![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Jawel, daar gaat het juist wel over: volgens de hier gevolgde stelling zou een ambtenaar bij bepaalde zaken geen persoonlijke gewetensbezwaar mogen laten gelden. Nochtans nemen we het wel aan voor andere functies. Denken we maar aan een arts die mag weigeren euthanasie of abortus uit te voeren. Ook een verpleger mag weigeren om te helpen bij de uitvoering van euthanasie of abortus. Dit alles zijn handelingen die diep ingrijpen op het moreel referentiekader van ieder individu, waardoor het bijgevolg normaal is dat de wet hier enige soepelheid in voorziet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Toch vind ik een celstraf overdreven. Gewoon kletsen op de poep is voldoende. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
|
![]() Citaat:
Kijk naar de grondwet. Uw recht op eigendom, uw recht op godsdienst, recht op vrijheid van meningsuiting etc etc. Kijk naar het Verdrag van de Rechten van de Mens. Allemaal fundamentele rechten waar een gebeurlijke meerderheid niet mag aan tornen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het kan daar inderdaad zijn dat het de rechterlijke macht is die moet ingrijpen, maar toch vind ik celstraf niet kunnen in dit geval. Buitenzwieren wel.
![]() |
![]() |
#86 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
|
![]() Citaat:
Bij abortus en euthanasie is dat begrijpelijk, want het gaat uiteindelijk over het doden van leven. Maar een burgerlijk huwelijk afsluiten is gewoon een contract. Het is nog niet eens een religieuze handeling. Op basis van religieuze motieven dit weigeren is absurd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Toch vind ik het wel opmerkelijk dat u ook bij abortus spreekt over het doden van menselijk leven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nu is het wel zo sinds Nurienberg dat burgerlijke ongehoorzaamheid "toegestaan" is als dat dient om fundamentele rechten van onweerbare burgers niet te schenden (en dan nog). Zo moogt gij als soldaat in principe weigeren om het bevel op te volgen om brandbommen te droppen op een onschuldige bevolking als daar geen militair target tussen zit, of om ongewapende mensen die geen militairen zijn (anders dan op gerechtelijk bevel) zomaar af te lappen. Hoewel dat allemaal nogal vaag is. Het is in elk geval zo dat als ge als soldaat op bevel zulke dingen toch doet, ge daar nadien de verantwoordelijkheid niet volledig bij uw oversten kunt leggen, en ge ergens medeplichtig beschouwd zult worden. Maar hier was die madam niet in zo een vorm van fundamentele schending van de mensenrechten. Dus moest zij doen wat de hierarchie haar opdroeg. Niemand vroeg haar van onschuldige burgers levend te verbranden, van ongewapende vrouwen en kinderen met een machinepistool neer te maaien, of van de gaskraan open te draaien in een exterminatie kamp. DAT zijn de soort dingen waar ge uw "gewetensbezwaren" kunt bij inroepen. Het is juist dat ze destijds den Boudewijn niet het cachot hebben ingedraaid voor zijn gewetensbezwaren. Maar hij is toch een dag buitengevlogen als koning.
![]() |
![]() |
#90 | |
|
![]() Citaat:
Ik vind trouwens ook niet dat het homohuwelijk een mensenrecht is. Wat wel een fundamenteel recht is, is een verbintenis aangaan. U hebt dat recht, en ook die 2 homo's hebben dat recht ook. En een huwelijk is gewoon een verbintenis tussen een koppel en de overheid. Men kan dat niet zomaar afpakken door een claim dat een opperwezen dat verbiedt. Eigenlijk is dat straf. Die vrouw vindt niet dat ze moet bewijzen dat haar opperwezen dat verbiedt. Zij claimt dat, en gaat ervan uit dat we dat moeten aannemen. Terwijl, zoals u weet, opperwezens een illusie zijn, net als aliens, kabouters en yeti's. Laatst gewijzigd door geertvdb : 6 september 2015 om 14:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Of toch niet? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Op eigen verzoek. De gelijkenis met een ambtenaar of een bevoegd schepen die het gewetensbezwaar indient, is wel heel frappant.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
|
![]() Citaat:
Men moet zeer oppassen voor arbitraire regels. Als ik gewetensproblemen heb met schoenveters, dan kan ik niet mijn buur verbieden zijn schoenen te knopen. Zelfs al doet mij dat vreselijk pijn door wroeging. Bovendien gaat het hier niet echt over een gewetensprobleem. Gewoon een verwarde vrouw die denkt dat ze weet wat god wil. Waarom is dat opmerkelijk? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
|
![]() Citaat:
![]() Ge weet toch dat dat bij mij niet pakt. Die documenten maken deel uit van de democratie. Een democratie kan niet bestaan zonder fundamentele rechten voor individuen en minderheden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Daarom de vraag: waar halen die documenten dan wel hun legitimiteit vandaan als ze niet democratisch bepaald en aanvaard werden? Zweven die documenten in de lucht en werden ze ons uit hogere sferen geopenbaard of zo?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je hebt geen eigendomsrecht, je hebt geen vrijheid van economisch handelen en de meningsuiting in Europa is ook sterk aan banden gelegd. Ik zou er graag voor ijveren, dat mensen eigendomsrecht en economische vrijheid hebben, maar dat is het geval niet in onze electieve aristocratieen.
![]() |
![]() |
#98 |
Minister-President
|
![]() ...zei de katholieke kwezel.
![]() |
#99 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Charlie don't Surf : 6 september 2015 om 15:53. |