Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 september 2014, 21:19   #81
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Valentinus Bekijk bericht
Ik heb nog Franse les gehad van een Romanist die kwam van Leuven Frans (Limburg behoorde nog tot het Prinsbisdom Luik). Nu beweren dat die man ongeschikt was omdat hij zijn aggregaat gehaald had in het Frans, vind ik erg. Het zal wel typisch Vlaams zijn om dergelijke redenering te gebruiken en mensen uit te sluiten.
Euh, u bent ergens blijven steken in de tijd. Het prinsbisdom Luik is al lang, heel lang voltooid verleden tijd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2014, 21:20   #82
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Limburg is pas in 1839 bij België gekomen. Dat zou je moeten weten. Taalproblemen waren zeker niet de hoofdzaak bij de opstand van de Zuidelijke Nederlanden. Ik denk dat toen Godsdienst (en de gretigheid van Frankrijk) grotere drijfveren waren. Trouwens Willem sprak en schreef Frans in huiselijke kring.
Niemand heeft iets anders beweerd. Geen idee dus waarom u dit ter sprake brengt.

Wel waren er duidelijke problemen in het unitaire België, iets wat u ontkent en daarmee aantoont de geschiedenis na 1830 niet te kennen.
Oud 8 september 2014, 21:23   #83
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De gemeenteraad wordt toch democratisch verkozen. Zij dragen op democratische wijze een burgemeester voor. Meestal wordt die ook aanvaard. Enkel wanneer men wil jennen dan gaat het niet door. Het niet benoemen van een Burgemeester die democratisch wordt voorgedragen enkel omwille van zijn taal, komt in het buitenland zeer slecht over. In jouw ogen zou het spreken van een andere taal overeenkomen met zware feiten als diefstal of moord. Arm Vlaanderen.
Jennen? Niets te jennen. De taalwetgeving is duidelijk. De voorgedragen kandidaten maakten zich schuldig aan het overtreden van de wetgeving. Hiermee tonen ze aan een slechte kandidaat te zijn voor het burgemeesterschap.

Dit gaat dus niet om een weigering tot benoeming "omwille van zijn taal". Dat is zelfs een groteske leugen.

Het gaat erover dat iemand de wetten van dit land aan zijn laars lapt. Wat een burgemeester vervolgens thuis spreekt, met vrienden, in de kroeg, op de markt... maakt niets uit. Zolang hij zich maar schikt naar de in voege zijnde wetten.
Oud 8 september 2014, 21:25   #84
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Van een esperantist zouden we trouwens een heel andere houding mogen verwachten

Een vermanend vingertje ? Ik ben op vrij veel Esperanto samenkomsten geweest. Als ik iets geleerd heb, dan is het wel respect voor elkaar. Taal is belangrijk, niet alleen als communicatiemiddel maar ook voor identificatie.

Omdat men bij de gewone mensen waren zag en hoorde men ook van de problemen ter plaatse. Taal wordt te veel gebruikt als machtsmiddel. In Kroatië, in Slovakije, in Oekraïne, in Letland, ... gaat het om de eigen taal maar is een accent soms voldoende om mensen uit te sluiten. Taal wordt dan gebruikt om eigen macht te vergroten.
Nietszeggende bewering. Ik wil trouwens wel eens zien of u de situatie in Slovakije kent. Toon mij maar even aan da tin dat land "de eigen taal maar ook een accent soms voldoende is om mensen uit te sluiten en dat de taal aldaar gebruikt wordt om eigen macht te vergroten".

Ik ben nu echt wel heel benieuwd. Sommigen zullen wel weten waarom ik dit vraag.
Oud 8 september 2014, 21:26   #85
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mauste Bekijk bericht
Flandre, terre d'accueil....
Potsierlijk.
Terwijl u ongetwijfeld staat te juichen bij de bijzonder strenge taalwetten in Québec...
Oud 8 september 2014, 21:29   #86
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een administratieve taal is nodig maar voor de rest zou men de mensen meer vrijheid moeten geven. Taal wordt nu teveel gebruikt als middel voor een elite om de macht te verwerven. Ongeveer zoals godsdienst vroeger werd gebruikt.

Taal is een deel van de identiteit van mensen. Maar niet het enige. Kleding, voedingsgewoonten, godsdiensten, rituelen, ... maken er tevens deel van uit.
Identiteit is belangrijk. Maar het is verkeerd een deeltje te nemen en dan te zeggen dat iedereen moet volgen of dat hij anders aan rechten verliest.
Er is niets verkeerd aan het bepalen van een administratieve taal alsook een leidende cultuurtaal binnen een gemeenschap. Het zorgt er immers voor dat verschillende gemeenschappen wel met elkaar kunnen communiceren en bijgevolg ook kunnen deelnemen aan eenzelfde sociaal leven.

In tegenstelling tot uw goedkope bewering sluit dit niet uit dat de afzonderlijke gemeenschappen of personen afstand moeten doen van hun eigen, afwijkende taal. Al heel lang wonen er in ons land Grieken en Armeniërs. Deze mensen zijn perfect geïntegreerd. Er stellen zich geen taalproblemen, alhoewel deze gemeenschappen intern aan hun voorouderlijke talen belang blijven hechten.
Oud 8 september 2014, 21:30   #87
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vroeger werd godsdienst voor hetzelfde doel gebruikt.
Neen, omdat godsdienst als exclusief werd opgevat, terwijl een administratieve taal vandaag de dag inclusief is.
Oud 8 september 2014, 21:32   #88
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een burgemeester wordt democratisch ge/verkozen uit de gemeenteraad en benoemd door de gewestregering die tegen de voordracht van de gemeenteraad kan ingaan, een specialiteit van Bourgeois die door het Grondwettelijk Hof een stille wenk mocht ontvangen i.v.m. zijn verkrampte interpretatie van de taalwetgeving in de Rand.
(Ter herinnering: Bourgeois weigerde de benoeming van burgemeester Caprasse op grond van een "interview"...Subjectiviteit troef! De dame kreeg van de RvS gelijk. Blamage voor Stijve Hark.
Kunt u mij de verwijzing geven naar de motivering van Bourgeois waarin hij zou aangeven dat de niet-benoeming louter besloten wordt op basis van een interview?
Oud 8 september 2014, 21:36   #89
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet onverdienstelijk, maar geen wet of decreet. De gemeente staat niet boven de taalwet. Geen enkele restaurateur kan dan ook gedwongen worden zijn anderstalige benaming te verwijderen of voor iets anders in te ruilen.
Oud 8 september 2014, 21:41   #90
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Jennen? Niets te jennen. De taalwetgeving is duidelijk. De voorgedragen kandidaten maakten zich schuldig aan het overtreden van de wetgeving. Hiermee tonen ze aan een slechte kandidaat te zijn voor het burgemeesterschap.

Dit gaat dus niet om een weigering tot benoeming "omwille van zijn taal". Dat is zelfs een groteske leugen.

Het gaat erover dat iemand de wetten van dit land aan zijn laars lapt. Wat een burgemeester vervolgens thuis spreekt, met vrienden, in de kroeg, op de markt... maakt niets uit. Zolang hij zich maar schikt naar de in voege zijnde wetten.
Daar gaat het niet over. Het gaat over toegedichte intenties zonder enige vorm van bewijs.

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2014, 21:51   #91
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Daar gaat het niet over. Het gaat over toegedichte intenties zonder enige vorm van bewijs.
Ja? Wel geef mij dan eens de tekst van de motivering tot niet-benoeming waarin er slechts wordt gesproken over "intenties".
Oud 8 september 2014, 22:26   #92
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja? Wel geef mij dan eens de tekst van de motivering tot niet-benoeming waarin er slechts wordt gesproken over "intenties".
qed

Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
Oud 8 september 2014, 22:31   #93
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
qed
M.a.w. u staat met de mond vol tanden.
Oud 8 september 2014, 22:38   #94
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
M.a.w. u staat met de mond vol tanden.
Niet echt, ik blijf in afwachting van het bewijs.

Oud 8 september 2014, 22:41   #95
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet echt, ik blijf in afwachting van het bewijs.
Euh, u beweert iets. Ik niet.

Aan u uw bewering dan ook te stofferen.
Oud 8 september 2014, 22:52   #96
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Euh, u beweert iets. Ik niet.

Aan u uw bewering dan ook te stofferen.
Ik beweer juist niets. Ik geef gewoon het feit weer dat er geen bewijs is.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 8 september 2014 om 22:53.
Oud 9 september 2014, 06:27   #97
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:

.
Ha, ja de pestomzendbrief van Peeters...
Een groteske leugen? Laat je hoogdravende, lachwekkende toon vallen, man.
Heeft de RvS Bourgeois terechtgewezen of niet door zijn niet-benoeming van Caprasse te vernietigen?
mauste is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2014, 06:31   #98
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Niet onverdienstelijk, maar geen wet of decreet. De gemeente staat niet boven de taalwet. Geen enkele restaurateur kan dan ook gedwongen worden zijn anderstalige benaming te verwijderen of voor iets anders in te ruilen.
Je onderschat hier natuurlijk de zachte dwangmiddelen die een gemeente kan inzetten om recalcitranten onder druk te zetten. Subsidiëring van lokale initiatieven, bestellen van benodigdheden bij lokale zelfstandigen, catering, enz.
Oud 9 september 2014, 06:33   #99
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat is woordenkramerij.
Dat zijn feiten.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2014, 06:34   #100
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Terwijl u ongetwijfeld staat te juichen bij de bijzonder strenge taalwetten in Québec...
Flauwe, inhoudloze trap van de ezel...
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be