Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 mei 2007, 12:00   #81
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
Ik weet niet precies hoe het in Belgie zit, maar in Nederland mag het gewoon.
Lol, als je inbreekt en je wordt gepakt door de eigenaar kan deze met jouw doen wat ie wil, vermits de inbreker (what in the name) in eerste instantie al niet geacht wordt zich op die plaats te bevinden. Maw hij/zij heeft zichzelf in gevaar gebracht.

In het geval van de topic is het enkel de plaats belangrijk waar de eigenaar de inbreker heeft kunnen pakken. Ik hoop voor hem dat dit nog op z'n eigen perceel was en niet op het openbaar domein.

Wat echter aangeraden wordt door de politie:
Wanneer je thuis bent en je verdachte geluiden hoort dan volstaat het meestal het licht aan te steken of lawaai te maken om de inbreker op de vlucht te doen slaan.
Hij heeft er immers geen enkel belang bij om herkend te worden .

Indien een confrontatie toch plaatsvindt :

tracht kalm te blijven
geef of doe wat gevraagd wordt
vermijd een gevecht aan te gaan
tracht de dader zo goed te observeren om de politiediensten een degelijke beschrijving te kunnen geven
tracht het vluchtmiddel en de vluchtrichting na te gaan
verwittig daarna zo vlug mogelijk de politie
maak een lijst op van wat gestolen is (voeg hier foto's van je meest kostbare voorwerpen aan toe)
licht je verzekeraar en je financiële instelling in
Bij het volgen van deze stapjes kan je in principe niet indruisen tegen de wet en je loopt zelf geen gevaar. Doch als de inbrekers met de auto gaan lopen zou ik een steentje in de achterruit proberen keilen, makkelijker voor de politie om die wagen dan terug te vinden en het kan je max. zelf een achterruit kosten

Laatst gewijzigd door Bierke : 10 mei 2007 om 12:08.
Bierke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2007, 12:50   #82
Preuße
Minister

Preuße's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Ach, een voorstander van lijfstraffen... Mag ik aannemen dat, zodra openbare lynchpartijen weer toegelaten zijn en onze maatschappijvorm in één klap naar de Donkere Middeleeuwen is terug geprojecteerd, jij solliciteert naar de betrekking van opperbeul?
Mooi semantische truuk, de criminelen zijn echte dutskes, maar ik leef wel in een zogezegd achterlijke tijd. Wel, in tegenstelling tot moslims heb ik een afkeer van doden en geweld, dus opteer ik eigenlijk voor de verbanning. Een uitstekende methode uit de door U genoemde middeleeuwen, jammer dat het niet meer wordt gebruikt. Ik stel voor dat we zwart-Afrika als verbanningsoord gebruiken, daar mag toch alles blijkbaar.

Het is een niet-gewelddadige manier, de door U zo vereerde criminelen overkomt geen enkel kwaad en wij zijn er met één pennetrek voorgoed van af. Het wordt pas echt plezant wanneer criminelen naar hun eigen land moeten sturen, waar vaak (in tegenstelling tot hier) draconische maatregelen heersen. Ik hoop dat ze ons dan een postkaart sturen van wat ze met dat gespuis hedaan hebben.

Avatar toont Friedrich-Wilhelm III König von Preussen (1770-1840).
Preuße is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2007, 12:51   #83
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
tracht kalm te blijven
Ik hoop ijzig kalm, dan mep ik gerichter, of gaat het gewoon veel gemakkelijker om mijn kruisboog op te spannen.
Citaat:
geef of doe wat gevraagd wordt
Mais oui, monsieur le criminel, ici ma portefeuille, et ma main dans votre oeul.
Vrij vertaald naar het nederlands. Hier mijn portefeuille, en de vuist oep U bakkes.

Citaat:
vermijd een gevecht aan te gaan
Ik zal dat met plezier vermijden, de eerste klap moet voldoende zijn om een gevecht te vermijden. Maar om de huiselijke vrede te bewaren, zal ik vermijden de hersens over de witte muur te verspreiden.

Citaat:
tracht de dader zo goed te observeren om de politiediensten een degelijke beschrijving te kunnen geven
Met zo'n kleinigheidje ga ik de politie niet lastig vallen. Ik zal zelf de rommel wel opruimen.
Citaat:
tracht het vluchtmiddel en de vluchtrichting na te gaan
Ik zal er voor zorgen dat het vluchtmiddel een goeie bestemming krijgt. Waarschijnlijk enkeltje autoschroothandelaar.
Citaat:
verwittig daarna zo vlug mogelijk de politie
De politie, uw vriend. Maar niet de mijne. Laat die rustig alcohol controles doen, en wat flitsen in zone 30 om 2 uur 's nachts.
Citaat:
maak een lijst op van wat gestolen is (voeg hier foto's van je meest kostbare voorwerpen aan toe)
Zal niet nodig zijn. Alles is in huis gebleven.
Citaat:
Licht je verzekeraar en je financiële instelling in.
Licht je verzekeraar op.... La maar. Op zijn best zal ik een poging tot inbraak aangeven.
Citaat:
Bij het volgen van deze stapjes kan je in principe niet indruisen tegen de wet en je loopt zelf geen gevaar.
De huidige wetgeving en de uitvoering ervan druist in tegen mijn principes. En gevaar lopen doe je pas als je niet kalm blijft. Zoals vermeld, de eerste klap is goud waard.
Citaat:
Doch als de inbrekers met de auto gaan lopen zou ik een steentje in de achterruit proberen keilen, makkelijker voor de politie om die wagen dan terug te vinden en het kan je max. zelf een achterruit kosten
God ja, je hebt wel eerst de sleutels gegeven? Ikzelf wil mijn wagen niet eens zien vertrekken. En zal er ook naar handelen.

Iemand een Koekje Soylent Green op zijn Maddox, met scheutje echte Ierse poteen?
Oud 10 mei 2007, 12:53   #84
Preuße
Minister

Preuße's schermafbeelding

Standaard

[quote=araneus;2652709]Ik zou geen baseballbat gebruiken, maar als ik iemand 's nachts bij mij binnen tref die er niet moet zijn dan gaat die bij voorkeur horizontaal terug buiten.

Citaat:
Er zijn in huis meer dan genoeg dingen te vinden om die een stevige rammeling mee te geven. Zelfverdediging inderdaad, dit gecombineerd met wat paniek waardoor je wat te ver gaat en ik denk dat je een goede kans maakt bij de rechter. Zeker als de andere partij er niet meer is om zijn bek open te trekken.
Goed gezegd. De enige die het eigendom meteen en doeltreffend kan beschermen is de eigenaar zelf. Die moet de kans dan ook grijpen en zijn have en goed, of zelfs zijn leven in vele gevallen, met alle daadkracht daartoe nodig verdedigen.

Avatar toont Friedrich-Wilhelm III König von Preussen (1770-1840).
Preuße is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2007, 13:27   #85
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
De Telegraaf?

Burgers worden veelvuldig opgepakt en langer vastgehouden dan criminelen? Misschien eens het begrip "burger" definiëren in deze context? Of is het wederom een gratuite bewering?

PS. Mogelijks heb ik iets gemist, maar waar haal jij trouwens dat "veelplegers" vandaan? Voor zover ik weet is er sprake van een inbreker tout court. Kun je me even doorverwijzen naar de bron die melding maakt van het criminele verleden van die man?
Voornamelijk Radio-1; sommige kranten en zelfs wel Telegraaf, incidenteel op Net (want ik verzamel geen papier).

Eenmaal een bericht opgevangen, googel je met trefwoorden:
inbreker honkbalknuppel veelpleger
aks snel veel kranten/berichten op Net tevoorschijn en zelfs nu staan veel van de berichten nog binnen bereik.

Voorbeeld: http://www.waarmaarraar.nl/pages/re/..._inbreker.html

Let op de betiteling: "veelpleger".

Hier nog een bundel:
http://www.metaseek.nl/cgi-bin/meta/...leger&where=nl
Oud 10 mei 2007, 13:38   #86
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Preuße Bekijk bericht
Mooi semantische truuk, de criminelen zijn echte dutskes, maar ik leef wel in een zogezegd achterlijke tijd. Wel, in tegenstelling tot moslims heb ik een afkeer van doden en geweld, dus opteer ik eigenlijk voor de verbanning. Een uitstekende methode uit de door U genoemde middeleeuwen, jammer dat het niet meer wordt gebruikt. Ik stel voor dat we zwart-Afrika als verbanningsoord gebruiken, daar mag toch alles blijkbaar.

Het is een niet-gewelddadige manier, de door U zo vereerde criminelen overkomt geen enkel kwaad en wij zijn er met één pennetrek voorgoed van af. Het wordt pas echt plezant wanneer criminelen naar hun eigen land moeten sturen, waar vaak (in tegenstelling tot hier) draconische maatregelen heersen. Ik hoop dat ze ons dan een postkaart sturen van wat ze met dat gespuis hedaan hebben.
Veralgemeen je niet een beetje?

Verder. Je gaat er precies al vanuit dat de persoon van dit topic een moslim is?
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2007, 13:38   #87
Heftruck

Standaard

Citaat:
uw punt?
Dat logica en consequent denken niet je sterkste punten zijn.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2007, 13:38   #88
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik hoop ijzig kalm, dan mep ik gerichter, of gaat het gewoon veel gemakkelijker om mijn kruisboog op te spannen.

Mais oui, monsieur le criminel, ici ma portefeuille, et ma main dans votre oeul.
Vrij vertaald naar het nederlands. Hier mijn portefeuille, en de vuist oep U bakkes.

Ik zal dat met plezier vermijden, de eerste klap moet voldoende zijn om een gevecht te vermijden. Maar om de huiselijke vrede te bewaren, zal ik vermijden de hersens over de witte muur te verspreiden.

Met zo'n kleinigheidje ga ik de politie niet lastig vallen. Ik zal zelf de rommel wel opruimen.

Ik zal er voor zorgen dat het vluchtmiddel een goeie bestemming krijgt. Waarschijnlijk enkeltje autoschroothandelaar.

De politie, uw vriend. Maar niet de mijne. Laat die rustig alcohol controles doen, en wat flitsen in zone 30 om 2 uur 's nachts.

Zal niet nodig zijn. Alles is in huis gebleven.

Licht je verzekeraar op.... La maar. Op zijn best zal ik een poging tot inbraak aangeven.

De huidige wetgeving en de uitvoering ervan druist in tegen mijn principes. En gevaar lopen doe je pas als je niet kalm blijft. Zoals vermeld, de eerste klap is goud waard.

God ja, je hebt wel eerst de sleutels gegeven? Ikzelf wil mijn wagen niet eens zien vertrekken. En zal er ook naar handelen.

Iemand een Koekje Soylent Green op zijn Maddox, met scheutje echte Ierse poteen?
Maddox is een stoere jongen;
Oud 10 mei 2007, 14:15   #89
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Maddox is iemand die het beu is. Niks stoer. Maar gewoon trop is te veel, en te veel is trop.

Betuttelen helpt niks, en dat is duidelijk te merken. Hard straffen helpt ook niet veel, maar op zijn minst hebben de wetsvrezende burgers het gevoel dat er iets gebeurd.
Oud 10 mei 2007, 14:25   #90
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maddox is iemand die het beu is. Niks stoer. Maar gewoon trop is te veel, en te veel is trop.

Betuttelen helpt niks, en dat is duidelijk te merken. Hard straffen helpt ook niet veel, maar op zijn minst hebben de wetsvrezende burgers het gevoel dat er iets gebeurd.

Je speelt natuurlijk een thuismatch, dus je hebt terreinkennis, dit kan in je voordeel spelen Een ongeluk is snel gebeurd hé
Oud 10 mei 2007, 14:33   #91
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Voor de duidelijkheid: de verdachte heeft een inbreker, die al op de vlucht was geslagen en op de grond was gevallen, een aantal keer (met een speciaal hiervoor aangeschafte) honkbalknuppel geslagen. Hier is dus overduidelijk geen sprake meer van zelfverdeding of verdediging van eigen goed. De man was gewoon eigen rechter aan het spelen.

voor alle duidelijkheid, als een inbreker zich in mijn huis waagt, de veiligheid en/of privacy van mijn gezin, vrouw en kinderen schendt, dan kan ie maar beter niet uitschuiven tijdens het weglopen want ik slaag 'm met mijn 'wandelstok' de kop in tot ie niet meer beweegt. dat mag je gerust als een belofte noteren.

ps en ik ben niet 'slecht te been' ik heb die stok geërft van een familielid oud-koloniaal ... ik denk dat dat geschikt materiaal is in elk geval tropisch hardhout ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2007, 14:45   #92
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Nee, dat denk ik niet. Tenslotte zegt de post waar ik op reageerde:

Zelfverdedeging is geen moord.

Stel iemand breekt snachts in bij u, u slaapt en de kinderen ook. U wordt wakker en hoort de man de trappen opkomen, belt u de politie waarna u gerustgesteld weer gaat slapen of neemt u een wapen ter hand om uw gezin te verdedigen?

Als u niet weet wat die persoon zijn bedoelingen zijn met u en uw gezin zou u zeer dom zijn als u niet van het ergste zou uitgaan. Komt die man moorden en of verkrachten? Ik weet dat niet, dat is mogelijk. Wat alleszins vaststaat zijn de kerel zijn slechte bedoelingen, voor de grap wordt er niet ingebroken. Ik kan het dan ook niemand kwalijk nemen dat hij in zijn eigen huis een inbreker neerschiet.

Het gaat over de interpretatie van zich bedreigd te voelen juridisch gesproken.

in belgië mag je 'bij nacht' ttz vanaf schemerdonker uitgaan van een 'vermoeden van wapen' bij de indringer, omdat je dat visueel niet kan vaststellen
je zou dus inbrekers moeten aanraden vooral niet 's nachts te werken, want dan zijn ze zo goed als vogelvrij.
Oud 10 mei 2007, 14:47   #93
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Een Nederlander die ondanks zijn gebrekkige constitutie (hartpatiënt) een beruchte en gevaarlijke inbreker in zijn huis middels een honkbalknuppel uitschakelde en netjes aan de politie uitleverde, werd 2 weken in de cel vastgehouden totdat zijn advocaat hem (voorlopig) loskreeg.

http://www2.telegraaf.nl/binnenland/...t_.html?p=17,2

Heer Wilders stelde hierover een kamervraag.

http://www.groepwilders.nl/

=====
Dit is toch wel om helemaal de weg kwijt te raken.
Geweld om jezelf te verdedigen moet wel "gepast" zijn (de juiste juridische term ben ik even vergeten).
Als je een inbreker achtervolgt en hem invalide slaat met een honkbalknuppel heb je grote kans dat je zelf de lik ingaat.
Die Duitse vrouw die de verkrachter van haar dochter in de rechtzaal doodschoot heeft ook een fikse douw gekregen.
Zelfs de politie zelf dient zich aan bepaalde regels tav het gebruik van geweld te houden.
Oud 10 mei 2007, 14:54   #94
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
chipie spreekt hier als een echter ervaringsdeskundige Ge zult het maar meemaken als inbreker, die zich rustig op het roverspad begeeft, door de wet verzekerd dat hij door niemand verletst zal worden in het uitoefenen van zijn funktie, en dan, plots oog in oog staat met zo een gierige, verzuurde kleinburgerlijke doodslager, gewapend met een knuppel ! Waar gaat de wereld nu toch naartoe? Dit k�*n nu toch niet meer hé?Er moet dringend opgetreden worden tegen deze bloeddorstige wrekken. Er zouden strenge gevangenisstraffen moeten uitgesproken worden tegen dit soort associale onverantwoordelijken..."Wat dijn is, Mijn is" godverdomme!
ergens moest daar nog 'gehandicapte' tussen (na kleinburgerlijke, denk ik)
Oud 10 mei 2007, 15:22   #95
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Jij bent al vaak overvallen?
Oud 10 mei 2007, 15:23   #96
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lantjes Bekijk bericht
Ze moeten die Nederlander een medaille geven !!!
Mijn ding ligt binnen handbereik, enkel nog opspannen. De dag dat een inbreker binnen zit en ik hoor hem ('k slaap beneden) neem ik geen risico, noch voor mezelf, noch voor mijn gezinsleden om het even hoe lang ik hiervoor moet gaan zitten en gaat die inbreker in een body-bag buiten met 10FMJ ballen in hem. Des duidelijk zeker?
kijk toch maar uit dat een van uw jonge gezinsleden uw 'speelgoed' niet eens hanteert ....
Oud 10 mei 2007, 15:26   #97
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Geweld om jezelf te verdedigen moet wel "gepast" zijn (de juiste juridische term ben ik even vergeten).
Als je een inbreker achtervolgt en hem invalide slaat met een honkbalknuppel heb je grote kans dat je zelf de lik ingaat.
Die Duitse vrouw die de verkrachter van haar dochter in de rechtzaal doodschoot heeft ook een fikse douw gekregen.
Zelfs de politie zelf dient zich aan bepaalde regels tav het gebruik van geweld te houden.
Geen appelen met peren vergelijken; tijdsongelijkheid, voorbereidingen, plaatskeuze.

Als die Duitse dame de verkrachter op heterdaad te lijf was gegaan zou de zaak totaal anders hebben gelegen, noodweer-exces enzo. Als iemand op het tijdstip van het delict "ingeschakeld" raakt kan een situatie escaleren.

Het is bekend dat een politie-agent (in Nederland) zeer snel problemen krijgt als er maar iets van geweld gebruikt moet worden.
Oud 10 mei 2007, 16:21   #98
Brandaan
Minister

Brandaan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Dat logica en consequent denken niet je sterkste punten zijn.
Echt gast, hoe is het een afbraak van de rechtstaat als sommige situaties los bekeken moeten worden? Als u dat nu eens aangeeft ipv op de man te "discussieren".
Oud 10 mei 2007, 16:22   #99
Brandaan
Minister

Brandaan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
voor alle duidelijkheid, als een inbreker zich in mijn huis waagt, de veiligheid en/of privacy van mijn gezin, vrouw en kinderen schendt, dan kan ie maar beter niet uitschuiven tijdens het weglopen want ik slaag 'm met mijn 'wandelstok' de kop in tot ie niet meer beweegt. dat mag je gerust als een belofte noteren.

ps en ik ben niet 'slecht te been' ik heb die stok geërft van een familielid oud-koloniaal ... ik denk dat dat geschikt materiaal is in elk geval tropisch hardhout ...
Dat is dus een typisch gevalletje zinloos geweld.
Oud 11 mei 2007, 02:59   #100
metten
Parlementslid

metten's schermafbeelding

Standaard

[quote=Preuße;2652974]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Ik zou geen baseballbat gebruiken, maar als ik iemand 's nachts bij mij binnen tref die er niet moet zijn dan gaat die bij voorkeur horizontaal terug buiten.

Goed gezegd. De enige die het eigendom meteen en doeltreffend kan beschermen is de eigenaar zelf. Die moet de kans dan ook grijpen en zijn have en goed, of zelfs zijn leven in vele gevallen, met alle daadkracht daartoe nodig verdedigen.
Zeer juist! Een inbreker weet waar hij mee bezig is! Het slachoffer van de inbraak ( en zeker 's nachts) verkeert in een extreme psychische toestand en vergaat van de stress, de inbreker niet, want die weet wat hij doet en waar hij mee bezig is. Als het slachtoffer van de inbreker in die exterme situatie de inbreker een ongeluk slaat, omdat hij door de angst en de stress zijn daden niet meer kan beheersen hoeft het slachtoffer van de inbraak volgens mij niet vervolgd of gestraft te worden. Of zou een rechter geen rekening mee houden? Art. 70 strafwetboek, onweerstaanbare drang?
In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991.

Laatst gewijzigd door metten : 11 mei 2007 om 03:00.
metten is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be