in het Frans moeten presenteren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Pertang niet meer van de jongste, die man. (maar ze heten die opleiding, en andere gelijkwaardigen, wel bachelor tegenwoordig. Vroeger kon je altijd eens proberen, zelfs bissen of trissen in 1° en of 2° kan, en als dat niet lukte haalde je wel je diploma van onderwijzer of regent ...) .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik zie niet in waarom je op school een vreemde taal zou moeten aanleren. Dat kan later nog altijd als je dat nodig zou vinden. Onze leraar Frans in het middelbaar vond dat indertijd zelf ook. Bovendien smelt de kennis die op school werd aangeleerd algauw als sneeuw voor de zon.
Laatst gewijzigd door Gamla : 22 januari 2013 om 12:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat ben je met een landbouwer die 3 talen perfect spreekt, maar nooit heeft begrepen waarom hij mest moet gebruiken voor het telen van zijn gewassen? Wat ben je met een verpleegkundige die je in het perfect Frans te woord kan staan, maar niet weet hoe ze een verband moet aanbrengen, omdat ze de taal niet begreep tijdens de lessen? Ga je een kind een jaar laten overdoen, omdat het geen vreemde taal kan begrijpen, maar een perfecte lasser is? Ga je een kind een jaar laten overdoen, omdat het een foute tongval heeft bij het uitspreken van een Engels woord, maar wel perfect een feestmaal kan bereiden? 90% van de leerlingen hebben na hun schooltijd enkel nog een vreemde taal nodig als ze op vakantie zijn en komen verder NOOIT meer in contact met vreemde talen. En het Engels dat ze dan nodig hebben, leren ze van TV en via hun PC. Wie naar Vlaanderen komt, moet mara de taal van Vlaanderen leren of aanvaarden dat hij/zij niet verder zal geraken dan een Fransman die geen Engels kent in de VS. Men moet nu eindelijk eens stoppen met het Nederlands als een minderwaardige taal te beschouwen in Vlaanderen en neerbuigend te zijn tegenover anderstaligen. Onze grootouders hebben gevochten om eindelijk Nederlandstalig onderwijs te bekomen in het Vlaams onderwijs en vandaag gaat men dit terug afschaffen. Dus nee, geen verplichte vreemde talen meer binnen het onderwijs. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Dat wetende heb ik mij de hele week keihard voorbereid en op het examen zelf een copy-paste gedaan van wat ik al de hele week geschreven had en mijn hele familie op fouten had laten nakijken. Anders zou ik zeker gebuisd zijn. Citaat:
Ook mee akkoord. Er zijn grenzen.
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Kweenie. Dat in vetjes is een straffe stellingname. Ik heb groot geluk ontleend aan mijn talenkennis. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Burger
|
![]() Waarom Frans? Omdat het een taal is die in België gesproken wordt?
Waarom dan geen Duits? En waarom vinden onze Waalse vrienden dat dan niet? Nederlands is in Wallonië niet eens een verplicht vak. Hun taal - het frans - en bij uitbreiding cultuur en dus gemeenschap is immer superieur... Het is die gedachte die dit land naar de afgrond brengt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 22 januari 2013 om 14:28. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Europees Commissaris
|
![]() Zijn de Franstaligen dom en arm omdat ze geen Nederlands spreken...?
En waarom hoeven ze dan wel geen Nederlands te kunnen?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 22 januari 2013 om 15:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En bij mijn weten, ik kan fout zitten, moeten alle leerlingen uit het BSO ook het basisonderwijs volgen voor ze naar het BSO kunnen gaan. En ja, dat is een straffe stellingname. Zeker als je weet dat 1/2 van mijn familie Franstalig is. Als wij in een Franstalig gebied op bezoek gaan, spreken wij Frans, komen zij naar een Nederlandstalig gebied, spreken zij Nederlands. In Brussel spreken we elk onze eigen moedertaal. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
ook in Wallonië, waarom niet? Zoveel te jonger men aan een taal begint zoveel te beter men ze leert. Rond een jaar of 10 komt men aan de "kritische leeftijd", waarna het aanleren van een taal moeilijker wordt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() - lol -
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Aangezien - hoewel Frans de tweede en Engels de derde taal is - het niveau van Engels in het algemeen behoorlijk hoger is dan dat van Frans, lijkt het mij niet meer dan logisch om Frans nog vroeger aan te leren. Jonge kinderen pikken nu eenmaal sneller een taal op dan oudere kinderen. En net daarom gebeurt het nu trouwens soms al in enkele scholen (zelfs in kleuterklassen). Meertaligheid is een belangrijk pluspunt voor vele zaken, dus ik zie echt niet in wat daar tegen kan zijn. Natuurlijk is het zo dat je een taal enkel echt leert spreken door ze te gebruiken, maar een goede basis in je jeugd, maakt het wel duizend keer makkelijker om het later op te pikken wanneer je het nodig hebt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |