Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Bekijk resultaten enquête: Welke optie past het beste bij je ?
ik heb nog nooit nva gestemd 104 71,23%
ik stemde vroeger nva, ik stem nu nog steeds nva 13 8,90%
ik stemde vroeger nva, ik stem nu vld 0 0%
ik stemde vroeger nva, ik stem nu spa 0 0%
ik stemde vroeger nva, ik stem nu cdv 0 0%
ik stemde vroeger nva, ik stem nu spirit 0 0%
ik stemde vroeger nva, ik stem nu op dedecker 1 0,68%
ik stemde vroeger nva, ik stem nu groen! 0 0%
ik stemde vroeger nva, ik stem nu Vlaams Belang 23 15,75%
ik stemde vroeger nva, ik stem nu op iets anders 5 3,42%
Aantal stemmers: 146. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 28 januari 2007, 16:07   #81
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Linkse Vogel Bekijk bericht
Amaai, jij hebt wel een breed kiesgedrag N-VA is zowat het tegenovergestelde van Groen! en CD&V vinden Groen maar niks... LSP daarantegen is dan weer extreem links terwijl je ook al rechts hebt gestemd!!!
Dat krijg je dan als je je ideologisch gezien achter geen enkele partij kunt scharen. Mijn stem is dan ook meer een tegenstem dat een pro-stem. Ik hou niet van VB en VLD, dus stem ik maar op iets anders waar ik ook niet van hou, maar toch meer dan die twee partijen.

Zo heb ik voor de voorbije gemeenteraadsverkiezingen op CD&V gestemd als bijdrage om de VLD uit ons stadsbestuur te knikkeren. Dat ik hiermee ook voorkeursstemmen kon geven aan een paar van mijn vroegere schoolkameraden, was handig meegenomen. Om voorkeursstemmen te geven aan vroegere schoolkameraden had ik echter ook op groen kunnen stemmen, maar dat had niet geholpen om de VLD buiten te gooien, aangezien het hier VLD en CD&V waren die om de macht strijdden, en groen volledig buiten beeld stond.
Meer mensen hebben zo geredeneerd, met als gevolg dat CD&V gewonnen had en kon kiezen tussen VLD en SP.a. Ze hebben gekozen voor SP.a, wat op voorhand te verwachten was, aangezien CD&V af wou van VLD. Misschien dat er nu iets minder conflicten zijn (CD&V + VLD gaf hier één en al conflict waardoor er niks meer beslist werd), en dat onze stad er op vooruit kan gaan.

Ik ben ondertussen verhuisd naar een gemeente met een overweldigende CD&V meerderheid en een irritante burgemeester. Ik denk niet dat ik de volgende gemeenteraadsverkiezingen nog eens op de CD&V ga stemmen .
Oud 28 januari 2007, 16:17   #82
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Ik heb nog maar een keer de kans gehad om op NVA als onafhankelijke partij te stemmen. Dus dat ik "nog nooit" op NVA heb gestemd is niet zo spectaculair..........
Ik heb zelf van 1991 tot de voorbije gemeenteraadsverkiezingen quasi onafgebroken op de VU en de N-VA gestemd als ik daar de mogelijkheid toe had, één enkele uitschuiver met Agalev in 1999 daar gelaten. Dit laatste kan misschien vrij raar overkomen, maar zo eind jaren negentig was er een relatieve communautaire rust, stond de Vlaamse kwestie niet echt zo hoog meer op de agenda en leek bij de VU het vet wat van de soep. Met de dioxinecrisis in het achterhoofd besloot ik toen om eens 'iets anders te proberen', omdat milieuproblematiek mij ook altijd wel aangetrokken heeft. Gezien wat de groenen er nadien van gebakken hebben is dit echter niet meer voor herhaling vatbaar, dat moge duidelijk zijn. En met de heropflakkerende communautaire strijd heeft mijn Vlaamsgezinde reflex de laatste jaren opnieuw compleet het pleit gewonnen inzake mijn politieke voorkeur.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2007, 16:21   #83
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Ik heb zelf van 1991 tot de voorbije gemeenteraadsverkiezingen quasi onafgebroken op de VU en de N-VA gestemd als ik daar de mogelijkheid toe had, één enkele uitschuiver met Agalev in 1999 daar gelaten. Dit laatste kan misschien vrij raar overkomen, maar zo eind jaren negentig was er een relatieve communautaire rust, stond de Vlaamse kwestie niet echt zo hoog meer op de agenda en leek bij de VU het vet wat van de soep. Met de dioxinecrisis in het achterhoofd besloot ik toen om eens 'iets anders te proberen', omdat milieuproblematiek mij ook altijd wel aangetrokken heeft. Gezien wat de groenen er nadien van gebakken hebben is dit echter niet meer voor herhaling vatbaar, dat moge duidelijk zijn. En met de heropflakkerende communautaire strijd heeft mijn Vlaamsgezinde reflex de laatste jaren opnieuw compleet het pleit gewonnen inzake mijn politieke voorkeur.
Tja, Vlaams Belang zit er niet in voor mij. En van paars (op beide partijen heb ik al gestemd) ben ik niet zo tevreden (migrantenstemrecht onder andere). Probleem is dat N-VA wel aan invloed wint misschien dankzij CD&V, maar dat men dus ook niet rechtstreeks n-va kan steunen.
Het zal in elk geval spannend worden in juni!
Oud 28 januari 2007, 16:45   #84
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

bestaat de nva eigenlijk nog? heet dat niet de lijst boergeois tegenwoordig?
Oud 28 januari 2007, 17:18   #85
born2bewild
Banneling

Standaard

ze smijten hier wat binnen.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2007, 17:23   #86
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Probleem is dat N-VA wel aan invloed wint misschien dankzij CD&V, maar dat men dus ook niet rechtstreeks n-va kan steunen.
Als je enkel voorkeurstemmen geeft aan N-VA kandidaten dan kan je toch vooral de N-VA steunen. Al verstevig je ook het kartel in z'n geheel, je kan de N-VA zo aan invloed doen winnen binnen het kartel.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2007, 17:27   #87
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht
Als je enkel voorkeurstemmen geeft aan N-VA kandidaten dan kan je toch vooral de N-VA steunen. Al verstevig je ook het kartel in z'n geheel, je kan de N-VA zo aan invloed doen winnen binnen het kartel.
Dan moet ik wel goed uitkijken want op stemformulieren mogen binnen een kartel geen indicaties van de partij zijn. Ik zal goed moeten studeren.
Is het eigenlijk toegelaten om "lectuur" mee te nemen in het stemhokje?(boeken, kranten,partijprogramma's..) ?
Oud 28 januari 2007, 17:30   #88
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat dachten de rotsvaste CD&V-stemmers ook in mijn gemeente bij de gemeenteraadsverkiezingen, toen ze vooral 'eigen volk eerst' dachten in het stemhokje en de N-VA straal negeerden.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2007, 17:32   #89
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Dan moet ik wel goed uitkijken want op stemformulieren mogen binnen een kartel geen indicaties van de partij zijn. Ik zal goed moeten studeren.
Is het eigenlijk toegelaten om "lectuur" mee te nemen in het stemhokje?(boeken, kranten,partijprogramma's..) ?
De campagne zal je het wel duidelijk maken wie voor welke partij staat.

Nee, op zich mag je geen enkel materiaal mee naar binnen nemen dacht ik. Maar hier in Leuven heb ik wel al gezien dat er iemand het hokje mee inging om aan een Franstalige 'madame' te vertalen wat ze moest doen Alsof je eigenlijk niet weet wat je moet doen zonder de uitleg. Stemmen spreekt toch voor zich? Of heb je een woordenboek of grammaire nodig om de namen van de partijen te begrijpen?
Oud 28 januari 2007, 17:33   #90
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat dachten de rotsvaste CD&V-stemmers ook in mijn gemeente bij de gemeenteraadsverkiezingen, toen ze vooral 'eigen volk eerst' dachten in het stemhokje en de N-VA straal negeerden.
Dat gebeurt ook ja. Tja, dat zijn de spelregels zeker.
Oud 28 januari 2007, 18:04   #91
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je bedoelt dat het VB ooit zal moeten doen wat de VU indertijd gedaan heeft en de N-VA nog dit jaar wellicht gaat doen?
Je tracht de perceptie natuurlijk door te schuiven, maar het komt inderdaad neer op het volgende:

of het Vlaams Belang gaat zelf via machtsdeelname voor het afbouwen van de Belgische staat met aanvankelijk het sluiten van compromissen, of ze gaat na een tijdje (misschien al vanaf deze verkiezingen? Wie weet) een partij van de 'losers' genoemd worden: veel gewicht, maar geen enkele macht.

De mensen moeten mentaal voorbereid worden op het einde van België, en dat gaat het traagste wanneer je aan de zijlijn blijft staan roepen.

Dat de Vlaamse regering de 'Vlaamse Wooncode' erdoor kon drukken dankzij N-VA is het VB ontgaan en eigenlijk ach...wat maakt het uit of het de N-VA is geweest. Wat belangrijker is dat de mensen nu echt wel beseffen dat we in Vlaanderen een zelfbewustzijn aan het krijgen zijn. Niet meer enkel de die-hard-nationalisten, nee, ook de gewone man krijgt het nu ook door: 20 jaar geleden was er in Vlaanderen niet eens een meerderheid voor het overhevelen van bevoegdheden naar de deelstaten, maar in 2005 bleek dat ineens 2/3 van de Vlaamse bevolking te zijn.
Oud 28 januari 2007, 18:05   #92
UFSIA
Parlementslid

UFSIA's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sorry, maar ik vind het kiezen voor de gemakkelijkheidsoplossing: beetje staan roepen kunnen we met zijn allemaal, maar N-VA heeft toch wel de ballen om toch maar in dat kartel voor machtsdeelname te stappen.
Moet je dan compromissen sluiten? Ja, dat hoort zo eenmaal. Toch zijn er al wetten en bepalingen die er enkel gekomen zijn onder druk van de N-VA, hoe je het ook draait of keert.
dewelke ?

Citaat:
Dus ofwel zal het VB ooit moeten gaan doen wat de N-VA heeft gedaan en nu doet, oftewel doen ze eigenlijk aan jah, ironisch genoeg, aan:
KIEZERSBEDROG
met dat verschil dat het VB met meer dan 7% zou zijn in die regering, en dus effectief iets zou kunnen verwezenlijken zonder in een "we zijn voor deze regering niet onmisbaar" scenario zowat alles in te slikken dat het voor de verkiezingen zei ?
Wanneer je ziet dat in het land de armen worden onderdrukt en het recht en de rechtvaardigheid geschonden, wees dan niet verbaasd. Want een hoge ambtenaar wordt door een hogere beschermd, en zij beiden weer door ambtenaren die nog hoger zijn.
~ Boek Prediker, Hoofdstuk 5, vers 7
UFSIA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2007, 18:06   #93
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb de laatste verkiezingen enkel N-VA gestemd, en in de gemeenteraadsverkiezingen ook nog twee CD&V'ers naast de N-VA'ers omdat ik:
1) een andere burgemeester wou
2) de andere kanditate is een kennis van mij en verdient het om meer zeggenschap te krijgen: ze heeft meer talenten dan enkele hogere bonzen in die partij.

Laatst gewijzigd door Jong N-VA'er : 28 januari 2007 om 18:07.
Jong N-VA'er is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2007, 11:08   #94
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Nee, op zich mag je geen enkel materiaal mee naar binnen nemen dacht ik.
Jawel hoor. Als je een foldertje mee naar binnen pakt waar de kandidaten van een bepaalde kartelpartij op worden aangeduid is dat perfect geldig.
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2007, 13:26   #95
Lodi
Provinciaal Gedeputeerde

Lodi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan ben ik blij dat ik juist de omgekeerde beweging gemaakt heb, zeg...
Daar kan ik inkomen.
Oud 29 januari 2007, 13:47   #96
Lodi
Provinciaal Gedeputeerde

Lodi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant Bekijk bericht
Het is hier vaak genoeg gezegd: het al dan niet splitsen van BHV is een federale bevoegdheid. Vanuit de Vlaamse regering kán Bourgeois BHV zelfs niet splitsen.

Dat BHV niet gesplitst werd, is dus louter en alleen te wijten aan de federale regeringspartijen, die te laf waren om op dit punt door te bijten. De N-VA heeft zich in deze zaak niks te verwijten.
Bourgeois zou nooit deel uit maken van een regering als B-H-V niet gesplitst was... en waar zit hij nu ? Juist! Hij is en zal altijd een opportunist blijven.
Oud 25 februari 2007, 23:28   #97
UFSIA
Parlementslid

UFSIA's schermafbeelding

Standaard

bump
Wanneer je ziet dat in het land de armen worden onderdrukt en het recht en de rechtvaardigheid geschonden, wees dan niet verbaasd. Want een hoge ambtenaar wordt door een hogere beschermd, en zij beiden weer door ambtenaren die nog hoger zijn.
~ Boek Prediker, Hoofdstuk 5, vers 7
UFSIA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2007, 02:29   #98
Internaut
Banneling

Internaut's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Ik ben niet zo optimistisch. Net nadat Bourgeois de VU opblies heb ik meteen een lidkaart gekocht van de N-VA. Eindelijk een rechtlijnige partij. Maar ik kwam bedrogen uit. Bourgeois die al lachend stelde dat de achterban "zulke uitspraken verwachte" e.d. Nee, de N-VA had voor mij afgedaan.
Dat had je kunnen weten hé dat ze je achteraf bij je pietje zouden nemen. Ach ja bij het Vlaams Belang zitten we zowiezo goed. De enige rechtlijnige zitten bij de Vlaamse radicalen. Er zijn te veel mensen die denken dat politiek puur om macht gaat en hun programma of zieltjes verkopen om aan de macht deel te nemen. Achteraf zeggen ze dan dat je nu eenmaal compromissen moet sluiten maar wie politiekers kent weet dat het meestal egocentrische arrogante wezens zijn. Zoon of dochter die gelanceerd word dankzij vader die in de politiek zit, public relations en vriendjespolitiek zijn schering en inslag.
Geef mij dan maar Flipke Dewinter die een pak frit eet en per ongeluk saus morst op zijn kostuum en praat met zijn kiezers.
Internaut is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2007, 07:48   #99
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En in dat laatste zit nu net het grote verschil met de VU, waar de rivaliserende kampen (zeg maar: de aanhangers van Anciaux enerzijds en die van Bourgeois anderzijds) zeer consequent en tot het bittere einde ruziemakend over de straatstenen zijn blijven rollen, met het einde van de door hen beiden gekoesterde partij tot gevolg.
Er is nog een verschil dat je 'vergeet'.

Noch A. noch B. hadden toen naar de pijpen van een belgicistische partij te dansen.
Oud 26 februari 2007, 07:57   #100
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door UFSIA Bekijk bericht
bump
Bertje zit ook in de Vlaamse regering, maar dan om 'aannemelijker' redenen.

Na zijn sterven in de senaat, het aanpassen van de VU-partijstatuten om hem Vlaams minister te laten maken (daar hij het eu-parlement al beu was zonder er zelfs deel van te hebben uitgemaakt) volgde zijn afhaken in de Vlaamse én federale regering en zit hij nu braafjes langs zijn oude vijand en nooit aanvaarde VU-partijvoorzitter.

Bertje bezwoer (in opdracht van de SP.a?) de leden van de Vlaamse regering hun plicht te doen en niet naar de federale regering over te stappen.

Ik hou dus in de gaten hoe ernstig Bertje deze keer zijn eigen woorden neemt.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 26 februari 2007 om 08:01.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be