![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's. Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een tekstje dat eigenlijk nog een beter antwoord geeft op Tommymax, verwoordt wat ik net wilde zeggen en zelfs domweg uit wikipedia komt;
As with most ideologically laden words, "capitalism" has many meanings, especially in the latter sense. What a Marxist or Green would describe as capitalist ideology may seem thoroughly alien to what an advocate of laissez-faire liberalism means by the term. Anarcho-capitalism's definition of "capitalism" is incompatible with the existence of a state, while the view of conservatism is that capitalism absolutely needs a state. Even Marx's contention that capitalism is the natural ideology of the class of business owners (i.e. capitalists) is itself controversial. Indeed, Adam Smith looked on the tradesman class with suspicion, and warned that they would engage in attempts to fix prices, gain government monopolies, or attempt to stifle competition. Within a certain ideology, the meaning of "capitalism" normally remains constant. Thus, for example, all Marxists mean the same thing when they say "capitalism". Between ideologies, however, the meaning of "capitalism" can vary. When a libertarian says "capitalism", for instance, he is usually not talking about precisely the same thing as the Marxist who says "capitalism". There can be great confusion amongst these meanings, and readers must be careful of which meaning a writer intends in any particular usage. The closer a notion of "capitalism" is to the core of an ideology (either in support or in opposition) the more likely writers within that ideology will have a specific technical definition in mind, which might conflict with other ideologies' definitions of the same term. Therefore, different ideologies that support "capitalism" may not support exactly the same thing, and different ideologies that oppose "capitalism" may not oppose exactly the same thing either. |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zoals u normaal wel zou moeten weten zijn marxisten niet bepaald opgezet met de staat van de heersende klassen.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
non-coërcief? In de praktijk is het liberalisme bijzonder coërcief en om daar enige veranderingen af te dwingen is coërcieve tegenactie noodzakelijk: cfr de harde strijd van de vakbonden in de negentiende eeuw. Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Met Kobaf heb ik overigens al eens een discussie gevoerd, waar hij min of meer mee kon instemmen, dat het bouwen van quasi-zelfvoorzieningsdorpen op vrije basis een oplossing kan betekenen voor armoede - het is een one time input van onkosten, er zijn veel mensen mee geholpen en iedereen kan leven als hij of zij wenst. In acht genomen dus dat opportuniteit /= vrijheid.
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
|
![]() Citaat:
Trouwens, het meeste van wat ik opschreef kwam van een groep niet-marxistische economische historici. Laatst gewijzigd door Praetorian : 11 juli 2006 om 14:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Menselijk gedrag kent geen causaliteit.
![]() |
![]() |
#87 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik begreep het zo goed dat ik zelfs niet uit m'n woorden geraakte en daarom speciaal een antwoord voor je ging zoeken dat ik miraculeus vond in dat stukje wikistedia bovenaan deze pagina.
![]() |
![]() |
#88 |
|
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat men voor uw geboorte dacht, is niet altijd fout. Zo'n genialiteit werd er nu in de wereld ook weer niet bij de komst van jouw frêle lichaampje - of dat van mij - tot leven geroepen.
Laatst gewijzigd door lombas : 11 juli 2006 om 18:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wel, ik sprak dus even over het feit dat jij lachte met het feit dat ik zei dat menselijke handelingen niet causaal zijn.
![]() |
![]() |
#94 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ooit die Suske en Wiske gelezen waarin Lambik zo een bedelaar wordt in Frankrijk en zo'n wensbeeldje heeft?
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() De uitleg is van een aantal posts terug was wel goed. Alleen, als je wil mag je me verduidelijken hoe dat allemaal in de praktijk moet omgezet worden?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#98 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En hoe vaak moeten mensen als jij gewezen worden op het innerlijke verschil tussen coërcief liberalisme en laissez-faire kapitalisme? En waarom denk jij beter te weten wat die laissez-faire kapitalisten over zichzelf denken dan zij zelf? Arrogantie? Kortzichtigheid? Of gewoon de pure lust om wat te bashen zonder reden (of succes).
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hoe bedoel je juist, in de praktijk, en wat?
![]() |
![]() |
#100 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |