Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 maart 2005, 19:50   #81
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Omdat het geld kost en papierverspilling is.
Onzin. Een frans-duits-of nederlandstalige versie is een kwestie van een kopij nemen.
Oud 7 maart 2005, 19:50   #82
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Overeenkomstig de Belgische Grondwet (die jullie toch beter zouden moeten kennen dan ik) is het Frans in het Nederlands taalgebied (dat samenvalt met het Vlaams Gewest) geen ambtelijke taal.

Volgens de letter van de wet is het Frans er zelfs een vreemde taal. Nergens vermeldt de Grondwet immers dat het Frans enige status heeft in dat Nederlands taalgebied.

Net zo is het Italiaans een vreemde taal in het kanton Wallis in Zwitserland. En bijgevolg zullen de Italiaans sprekende Zwitsers op geen enkele manier aanspraak kunnen maken op taalrechten in Wallis, zelfs al is er een ander kanton waar die taal wel een officiële taal is.
Daarmee dat daar dringend verandering in moet komen. We leven niet meer in de middeleeuwen!
Oud 7 maart 2005, 19:52   #83
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En?

Indien u in Frankrijk woont, dan zult u geen vertaling van die documenten in het Nederlands krijgen. In Frankrijk is tot op heden alleen het Frans de ambtelijke taal van heel het land.

In België zijn er, volgens de bepalingen van de Grondwet (jawel, lees die er maar even op na), taalgebieden in België waar de ambtelijke talen voorgeschreven zijn. Wie in het Frans taalgebied gaat wonen moet beseffen dat daar de documenten in het Frans worden gegeven, ongeacht de taal die u spreekt of beheerst of ongeacht of u dat Frans nu oppervlakkig of grondig beheerst.
Dat betwist ik ook geenszins. Ik erken ook de faciliteitengemeenten als enigste uitzondering op de regel. Daarom dat ik pleit voor faciliteiten in gans België.

Bovendien vind ik het, op dit moment, niet prioritair om te pleiten voor Nederlandstalige documenten in Frankrijk, daar het Frans er de enigste landstaal is.
Oud 7 maart 2005, 19:54   #84
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Daarmee dat daar dringend verandering in moet komen. We leven niet meer in de middeleeuwen!
Ik zou hoegenaamd niet weten wat er "middeleeuws" is aan de taalregeling voor de overheid.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2005, 19:55   #85
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat betwist ik ook geenszins. Ik erken ook de faciliteitengemeenten als enigste uitzondering op de regel. Daarom dat ik pleit voor faciliteiten in gans België.
Dan weet u niet wat het woord "faciliteiten" juist betekent. U wilt immers tweetaligheid over heel België, wat iets anders is dan "faciliteiten".
Oud 7 maart 2005, 19:55   #86
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bijgevolg bent u tegen de faciliteiten zoals ze tegenwoordig in België worden toegepast en voor welke gevolgen ze nu zorgen.
Ongetwijfeld zijn er voorbeelden aan te halen van franstaligen die zich in Vlaanderen vestigen en die weigeren Nederlands te spreken. Daarom pleit ik voor individuele tweetaligheid. Dan is dat probleem toch ook van de baan? En wat kan het u dan schelen als deze mensen een document in het Frans in uw gemeente opvragen?
Oud 7 maart 2005, 19:56   #87
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zou hoegenaamd niet weten wat er "middeleeuws" is aan de taalregeling voor de overheid.
De manier waarop dan weer wel...
Oud 7 maart 2005, 19:56   #88
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jij niet, anderen weer wel. Stel dat je in Wallonië zou wonen, dan zou je dat ook appreciëren. En ik vind het niet meer dan normaal dat overheidsdocumenten in -tenminste- de drie landstalen verkrijgbaar is.
denk misschien eerst eens aan de administratieve malaise dat dat zal meebrengen, de brusselse ambtenaren kennen met moeite nederlands en yann gaat het de waalse trachten te leren.... en dan spreken we nog niet eens over het duits wat door zeer weinig vlamingen en walen in die mate wordt beheerst dat er officiele documenten kunnen in worden verwerkt
muys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2005, 19:58   #89
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Dat is geen redenering, maar een vermoeden. En zolang u dat niet kan bewijzen, geloof ik het niet.
Toch wel, uit de verkiezingsuitslagen blijkt duidelijk dat de meerderheid van de Franstaligen op Franstalige partijen stemt. Tenzij je wil beweren dat er nauwelijks Franstaligen in de faciliteitengemeentes wonen, dat de overgrote meerderheid er Nederlandstalig is maar dat die wel - en enkel daar - massaal op Franstalige partijen stemt. Maar dat wil je niet denk ik, want jij weet ook wel dat dat onzin is.

Citaat:
Alweer zo'n belachelijke veralgemening.

Na "de meerderheid van de franstaligen stemt op franstalige partijen" nu ook al "de vlamingen gebruiken hun faciliteiten niet in de Waalse faciliteitengemeenten, omdat ze het niet nodig hebben." De vermoedens die u als argumenten aanhaalt, zijn niet erg geloofwaardig.
Als er geen of nauwelijks gebruik wordt gemaakt van de faciliteiten en de bevolking komt daar niet tegen in opstand, heeft die blijkbaar niet erg veel behoefte aan faciliteiten. Lijkt me een vrij logische redenering.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2005, 19:58   #90
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Komen, waar de gemeente er alles aan gedaan heeft om het enige Vlaamse schooltje te saboteren (de gemeente deed twee, vruchteloze, pogingen om het schooltje te sluiten, zogezegd omwille van hygiënische redenen).

In Edingen worden de faciliteiten bijzonder stroef toegepast, zelfs zodanig dat de meeste Vlamingen die er woonachtig zijn gewoon geen beroep meer doen op die faciliteiten.
U lijdt aan waanbeelden.
Oud 7 maart 2005, 20:00   #91
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door muys
denk misschien eerst eens aan de administratieve malaise dat dat zal meebrengen, de brusselse ambtenaren kennen met moeite nederlands en yann gaat het de waalse trachten te leren.... en dan spreken we nog niet eens over het duits wat door zeer weinig vlamingen en walen in die mate wordt beheerst dat er officiele documenten kunnen in worden verwerkt
Moeilijk gaat ook. Bovendien zouden alle ambtenaren in België drietalig moeten zijn. Strengere selectieproeven bij de nieuwe generatie ambtenaren doen op termijn de Nederlands- en/of Fransonkundige ambtenaren verdwijnen.
Oud 7 maart 2005, 20:04   #92
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Toch wel, uit de verkiezingsuitslagen blijkt duidelijk dat de meerderheid van de Franstaligen op Franstalige partijen stemt. Tenzij je wil beweren dat er nauwelijks Franstaligen in de faciliteitengemeentes wonen, dat de overgrote meerderheid er Nederlandstalig is maar dat die wel - en enkel daar - massaal op Franstalige partijen stemt. Maar dat wil je niet denk ik, want jij weet ook wel dat dat onzin is.
Nee, het is u die onzin uitkraamt. U kan niet bewijzen dat de franstaligen op franstalige partijen stemmen, u gaat daar gewoon van uit. Naar mijn weten zijn de verkiezingsuitslagen nog altijd anoniem. Of heeft u daar dan een klare kijk op vanuit het Nederlandse Drenthe?

Citaat:
Als er geen of nauwelijks gebruik wordt gemaakt van de faciliteiten en de bevolking komt daar niet tegen in opstand, heeft die blijkbaar niet erg veel behoefte aan faciliteiten. Lijkt me een vrij logische redenering.
Werkt u als ambtenaar ofzo in zo'n Waalse faciliteitengemeente? Dat moet wel, want u weet het blijkbaar beter als ik.
Oud 7 maart 2005, 20:08   #93
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Stel dat je in Wallonië zou wonen, dan zou je dat ook appreciëren. En ik vind het niet meer dan normaal dat overheidsdocumenten in -tenminste- de drie landstalen verkrijgbaar is.
Zoals reeds eerder opgemerkt: volgens de Belgische Grondwet zijn er geen "landstalen"; er zijn alleen ambtelijke talen die overeenkomstig de Grondwet worden gebruikt in de overeenkomstige taalgebieden.

En iedereen die ergens gaat wonen, wordt geacht een minimum van de landstaal (of taal van de regio) te spreken of te beheersen. Zelf heb ik in mijn leven al tweemaal een lange tijd in het buitenland gewoond. Nooit heb ik de behoefte gevoeld een of andere "faciliteit" aan te vragen. Ik achtte het maar normaal dat IK moeite deed de taal van het land te beheersen in plaats van de overheid MIJN taal zou moeten hanteren.

U draait de wereld op z'n kop.
Oud 7 maart 2005, 20:09   #94
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U lijdt aan waanbeelden.
Ongetwijfeld.

U mag mij dan eens vertellen op welke manier de faciliteiten in Edingen worden toegepast. Ik ben benieuwd...
Oud 7 maart 2005, 20:10   #95
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De manier waarop dan weer wel...
Neen, ook bij de toepassing zie ik hoegenaamd niet wat er middeleeuws aan is...
Oud 7 maart 2005, 20:13   #96
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Moeilijk gaat ook. Bovendien zouden alle ambtenaren in België drietalig moeten zijn. Strengere selectieproeven bij de nieuwe generatie ambtenaren doen op termijn de Nederlands- en/of Fransonkundige ambtenaren verdwijnen.
Hoeveel ambtenaren denkt u te kunnen vinden die drietalig zijn overeenkomstig het niveau dat hun ambt vereist?

Ik denk dat u hoegenaamd niet beseft wat u eigenlijk stelt... Nu al is het bijzonder moeilijk ambtenaren te vinden die de andere landstaal op echt werkniveau (dit is: feilloos op die vlakken die hun ambt eist) bezitten; laat staan dat u drietalige zomaar vindt.

En zeker niet wanneer u heel het ambtenarenkorps door dergelijke drietaligen wilt vervangen.

Trouwens, wat is er nuttig aan de drietaligheid van een ambtenaar die nu de interne coördinatie verricht op een dienst? De diensten zelf zijn immers eentalig. Of wilt u ook de diensten drietalig maken?
Oud 7 maart 2005, 20:15   #97
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, het is u die onzin uitkraamt. U kan niet bewijzen dat de franstaligen op franstalige partijen stemmen, u gaat daar gewoon van uit.
Dat valt weldegelijk te bewijzen. Kijk maar naar Brussel, waar het grootst aantal kiesgerechtigden op de Franstalige taalrol staat ingeschreven. Welnu, dit overwicht weerspiegelt zich in de verkiezingsresultaten: ongeveer een gelijkaardig aantal mensen als op de taalrol kiezen voor Franstalige partijen.

Slechts een klein gedeelte van de Franstaligen kiest ook voor een Vlaamse partij (bijvoorbeeld het Vlaams Belang).
Oud 7 maart 2005, 20:28   #98
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Nee, het is u die onzin uitkraamt. U kan niet bewijzen dat de franstaligen op franstalige partijen stemmen, u gaat daar gewoon van uit. Naar mijn weten zijn de verkiezingsuitslagen nog altijd anoniem. Of heeft u daar dan een klare kijk op vanuit het Nederlandse Drenthe?
Het is heel simpel, er zijn maar twee mogelijkheden:
- of er is een grote Franstalige meerderheid in de faciliteitengemeentes die massaal op Franstalige partijen stemt, waardoor die Franstalige partijen daar een ruime absolute meerderheid halen;
- of er wonen nauwelijks Franstaligen in de faciliteitengemeentes en er is een grote Nederlandstalige meerderheid die massaal - en dan toevallig enkel in die gemeentes - op Franstalige partijen stemt, waardoor die Franstalige partijen daar een ruime absolute meerderheid halen, terwijl de kleine Franstalige minderheid in die gemeentes in meerderheid op de Nederlandstalige partijen stemt.

Blijkbaar geloof jij in de tweede mogelijkheid als je beweert dat de meerderheid van de Franstaligen niet op Franstalige partijen stemt. Ik vind die mogelijkheid niet eens serieus genoeg om ook maar te overwegen.

Citaat:
Werkt u als ambtenaar ofzo in zo'n Waalse faciliteitengemeente? Dat moet wel, want u weet het blijkbaar beter als ik.
Ik beweer helemaal niet dat ik het weet, het was een veronderstelling. De zin begint dan ook met 'als'. Blijkbaar heb je de nuances van de Nederlandse taal nog niet helemaal onder de knie.

Ik stel overigens vast dat je op eerdere vragen geen antwoord wist en het dus zelf blijkbaar ook niet weet.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2005, 20:29   #99
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zoals reeds eerder opgemerkt: volgens de Belgische Grondwet zijn er geen "landstalen"; er zijn alleen ambtelijke talen die overeenkomstig de Grondwet worden gebruikt in de overeenkomstige taalgebieden.

En iedereen die ergens gaat wonen, wordt geacht een minimum van de landstaal (of taal van de regio) te spreken of te beheersen. Zelf heb ik in mijn leven al tweemaal een lange tijd in het buitenland gewoond. Nooit heb ik de behoefte gevoeld een of andere "faciliteit" aan te vragen. Ik achtte het maar normaal dat IK moeite deed de taal van het land te beheersen in plaats van de overheid MIJN taal zou moeten hanteren.

U draait de wereld op z'n kop.
België is het buitenland niet. En daarmee is de kous af.
Oud 7 maart 2005, 20:30   #100
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, ook bij de toepassing zie ik hoegenaamd niet wat er middeleeuws aan is...
Het is erg middeleeuw jan, dat weet je evengoed als ik.

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be