Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Discussietools
Oud 22 oktober 2004, 13:13   #81
MaaslandLuc
Lokaal Raadslid

MaaslandLuc's schermafbeelding

Standaard

Wat ik bedoelde met niet nodig om te discuteren is het volgende: CD&V-NVA zijn het mi niet waard om over te discuteren. Als NVA echt voor z'n standpunten en overtuiging wilde gaan, hadden ze dit alleen moeten doen. Niet met een partij die zonodig opeens graag een Vlaams etiketje bij zichzelf wilde opplakken.
Dit maakt het voor jullie wel gemakkelijk om met de vinger naar grote broer te wijzen 'nee, nee, dat is de CD&V'. Jullie verraden het Vlaamse gedachtengoed al voor dat je begonnen bent ook maar IETS te realiseren. Waarvoor dank.
Tot de zon ook hier zal schijnen, en ons land weer straalt in 't licht.

Laatst gewijzigd door MaaslandLuc : 22 oktober 2004 om 13:13.
MaaslandLuc is offline  
Oud 22 oktober 2004, 13:34   #82
Melf
Banneling

Melf's schermafbeelding

Standaard

hoi hoi,

Citaat:
Als NVA echt voor z'n standpunten en overtuiging wilde gaan, hadden ze dit alleen moeten doen.
Dat hadden we het vorige jaar al gedaan.
We zijn gestrand door de kiesdrempel,
wist je trouwens dat het blok die mee
goedkeurde, net om ONS te nekken ?

dit is mijn uitgebreidere tekst, ik ging erop in WAAROM met cd&v samen te werken en waarom niet alleen naar de verkiezingen te gaan. Ik denk dat ik daar al uitgebreid genoeg inging op je kritiek, nog VOOR je hem formuleerde.

Citaat:
Oorspronkelijk bericht door Melf
hoi hoi

ik wilde effe reageren;
Daar ben ik het mee eens,

maar denk er eens over; zonder N-va zou de cd&v die eerste 3 km misschien zelfs niet afleggen. Op deze moment is Leterme al tevreden met 3 km maar dat wil niet zeggen dat de N-va daar ook zal ophouden. En de drie km die ze nu willen doen dat zijn er drie meer als in het verleden.

Als je NU zegt als nv-a "ah nee, wij willen 10 km"
dan zegt cd&v "nee, toch niet" en kom je nergens.
(dat zouden onze tegenstanders natuurlijk graag willen)

Je moet pragmatisch zijn en proberen coalities te vinden om die tien km af te leggen. Je kan vandaag staan roepen "we moeten 10 km afleggen" maar anderen zullen het daar niet mee eens zijn en daardoor ook helemaal niet meer meedoen. Als dat gebeurt sta je nergens. En voor de 4de km kunnen we misschien afspraken maken met andere coalitiepartners, daar draait het om, voor elke km een democratische meerderheid vinden.

Neem het blok,dat roept al JAAAAAAAARen " 10 km mannen !"
En wat hebben ze ermee bereikt ? Niks
De nv-a heeft een aantal zaken in het regeerakkoord gekregen waar nu de cd&v zich mee voor geëngageerd heeft en waardoor je verder geraakt.

Je moet proberen democratische meerderheden te vinden. En het gezwets a la "wij gaan voor de absolute meerderheid om dan ineens ..." :
met alle respect, maar denk je echt dat 1 partij , gelijk dewelke ooit een absolute meerderheid KAN halen in ons versnipperdepolitieke landschap ?

(en als het kon ... zou je dat willen ? een gepolariseerd
politiek landschap krijg je dan met Amerikaanse toestanden)

Daarmee zeg ik niet dat het blok al aan zijn plafond zit zoals zijn tegenstanders graag zouden geloven maar meer dan 50 % zie ik ze niet meteen halen.

Persoonlijk denk ik dat de cd&v de keuze van het minste kwaad is om meerdere redenen,
qua waarden zitten we er dichter bij dan pakweg de andere traditionele partijen.
Ze hebben momenteel echt de wens om meer macht naar Vlaanderen te willen halen (= stappen in de staatshervorming), simpelweg omdat ze in Vlaanderen incountornable zijn en op federaal vlak HELEMAAL niet.
Ze kunnen nog evolueren naar meer Vlaamse standpunten, ik denk dat er bij hen toch een aantal vlaamsgezinden aanwezig zijn, bijvoorbeeld Van den Brande en Johan Sauwens.

Met wie anders samenwerken ?

alleen ?
als we 4,8 % hadden gehaald en de kiesdrempel (overigens goedgekeurd door spa, vld en blok - over verdedigers van vrije meningsuiting gesproken) NIET gehaald dan hadden we indirect paars/groen gesteund die dan rustig hadden kunnen verderdoen.
Wilden we dat echt riskeren ? ni dus.

vld ? da zijn belgicisten, neem de croo maar als voorbeeld

spa ? de 'kameraden' van di ruppo zeker,
no further comment needed i assume?

blok ? jeej, zitten we samen in het cordon,
dan kunnen we samen niks verwezenlijken.

mvg.melf
één vraagje nog voor u:
Citaat:
Jullie verraden het Vlaamse gedachtengoed al voor dat je begonnen bent ook maar IETS te realiseren.
ik wist niet dat het blok het monopolie op het vlaamsnationale gedachtegoed had, maar dat terzijde ...

wat heeft het blok al verwezenlijkt ? ni veel denk ik
hoelang had het blok ervoor nodig ? 20 jaar

HEEEEEL knap gedaan.

mvg.melf

Laatst gewijzigd door Melf : 22 oktober 2004 om 13:39.
Melf is offline  
Oud 22 oktober 2004, 14:05   #83
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Melf
hoi hoi,

Dat hadden we het vorige jaar al gedaan.
We zijn gestrand door de kiesdrempel,
wist je trouwens dat het blok die mee
goedkeurde, net om ONS te nekken ?

dit is mijn uitgebreidere tekst, ik ging erop in WAAROM met cd&v samen te werken en waarom niet alleen naar de verkiezingen te gaan. Ik denk dat ik daar al uitgebreid genoeg inging op je kritiek, nog VOOR je hem formuleerde.

één vraagje nog voor u:

ik wist niet dat het blok het monopolie op het vlaamsnationale gedachtegoed had, maar dat terzijde ...

wat heeft het blok al verwezenlijkt ? ni veel denk ik
hoelang had het blok ervoor nodig ? 20 jaar

HEEEEEL knap gedaan.

mvg.melf
man man, heb je nog gedacht om naar de cd&v over te lopen! je beheerst het wollig taalgebruik al volledig!
jan hyoens is offline  
Oud 22 oktober 2004, 14:11   #84
Melf
Banneling

Melf's schermafbeelding

Standaard

hoi hoi

Citaat:
man man, heb je nog gedacht om naar de cd&v over te lopen! je beheerst het wollig taalgebruik al volledig!
en het simplisme heb jij je al mooi eigen gemaakt, is dat alles wat
je kan zeggen op een toch wel uitvoerig beargumenteerde post ?

mijn taalgebruik is niet ok ?

Wat versta jij trouwens onder wollig ?
kan je me ook effe uitleggen waarom dat
persé een negatieve eigenschap zou zijn ?

of probeer anders eens inhoudelijk te weerleggen ...

mvg melf

Laatst gewijzigd door Melf : 22 oktober 2004 om 14:21.
Melf is offline  
Oud 22 oktober 2004, 14:31   #85
jan hyoens

Standaard

Citaat:
hoi hoi

en het simplisme heb jij je al mooi eigen gemaakt, is dat alles wat
je kan zeggen op een toch wel uitvoerig beargumenteerde post ?

mijn taalgebruik is niet ok ?

Wat versta jij trouwens onder wollig ?
kan je me ook effe uitleggen waarom dat
persé een negatieve eigenschap zou zijn ?

of probeer anders eens inhoudelijk te weerleggen ...

mvg melf
Ik vraag gewoon klare taal en geen gezever rond kilometers! Dat is het zelfde als "onmiddelijk" zeggen daarna zeggen dat het eigenlijk "onverwijld" was en er daarna over zwijgen in de hoop dat iedereen het vergeet!
De nva is gewoon een machtspartij geworden zoals de andere en haar doel bereikt nl bourgeois een ministerzetel geven en de rest was een rookgordijn om brave flamingten erin te luizen!
jan hyoens is offline  
Oud 22 oktober 2004, 14:44   #86
Melf
Banneling

Melf's schermafbeelding

Standaard

hoi hoi,

Citaat:
Ik vraag gewoon klare taal en geen gezever rond kilometers! Dat is het zelfde als "onmiddelijk" zeggen daarna zeggen dat het eigenlijk "onverwijld" was en er daarna over zwijgen in de hoop dat iedereen het vergeet!
De nva is gewoon een machtspartij geworden zoals de andere en haar doel bereikt nl bourgeois een ministerzetel geven en de rest was een rookgordijn om brave flamingten erin te luizen!
ik was zelf ook niet helemaal gelukkig met het verhaaltje van de kilometers maar toen iemand anders erover begon dacht ik effe mee te redeneren.

wat gij dus wilt is een stoere partij die de hele tijd aan de zijlijn "klare taal" brult en ondertussen niks realiseert. Dan kan je ALTIJD zeggen dat je niks verkeerd hebt gedaan. Je hebt dan wel één voordeel : duidelijkheid troef.

Wij zijn geen machtspartij geworden zoals de andere, als wij een machtspartij waren gelijk de andere hadden we vorig jaar al een kartel gevormd, één van onze doelen - paars helpen breken - is idd bereikt.

Een ministerzetel is overigens voor ons geen doel op zich maar een middel om onze ideeen te bereiken. (zoals de splitsing van BHV die er idd aankomt)

Spijtig is wel dat we een ministerzetel hebben, immers dat is ideaal voor onze tegenstanders die ons nu afschilderen als "verraders" maar je hebt die soms wel nodig om iets te bereiken, wat diezelfde critici wel eens durven vergeten.
Als we er geen hadden gehad zou je nu criticasters hebben die zeiden dat we ons hadden "laten rollen door de cvp" of iets dergelijks.

Verder zijn we haast gedwongen tot dat kartel omdat de media op ons inhakten met o.a. negatieve peilingen EN onze politieke tegenstanders
(vld , spa en - jawel hoor - het blok) die een kiesdrempel van 5 % goedkeurden op vlaams niveau.

mcg.melf

Laatst gewijzigd door Melf : 22 oktober 2004 om 14:46.
Melf is offline  
Oud 22 oktober 2004, 16:02   #87
N.J.S.V. Antwerpen
Burgemeester

N.J.S.V. Antwerpen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
(...) één van onze doelen - paars helpen breken - is idd bereikt.
Ja ja, paars (VLD + SP) is inderdaad niet meer aan de macht...

Citaat:
Verder zijn we haast gedwongen tot dat kartel omdat de media op ons inhakten met o.a. negatieve peilingen EN onze politieke tegenstanders
(vld , spa en - jawel hoor - het blok) die een kiesdrempel van 5 % goedkeurden op Vlaams niveau.
Ahzo, en dat politiek kartel kon natúúrlijk alleen maar met een belgicistische machtspartij...

Laatst gewijzigd door N.J.S.V. Antwerpen : 22 oktober 2004 om 16:02.
N.J.S.V. Antwerpen is offline  
Oud 22 oktober 2004, 16:06   #88
Melf
Banneling

Melf's schermafbeelding

Standaard

hoi hoi

Citaat:
Ahzo, en dat politiek kartel kon natúúrlijk alleen maar met een belgicistische machtspartij...
idd, en ik heb 2 of 3 berichten terug ook gezegd waarom.
lees dat ook maar eens.

mvg.melf
Melf is offline  
Oud 22 oktober 2004, 16:51   #89
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Je moet pragmatisch zijn en proberen coalities te vinden om die tien km af te leggen. Je kan vandaag staan roepen "we moeten 10 km afleggen" maar anderen zullen het daar niet mee eens zijn en daardoor ook helemaal niet meer meedoen. Als dat gebeurt sta je nergens. En voor de 4de km kunnen we misschien afspraken maken met andere coalitiepartners, daar draait het om, voor elke km een democratische meerderheid vinden.

Even mijn hoogstpersoonlijke impressie van de stand van zaken in dit 'kilometerverhaal'.

Na zes maand aan de eerste 'halve kilometer':

Oud 22 oktober 2004, 16:59   #90
Philips Inc.
Minister-President

Philips Inc.'s schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Philips Inc.
Standaard

Spirit linkse vlaams-nationalisten?

links-liberale vlaams-regionalisten bedoel je?
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... »

(Friedrich Nietzsche)
Philips Inc. is offline  
Oud 22 oktober 2004, 17:20   #91
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Philips Inc.
Spirit linkse vlaams-nationalisten?

links-liberale vlaams-regionalisten bedoel je?
juist links niets
giserke is offline  
Oud 22 oktober 2004, 17:31   #92
luc broes

Standaard

Citaat:
hoi hoi ik wilde effe reageren;Daar ben ik het mee eens,
maar denk er eens over; zonder N-va zou de cd&v die eerste 3 km misschien zelfs niet afleggen. Op deze moment is Leterme al tevreden met 3 km maar dat wil niet zeggen dat de N-va daar ook zal ophouden. En de drie km die ze nu willen doen dat zijn er drie meer als in het verleden.
Als je NU zegt als nv-a "ah nee, wij willen 10 km"
dan zegt cd&v "nee, toch niet" en kom je nergens.
(dat zouden onze tegenstanders natuurlijk graag willen)
Neem het blok,dat roept al JAAAAAAAARen " 10 km mannen !"
En wat hebben ze ermee bereikt ? Niks
mvg.melf
Het VB wil samen met gelijk wie ook één kilometer afleggen, maar zonder onredelijke toegevingen.
En denk je nu echt dat de triomf van het VB geen druk uitoefent!? Zie recente uitspraken van Mieke Vogels, Stevaert, Dewael, Daneels.
Moest het VB nutteloos en onredelijk zijn zouden niet zoveel vooraanstaanden en kiezers van alle partijen ook van CD&V en NVA het VB steunen.
Wij kijken intussen toe of een prijs zal betaald worden voor BHV. Het feit dat daarover een dialoog gevoerd wordt vind ik niet hoopgevend.
De Standaard spreekt vandaag al van goedkeuring van het minderhedenverdrag!!

Laatst gewijzigd door luc broes : 22 oktober 2004 om 17:33.
luc broes is offline  
Oud 23 oktober 2004, 00:38   #93
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens
en dan te zeggen dat de nva voor het kartel de cd&v nog beschuldigde de vlaamse belangen te verwaarlozen! het kan verkeren!
Hoe gaat het met jullie goede vlaamse vrienden Chabert, Tindemans, Eyskens, Martens,.... om jullie nieuwe "vlaamsgezinde" ACW'ers niet te vergeten!
Tsja. Het Blok noemt ons en de CD&V een "bevoorrechte partner" maar sneert in onze richting dat het een naam heeft. Consequent, maar niet bepaald geloofwaardig vind ik.
De mensen die u opsomt hebben de pensioengerechtigde leeftijd al ruim bereikt en solliciteren naar een stekje in de fossielenkast bij het Natuurhistorisch museum. Niet bepaald relevant voor "de CD&V" dus en dat weet u ook wel.
zorroaster is offline  
Oud 23 oktober 2004, 09:06   #94
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Tsja. Het Blok noemt ons en de CD&V een "bevoorrechte partner" maar sneert in onze richting dat het een naam heeft. Consequent, maar niet bepaald geloofwaardig vind ik.
De mensen die u opsomt hebben de pensioengerechtigde leeftijd al ruim bereikt en solliciteren naar een stekje in de fossielenkast bij het Natuurhistorisch museum. Niet bepaald relevant voor "de CD&V" dus en dat weet u ook wel.
Zorro, alvorens u er met een makkelijk 'irrelevant' vanaf te maken, zou ik eens nagaan hoeveel van de CD&V verkozenen van het ACW komen. You'll be shocked
Rr00ttt is offline  
Oud 23 oktober 2004, 09:13   #95
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
De Cd&V kan inderdaad de voorvechter genoemd worden.
Dat is net het jammere !
Voorvechter is ook wat te optimistisch. Vergelijk het met een nobele achtergrond, verminkt door het Belgische systeem. Zoals de Ring Frodo en Smeagol psychologisch verminkt
Oud 23 oktober 2004, 09:15   #96
Tantist

Standaard

Citaat:
en dan te zeggen dat de nva voor het kartel de cd&v nog beschuldigde de vlaamse belangen te verwaarlozen! het kan verkeren!
Hoe gaat het met jullie goede vlaamse vrienden Chabert, Tindemans, Eyskens, Martens,.... om jullie nieuwe "vlaamsgezinde" ACW'ers niet te vergeten!
Ai ai ai... Tindemans en Martens hebben inderdaad een Vlaamsgezinde achtergrond. Pijnlijk Jan Hyoens, pijnlijk... Kom eens uit uw ivoren toren, het zal u wel geen deugd doen, maar je komt dan misschien uit de roes van uw vermeende perfectie.
Oud 23 oktober 2004, 09:16   #97
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaaslandLuc
Een interessant stukje tekst voor de NVA?

Uit het dubbelgesprek Van Cauwenberghe - Leterme. Het Nieuwsblad 22/10/2004.

Maar er zijn toch Vlaamse separatistische partijen die succes boeken?

Leterme:
,,Ja, maar mijn partij heeft geen separatistisch discours.''

De N-VA waarmee u kartel vormt toch wel?

Leterme: ,,Het programma waar ons kartel op steunt, is niet separatistisch. Federalisme is een dynamisch proces. Als de afstand tussen vandaag en het separatisme tien kilometer bedraagt, dan leggen we de eerste drie kilometer samen af, maar stoppen we aan de vierde kilometer.''

Bron:[size=2]
www.hetnieuwsblad.be/Nieuws/Detail.aspx?ArticleID=G039MTHU&cat=BINNENLAND

[/size]
Meermaals herhaald, o.a. op TV, dus het is wel gezegd geweest. En dat is ook wat de N-VA'ers altijd gezegd hebben. Na und?
Oud 25 oktober 2004, 11:42   #98
jan hyoens

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Hallo, verwacht van ons geen kadootjes als jullie de Vlaamse zaak verraden voor een ministerpostje! En die gasten mogen dan nog de pensioengerechtigde leeftijd beriekt hebben ze hebben nog altijd veel invloed over de koers van de CD&V! Trouwen s waarom vermijdt je mijn vraag over de acv?
jan hyoens is offline  
Oud 25 oktober 2004, 11:44   #99
jan hyoens

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Ai ai ai... Tindemans en Martens hebben inderdaad een Vlaamsgezinde achtergrond. Pijnlijk Jan Hyoens, pijnlijk... Kom eens uit uw ivoren toren, het zal u wel geen deugd doen, maar je komt dan misschien uit de roes van uw vermeende perfectie.
hebben? Hadden ja! Dus Martens en Tindemans zijn flaminganten in jouw ogen! Amai, wanneer gaat Bourgeois zijn adelttitel krijgen?
jan hyoens is offline  
Oud 26 oktober 2004, 12:05   #100
Tantist

Standaard

Citaat:
hebben? Hadden ja! Dus Martens en Tindemans zijn flaminganten in jouw ogen! Amai, wanneer gaat Bourgeois zijn adelttitel krijgen?

Tja, kijk. Zelfs ik ben geen flamingant in jouw ogen. Waarom niet? Omdat ik niet meedoe met de pensée unique van het Vlaams Blok, want dat is jouw criterium voor flamingant te zijn.

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be