![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Voor die buffetkast op de trein (komt misschien eenmaal in de drie jaar voor dat je eens zoiets groot moet vervoeren) kan je bijvoorbeeld eens een wagen huren of instappen in een soort autodeelproject voor zulk occasioneel vervoer van vracht. Je zou kunnen beargumenteren dat een groot gezin nood heeft aan een wagen louter en alleen om naar de winkel te gaan. Wel ik ken zo een gezin dat zijn gezinswagen heeft buitengegooid, elke twee �* drie weken gaan zij met een deelauto naar de Makro om ineens alle zware en 'bulkgoederen' aan te kopen voor een hele poos. Dit komt hen veel goedkoper uit dan permanent een wagen te bezitten ! Kleinere boodschappen (verswaren, brood, charcuterie, groenten en fruit, ...) kan je gerust doen in buurtwinkels en bij de lokale middenstand ipv naar de hypermarkten ervoor te lopen. De kwaliteit is beter en je steunt er ook nog eens de kleine winkeliers mee ! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Elke dag gebeuren er op diverse plaatsen ongevallen tijdens de ochtend- en avondspits. Zelfs BDW, die je toch bezwaarlijk een anti-autobeleid kan aanwrijven, heeft gezegd dat er tot 600 ongevallen en incidenten in de Kennedytunnel per jaar gebeuren, oftewel bijna twee per dag, waardoor het verkeer ernstig hinder ondervindt. De dagen dat ons spitsverkeer geen hinder ondervindt van ongevallen en incidenten zullen ongeveer in verhouding zijn met de dagen waarop het OV staakt. Minder dan tien per jaar dus ! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Minister-President
|
![]() Je woonplaats is dan best wel goed gekozen. Ik ken zo ook wel wat gezinnen, maar ze wonen wel bijna allemaal op plekken die goed ontsloten zijn met het openbaar vervoer, nabij een treinstation dat frequent wordt aangedaan, meestal in een stad...
Zonder auto kunnen ze die (iets hogere) immobiliënprijzen echter wel betalen, en ze krijgen er vaak heel wat meer tijd voor terug. Wat ben je immers aan een ruime woning met tuin op een halve hectare, als je er amper tijd in kan doorbrengen, omdat je minstens 2 tot 4 uur moet pendelen, elke dag?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik heb misschien meer lawaaioverlast en een minder fraai uitzicht dan iemand die in een groenverkaveling tussen de velden en bossen woont. Maar ik kan niet klagen met een station op amper tien minuten wandelen en diverse tram- en buslijnen naast de deur. Wil ik in het groen zitten wandel ik naar een park. Ik heb nog geen seconde spijt gehad van de geografische ligging van mijn woonplaats, makkelijk woon-werkverkeer en winkels bij de vleet in de buurt. Ik hoef niet aan dat auto-infuus noodlijdend te blijven liggen ! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Minister-President
|
![]() Je bent nog een hevigere missionaris dan ik, freespirit
![]() ![]()
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Het gaat dus niet enkel om de prijs. Als je wil gaan vergelijken, moet je ook vnl. verhouding prijs/kwaliteit in rekening brengen. Niet zelden rechtvaardigt een beduidend betere kwaliteit ruimschoots een iets hogere prijs. Laatst gewijzigd door lohabra : 6 mei 2014 om 21:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Minister
|
![]() Citaat:
En ga je mij nu betichten van liegen ofzo? Ik heb die lijn meer dan een jaar noodgedwongen gebruikt en heb vele mogelijke variaties geprobeerd hoor. Neen, een plooifiets bespaart mij geen minuut tijd. Als ik in Halle wil fietsen, wilt dat zeggen: geen basiliekstraat gebruiken en rond rijden. In Zellik tijdens de spits is het gewoonweg gevaarlijk rijden onder meer door een totaal gebrek aan fietspaden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Trouwens wat zit jij eigenlijk te zagen over bedrijfswagens? Is het dan niet goed dat mensen die een wagen nodig hebben, zo op een goodkope manier aan een goed onderhouden wagen kunnen geraken, zelfs op jonge leeftijd? Neen, we moeten met zijn allen investeren in het OV. Wie op die manier niet op het werk geraakt, die woont op de verkeerde plek. Goed dat je goedkoop je huisje kan verkopen en een ander kan kopen op een betere plek in België. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen, heus niet "bijna altijd". In uw geval schijnbaar wel, ook al omdat u schijnbaar verkiest vijf kilometer af te leggen op een blijkbaar heel trage bus. Echter, vijf kilometer met de fiets kan iemand met een gezond lichaam op een kwartiertje afleggen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja, je kan immers opteren voor een kilometerverzekering. Maatschappij Corona.
Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 6 mei 2014 om 21:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dan moet u nog weten dat we vrij zuinig met onze wagen omgaan. Heel veel dagelijkse verplaatsingen doen we met de fiets. Bepaalde gezinsuitstappen en familiebezoek doen we omwille van de afstand soms met de wagen. Ook bij onze vakanties komt de wagen in zicht, net zoals bij het bezoek aan mijn familie in Oostenrijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het grootste gevaar kwam toen nog van het paard van de melkboer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het grootste gevaar kwam toen nog van het paard van de melkboer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Eerlijk gezegd hoor ik voortdurend dat OV in België "duur", "te duur" is. Alleen, is er iemand in staat dat eens aan te tonen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wel, ik kijk uit naar een vergelijking. Ik ben immers benieuwd naar de (bewijs)grond van jullie conclusie dat OV in België "te duur is voor wat het is".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
Minister-President
|
![]() Als je wil zien hoe goed het verkeer in de Meir wellicht zou vlotten mochten er auto's door kunnen, kijk dan eens naar bijvoorbeeld de Elsensesteenweg. Je geraakt er op noch over, tijdens de spits doe je makkelijk een halfuur over een goede km. Goed, wanneer het kalm is, kan je er wel door, zo rond 21u 's avonds... Wie met de wagen wil komen, doet dat lang niet altijd uit logische overwegingen, maar vaak uit gewoonte. Ook al doe je er dubbel zo lang over als met de fiets, trager dan met de fiets, alleen het openbaar vervoer staat net zo hard stil... Ik kan me amper voorstellen dat er iemand wil winkelen, laat staan wonen, maar goed, die straat is zo smal, dat 2 rijvakken eigenlijk amper ruimte overlaten voor een deftig voetpad langs beide kanten, laat staan voor parkeerplaatsen, dat kan er ook wat mee te maken hebben. In een ander land zou er ondertussen wellicht een tram rijden, nadat de straat helemaal vernieuwd en autovrij gemaakt is...
![]() |
![]() |