![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
O Land van roem en rouwe, van liefde en lijdensnood, Gij wordt weer vrij en groot. Wij zweren, houwe trouwe, U Vlaanderen, tot in den dood. ![]() Laatst gewijzigd door Koning Pinteman : 27 december 2004 om 18:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Ik wil niet alle problemen die er kunnen ontstaan bespreken(ik heb daar nu geen zin in ![]() ![]() Dan wil ik er ook nog op wijzen dat de onrechtvaardigheid niet uit de wereld geholpen wordt als er een Vlaamse staat is. Die zal er altijd zijn. Om bij de topic te blijven: gaat men de transfers naar Limburg ook als onrechtvaardig beschouwen? Als je dit niet als onrechtvaardig beschouwt en de transfers naar Wallonië wel dan kom je weer bij de taal terecht. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Beste Jo,
Een beetje jammer dat je doemverhalen van belgicisten ter harte hebt genomen. In jouw post komt overduidelijk de angst voor joegoslavië toestanden bovendrijven. De Vlaamse beweging zelve komt altijd naar voor met het Tsjecho-Slovaakse voorbeeld van hoe het zou zijn. Het is ter Belgicistische zijde dat dit steeds weer onder de mat wordt geschoven en vervangen door voorspellingen van bloedige conflicten, alsof dat nu hetgene is wat ze al aan het voorbereiden zijn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Vlaanderen heeft het 175 jaar zonder bommenleggende separatisten gedaan. Waar ergens in het brein van de belgicist die nu ineens zouden opduiken is voer voor psychologen en psychiaters. Het is hun eeuwige argument om de mensen bang te maken. Ze neuten over het feit dat pakweg het Vlaams Belang teert op de angst van de mensen, maar zelf stellen ze dat Vlaams onafhankelijkheidsstreven zou neerkomen op : 1. Vlamingen in Brussel gaan hun job allemaal moeten opgeven. 2. Gedaan met vakanties in de Ardennen. 3. Nooit meer Belgisch bier. 4. Ethnische Oorlogen. 5. ... Voor zover dat nodig is (want het is te belachelijk voor woorden) kan dat allemaal makkelijk worden weerlegd : 1. Werken er geen Vlamingen in Duitsland, Nederland, ... ? Grensoverschrijdend werken... het wordt dagelijks door tienduizenden gedaan. 2. Gaan er geen mensen op vakantie in Frankrijk dan ? 3. Gaan alle brouwerijen failliet gaan dan ? 4. Zie mijn punt over 175 jaar geweldloze strijd. Teren op angst... dat is wat ze doen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
![]() Het is inderdaad een fantastisch iets dat er weinig bloed gevallen is voor de vlaamse zaak, hoewel we toch de wereldoorlogen niet mogen vergeten. Dit is echter geen garantie dat het altijd zo zal blijven. Je mag ook niet vergeten dat er ook een Waalse Beweging was. Het federalisme dat we nu hebben, is er gekomen door onderhandelingen en dialoog. Geven en nemen. Zolang dit de strategie is en alle partijen kunnen tevreden gesteld worden, lig ik niet wakker van een Vlaamse onafhankelijkheid en kan ik mij er nog bij neerleggen. De vier puntjes die je opsomt, dat sommigen dat als argument hebben is natuurlijk belachelijk. Dat is immers weer te extreem gesteld. En laten we ervan uitgaan dat het in deze maatschappij nog mogelijk is dat niet alles in extremen vervalt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er zijn geen oplossingen mogelijk die alle partijen kunnen tevreden stellen. Voor de Waalse politici is het duidelijk dat ze de koe willen slachten en melken tegelijk. Dat we van onze kant daar een einde willen aan stellen is geen onrecht dat we hen aandoen, maar het rechttrekken van een lang scheefzittende situatie. Als ze nu janken dat dat hen tot ontwikkelingsgebied zou bombarderen dan moeten ze toch eens optellen hoeveel geld er al in dat gewest is gepompt door Vlaanderen. Elk ander ontwikkelingsgebied had er een florerende economie mee opgebouwd.
Het probleem van DHL dat je aanhaalt toont weer aan dat het niet werkbaar is om met zoveel regeringen in één land te zitten. Niet meer dan dat. Ofwel ga je dan door en wordt Vlaanderen onafhankelijk, ofwel ga je naar het andere uiterste en is compleet unitarisme de oplossing. Nog daargelaten dat dat laatste niet op gejuich zou worden onthaald in ons gewest, lijkt het me dan ook dat unitarisme niet langer pariteit zou inhouden. En dan eens kijken hoe snel de Walen onafhankelijkheid willen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Banneling
|
![]() Als Limburger erger ik me dood aan het continu vervlaamsen van onze provincie. Waarom moeten wij per see Vlaming worden ? In het unitaire Belgie hadden we er niks meer mee te maken als een iedere Waalse provincie. We moesten zelfs niets van de West Vlaamse vluchtelingen hebben in WO1, terwijl de Luikenaars hier geregeld zelf op vakantie kwamen en graag gezien waren.
Men heeft gewoon uit gemaksoverweging en simplisme Limburg bij de VLaamse gemeenschap en gewest gevoegd. Meer niet. Op papier zijn we vlamingen, maar in hart en nieren Limburger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
waarde Jan... alles wat niet jouw ideeëngoed nakomt is prietpraat... gelukkig mag ik van je nog andere ideeën hebben... en dat zogenaamd warrig enonsamenhangend verhaal is ee realiteit geweest in mijn leven en mijn verklaring waarom ik het blok en de andere navolgers van de VNV alsook die die denken dat zogenaamd vlaanderen heil brengt... maar ja wat niet in jullie kraam past si niet geod... arm vlaanderen... arme verdedigers ervan... ik mag fier zijn op een welgevuld leven vol ijver die normaal in jullie ogen niet mogelijk is voor iemand anders dan jullie gelijkdenkenden... naar dit forum komen was een grove fout... het heeft geen zin... bye.... je mag antwoorden wat je wil... ik kom niet meer erin... de link wordt dadelijk gewist... en op "mijn feestdag volgens jullie" vindt ik de seriniteit van echte brave burger terug... en laat ik jullie haat voor de evennaaste naast mij liggen... bye...
![]() |
![]() |
#96 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
U spreekt tegen mij van angst die belgicisten wekken, maar ik heb de indruk dat er bij u ook een angst heerst tegenover Walen. Als ik de retoriek van sommigen hoor, dan moet ik mij waalse politici bijna voorstellen als rode wezentjes met bokkepoten, hoorntjes, een sikje en een lange staart. Dat waalse politici uit eigenbelang hun zaak verdedigen dat is normaal. Wij zouden dat ook doen. Denk je dat walen elke dag opstaan en zich afvragen "Hoe kan ik die vlamingen nu eens kloten"? Naast onafhankelijkheid en unitarisme heb je nog een andere mogelijkheid nl. federalisme. Maar voor federalisme is wel een belangrijke vereiste nodig: je moet de dialoog kunnen voeren. Je moet de regios niet in conflict brengen, want het is dit dat het federaal systeem ondermijnt. DHL heeft dit ook zeer goed aangetoond. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |