Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Zouden scholen beter af zijn ZONDER religie?
Ja, GEEN religie in ons onderwijs. 38 64,41%
Nee, alle officieel erkende religies in ons onderwijs, zoals nu het geval is. 19 32,20%
Geen idee, ik heb hier nog nooit deftig over nagedacht. 2 3,39%
Aantal stemmers: 59. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 3 juni 2007, 00:59   #81
godisanidiot
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
Het is inderdaad zeer simpel: Godsdienst hoort zeker thuis in het onderwijs. Want als we kinderen levensbeschouwelijk onderwijs ontzeggen dan belemmeren we hen in hun totale persoonlijkheidsgroei.
En zonder godsdienst kunnen we hen geen levensbeschouwelijk onderwijs geven?? Jonges, wat er fout is aan religie wordt weer eens mooi tentoon gespreid. Aanhangers denken altijd dat ze een alleenrecht hebben op dingen.
:: Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -- Steven Weinberg
:: Religion is mankind's "original sin" -- Christopher Hitchens
:: Religions are fossilized philosophies -- Simon Blackburn

Laatst gewijzigd door godisanidiot : 3 juni 2007 om 01:01.
godisanidiot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2007, 02:30   #82
Sante
Partijlid

Standaard

Ik blijf wensen dat we ooit religie/godsdienst onder geschiedenis kunnen plaatsen. Religie/godsdienst, maar zeker partij-politiek heeft geen plaats. Laat die gasten daar zelf naar zoeken... veel interessanter.

----------------------------------------------------------------------
Democracy is the name we give the people whenever we need them.

(Marquis de Flers Robert and Arman de Caillavet)
Sante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2007, 05:23   #83
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Doe eerst eens de moeite om op te zoeken wat godsdienstonderwijs inhoudt i.p.v. dergelijke onzin te typen: http://www.kuleuven.be/thomas/basiso...s/leerplannen/
Citaat:
Fundamentele belevingen
Verscheidenheid
Beïnvloedingssystemen
Bijbel
Kerk
Christelijk geïnspireerd handelen
Gebed, celebraties, sacramenten
Godsbeeld
Jezusbeeld
Ja, en? Ik zie nergens op die website iets staan dat het godsbeeld een veronderstelling is, ik zie nergens dat godsdienst geen aaneenschakeling is van dogma's, ik zie nergens dat er een vrije keuze dient te zijn, ik zie nergens dat godsdienst steunt op verifiëerbare feiten.

Wat probeer je nu in feite te bewijzen? Omdat er een leerplan bestaat is het onderstaande plots niet meer van toepassing? Laat me niet lachen, hé!

Onzin, hé? Weerleg het dan maar. Indien het onzin is moet het weerleggen niet al te moeilijk zijn. Ik wacht.

Citaat:
Je schakelt hun vrijwillig en kritisch denken uit. Je verplicht hen om zonder morren in "De Waarheid" te geloven zonder ook maar enig bewijs van die zogenaamde Waarheid naar voor te brengen.

door hen te verplichten om zonder tegenstribbelen non-verifiëerbare waanideëen te aanvaarden,

door hun geest te vergiftigen met verzinsels, veronderstellingen en absulute nonsens,

door hen groot te brengen in een klimaat van dogma's en lichtgelovigheid belemmer je kinderen om op te groeien tot kritische denkers.

Godsdienst"onderwijs"? Er valt helemaal niks te "onderwijzen". Het is verkopen van gebakken lucht. Kinderen dienen niet te leren wat te denken, maar dienen te leren hoe te denken. Religieus onderwijs is geestelijke mishandeling tout court.

Laatst gewijzigd door Esperanza : 3 juni 2007 om 05:41.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2007, 05:35   #84
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard HET schoolvoorbeeld van religieuze indoctrinatie

Citaat:
...

In 1982 was het voorontwerp van het Internationaal Verdrag inzake de Rechten van het Kind in opmaak. De ontwerptekst erkende expliciet het recht van elk kind, zonder onderscheid en ongeacht de leeftijd, om een eigen godsdienst te kiezen. De ouders werden daarbij niet eens genoemd. Er was ook een verbodsbepaling opgenomen inzake elke mogelijke vorm van dwang om religieuze keuzes van kinderen te beïnvloeden.

De theocratische staat Vaticaanstad, het ultra-katholieke Polen en een lange reeks islamitische landen waren rabiaat gekant tegen deze vrijheden. Bij wijze van compromis is het uiteindelijke artikel 14 over vrijheid van godsdienst in het IVRK verder afgezwakt.

Zelfs de aangepaste tekst was voor voorgenoemde landen reden om weer een officieel voorbehoud te maken, opdat kinderen niet gingen denken dat ze zelf hun religie mochten bepalen.

Israël, een staat nauw verweven met religie, heeft nooit een voorbehoud gemaakt.

.....

Ars Aequi, 2001.
"Vrijheid van godsdienst? Uiteraard eisen wij dit, mijnheer!"

"Vrijheid van godsdienst voor onze kinderen? Geen sprake van, mijnheer!"

Stelletje hypocrieten.

Laatst gewijzigd door Esperanza : 3 juni 2007 om 05:44.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2007, 07:44   #85
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Dave Brocatus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door godisanidiot Bekijk bericht
En zonder godsdienst kunnen we hen geen levensbeschouwelijk onderwijs geven?? Jonges, wat er fout is aan religie wordt weer eens mooi tentoon gespreid. Aanhangers denken altijd dat ze een alleenrecht hebben op dingen.
Zonder godsdienst kan men levensbeschouwelijk onderwijs geven, net zoals men ook zonder niet-confessionele zedenleer levensbeschouwelijk onderwijs kan geven.
Maar als men enkel godsdienst/niet-confessionele zedenleer aanbiedt als levensbeschouwelijk vak, dan is dat een schending van de vrijheid van onderwijs en weer een stap in de richting van een dictatuur.

Daarom is het noodzakelijk om kinderen en jongeren (of hun ouders) de kans te geven om te kiezen welk levensbeshouwelijk vak ze volgen.
Oud 3 juni 2007, 07:51   #86
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht

Stelletje hypocrieten.
Het behoort nu éénmaal tot de opvoedende taak van de ouders om keuzes te maken voor hun kinderen. Net zoals ouders kiezen in welke taal ze hun kinderen opvoeden, wat hun kinderen eten, naar welke school ze gaan, enz. kiezen ouders volgens welke levensbeschouwing ze hun kinderen opvoeden.
Oud 3 juni 2007, 08:15   #87
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ja, en? Ik zie nergens op die website iets staan dat het godsbeeld een veronderstelling is, ik zie nergens dat godsdienst geen aaneenschakeling is van dogma's, ik zie nergens dat er een vrije keuze dient te zijn, ik zie nergens dat godsdienst steunt op verifiëerbare feiten.

Wat probeer je nu in feite te bewijzen? Omdat er een leerplan bestaat is het onderstaande plots niet meer van toepassing? Laat me niet lachen, hé!

Onzin, hé? Weerleg het dan maar. Indien het onzin is moet het weerleggen niet al te moeilijk zijn. Ik wacht.
Als leermeester katholieke godsdienst maak ik wel eens de fout van te veronderstellen dat iedereen weet wat er in grote lijnen in het leerplan r-k godsdienst staat. Mijn excuses daarvoor dat ik u slechts een algemene link gaf, ik zal hieronder de relevante passages te plaatsen:

Citaat:
Neen, door het geven van godsdienst"onderwijs" belemmer je hen juist in hun persoonlijkheidsgroei want je verplicht hen om zonder meer te geloven in één of andere goddelijke entiteit.
Kinderen worden helemaal niets verplicht:

Het vak wil voor de kinderen en jongeren een appèl zijn, om te groeien naar een eigen en verantwoorde beslissing inzake geloven en leven. Deze beslissing kan zeer verschillend zijn, zoals leerlingen zeer verscheiden zijn in hun betrokkenheid tot kerk en geloof. Of leerlingen gelovig zijn of worden of het niet worden, is een keuze die ze geleidelijk zelf in vrijheid maken. (leerplan blz. 11)

Citaat:
Je schakelt hun vrijwillig en kritisch denken uit. Je verplicht hen om zonder morren in "De Waarheid" te geloven zonder ook maar enig bewijs van die zogenaamde Waarheid naar voor te brengen.
Het vrijwillig en kritisch denken van kinderen wordt helemaal niet uitgeschakeld:

Beïnvloeding kan bewust of onbewust gebeuren. Invloeden kunnen oorzaak zijn van vreugde en angst, van groei "of kwetsuren. B.v. hoe reageren kinderen op de 'modellen' die via de media op hen afkomen? Welke invloed is er op hun verlangens en op hun omgaan met grenzen en beperkingen? In feite gaat het hier ook om fundamentele ervaringen. Het is de bedoeling dat kinderen deze invloeden leren onderkennen, bevragen, evalueren en uiteindelijk - indien ze positief blijken te zijn - integreren. (leerplan blz. 46)

Citaat:
Door het steeds maar weer indoctrineren van kinderen,
door hen constant voor te schotelen dat "hun" god De Enige Echte Ware is (en daardoor en passant anders- en/of niet-gelovigen degradeert tot minderwaardige wezens),
door hen te verplichten om zonder tegenstribbelen non-verifiëerbare waanideëenn te aanvaarden,
door hun geest te vergiftigen met verzinsels, veronderstellingen en absulute nonsens,
door hen groot te brengen in een klimaat van dogma's en lichtgelovigheid belemmer je kinderen om op te groeien tot kritische denkers.
Zoals uit de passages hierboven blijkt, is er van indoctrinatie geen sprake, worden kinderen niet verplicht om zonder tegenstribbelen iets te aanvaarden, wordt hun geest niet vergiftigd en worden ze niet grootgebravcht in een klimaat van dogma's.
Doorzoek gerust de doelen van het leerplan r-k godsdienst, u zult er geen enkel dogma in terugvinden.

Hopelijk heb ik hiermee een aantal misverstanden over het katholieke godsdienstonderwijs uit de wereld geholpen.

Laatst gewijzigd door Dave Brocatus : 3 juni 2007 om 08:17.
Dave Brocatus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2007, 11:00   #88
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duncan Bekijk bericht
Wat u schrijft ga ik ZEKERS niet weerleggen omwille van die kinderen maar het kan ook anders .

Ik bedoel maar er zijn vele zelfs HEEL veel vormen van religie al dan niet open en zonder al te veel rituelen of opgelegde waarden/ normen.

Gewoon samen zijn en samen delen eigenlijk in woord en daad maar zonder verplichting .

Ik vindt dat het moet kunnen religie maar dan zonder die religieuze beperkingen of opgelegde indoctrines/ rituele besnijdingen van woord en geweten .

Wat ik zeggen wil is dat er scholen zijn die katholiek zen zelfs sommige christelijk geïnspireert maar ge ziet er ni veel kruisjes hangen rond mensen hunnen nek of aan den muur ....scholen gaan ni ELKE dag naar de mis en zo .

Maarja ge hebt inderdaad zo van die scholen waar het net WEL zo is en daar vindt ik de regel geen religie int onderwijs een goede regel gezien dat die bepaalde school net in een kleine gemeenschaps dorp gelegen is vol met comunale pedo's misschien inderdaad of van die oudere generaties die vinden dat uw kind zo en zo is jaja zo'n scholen zijn er minder in groot steden en MEER buiten de groot steden .

Verander van school en als het niet helpt verhuist nor het buitenland zei men mij hier ook al .

Wat u aankaart is één van de redenen waarom ik ex kinderverzorger schrijf of ex opvoeder niet dat ik u niet begrijp in tegendeel men indoctrineert al genoeg zelfs gewoon basis onderwijs scholen mé hunnen damiaan akties en dergelijke inderdaad .

Leerzaam voor sommigen maar volledige onzin & commerce uitbuiting voor andere ; beide zijn waar .

Ik vindt zedenleer geen neutraal iets wel humaan maar tjah wat is dat nog tegenwoordig

Mocht men nu is bvb spirituele syncretisme geven of praktiserende gnostieke reflecties aan kids hmmm dat zou ik wel cool vinden & kunnen ze later nog kiezen welke katholieke/christelijke of alternatieve levens beschouwing men verkiest.

Wistge dat er veel corrupte spa-spirit gasten bij humanisten zitten....die vormen ook een soort indoctrine hé niks is perfect
het is niet dat ik niet meewil in uw denken, maar een beetje religie toelaten gaat spijtig genoeg niet. Geef die types een vinger en je bent half u lichaam kwijt. zo'n reflecties zouden niet slecht zijn, maar opnieuw zolang de georganiseerde sektes bestaan zal dit niet toegelaten worden.
Samen delen enz. is geen religieuze gedachte maar een menselijke die door religie verkracht wordt. Religie heeft geen eigenschappen waardoor een mens zich verder kan ontwikkelen integendeel het is gericht op non-evolutie en alles houden zoals de createurs het in hun boekje gezegd hebben.
Als we eventjes zo doordenken dan moeten we concluderen dat religie de anti vorm van onderwijs is.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2007, 11:28   #89
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Godsdienstonderwijs beperkt zich niet tot het ter sprake brengen van de bijbel.
Nee het moet een systematische indoctrinatie zijn?
Dycore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2007, 11:34   #90
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Moraalles is geen alternatief vind ik. Dat betreft enkel de christelijke principes zonder god en wordt naar voren gedracht door mensen die in 'vrijzinnigheid' geloven, een sekte an sich.

Religie kan opgenomen worden als deel van de filosofie. Filosofie zou een uitgebreid vak moeten zijn dat in alle secundair onderwijs wordt gegeven. Ook in het beroeps, weliswaar in minder diepgaande vorm. De stellingen die de geschiedenis van de filosofie poneert, zijn de antwoorden op vele vragen waar jonge tieners gefrustreerd mee rond lopen. Het is de ideale leeftijd om filosofie te behandelen. Niet op de universiteit of hogeschool. Dan is het meestal al te laat.
Oud 3 juni 2007, 11:37   #91
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Het behoort nu éénmaal tot de opvoedende taak van de ouders om keuzes te maken voor hun kinderen. Net zoals ouders kiezen in welke taal ze hun kinderen opvoeden, wat hun kinderen eten, naar welke school ze gaan, enz. kiezen ouders volgens welke levensbeschouwing ze hun kinderen opvoeden.
En zie het resultaat. Mijn ouders dan gelukkig toch niet. Ik had de vrije keuze. Met vallen en opstaan geleerd welke mijn weg is.
Oud 3 juni 2007, 11:38   #92
Dycore
Banneling

Standaard

Godsdienst kan niet op objectieve wijze onderwezen worden. Het is uiteindelijk een persoonlijke interpretatie van de leermeester.
Oud 3 juni 2007, 12:25   #93
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dycore Bekijk bericht
Nee het moet een systematische indoctrinatie zijn?
Neen.

Voor meer informatie over het katholieke godsdienstonderwijs verwijs ik naar mijn antwoord aan Ezperanza.
Als u zich graag wat verder verdiept in deze materie, kan ik u de volgende website aanraden: http://www.godsdienstonderwijs.be
Oud 3 juni 2007, 13:10   #94
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen.

Voor meer informatie over het katholieke godsdienstonderwijs verwijs ik naar mijn antwoord aan Ezperanza.
Als u zich graag wat verder verdiept in deze materie, kan ik u de volgende website aanraden: http://www.godsdienstonderwijs.be
Kan u mij dat niet zelf kort en bondig uitleggen?
Oud 3 juni 2007, 13:13   #95
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Stelletje hypocrieten.
Dit is even belachelijk als eisen dat kinderen zelf de taal mogen kiezen waarin ze worden opgevoed.

Een religie is meer dan een blaadje dogma's. Het is een complete levenshouding. Als ouder geef je onvermijdelijk dergelijke waardenpatronen mee aan je kind. Get over it.

Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 3 juni 2007 om 13:16.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2007, 14:13   #96
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dycore Bekijk bericht
Kan u mij dat niet zelf kort en bondig uitleggen?
Wat wilt u dan precies weten?
Oud 3 juni 2007, 14:15   #97
godisanidiot
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
Een religie is meer dan een blaadje dogma's. Het is een complete levenshouding.
En daar loopt het helemaal fout...
Voor de zoveelste keer religie heeft niets maar dan ook niets nuttigs te zeggen over normen en waarden.
:: Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -- Steven Weinberg

Laatst gewijzigd door godisanidiot : 3 juni 2007 om 14:20.
Oud 3 juni 2007, 14:30   #98
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
En daar loopt het helemaal fout...
Voor de zoveelste keer religie heeft niets maar dan ook niets nuttigs te zeggen over normen en waarden.
Religie heeft weldegelijk iets nuttig te zeggen over normen en waarden. Als illustratie geef ik u graag volgende passage uit de Bijbel:

Wanneer de Mensenzoon komt, bekleed met zijn heerlijkheid en rondom Hem alle engelen, dan zal Hij plaatsnemen op de troon van zijn heerlijkheid. Alle volkeren zullen vóór Hem bijeengebracht worden, en Hij zal ze van elkaar scheiden, zoals een herder de schapen van de bokken scheidt. De schapen zal Hij aan zijn rechterhand opstellen, de bokken aan zijn linkerhand.

Dan zal de koning tegen hen die aan zijn rechterhand staan zeggen: “Kom, gezegenden van mijn Vader, neem het koninkrijk in bezit dat vanaf het begin van de schepping voor jullie klaar ligt. Want Ik had honger en jullie hebben Me te eten gegeven, Ik had dorst en jullie hebben Me te drinken gegeven, Ik was vreemdeling en jullie hebben Me opgenomen. Ik was naakt en jullie hebben Me gekleed, Ik was ziek en jullie hebben naar Me omgezien, Ik zat in de gevangenis en jullie kwamen naar Me toe.”

Dan zullen de rechtvaardigen Hem antwoorden: “Heer, wanneer hebben we U hongerig gezien en U te eten gegeven, of dorstig en U te drinken gegeven? Wanneer hebben we U als vreemdeling gezien en U opgenomen, of naakt en hebben we U gekleed? Wanneer hebben we U ziek of in de gevangenis gezien en zijn we naar U toe gekomen?” De koning zal hun antwoorden: “Ik verzeker jullie, alles wat je voor één van deze minste broeders van Mij hebt gedaan, heb je voor Mij gedaan.”

Dan zal Hij zich ook richten tot hen die aan zijn linkerhand staan en tegen hen zal Hij zeggen: “Ga weg van Mij, vervloekten, naar het eeuwige vuur, dat aangelegd is voor de duivel en zijn engelen. Want Ik had honger en jullie hebben Me niet te eten gegeven, Ik had dorst en jullie hebben Me niet te drinken gegeven, Ik was vreemdeling en jullie hebben Me niet opgenomen, Ik was naakt en jullie hebben Me niet gekleed, Ik was ziek en zat in de gevangenis en jullie hebben niet naar Me omgezien.”

Dan zullen ook zij antwoorden: “Heer, wanneer hebben we U hongerig gezien of dorstig of als vreemdeling of naakt of ziek of in de gevangenis en hebben we U niet geholpen?” Dan zal Hij hun antwoorden: “Ik verzeker jullie, alles wat je niet voor één van deze minsten hebt gedaan, heb je ook niet voor Mij gedaan.” Zij zullen naar de eeuwige straf gaan, maar de rechtvaardigen naar het eeuwig leven.’ (Mt 25,31-46)
Oud 3 juni 2007, 14:41   #99
godisanidiot
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Religie heeft weldegelijk iets nuttig te zeggen over normen en waarden. Als illustratie geef ik u graag volgende passage uit de Bijbel:

Wanneer de Mensenzoon komt, bekleed met zijn heerlijkheid en rondom Hem alle engelen, dan zal Hij plaatsnemen op de troon van zijn heerlijkheid. Alle volkeren zullen vóór Hem bijeengebracht worden, en Hij zal ze van elkaar scheiden, zoals een herder de schapen van de bokken scheidt. De schapen zal Hij aan zijn rechterhand opstellen, de bokken aan zijn linkerhand.

Dan zal de koning tegen hen die aan zijn rechterhand staan zeggen: “Kom, gezegenden van mijn Vader, neem het koninkrijk in bezit dat vanaf het begin van de schepping voor jullie klaar ligt. Want Ik had honger en jullie hebben Me te eten gegeven, Ik had dorst en jullie hebben Me te drinken gegeven, Ik was vreemdeling en jullie hebben Me opgenomen. Ik was naakt en jullie hebben Me gekleed, Ik was ziek en jullie hebben naar Me omgezien, Ik zat in de gevangenis en jullie kwamen naar Me toe.”

Dan zullen de rechtvaardigen Hem antwoorden: “Heer, wanneer hebben we U hongerig gezien en U te eten gegeven, of dorstig en U te drinken gegeven? Wanneer hebben we U als vreemdeling gezien en U opgenomen, of naakt en hebben we U gekleed? Wanneer hebben we U ziek of in de gevangenis gezien en zijn we naar U toe gekomen?” De koning zal hun antwoorden: “Ik verzeker jullie, alles wat je voor één van deze minste broeders van Mij hebt gedaan, heb je voor Mij gedaan.”

Dan zal Hij zich ook richten tot hen die aan zijn linkerhand staan en tegen hen zal Hij zeggen: “Ga weg van Mij, vervloekten, naar het eeuwige vuur, dat aangelegd is voor de duivel en zijn engelen. Want Ik had honger en jullie hebben Me niet te eten gegeven, Ik had dorst en jullie hebben Me niet te drinken gegeven, Ik was vreemdeling en jullie hebben Me niet opgenomen, Ik was naakt en jullie hebben Me niet gekleed, Ik was ziek en zat in de gevangenis en jullie hebben niet naar Me omgezien.”

Dan zullen ook zij antwoorden: “Heer, wanneer hebben we U hongerig gezien of dorstig of als vreemdeling of naakt of ziek of in de gevangenis en hebben we U niet geholpen?” Dan zal Hij hun antwoorden: “Ik verzeker jullie, alles wat je niet voor één van deze minsten hebt gedaan, heb je ook niet voor Mij gedaan.” Zij zullen naar de eeuwige straf gaan, maar de rechtvaardigen naar het eeuwig leven.’ (Mt 25,31-46)
Zelfs uit de meest slechte tekst kan je leuke verhaaltjes halen.
Jouw reactie is zoals de meeste makkelijk overtuigde mensen, oh maar kijk eens welke mooie verhaaltjes er in de bijbel staan.
Ja en dan??
In gelijk welk sprookjesboek vind je veel betere voorbeelden en geen passages die nu (toen niet en dat zegt al genoeg) als uiterst slechte bron voor moraal beschouwd worden.

Laatst gewijzigd door godisanidiot : 3 juni 2007 om 14:43.
Oud 3 juni 2007, 15:30   #100
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
[...]
Ja en dan??
[...]
Ik toon met een voorbeeld aan dat religie wel iets nuttig zegt over waarden en normen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be