Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 februari 2015, 21:49   #81
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Natuurlijk gaat het over uw complottheorie en deze van uw gelijkgezinden. Wat u stelt, is allemaal hypothese. Mij goed, en ik sta daar open voor. Maar u zult wel wat beter uit de hoek moeten komen: met argumenten, met feiten en met teksten die uw hypotheses bewijzen . En daar slaagt u maar niet in. U debiteert steeds maar dezelfde mantra. Meer nog, u faalt hier volkomen. U komt u er telkens weer belabberd uit. U lijkt me meer op een fantast.
O, maar dan zijn er wel een heel stel wetenschappers die je fantast kunt noemen. Lees eens iets anders dan die reli-prut. En wat meer argumenten zou ik je moeten geven, m'n beste. Noem maar eens wat waar ik niet voldoende bronmateriaal heb aangebracht. Heb jij al, buiten wat loze verwijten al iets zinnig geschreven?
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2015, 21:52   #82
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Mijn advocaat schrijft ook nog steeds in het Latijn, enkel in zijn praktijk hoor. Hij schrijft en spreekt ook nog andere talen.

Dat zal wel. Maar het had wel geen zin het titulum boven het kruis in het Hebreeuws te stellen indien geen kat het meer kon lezen noch verstaan.

Het was wel de bedoeling van een titulum boven een kruis (dat in een notendop de reden van de kruisiging aangaf) dat zoveel mogelijk mensen het konden verstaan. In casu, de Griekssprekenden, de Romeinen en... de Joden. Maar vooral de Joden in deze!

En dus, als men naast het Grieks en het Latijn ook het Hebreeuws bezigde, dan kan men er van uit gaan dat de doorsnee-Jood in die tijd nog Hebreeuws kon lezen en verstaan. Misschien zelfs meer nog: namelijk dat het Hebreeuws nog vrij courant werd gebruikt.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 6 februari 2015 om 22:06.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2015, 22:12   #83
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kom maar eens met wat bewijs. En heb je een suggestie betreft boeken ?
De brieven van Bar Kochba zijn een materieel bewijs bij uitstek. Indien niemand deze taal nog bezigde, noch verstond, waren die brieven nooit geschreven natuurlijk. En dan spreken we over een goede 130 jaar na Jezus. En dus nogmaals: kom eens af van uw heilige wolk.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 6 februari 2015 om 22:14.
Oud 6 februari 2015, 22:22   #84
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Waarom zou die er wel wonen?
Zoals ik al schreef; in of rond Jeruzalem. Waarom? Omdat hun familiegraf daar gevonden is.
Citaat:
Indien we doorgaan op het N.T. (en dat doet u toch ook de hele tijd...) dan zou Jezus geboren en getogen zijn in Nazareth en zou hij zich later gevestigd hebben in Kafarnaum.
Hoeveel keer moet ik je nog herhalen dat rond de tijd Jezus werd geboren er nog helemaal geen Nazareth bestond. En waarom denk je dat hij in Kafarnaüm woonde ? Omwille van die trouwfeest of zo ?
Citaat:
Jacobus echter zou later wel in Jeruzalem hebben gewoond vermits hij priester was van de Tempel.
En waarom denk je dat hij pas later in Jeruzalem is komen wonen ? Hij heeft het dan ook al ver geschopt als arme drommel van een timmermanszoon, is het niet ? Priester wordt je zomaar niet hoor. Dat was voorbehouden aan een betere kaste. Zoek het maar eens op.
Citaat:
Maar over de andere familieleden weten we niets.
We? Ik wel hoor. Wie zijn broers en zusters waren, wie zijn vader en moeder was, zijn tante en zijn oom, zijn grootouders. Tja, toch al heel wat hoor. Wist je dat Mariame's grootoom Judas de Galileeër was en Eucharia, de zus van Judas en Matteüs Syro haar ouders waren ? Mariame, je weet wel die ze Maria Magdalena noemen in het N.T.
Je ziet, ik heb het over de werkelijke familie van Jezus en geen halfslachtige zoals in het N.T. .
Citaat:
Tenzij... ja tenzij Eusebius het ons meent te moeten vertellen. En dan blijkt dat de familieleden van Jezus arme boeren waren, die geen enkel (politiek) gevaar betekenden.
Eusebius ? Nou, dat is nu wel de slechtste informateur die je kunt noemen hoor. Uitgerekend de spindokter van Constantijn.
Citaat:
Keizer Domitianus (lees: zijn rechtbank), daagde hen voor de rechtbank, vond ze maar triestige sloebers, niet in de verste verte Joods troonpredendenten waardig, en liet ze gaan.
O, je bedoeld de nota's van Hegesippus waar sprake is van kleinzonen van Jezus' broer Judas; Zacharia en Jakobus? Vespasianus had na de val van Jeruzalem al opdracht gegeven om alle leden van de nakomelingen van David op te sporen en te vervolgen om reden dat hier weer niet iemand de troon zou opeisen. Domitianus zette gewoon z'n vaders opdracht verder. Deze twee zonen werden wel ondervraagd, maar tot een proces is dit nooit gekomen hoor. Ze hielden vol dat ze totaal geen politieke aspiraties hadden zoals hun grootoom en nu leefden als verarmde boeren, en werden vrijgelaten. Al de bezittingen van hun voorouders werden toen al in beslag genomen en leefden al jaren ondergedoken. Is het dat wat je voor ogen had ?
Oud 6 februari 2015, 22:30   #85
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
De brieven van Bar Kochba zijn een materieel bewijs bij uitstek. Indien niemand deze taal nog bezigde, noch verstond, waren die brieven nooit geschreven natuurlijk. En dan spreken we over een goede 130 jaar na Jezus. En dus nogmaals: kom eens af van uw heilige wolk.
Is dit alles wat je kunt ophoesten ? magertjes....
En laat gelijk je bevindingen weten aan Wikipedia en de rest van de wetenschap.
Citaat:
De evangeliën zijn geschreven in het Koinè-Grieks.
bron: Wiki.

En dat komt omdat deze Griekssprekende joden schreven voor een Griekssprekend publiek.

Laatst gewijzigd door Aton : 6 februari 2015 om 22:30.
Oud 6 februari 2015, 22:34   #86
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat laatste is ook m'n wens natuurlijk, maar eerst nog een reactie op uw post:

Waar wij over beschikken is een vertaling van het Koinè naar het Nederlands. Zoals je zelf kunt vaststellen is dat niet alle Nederlandstalige versie hetzelfde laten zien. Als bv. Marcus het heeft over Jezus de nazarener, gaat men er gemakshalve van uit dat dit slaat op een inwoner van Nazareth gezien de latere auteurs het nog enkel hebben over Jezus van Nazareth. Probleem is dat er nog geen gemeente met de naam Nazareth bestond aan het begin van onze jaartelling. http://www.nazarethmyth.info/naz3article.html
Deze gemeente is pas ontstaan na de val van Jeruzalem ( 70 n.C. ). De auteur van Marcus heeft zijn heeft zijn evangelie kort na deze Joodse Oorlog geschreven en spreekt nog van Jezus de nazarener. De latere auteurs hebben het bewust of onbewust niet meer over ' nazarener ', maar over Nazareth. Dit misverstand schiep nu wel het probleem dat men de familie nu met een nep-reden naar Bethlehem diende te loodsen.
Waar jij het haalt om het laatste avondmaal hierin te betrekken is me niet duidelijk.
Waarom de familie in Kafarnaüm zou gewoond hebben is me ook niet duidelijk, vooral omdat het familiegraf zich niet zover buiten Jeruzalem bevindt.

Heel dat verhaal van Judas is een merkwaardig verhaal.

Jezus wist tijdens het laatste avondmaal (Pesach) reeds wie hem ging verraden. Hij kon dus gemakkelijk de bergen intrekken en dan had de verrader geen kans gehad. Dus hier klopt het niet. En waarom zou Judas Jezus een kus hebben moeten geven om hem 'herkenbaar' maken? Wees maar zeker dat de tempelwachters en anderen Jezus wel kenden van weleer.

Bovendien blijkt uit het verhaal van het Laatste Avondmaal dat Jezus en zijn familie niet in Jeruzalem woonden. Immers, indien ze er wel hadden gewoond, had Jezus waarschijnlijk geen zaaltje moeten afhuren tijdens het Pesach-feest.
Oud 6 februari 2015, 22:37   #87
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jezus wist tijdens het laatste avondmaal (Pesach) reeds wie hem ging verraden. Hij kon dus gemakkelijk de bergen intrekken en dan had de verrader geen kans gehad. Dus hier klopt het niet.
Waarom zou dat dan niet kloppen? Omdat het volgens u niet kan?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2015, 22:46   #88
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is dit alles wat je kunt ophoesten ? magertjes....
En laat gelijk je bevindingen weten aan Wikipedia en de rest van de wetenschap.

bron: Wiki.

En dat komt omdat deze Griekssprekende joden schreven voor een Griekssprekend publiek.
Magertjes? Er is geen beter bewijs.

Interesante conversatie...:

Citaat:
Het was een amusant incidentje, afgelopen maandag in Jeruzalem. Paus Franciscus en premier Netanjahoe waren nog maar een minuut in gesprek toen Netanjahoe erop wees dat Jezus in Israël had rondgelopen. 'Hij sprak Hebreeuws', stelde hij. 'Aramees', onderbrak Franciscus hem. .

De premier gaf direct toe dat het complexer lag: 'Hij sprak Aramees, maar kende Hebreeuws'.

Netanjahoe had kunnen weten dat hij bij de opvolger van Petrus iets voorzichtiger moest zijn met historisch-religieuze claims. Dat Jezus Aramees sprak, is vrijwel onomstreden. De semitische taal werd in de tiende eeuw voor Christus al gesproken in steden als Damascus en groeide tussen 700 en 300 voor Christus uit tot de voertaal in de landen rond de oostkust van de Middellandse Zee.

Overigens houden experts er rekening mee dat in steden als Jeruzalem Hebreeuws de norm bleef. Maar Jezus kwam volgens de overlevering uit Galilea - dat was waarschijnlijk wel een Aramese streek.

Aramees was de spreektaal, niet de schrijftaal.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 6 februari 2015 om 22:48.
Oud 6 februari 2015, 22:46   #89
Kristof Piessens
Parlementsvoorzitter

Standaard

@Aton

Hmm, de tijdrekening is toch de kalender die is ontstaan na de kruisiging van jezus ? Dat begint met 0 of 1 ?

Dat momentum wordt veelal hard aan getwijfeld, ik heb geen idee van het waarom ?
Ik ga er hier vanuit dat er wel degelijk een kruisiging heeft plaatsgevonden en vanaf dat punt in de historische perspectief begon te lopen.

Of was de tijdrekening aan het begin korter met minder maanden dan het aantal maanden die wij nu weten ?

Mijn vraag is welke kalender de dag van vandaag de correcte is ?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kalender
Kristof Piessens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2015, 22:47   #90
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Een mooi zaaltje trouwens. Ben er twee jaar geleden geweest.

Vooral de kerk in de geburen is de moeite. Met het zeer mooie graf van Maria in de kelder. Een Duitse kerk, als ik me niet vergis.
Oud 6 februari 2015, 22:48   #91
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Piessens Bekijk bericht
@Aton

Hmm, de tijdrekening is toch de kalender die is ontstaan na de kruisiging van jezus ? Dat begint met 0 of 1 ?

Dat momentum wordt veelal hard aan getwijfeld, ik heb geen idee van het waarom ?
Ik ga er hier vanuit dat er wel degelijk een kruisiging heeft plaatsgevonden en vanaf dat punt in de historische perspectief begon te lopen.

Of was de tijdrekening aan het begin korter met minder maanden dan het aantal maanden die wij nu weten ?

Mijn vraag is welke kalender de dag van vandaag de correcte is ?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kalender
Omdat historisch onderzoek nadien heeft uitgemaakt dat Jezus enkele jaren voor zijn geboorte geboren is.
Oud 6 februari 2015, 22:51   #92
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waarom zou dat dan niet kloppen? Omdat het volgens u niet kan?

Indien Jezus wist wie de verrader was en op de hoogte was van het verraad, dan had hij de kruisdood kunnen ontlopen. Hij deed dit niet en dus was zijn kruisdood niet het gevolg van het verraad van Judas, maar omdat Jezus de kruisdood zelf heeft gewild. Dat is nogal wiedes.
Oud 6 februari 2015, 22:54   #93
Kristof Piessens
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Omdat historisch onderzoek nadien heeft uitgemaakt dat Jezus enkele jaren voor zijn geboorte geboren is.
excuseer...dat snap ik niet ?

Je begint een tijdrekening vanaf de geboorte van Jezus maar die was niet eens bekend dat hij geboren werd of was, wie wist dat ?

Maar ik ga er van uit dat als je dat momentum op de geboortedag plaatst hij 33 jaar later pas gedood werd door kruisiging ?

Maar ik plaats de tijdrekening op de dood van jezus ! dus is hij 33 jaar voor zijn eigen fysieke dood geboren !

Dat is beter te plaatsen..

Laatst gewijzigd door Kristof Piessens : 6 februari 2015 om 22:54.
Kristof Piessens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2015, 22:55   #94
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Zoals ik al schreef; in of rond Jeruzalem. Waarom? Omdat hun familiegraf daar gevonden is.

Hoeveel keer moet ik je nog herhalen dat rond de tijd Jezus werd geboren er nog helemaal geen Nazareth bestond. En waarom denk je dat hij in Kafarnaüm woonde ? Omwille van die trouwfeest of zo ?

En waarom denk je dat hij pas later in Jeruzalem is komen wonen ? Hij heeft het dan ook al ver geschopt als arme drommel van een timmermanszoon, is het niet ? Priester wordt je zomaar niet hoor. Dat was voorbehouden aan een betere kaste. Zoek het maar eens op.

We? Ik wel hoor. Wie zijn broers en zusters waren, wie zijn vader en moeder was, zijn tante en zijn oom, zijn grootouders. Tja, toch al heel wat hoor. Wist je dat Mariame's grootoom Judas de Galileeër was en Eucharia, de zus van Judas en Matteüs Syro haar ouders waren ? Mariame, je weet wel die ze Maria Magdalena noemen in het N.T.
Je ziet, ik heb het over de werkelijke familie van Jezus en geen halfslachtige zoals in het N.T. .

Eusebius ? Nou, dat is nu wel de slechtste informateur die je kunt noemen hoor. Uitgerekend de spindokter van Constantijn.

?
Waar haalt gij al uw informatie? Het familiegraf van Jezus is gevonden?

De tantes en de ooms van Jezus zijn gekend? Hebt gij een familie album van hun gevonden?

Dat Nazareth niet bestond, tijdens het leven van Jezus is mogelijk (alhoewel er een inscriptie met die naam is gevonden van 70 NC), maar waarom werd hij dan Jezus van Nazareth genoemd?
Tenzij het een verzinsel is van een spindokter in opdracht van Constantijn. Dat is natuurlijk zéér waarschijnlijk.

Voor mij hoeft gij niet van uw wolk af te komen. Een sappige complottheorie maakt mij happy.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2015, 22:57   #95
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Vooral de kerk in de geburen is de moeite. Met het zeer mooie graf van Maria in de kelder. Een Duitse kerk, als ik me niet vergis.
Dat zaaltje wat u heeft bezocht is het zaaltje niet. Het echte zaaltje is vermoedelijk al lang verdwenen of steekt minstens 5 m onder de grond. Voor zover het zaaltje ooit heeft bestaan wel te verstaan.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 6 februari 2015 om 22:58.
Oud 6 februari 2015, 23:28   #96
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat zaaltje wat u heeft bezocht is het zaaltje niet. Het echte zaaltje is vermoedelijk al lang verdwenen of steekt minstens 5 m onder de grond. Voor zover het zaaltje ooit heeft bestaan wel te verstaan.
Dat is op zich niet zo problematisch.

Wél problematisch is dat de Mihrab in het zaaltje het voornaamste is dat ik mij herinner.
Oud 6 februari 2015, 23:29   #97
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
excuseer...dat snap ik niet ?

Je begint een tijdrekening vanaf de geboorte van Jezus maar die was niet eens bekend dat hij geboren werd of was, wie wist dat ?

Maar ik ga er van uit dat als je dat momentum op de geboortedag plaatst hij 33 jaar later pas gedood werd door kruisiging ?

Maar ik plaats de tijdrekening op de dood van jezus ! dus is hij 33 jaar voor zijn eigen fysieke dood geboren !

Dat is beter te plaatsen..
Een kerkgeleerde heeft in de vroege middeleeuwen de datum van de geboorte van Jezus proberen vast te pinnen, maar nadien bleek dat hij er een paar jaar naast zat.

Niet zo erg.

Dat Jezus "33" werd, is niet zeker. Rond zijn dertigste had wel zijn profeetschap en kruisdood plaats.
Oud 7 februari 2015, 00:05   #98
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Bovendien blijkt uit het verhaal van het Laatste Avondmaal dat Jezus en zijn familie niet in Jeruzalem woonden. Immers, indien ze er wel hadden gewoond, had Jezus waarschijnlijk geen zaaltje moeten afhuren tijdens het Pesach-feest.
Weer magertjes. Dat was geen familiefeestje he joengske.
Oud 7 februari 2015, 00:11   #99
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
@Aton

Nee zoetsjen, onze tijdrekening bij de geboorte van Jezus ( waar ze wel enkele jaartjes naast zitten ) en niet de kruisiging.

Laatst gewijzigd door Aton : 7 februari 2015 om 00:12.
Oud 7 februari 2015, 00:13   #100
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Wat ze al niet doen voor de toerist.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be