![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik moet wettelijk het sanitair warm water 1 x / maand boven de 70% brengen. Ik moet daar een logboek voor bijhouden. Het is zelfs zo dat de leidingen geen dode aftakkingen mogen hebben. En best korter zijn dan 10 meter, tenzij er met alpex gewerkt wordt. PS: Legionella is alleen gevaarlijk als het warm water gebruikt wordt om te douchen. De leidingen moeten dus eenmaal / maand gespoeld worden met water dat meer dan 60° is aan het tappunt. Het water moet dan gedurende 20 minuten stromen. Als het water 70° is aan het tappunt, dan volstaan 3 minuten. Nogmaals, dat geldt alleen waar het water in de lucht komt, zoals bij douchen. Laatst gewijzigd door reservespeler : 8 januari 2025 om 12:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Warmer dan 70° volstaat.
Laatst gewijzigd door reservespeler : 8 januari 2025 om 12:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Gas mag je nog kopen tot 2030 dacht ik. maar informeer u anders maar als je dat van zin bent. Zo een nieuwe brander begint al vanaf een paar duizend euro (voor ne goeiekope) reken er nog een inox schouw bij, maar voor minder als 10 K zou je toch gesteld moeten zijn, proper geplaatst en alles en een A merk duits of hollands en dus geen chinese dingen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er is een groot verschil tussen dat in nieuwbouw als nieuw voorzien of dat in een bestaande woning te moeten integreren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uwe ketel moet aangemeld zijn bij de overheid. De onderhoudstechnieker moet die gegevens doorsturen naar een bepaalde website, hier staan de gegevens van de ketel en de brander op, alsook de gedane metingen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als 70 + gaat ge tenzij je heel gemotiveerd bent en genoeg centen hebt niet meer gaan investeren in een compleet nieuw systeem he. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die doet wat metingen, kijkt wat dingetjes na, en vult dat in op zijn tablet.
![]() |
![]() |
#88 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als ik overdag thuis ben (zoals nu) wordt hier zelden of nooit verwarmd. Als de temperatuur dan tussen 17 en 20 graden schommelt is dat voor mij prima. Warmer wil ik het niet terwijl ik bezig ben (stofzuigen, eten maken, ...). Als wij 's avonds in de zetel zitten hebben wij het echter graag warm. Dan mag de temp gerust naar 23 graden. Als je mijn vrouw laat doen zelfs naar 24. Maar die temperaturen kan ik overdag gewoonweg niet verdragen. Ik loop niet graag zwetend in huis rond. En momenteel, met pelletkachel en/of CV is dat ook geen enkel probleem. Ik verwarm in een korte tijdsspanne van 17 naar 23 graden. Maar niet zo met een warmtepomp blijkbaar. Dát is mijn probleem met 'comfort'. Wees eens eerlijk: is het niet normaal dat je als gebruiker op elk moment van de dag kan bepalen hoe warm het in je huis is? Vind jij het echt normaal dat je je huis nagenoeg verplicht de godganse dagen (en nachten) op dezelfde temperatuur moet houden omdat het verwarmingstoestel zo is ontworpen? Ik niet. De verwarming dient mij, ik dien de verwarming niet. Citaat:
's Ochtends staat iedereen hier op en is het 16 graden. De verwarming gaat dan aan en even later is het 21 graden. Als iedereen vertrokken is gaat de verwarming weer uit en daalt de temperatuur gedurende de dag tot 15 a 18 graden. Als iedereen 's avonds weer thuis is en we zitten aan tafel gaat de verwarming weer een uurtje aan. Lekker 21 a 22 graden. En zodra iedereen in de zetel zit (de verwarming staat dan alweer terug uit) gaat de pelletkachel aan en die stookt het hier vlotjes naar 23 a24 graden. Gaat er dan nog iemand douchen wordt er in de badkamer even bijverwarmd met een elektrisch vuurtje. Als jij mij een warmtepomp kan verkopen die dat allemaal doet zonder dat ik naar om moet kijken ga ik overstag. Dat zou inderdaad vooruitgang betekenen. Maar ik vrees er voor.
It's just a ride. Laatst gewijzigd door BigF : 8 januari 2025 om 13:28. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Koop u desnoods een ketel in Polen en plaats hem zelf. Wie gaat dat komen controleren?
Hope is nothing more than a postponed disappointment Laatst gewijzigd door Skobelev : 8 januari 2025 om 14:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb het over een mazoutketel, hoe het met een gasketel zit weet ik niet. Ik krijg ieder jaar de officiële attesten met alle metingen daar op. De technieker heeft die metingen opgeslagen in zijne tablet. Ik moet die attesten zelfs ieder jaar doorsturen naar de gemeente en naar de brandweer (voor mijn vergunning). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik weet niet wat de sancties zijn als je betrapt wordt op een ketel die niet onderhouden is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kwestie, zo'n goeie ouderwetse mazoutbrander zonder elektronica (of zeer simplistische) is in theorie te onderhouden/herstellen tot sint-juttemis.
![]() |
![]() |
#94 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zo lang die kan afgesteld worden binnen de limieten, is er niets aan de hand. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Daar ga je niet snel op betrapt worden maar als er iets voorvalt (brand) bv is het voor de verzekeringsmaatschappij mogelijk voldoende om zich terug te trekken, wegens geen keuringsverslagen.
![]() |
#96 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb nog nooit van een brand gehoord waarbij de mazoutketel de oorzaak was. Meestal is het een elektrisch probleem. Trouwens die verslagen… Die zijn allemaal mee opgebrand mijnheer…
Hope is nothing more than a postponed disappointment Laatst gewijzigd door Skobelev : 9 januari 2025 om 09:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
Hope is nothing more than a postponed disappointment Laatst gewijzigd door Skobelev : 9 januari 2025 om 10:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() heel simpel als uw huis afbrand doordat er een defect was aan uw ketel gaat de verzekering niet uitbetalen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Voor de gasketel is het elke 2 jaar. Dan komen ze gasmetingen doen -controle op CO, NOX en onverbrande koolwaterstoffen- aan de hand daarvan weten bekwame mensen wat er afgeregeld of vervangen moet worden
![]() |
#100 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Toen moest er ook nog niet gekeurd worden. Hoe het zit voor mazoutbranders weet ik niet maar gas installaties moeten om de 2 jaar gekeurd / onderhouden worden. als er ene dood in uwe zetel zit door een CO vergiftiging en ge hebt geen recent keuringsverslag zijt ge ook de sjaak. |
|
![]() |
![]() |