![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: Zouden scholen beter af zijn ZONDER religie? | |||
Ja, GEEN religie in ons onderwijs. |
![]() ![]() ![]() |
38 | 64,41% |
Nee, alle officieel erkende religies in ons onderwijs, zoals nu het geval is. |
![]() ![]() ![]() |
19 | 32,20% |
Geen idee, ik heb hier nog nooit deftig over nagedacht. |
![]() ![]() ![]() |
2 | 3,39% |
Aantal stemmers: 59. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() En zonder godsdienst kunnen we hen geen levensbeschouwelijk onderwijs geven?? Jonges, wat er fout is aan religie wordt weer eens mooi tentoon gespreid. Aanhangers denken altijd dat ze een alleenrecht hebben op dingen.
:: Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -- Steven Weinberg :: Religion is mankind's "original sin" -- Christopher Hitchens :: Religions are fossilized philosophies -- Simon Blackburn Laatst gewijzigd door godisanidiot : 3 juni 2007 om 01:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Partijlid
|
![]() Ik blijf wensen dat we ooit religie/godsdienst onder geschiedenis kunnen plaatsen. Religie/godsdienst, maar zeker partij-politiek heeft geen plaats. Laat die gasten daar zelf naar zoeken... veel interessanter.
![]() |
#83 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Wat probeer je nu in feite te bewijzen? Omdat er een leerplan bestaat is het onderstaande plots niet meer van toepassing? Laat me niet lachen, hé! Onzin, hé? Weerleg het dan maar. Indien het onzin is moet het weerleggen niet al te moeilijk zijn. Ik wacht. Citaat:
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 3 juni 2007 om 05:41. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
"Vrijheid van godsdienst voor onze kinderen? Geen sprake van, mijnheer!" Stelletje hypocrieten.
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 3 juni 2007 om 05:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar als men enkel godsdienst/niet-confessionele zedenleer aanbiedt als levensbeschouwelijk vak, dan is dat een schending van de vrijheid van onderwijs en weer een stap in de richting van een dictatuur. Daarom is het noodzakelijk om kinderen en jongeren (of hun ouders) de kans te geven om te kiezen welk levensbeshouwelijk vak ze volgen.
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Het behoort nu éénmaal tot de opvoedende taak van de ouders om keuzes te maken voor hun kinderen. Net zoals ouders kiezen in welke taal ze hun kinderen opvoeden, wat hun kinderen eten, naar welke school ze gaan, enz. kiezen ouders volgens welke levensbeschouwing ze hun kinderen opvoeden.
![]() |
![]() |
#87 | ||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het vak wil voor de kinderen en jongeren een appèl zijn, om te groeien naar een eigen en verantwoorde beslissing inzake geloven en leven. Deze beslissing kan zeer verschillend zijn, zoals leerlingen zeer verscheiden zijn in hun betrokkenheid tot kerk en geloof. Of leerlingen gelovig zijn of worden of het niet worden, is een keuze die ze geleidelijk zelf in vrijheid maken. (leerplan blz. 11) Citaat:
Beïnvloeding kan bewust of onbewust gebeuren. Invloeden kunnen oorzaak zijn van vreugde en angst, van groei "of kwetsuren. B.v. hoe reageren kinderen op de 'modellen' die via de media op hen afkomen? Welke invloed is er op hun verlangens en op hun omgaan met grenzen en beperkingen? In feite gaat het hier ook om fundamentele ervaringen. Het is de bedoeling dat kinderen deze invloeden leren onderkennen, bevragen, evalueren en uiteindelijk - indien ze positief blijken te zijn - integreren. (leerplan blz. 46) Citaat:
Doorzoek gerust de doelen van het leerplan r-k godsdienst, u zult er geen enkel dogma in terugvinden. Hopelijk heb ik hiermee een aantal misverstanden over het katholieke godsdienstonderwijs uit de wereld geholpen.
Laatst gewijzigd door Dave Brocatus : 3 juni 2007 om 08:17. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Samen delen enz. is geen religieuze gedachte maar een menselijke die door religie verkracht wordt. Religie heeft geen eigenschappen waardoor een mens zich verder kan ontwikkelen integendeel het is gericht op non-evolutie en alles houden zoals de createurs het in hun boekje gezegd hebben. Als we eventjes zo doordenken dan moeten we concluderen dat religie de anti vorm van onderwijs is.
![]() |
![]() |
#89 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Religie kan opgenomen worden als deel van de filosofie. Filosofie zou een uitgebreid vak moeten zijn dat in alle secundair onderwijs wordt gegeven. Ook in het beroeps, weliswaar in minder diepgaande vorm. De stellingen die de geschiedenis van de filosofie poneert, zijn de antwoorden op vele vragen waar jonge tieners gefrustreerd mee rond lopen. Het is de ideale leeftijd om filosofie te behandelen. Niet op de universiteit of hogeschool. Dan is het meestal al te laat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Banneling
|
![]() Godsdienst kan niet op objectieve wijze onderwezen worden. Het is uiteindelijk een persoonlijke interpretatie van de leermeester.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Neen.
Voor meer informatie over het katholieke godsdienstonderwijs verwijs ik naar mijn antwoord aan Ezperanza. Als u zich graag wat verder verdiept in deze materie, kan ik u de volgende website aanraden: http://www.godsdienstonderwijs.be
![]() |
![]() |
#94 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Een religie is meer dan een blaadje dogma's. Het is een complete levenshouding. Als ouder geef je onvermijdelijk dergelijke waardenpatronen mee aan je kind. Get over it. Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 3 juni 2007 om 13:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Wat wilt u dan precies weten?
![]() |
![]() |
#97 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Voor de zoveelste keer religie heeft niets maar dan ook niets nuttigs te zeggen over normen en waarden.
:: Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -- Steven Weinberg :: Religion is mankind's "original sin" -- Christopher Hitchens :: Religions are fossilized philosophies -- Simon Blackburn Laatst gewijzigd door godisanidiot : 3 juni 2007 om 14:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Wanneer de Mensenzoon komt, bekleed met zijn heerlijkheid en rondom Hem alle engelen, dan zal Hij plaatsnemen op de troon van zijn heerlijkheid. Alle volkeren zullen vóór Hem bijeengebracht worden, en Hij zal ze van elkaar scheiden, zoals een herder de schapen van de bokken scheidt. De schapen zal Hij aan zijn rechterhand opstellen, de bokken aan zijn linkerhand. Dan zal de koning tegen hen die aan zijn rechterhand staan zeggen: “Kom, gezegenden van mijn Vader, neem het koninkrijk in bezit dat vanaf het begin van de schepping voor jullie klaar ligt. Want Ik had honger en jullie hebben Me te eten gegeven, Ik had dorst en jullie hebben Me te drinken gegeven, Ik was vreemdeling en jullie hebben Me opgenomen. Ik was naakt en jullie hebben Me gekleed, Ik was ziek en jullie hebben naar Me omgezien, Ik zat in de gevangenis en jullie kwamen naar Me toe.” Dan zullen de rechtvaardigen Hem antwoorden: “Heer, wanneer hebben we U hongerig gezien en U te eten gegeven, of dorstig en U te drinken gegeven? Wanneer hebben we U als vreemdeling gezien en U opgenomen, of naakt en hebben we U gekleed? Wanneer hebben we U ziek of in de gevangenis gezien en zijn we naar U toe gekomen?” De koning zal hun antwoorden: “Ik verzeker jullie, alles wat je voor één van deze minste broeders van Mij hebt gedaan, heb je voor Mij gedaan.” Dan zal Hij zich ook richten tot hen die aan zijn linkerhand staan en tegen hen zal Hij zeggen: “Ga weg van Mij, vervloekten, naar het eeuwige vuur, dat aangelegd is voor de duivel en zijn engelen. Want Ik had honger en jullie hebben Me niet te eten gegeven, Ik had dorst en jullie hebben Me niet te drinken gegeven, Ik was vreemdeling en jullie hebben Me niet opgenomen, Ik was naakt en jullie hebben Me niet gekleed, Ik was ziek en zat in de gevangenis en jullie hebben niet naar Me omgezien.” Dan zullen ook zij antwoorden: “Heer, wanneer hebben we U hongerig gezien of dorstig of als vreemdeling of naakt of ziek of in de gevangenis en hebben we U niet geholpen?” Dan zal Hij hun antwoorden: “Ik verzeker jullie, alles wat je niet voor één van deze minsten hebt gedaan, heb je ook niet voor Mij gedaan.” Zij zullen naar de eeuwige straf gaan, maar de rechtvaardigen naar het eeuwig leven.’ (Mt 25,31-46)
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Jouw reactie is zoals de meeste makkelijk overtuigde mensen, oh maar kijk eens welke mooie verhaaltjes er in de bijbel staan. Ja en dan?? In gelijk welk sprookjesboek vind je veel betere voorbeelden en geen passages die nu (toen niet en dat zegt al genoeg) als uiterst slechte bron voor moraal beschouwd worden.
:: Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -- Steven Weinberg :: Religion is mankind's "original sin" -- Christopher Hitchens :: Religions are fossilized philosophies -- Simon Blackburn Laatst gewijzigd door godisanidiot : 3 juni 2007 om 14:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Ik toon met een voorbeeld aan dat religie wel iets nuttig zegt over waarden en normen.
![]() |