Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Op welke partij stem jij bij de volgende verkiezingen?
Agalev 33 8,19%
CD&V 64 15,88%
N-VA 37 9,18%
sp.a 51 12,66%
Vlaams Blok 144 35,73%
Spirit 7 1,74%
VLD 21 5,21%
Andere 20 4,96%
Blanco 5 1,24%
Nog onbeslist 9 2,23%
Vivant 12 2,98%
Aantal stemmers: 403. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 8 juli 2002, 15:53   #81
Thomas Hx
Minister-President

Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Wat is er over mijn naam?
Thomas Hx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2002, 16:32   #82
canis lupis
Burger

canis lupis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leo Delcroix
Beste,

De N-VA gaat op in de CD&V in 2004. Dat zijn de woorden van een vooraanstaand Bourgoisist zelve...
Dus alle Geert-aanhangers... Sorry maar de man maakt u wat wijs. 8)
Als ,!! het waar is wat U beweert dan zullen de tjeven toch een rukje naar rechts moeten geven aan het stuur want anders zitten ze helemaal in de gracht! De partij die zichzelf blijft haalt het de rest geraakt zo versnipperd dat ze zichzelf oplossen in allerlei koepels,en of commissies
dat de kiezer ze uitspuwd,kijk maar eens naar de "niet gecensureerde"
poll's , keep on dreaming Leo
canis lupis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2002, 16:37   #83
Thomas Hx
Minister-President

Standaard

Even een kleine verduidelijking,

Het n-va is een afscheuring uit het CD&V
natuurlijk nie rechtereeks, maar de vlaams nationalisten zijn een afscheuring van de toenmalige cvp.

thomas
Oud 8 juli 2002, 16:41   #84
Guderian
Banneling

Guderian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thomas

natuurlijk nie rechtereeks, maar de vlaams nationalisten zijn een afscheuring van de toenmalige cvp.

thomas
Fout! De N-VA is ontstaan uit de Volksunie en de Volksunie is ontstaan uit de Vlaamse Koncentratie. Een partij die olv Donkerwolcke opkwam voor amnestie voor repressieslachtoffers. Het wel zo dat de brede Vlaamse Beweging altijd al sterke banden heeft gehad met de katholieke beweging.
Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2002, 16:47   #85
Thomas Hx
Minister-President

Standaard

eu leer eens lezen, niet rechtereeks, natuurlijk komen ze uit de volksunie, en de volksunie komt uit de partij met het vlaams blok met de vu tesamen! ( weet nu wel niemeer hoe deze partij noemt ) Maar die partij komt uit de cvp.

thomas

p.s leer eens feiten van meningen onderscheiden en denk eerst na voor je iets schrijft
Oud 8 juli 2002, 17:11   #86
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guderian
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thomas

thomas
Fout! De N-VA is ontstaan uit de Volksunie en de Volksunie is ontstaan uit de Vlaamse Koncentratie. Een partij die olv Donkerwolcke opkwam voor amnestie voor repressieslachtoffers. Het wel zo dat de brede Vlaamse Beweging altijd al sterke banden heeft gehad met de katholieke beweging.
Als ik Guderian al gelijk geef............................
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2002, 01:35   #87
Dirk Ruebens
Vreemdeling

Standaard

Volgens de peilingen hier in deze forum heeft het VB en N-VA samen de meerderheid (als ik dit schrijf toch), dus kan Vlaanderen eindeljik onafhankelijk worden.
Dirk Ruebens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2002, 08:31   #88
Koevoetje
Vreemdeling

Stuur een bericht via ICQ naar Koevoetje
Standaard

Ik wil er toch graag eens op wijzen dat het cordon sanitaire niet bestaat om 600000 kiezers de kop in te drukken maar omdat de "democratische" partijen zich onvoorwaardelijk en totaal willen distantieren van de ideologie van het Vlaams Blok. "Onze partij werkt niet samen met het Vlaams Blok aan eender welk bestuur want wij kunnen en willen niet medeverantwoordelijk zijn voor de daden die het Vlaams Blok in een uitvoerende functie zal doen" is eigenlijk alles wat elke partij onafhankelijk besloten heeft. Uit partijprogramma's en uitspraken kan men wel afleiden dat hier heel wat discriminerende "daden" bijzijn. Bovendien wil ik er ook eens op wijzen dat een aantal (kleinere) partijen het cordon sanitaire (nog) niet ondertekend hebben. Onder "de democratie boycotten" versta ik dan ook het niet erkennen van een Vlaams Blok overwinning, want dat doet men elke verkiezing opnieuw weer met enorm veel tegenzin...
Koevoetje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2002, 10:35   #89
Thomas Hx
Minister-President

Standaard

Koevoetje, het cordon sanitair is de grootste nederlaag voor de belgische democratie even een kleine kopieke van mijn leske da ik moest leren
ff wachten hé zen aan het nemen k:
( is wel in mijn toelke geschreven wur, wie doet da nie)

het komt er dus op neer dat:
De ondergang van de CD&V het cordon sanitair is. Indien ze samengaan met het vlaams blok en de regering boekt winst dan geniet de CD&V winst. In de opositie van nu, liggen al veel standpunten gelijk!
Het vlaams blok is nu geen extreem rechtse partij niemeer want ze zijn van hun 70- punten programma afgestapt! Het is nu een vlaams nationaal blok.

uitzicht naar de toekomst:

Indie de EU of EMU ooit een wordt dan zal vlaanderen zowiezo een gemeenschap apart worden binnen Europa, aangezien ze niet voor België een aparte regeling gaan uitvinden. En het probleem Brussel is dan ook opgelost want Brussel maakt 70 procent kans om hoofdstad van Europa te worden. Dus vlaams gezinden afwachten maar !!!!

p.s: even nog een kleine verduidelijking waarom het vlaams blok extreem rechts is: er wordt altijd naar de oorsprong van de partij gekeken.

zie andere partijen

thomas
Oud 9 juli 2002, 11:10   #90
Koevoetje
Vreemdeling

Standaard

Dus jij beweert dat het afschaffen/herschrijven van het 70-punten programma onmiddellijk ook honderdduizenden kiezers van standpunt doet veranderen... Lijkt me sterk maar vooral onrealistisch... Zelfs wanneer alle kopstukken van één partij gezamenlijk "opeens" een ander gedachtengoed krijgen lijkt me dit enorm twijfelachtig... Zelfs wanneer de kopstukken van het Vlaams Blok niet meer in het extreem-rechts vakje te duwen zijn is het nog steeds gevaarlijk om een coalitie ermee aan te gaan omdat een coalitie op nationaal niveau vaak gevolgen heeft op de lokale besturen, en daar zullen nog heel wat duidelijke racisten en neonazi's terug te vinden zijn... (Bedenking bij ons huidig kiessysteem want deze gevolgen zouden niet mogen bestaan omdat succes op het ene niveau niet verenigbaar is met een overwinning op een ander niveau - wil niet zeggen dat ik antidemocraat ben...). Kortom als we eerlijk zijn, het - al dan niet - "nieuwe" vlaams blok zal altijd nog heel wat "oude" vlaams blokkers bevatten. Als het vlaams blok echt wil bewijzen dat ze niet meer het oude vlaams blok zijn laat ze dat dan maar eens bewijzen, en een aantal uitgesproken racisten en neonazi's binnen hun partij aan de deur zetten. Ik vrees dat de censuur van alle partij-uitgaven niet voldoende is...

Ik durf niet echt spreken van een ondergang van CD&V want ik durf er geld opzetten dat ze er in de volgende regering weer als opperhoofd zullen bijzitten (al was het maar omdat de kritiek op de huidige regering bij heel wat mensen te horen is). Ik kan er ineens bijzeggen dat men er bij CD&V niet scheutig op zal zijn om te horen dat zij aanleunen bij het Vlaams Blok. Ik denk niet dat je zomaar klakkeloos alles uit artikels en cursussen hoeft over te nemen, omdat het allemaal maar (met respect voor de auteurs) analyses zijn en analyses moeilijk met WAAR of ONWAAR kunnen bestempeld worden.

Ik vrees er een beetje voor dat het laatste ivm de verenigde EU slechts een persoonlijk idee is van u. Ik heb dat idee nog uit geen enkele politieke hoek gehoord. Samenwerking is trouwens ook geen samensmelting en ik denk dat dit voor de meeste (om niet te zeggen alle) lidstaten, nog voor lange tijd de visie op Europa zal zijn.
Oud 9 juli 2002, 12:16   #91
Thomas Hx
Minister-President

Standaard

eu, ik begrijp niet echt u redenering, maar het 70-punten programma is al lang veranderd en sindsdien is het vlaams blok veel vooruit gegaan.

Maar ik ben van mening, dat rechts bij rechts hoort en links bij links, ik wil niet weer een coalitie met vld-sp.a-agalev-n-va of spirit
En zeker niet om het vlaams blok er nog is buitenhouden nemen we CD&V erbij, dan hebben we weer een regenboog coalitie en dat is waanzinnig. Links bij links en rechts bij rechts! Niet anders, dat lijkt me tamelijk duidelijk. Je kunt geen normale standpunten vormen als je met een links-rechts-groene coalitie zit! Natuurlijk lukt dat wel gedeeltelijk, maar dan is dat van, aja dat keur ik goed als jij dat goed keurt, dat is geen goede regering!!! Rechts bij rechts en links bij links, als dat zonder het vlaams blok kan, voor mij zeker goed. Maar als dat met het vlaams blok moet, dan moet het met het vlaams blok maar geen links-rechts coalitie voor mij.

thomas
Oud 9 juli 2002, 12:45   #92
Koevoetje
Vreemdeling

Standaard

Je zou dan kunnen stellen dat het Vlaams Blok zijn 70-punten programma heeft gewijzigd om nog meer kiezers te trekken, maar de oorspronkelijke kiezers (en dus ook een niet beperkt aantal leden aan de basis) blijven ze wel vertegenwoordigen. Ik vind dat je in zo'n geval duidelijk moet zijn. Ofwel kan je je niet meer verzoenen met je vroegere ideeën en dan stap je ofwel zelf uit de partij ofwel zet je anderen die zich hiermee wel nog verzoenen buiten de partij, ofwel hou je vast aan je ideeën en dan moet je daar duidelijkheid over scheppen. Er is dus nog geen duidelijkheid (ik denk zelfs binnen de partijtop niet) of de partij al dan niet de vroegere discriminerende en racistische slogans en ideeën afzweert of blijft verdedigen. Als men volmondig de vroegere ideeën vaarwel zegt met duidelijke concrete stappen en verklaringen (en het vlaams blok echt de partij is welke jij denkt dat ze is) dan zullen er heel gauw bondgenoten worden gevonden voor deze partij, maar dat is nu dus blijkbaar niet het geval.

Ivm de moeilijke samenwerking tussen coalitiepartners:
Nu zie je dus dat het cordon sanitaire geen eenvoudige boycot is. De partijen die deze verklaring hebben afgelegd (en dus niet "dit instrument in het leven hebben geroepen" of "dit manoeuvre hebben geplaatst") hebben het zichzelf moeilijk gemaakt, maar dit weerhoudt hen niet van aan de verklaring te blijven vasthouden. Moeilijk gaat ook (en soms niet meer)...

Ik ben er volledig mee eens dat een coalitie volledig links of rechts beter zal samenwerken. De recentste "gemengde" coalities namen vele beslissingen met de ondertoon "geklungel". Ik ben het er ook mee eens dat de "wij keuren dit goed en dan keuren jullie..."-regel allerminst rechtvaardig is. Uiteindelijk moet elk dossier losgekoppeld blijven van anderen, en moet in het parlement (het zogezegde perfecte staal van de bevolking dat overigens geen kinderen, werklozen en bijna geen bejaarden als lid heeft - Weer een bedenking bij het huidige kiessysteem) ieder voor zich zijn/haar mening geven (ja, ja...maar, geen mening, nee...maar, nee).
Oud 9 juli 2002, 13:54   #93
aeneas
Vreemdeling

Standaard

de miserie van die poll is dat hij niet representatief is.
het blok roept haar leden altijd massaal op om op zo'n poll's te stemmen. dus die 37 % voo rhet blok is niet representatief
aeneas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2002, 14:41   #94
Godfried
Gouverneur

Godfried's schermafbeelding

Standaard

Wie niet vóór het VB stemt, stemt tégen het VB. Zo wordt de verkiezingsuitslag door onze politici geïnterpreteerd.

Ik wens niet TEGEN een partij te stemmen, dus rest er mij maar één optie: ervoor stemmen.

Spijtig, want er staan op andere lijsten ook mensen die heel wat in hun mars hebben. Maar het cordon sanitaire dwingt mij op VB te blijven stemmen.
Godfried is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2002, 16:41   #95
canis lupis
Burger

canis lupis's schermafbeelding

Standaard

KOEVOETJE is in het zelfde bedje ziek als de andere gebrainwashte kiezers V.B. zijn nazi's,facho's ,enz ik ben in mijn geschiedenisboeken
nog geen enkele van hun mandatarisen tegengekomen,maar als ik vandaag lees dat Maria Vogels de guldensporen herdenking wil beleven
in een multicultuurproject ,ze"weet van vlaanderen eigenlijk te weinig af"
vraag ik u....waarom is ze Vlaams minister??
canis lupis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2002, 17:22   #96
Koevoetje
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door aeneas
de miserie van die poll is dat hij niet representatief is.
het blok roept haar leden altijd massaal op om op zo'n poll's te stemmen. dus die 37 % voo rhet blok is niet representatief
Kan wel zijn dat het VB hiertoe oproept, maar ik geloof er niet echt in dat het resultaat van deze poll daardoor zo uitdraait. Volgens mij is het grootste deel van het politics.be-publiek nu één maal zeer rechts geörienteerd. N-VA en VB hebben hier volgens mij vrij veel aanhang. Als ik het goed heb is er ook een verband tussen Zwart/Wit en Politics.be, en dat merk je dan ook aan het programma. Niet dat ik de makers van Politics.be ervan verdenk niet neutraal te blijven, maar Jurgen Verstrepen laat voor mij toch heel vaak uitschijnen nog een extra rukje naar rechts aan zijn programma te willen geven.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Godfried
Ik wens niet TEGEN een partij te stemmen, dus rest er mij maar één optie: ervoor stemmen.

Spijtig, want er staan op andere lijsten ook mensen die heel wat in hun mars hebben. Maar het cordon sanitaire dwingt mij op VB te blijven stemmen.
Ik vindt dit een totaal verkeerde redenering eigenlijk. Je stemt niet voor iets omdat je er niet tegen wil stemmen. Ofwel kan je je vinden met de ideeën en de verkiezingsbeloften (met een korrel zout nemen uiteraard ) ofwel kan je dat niet. Het cordon sanitaire is een verklaring van alle democratische partijen gesteund door een groot deel van hun leden waarin wordt gesteld dat er geen verantwoordelijkheid kan worden genomen voor daden van een partij met discriminerende partijstandpunten wat er dus toe lijdt dat er geen samenwerking mogelijk is. Het is geen "instrument" om het blok minder kansen te geven. Dat het Blok hierdoor buitenspel komt te staan vinden heel wat mensen spijtig maar de democratische partijen wijken ondanks alle politieke moeilijkheden nog altijd niet af van het cordon. Wat wel als instrument zou beschouwd kunnen worden is de kiesdrempel die kleine partijen pas vanaf een bepaal percentage toelaat in een vergadering "om politieke versnippering tegen te gaan". Ik wens hier niet verder op in te gaan uiteraard want ik weet er ook niet precies het fijne van maar het is maar een voorbeeld van een politiek "instrument".

Op dat laatste (van canis lupis):
Ik weet heel zeker dat er heel wat kiezers van het VB geen racist zijn, en ik wil er ook niemand op dit forum van beschuldigen. Een groot deel zijn uiteindelijk de proteststemmen. Maar je kan er niet rond dat een aantal leden (en dan heb ik het over honderden) uitgesproken racist zijn. Als het Vlaams Blok het niet kan opbrengen van deze mensen aan de deur te zetten blijft het voor mij een ordinaire extreem-rechtse partij...
Oud 9 juli 2002, 18:09   #97
FMisplon
Provinciaal Gedeputeerde

FMisplon's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar FMisplon
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koevoetje
Kan wel zijn dat het VB hiertoe oproept, maar ik geloof er niet echt in dat het resultaat van deze poll daardoor zo uitdraait. Volgens mij is het grootste deel van het politics.be-publiek nu één maal zeer rechts geörienteerd. N-VA en VB hebben hier volgens mij vrij veel aanhang. Als ik het goed heb is er ook een verband tussen Zwart/Wit en Politics.be, en dat merk je dan ook aan het programma. Niet dat ik de makers van Politics.be ervan verdenk niet neutraal te blijven, maar Jurgen Verstrepen laat voor mij toch heel vaak uitschijnen nog een extra rukje naar rechts aan zijn programma te willen geven.
U hebt dat verkeerd begrepen. Politics.be is op geen enkele wijze gelieerd aan Jurgen Verstrepen & Zwart Of Wit. De site die daaraan gelinkt is heet politicsinfo.net. Dit is een concurrerend commercieel initiatief, terwijl politics.be een totaal onafhankelijk vrijwilligersinitiatief is.
Verder kan ik u meedelen dat - voor zover wij daar zicht op hebben - politics.be mensen lokt van allerlei strekkingen.
[size=1]Gegarandeerd 100% vrijwilligerswerk, Gegarandeerd 100% onafhankelijk
[/size]
FMisplon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2002, 18:18   #98
Koevoetje
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FMisplon
U hebt dat verkeerd begrepen. Politics.be is op geen enkele wijze gelieerd aan Jurgen Verstrepen & Zwart Of Wit. De site die daaraan gelinkt is heet politicsinfo.net. Dit is een concurrerend commercieel initiatief, terwijl politics.be een totaal onafhankelijk vrijwilligersinitiatief is.
Verder kan ik u meedelen dat - voor zover wij daar zicht op hebben - politics.be mensen lokt van allerlei strekkingen.
Ok het spijt me, kzalt nooit meer doen. Ik wens ook niet int twijfel te trekken dat mensen lokt van allerlei strekkingen, doch kan het zijn dat er om één of ander reden een onrepresentatief aantal rechtsgezinden op uw site afkomen, of toch bij de "regelmatige basis" behoren.
Oud 9 juli 2002, 18:48   #99
Gomtu
Vreemdeling

Gomtu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koevoetje
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FMisplon
Ok het spijt me, kzalt nooit meer doen. Ik wens ook niet int twijfel te trekken dat mensen lokt van allerlei strekkingen, doch kan het zijn dat er om één of ander reden een onrepresentatief aantal rechtsgezinden op uw site afkomen, of toch bij de "regelmatige basis" behoren.
Iedereen die ietswat politiek geïnteresseert is komt hier, en ja VB-ers dus ook. uit ondervinding weet ik dat er geknoeid wordt met poll's. we zullen dus de verkiezingen moeten afwachten.

Ik hoop alleen maar dat de mensen zich nog kunnen herinneren waarom ze gaan stemmen. Voor het VB stemmen om op die manier tegen de huidige regering te stemmen is in mijn ogen geen oplossing.
Gomtu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2002, 23:05   #100
Dirk Ruebens
Vreemdeling

Standaard

Als je wil dat het Vlaams Blok moet bewijzen dat ze democratisch zijn, dan moet je ze ook die kans geven door ze te laten meedoen. Beter nu in een coalitie dan wachten tot ze de absolute meerdeheid gaan behaald hebben. Als ze nu meedoen, moeten ze een coalitie vormen met andere partijen, dus zullen ze rekening moeten houden met het programma van die andere partijen. En nadien zal de kiezer wel oordelen of ze het beter (of slechter) hebben gedaan.
In een democratie moeten er op geregelde tijdstippen vrije verkiezingen zijn. De mensen die zeggen op wie men wel en op wie men niet mag stemmen bij verkiezingen, zijn eigenlijk mensen die geen vrije verkiezingen meer willen. Dat is pas gevaarlijk. Want vrije verkiezingen moeten altijd blijven bestaan, enkel dat zorgt ervoor dat de politiekers de nieuwe maatschappelijke problemen moeten aanpakken. Anders worden ze niet herkozen. En als er veel mensen op partijen met andere programma's stemmen, dan is dat hun volste recht. Ook als je zelf die programma's niet goed vindt.
Dirk Ruebens is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be