![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Is dat een poging om van het onderwerp af te wijken?
![]() |
#82 |
Gouverneur
|
![]() Nee hoor, gewoon een antwoord op de uitnodiging van RVN.
Ga gerust door met het koteren in de details van de geschiedenis indien je hier gelukkiger van wordt. Mij kan het weinig schelen wie er in 1830 nu wel of niet meedeed om de hollanders te verjagen. Het is mij te doen om wat er voor ons ligt. Aan het verleden kan je toch niets meer veranderen, maar aan een betere toekomst kan je wel mee helpen bouwen. Met Belgische groeten, Sneta |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#84 |
Gouverneur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
2. Citeren uit de pers als historisch 'bewijs' zonder de nodige omzichtigheid is erg gevaarlijk. Stellen dat de Brusselse pers - één krant - anti-Frans was, is niet erg overtuigend, zeker niet in een tijd van (en nu kaats ik de BUB-rethoriek even terug) reactionaire onderdrukking door een conservatieve vorst. 3. Geretson ontkrachten is geen academische topprestatie, omdat zijn werk nu eenmaal al te sterk gemarineerd is in het Groot-Nederlandse denken van de jaren 30. Natuurlijk is de bewering van G. overtrokken, dat weet iedereen. 4. Els Witte - en dát is een onverdachte autoriteit, als je daarop wil vertrouwen - heeft onlangs een nieuw boek over 1830 gepubliceerd, waarin onder meer gesteld wordt dat de revolutie van 1830 het werk was van een sterk Fransgezinde kern, die erg handig was in het uitbuiten van het sociale ongenoegen en diplomatiek handig kon omgaan met de gevestigde waarden van de te vormen staat. 5. Tot slot: wat een onzinnige discussie.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
De Nationale Unie houdt enkel rekening met de realiteit en hoe we die kunnen verbeteren. En voor de gemeenteraadsverkiezingen is de realiteit dat in Antwerpen enkel het kartel VB-VLOTT voor verandering kan zorgen. Spijtig, dat zeker, maar wel de harde realiteit! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
|
![]() Hmmm...
![]() |
#88 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#89 |
Gouverneur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is duidelijk dat een niet extreem-rechtse unitarist slechts één keuze heeft: BUB.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#92 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#94 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Qua programma zitten jullie al goed... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Banneling
|
![]() Aan patriotje
Geschiedenis leren!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Gent, Antwerpen, St Niklaas en Dendermonde (en nog paar steden) hadden in 1830 verzet aangetekent tegen de afscheiding van de zuidelijke staten van de noordelijke staten. Belgie is alleen maar kunnen onstaan door dat de Engelsen de annexatie van de zuidelijke statent aan Frankrijk zagen zitten en de Fransen dit niet aan de Noordelijke staten zag zitten. Belgie was een compromis. En nog vroeger geschiedenis, Vlaanderen bestond al in de negende eeuw als gouw. Dus ik denk spijtig voor u dat Vlaanderen meer recht heeft als staat dan belgie. ps wallonie als term en naam onstond pas in de 19de eeuw |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() feit blijft toch dat de revolutie een bourgeoisrevolutie was. Immers: - cijnskiesrecht - monarchie - eentalig Franse staat - eerste regering was een coalitie tussen adel en clerus en de bourgeoisie
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Banneling
|
![]() Ik heb het echte bewijs wie verontwoordelijk was.
T'was patriotje Allé ik heb dat toch zo opgeschreven rond 1830 En bovendien boeken liegen niet. Maar ja, kan ook zijn dat aan men geheugen ligt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Een paar mensen - en ik bedoel een paar, niet eens de eerste grondwettelijke raad - beslistte dat een 40 tal mensen mocht gaan beslissen en mocht bepalen hoeveel mensen er in de toekomst mee mocht beslissen over alle wetten en staatszaken. En weet u hoeveel mensen dat waren? ongeveer 1.2% van de mannelijke bevolking. En op wat was hun recht gebaseerd? Blauw bloed en rijkdom. Voila, uw legitimiteit. De Franse revolutie mag dan veel gebracht hebben, verlichting voor de belgische 'staatsheren' van 1830 was er niet bij...
CLAESSENS Joris ![]() Na de nodige intimidatie om deze uitspraak niet te herhalen; "Allah is een verzinsel, Mohammed is de leugenaar die hem verzon. Mohammed is ook een massamoordenaar, terrorist en pedofiele kinderverkrachter ![]() Bron: de koran. |
|
![]() |
![]() |