Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 6 mei 2014, 18:13   #81
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Als gewone werkende mens zonder koters kom ik niet in aanmerking voor een hele hoop van dat korting en gratis gebeuren. (het wordt ten slotte toch grotendeels betaald door subsidies, dus ik betaal zowiezo mee voor uw follieke.)

U mag het Blegische OV niet duur vinden, maar ik vind het een extra kost die ik gerust kan vermijden.
Voor verplaatsingen die geen vracht vergen nemen we gewoon de motorscooter, ook geen parkeergezeik, files zijn een grappig iets, en het is nog plezant ook.
En voor vervoer met vracht, veel plezier met uw buffetkast op de trein.
In een vorige post heb ik reeds aangetoond dat het zever is te denken dat je in een eenpersoonshuishouden of een gezin zonder kinderen goedkoper afbent met een eigen wagen dan met het OV. Er zijn genoeg 'profijtelijke' mogelijkheden.

Voor die buffetkast op de trein (komt misschien eenmaal in de drie jaar voor dat je eens zoiets groot moet vervoeren) kan je bijvoorbeeld eens een wagen huren of instappen in een soort autodeelproject voor zulk occasioneel vervoer van vracht.

Je zou kunnen beargumenteren dat een groot gezin nood heeft aan een wagen louter en alleen om naar de winkel te gaan. Wel ik ken zo een gezin dat zijn gezinswagen heeft buitengegooid, elke twee �* drie weken gaan zij met een deelauto naar de Makro om ineens alle zware en 'bulkgoederen' aan te kopen voor een hele poos. Dit komt hen veel goedkoper uit dan permanent een wagen te bezitten ! Kleinere boodschappen (verswaren, brood, charcuterie, groenten en fruit, ...) kan je gerust doen in buurtwinkels en bij de lokale middenstand ipv naar de hypermarkten ervoor te lopen. De kwaliteit is beter en je steunt er ook nog eens de kleine winkeliers mee !
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2014, 18:17   #82
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Tof, een ongeval vergelijken met het normale functioneren van het openbaar vervoer.

Komt net iets minder voor dan een staking bij het OV.
Mag ik nu aub even luidop lachen !?

Elke dag gebeuren er op diverse plaatsen ongevallen tijdens de ochtend- en avondspits. Zelfs BDW, die je toch bezwaarlijk een anti-autobeleid kan aanwrijven, heeft gezegd dat er tot 600 ongevallen en incidenten in de Kennedytunnel per jaar gebeuren, oftewel bijna twee per dag, waardoor het verkeer ernstig hinder ondervindt.

De dagen dat ons spitsverkeer geen hinder ondervindt van ongevallen en incidenten zullen ongeveer in verhouding zijn met de dagen waarop het OV staakt. Minder dan tien per jaar dus !
Oud 6 mei 2014, 18:20   #83
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

Je woonplaats is dan best wel goed gekozen. Ik ken zo ook wel wat gezinnen, maar ze wonen wel bijna allemaal op plekken die goed ontsloten zijn met het openbaar vervoer, nabij een treinstation dat frequent wordt aangedaan, meestal in een stad...
Zonder auto kunnen ze die (iets hogere) immobiliënprijzen echter wel betalen, en ze krijgen er vaak heel wat meer tijd voor terug. Wat ben je immers aan een ruime woning met tuin op een halve hectare, als je er amper tijd in kan doorbrengen, omdat je minstens 2 tot 4 uur moet pendelen, elke dag?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2014, 18:27   #84
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Je woonplaats is dan best wel goed gekozen. Ik ken zo ook wel wat gezinnen, maar ze wonen wel bijna allemaal op plekken die goed ontsloten zijn met het openbaar vervoer, nabij een treinstation dat frequent wordt aangedaan, meestal in een stad...
Zonder auto kunnen ze die (iets hogere) immobiliënprijzen echter wel betalen, en ze krijgen er vaak heel wat meer tijd voor terug. Wat ben je immers aan een ruime woning met tuin op een halve hectare, als je er amper tijd in kan doorbrengen, omdat je minstens 2 tot 4 uur moet pendelen, elke dag?
Je slaat dus de nagel op de kop en komt terug uit bij een van de voornaamste pijnpunten van onze hedendaagse maatschappij: vele gezinnen zijn te ver af gaan wonen van de bestaande woonkernen met hun aanwezige infrastructuur. Die mensen wonen vaak ook zeer ver af van hun werk, waardoor ze zich afhankelijk maken van hun wagen.

Ik heb misschien meer lawaaioverlast en een minder fraai uitzicht dan iemand die in een groenverkaveling tussen de velden en bossen woont. Maar ik kan niet klagen met een station op amper tien minuten wandelen en diverse tram- en buslijnen naast de deur. Wil ik in het groen zitten wandel ik naar een park. Ik heb nog geen seconde spijt gehad van de geografische ligging van mijn woonplaats, makkelijk woon-werkverkeer en winkels bij de vleet in de buurt. Ik hoef niet aan dat auto-infuus noodlijdend te blijven liggen !
Oud 6 mei 2014, 18:32   #85
groentje
Minister-President

Standaard

Je bent nog een hevigere missionaris dan ik, freespirit Ik probeer meestal te vermijden dat er meerdere posts van mij onder elkaar staan
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
Oud 6 mei 2014, 19:38   #86
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Zelfs als je vanuit het CS in Antwerpen naar de Grote Markt of de Groenplaats wil gaan of zelf 't Eilandje of 't Zuid is dit sneller te voet dan met de eigen wagen. Willen we de test eens doen ?

Bovendien is wandelen gezond en aangenaam als het niet regent. Je spaart er dus ook een duur fitnessabonnement mee uit !
Ja natuurlijk is het sneller om te voet te gaan van het CS naar de Groenplaats. De Meir is namelijk autovrij; maar dat is ook een politieke keuze geweest. Mocht de Meir niet autovrij geweest zijn, dan zou de de rit met de auto ook sneller geweest zijn.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2014, 20:57   #87
lohabra
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hebt u al eens prijzen vergeleken? Ooit als eens de prijs van een treinkaartje voor een gelijkaardige afstand vergeleken tussen de NMBS, NS en SNCF?
Lees het citaat nog eens ?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Athelas Bekijk bericht
Er is één groot probleem. Het OV is gewoon slecht in België en te duur voor wat het is.
Het gaat dus niet enkel om de prijs. Als je wil gaan vergelijken, moet je ook vnl. verhouding prijs/kwaliteit in rekening brengen. Niet zelden rechtvaardigt een beduidend betere kwaliteit ruimschoots een iets hogere prijs.

Laatst gewijzigd door lohabra : 6 mei 2014 om 21:00.
lohabra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2014, 21:37   #88
Athelas
Minister

Standaard

Citaat:
Dan nog kom ik aan 31 + 8 + 10 = 59 minuten. U sprak echter over anderhalf uur en meer.

Met een (plooi)fiets kunt u uw reistijd nog beperken trouwens.
Als u mij een connectie kan geven tussen Halle en Sint-Agatha-Berchem die er maar 31 minuten over doet, dan heeft u betere ogen dan ik.

En ga je mij nu betichten van liegen ofzo? Ik heb die lijn meer dan een jaar noodgedwongen gebruikt en heb vele mogelijke variaties geprobeerd hoor. Neen, een plooifiets bespaart mij geen minuut tijd. Als ik in Halle wil fietsen, wilt dat zeggen: geen basiliekstraat gebruiken en rond rijden. In Zellik tijdens de spits is het gewoonweg gevaarlijk rijden onder meer door een totaal gebrek aan fietspaden.
Athelas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2014, 21:40   #89
Athelas
Minister

Standaard

Citaat:
Schijnbaar hebt u ergens een auto gratis op de kop kunnen tikken. Of zat dit ergens in een doos waspoeder?

Mag ik er uit van uitgaan dat geen bijkomende kosten hebt als verzekering, klein en groot onderhoud, belasting, autokeuring...

Om maar te zeggen: uw berekening kan geen basis vormen voor een vergelijking, daar u meerdere parameters wegcijfert.
Wordt een verzekering of een belasting dan duurder naarmate je meer kilometers doet?
Oud 6 mei 2014, 21:49   #90
Athelas
Minister

Standaard

Citaat:
Beste Jan, het is wel duidelijk dat deze poster (blijkt ook uit andere van zijn posts) een bedrijfswagen onder zijn gat heeft geschoven gekregen.
Je bedoelt: heeft voor gewerkt, promotie gemaakt en daardoor over een bedrijfswagen kan beschikken.

Citaat:
Zulke mensen, heb er ook talloze in mijn kennissenkring, beseffen op den duur niet meer wat een (bescheiden) auto allemaal kost voor stervelingen die die daadwerkelijk van a tot z moeten bekostigen en onderhouden. We spreken dan algauw van het equivalent van de huur van een (bescheiden) appartement per maand.
Neen hoor, ik weet best wat een auto kost als je alles optelt en dan moet je nog niet zot doen. Ik heb namelijk 7 jaar mijn eigen wagen bekostigd.

Trouwens wat zit jij eigenlijk te zagen over bedrijfswagens? Is het dan niet goed dat mensen die een wagen nodig hebben, zo op een goodkope manier aan een goed onderhouden wagen kunnen geraken, zelfs op jonge leeftijd? Neen, we moeten met zijn allen investeren in het OV. Wie op die manier niet op het werk geraakt, die woont op de verkeerde plek. Goed dat je goedkoop je huisje kan verkopen en een ander kan kopen op een betere plek in België.
Oud 6 mei 2014, 21:53   #91
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Toch wel hoor Jan, bijna altijd.
Neen, heus niet "bijna altijd". In uw geval schijnbaar wel, ook al omdat u schijnbaar verkiest vijf kilometer af te leggen op een blijkbaar heel trage bus. Echter, vijf kilometer met de fiets kan iemand met een gezond lichaam op een kwartiertje afleggen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2014, 21:55   #92
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wordt een verzekering of een belasting dan duurder naarmate je meer kilometers doet?
Ja, je kan immers opteren voor een kilometerverzekering. Maatschappij Corona.

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 6 mei 2014 om 21:57.
Oud 6 mei 2014, 22:03   #93
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die tijd om parkeerplaats te zoeken, de kosten die eraan verbonden zijn (als Antwerpenaar weet ik dat parkeren in 't stad ernorm duur is, zeker in de rode zone zijnde de historische binnenstad en vrijwel alle winkelbuurten), de stress en ergernis onderweg, ... allemaal zaken die de autoliefhebbers blijkbaar met veel gratie onder de mat willen vegen en ze nemen dit niet mee in hun afweging tussen OV en de wagen.
Als het gaat om de daadwerkelijke kostprijs van een wagen, dan stel ik meer dan eens vast dat mensen lijden aan zware verdringing. Ik heb al enkele malen de berekening gemaakt. Welnu, een gezinswagen kost een heel grote hap uit ons budget.

Dan moet u nog weten dat we vrij zuinig met onze wagen omgaan. Heel veel dagelijkse verplaatsingen doen we met de fiets. Bepaalde gezinsuitstappen en familiebezoek doen we omwille van de afstand soms met de wagen. Ook bij onze vakanties komt de wagen in zicht, net zoals bij het bezoek aan mijn familie in Oostenrijk.
Oud 6 mei 2014, 22:05   #94
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/...oer-nooit.aspx

Ik schrok enorm van dat hoge percentage 9 tot 12 jarigen dat nog nooit het OV heeft gebruikt. Op die leeftijd kende ik bijna niets anders en ondanks het feit dat wij thuis een gezinswagen hadden, gebruikten wij ook veel het OV en de fiets.

Dit alles stemt wel tot nadenken: hoe kunnen we bij de jongere generaties een mentaliteitswijziging bekomen als Koning auto zo prominent blijft onder de jongeren / kinderen ?

Al die auto-ontradingscampagnes en promotiecampagnes voor het OV en de fiets van de jongste twee tot drie decennia hebben dus blijkbaar nog maar weinig uitgehaald.
Wij te voet of per fiets.
Het grootste gevaar kwam toen nog van het paard van de melkboer.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2014, 22:05   #95
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/...oer-nooit.aspx

Ik schrok enorm van dat hoge percentage 9 tot 12 jarigen dat nog nooit het OV heeft gebruikt. Op die leeftijd kende ik bijna niets anders en ondanks het feit dat wij thuis een gezinswagen hadden, gebruikten wij ook veel het OV en de fiets.

Dit alles stemt wel tot nadenken: hoe kunnen we bij de jongere generaties een mentaliteitswijziging bekomen als Koning auto zo prominent blijft onder de jongeren / kinderen ?

Al die auto-ontradingscampagnes en promotiecampagnes voor het OV en de fiets van de jongste twee tot drie decennia hebben dus blijkbaar nog maar weinig uitgehaald.
Wij te voet of per fiets.
Het grootste gevaar kwam toen nog van het paard van de melkboer.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2014, 22:08   #96
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Het OV gebruikte ik niet, en mijdt ik ook nu zo veel mogelijk wanneer ik in België ben, dus dat kan ik niemand kwalijk nemen. Te duur, nooit op tijd en rijdt amper in mijn omstreken.
Eerlijk gezegd hoor ik voortdurend dat OV in België "duur", "te duur" is. Alleen, is er iemand in staat dat eens aan te tonen?
Oud 6 mei 2014, 22:12   #97
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Ja natuurlijk is het sneller om te voet te gaan van het CS naar de Groenplaats. De Meir is namelijk autovrij; maar dat is ook een politieke keuze geweest. Mocht de Meir niet autovrij geweest zijn, dan zou de de rit met de auto ook sneller geweest zijn.
Veel meer dan een politieke keuze, het was een keuze voor een leefbaardere stadskern. En zowat overal in Europa verspreidt zich dit, omdat men juist is gaan inzien hoe veel meer een autovrij of -luw centrum wel betekent voor de mensen.
Oud 6 mei 2014, 22:15   #98
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lohabra Bekijk bericht
Lees het citaat nog eens ?

Het gaat dus niet enkel om de prijs. Als je wil gaan vergelijken, moet je ook vnl. verhouding prijs/kwaliteit in rekening brengen. Niet zelden rechtvaardigt een beduidend betere kwaliteit ruimschoots een iets hogere prijs.
Wel, ik kijk uit naar een vergelijking. Ik ben immers benieuwd naar de (bewijs)grond van jullie conclusie dat OV in België "te duur is voor wat het is".
Oud 6 mei 2014, 22:20   #99
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als ik in Halle wil fietsen, wilt dat zeggen: geen basiliekstraat gebruiken en rond rijden.
En? Met de wagen mag je toch niet door die straat?
Oud 6 mei 2014, 22:52   #100
groentje
Minister-President

Standaard

Als je wil zien hoe goed het verkeer in de Meir wellicht zou vlotten mochten er auto's door kunnen, kijk dan eens naar bijvoorbeeld de Elsensesteenweg. Je geraakt er op noch over, tijdens de spits doe je makkelijk een halfuur over een goede km. Goed, wanneer het kalm is, kan je er wel door, zo rond 21u 's avonds... Wie met de wagen wil komen, doet dat lang niet altijd uit logische overwegingen, maar vaak uit gewoonte. Ook al doe je er dubbel zo lang over als met de fiets, trager dan met de fiets, alleen het openbaar vervoer staat net zo hard stil... Ik kan me amper voorstellen dat er iemand wil winkelen, laat staan wonen, maar goed, die straat is zo smal, dat 2 rijvakken eigenlijk amper ruimte overlaten voor een deftig voetpad langs beide kanten, laat staan voor parkeerplaatsen, dat kan er ook wat mee te maken hebben. In een ander land zou er ondertussen wellicht een tram rijden, nadat de straat helemaal vernieuwd en autovrij gemaakt is...
Jeroen Boone
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be