![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Is dit het einde van België? | |||
Ja, zeer zeker |
![]() ![]() ![]() |
6 | 9,09% |
Ja, het is een opportuniteit, maar niets is zeker |
![]() ![]() ![]() |
24 | 36,36% |
nee, ik denk het niet, maar je weet nooit |
![]() ![]() ![]() |
18 | 27,27% |
nee, zeer zeker niet... |
![]() ![]() ![]() |
18 | 27,27% |
Aantal stemmers: 66. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik wist niet dat Leterme dingen terug federaal wou brengen.
Hebt ge schrik?
![]() |
#82 | |||
|
![]() Waarom dan wel?
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Echt, sorry... Leterme heeft nog niet eens de kans gehad om ons te verraden en hij moet al meteen op de brandstapel voor u. Als dat de zaken zijn zoals het Vlaams Belang ze ziet, dan ben ik blij dat ze niet vooruitgaan hoor. Waarover maakt u zich trouwens zorgen? Als Leterme volop verraderke speelt (en als hij sussende woorden spreekt tegen de Walen is dat al zo ver voor u, blijkbaar), dan zal hij dat wel merken volgende maal, want dan zullen andere partijen daar van profiteren, ook uw Vlaams Belang. Maar als het motief is om verraad te zien waar er (nog) geen is juist om uw partij wat electorale EPO toe te dienen, dan zijt ge een beetje laat (2 dagen om precies te zijn) of veel te vroeg (2009). Veel kunnen we er toch niet meer aan veranderen. Sit back and enjoy the show, tenzij ge natuurlijk een of ander parlementair mandaat hebt, want dan moogt ge zelf meedoen. En intussen huilen de honden en trekt de politieke karavaan voorbij...
![]() |
![]() |
#83 | |
|
![]() Citaat:
Voorlopig valt mij in ieder geval op, en ik denk dat dat nog nooit gebeurd is in de Belgische geschiedenis, dat de standpunten lijnrecht tegenover elkaar staan. Tot nu toe was er steeds een staatshervorming waarbij Vlaanderen iets wilde, Wallonië iets wilde en uiteindelijk allebei iets kregen. Nu wil Vlaanderen heel veel en Wallonië helemaal niets. Bovendien moet het probleem BHV opgelost worden met een van de grootste voorstanders en de grootste tegenstanders van splitsing, resp. CD&V (met Van Rompuy uit S-G-Rode als garantie dat Brussel niet uitgebreid wordt) en MR (met het FDF als garantie dat een splitsing niet zonder toegevingen kan). Ik zie niet zo snel een oplossing. Ik vraag mij echt af of de Belgische loodgieters voor dit lek nog een passende tang hebben. Overigens kan een splitsing van BHV nu wèl eenzijdig doorgevoerd worden door de Vlaamse partijen. De alarmbelprocedure zal immers niet werken, nu er geen missionaire regering is (de regering kan er niet over vallen, ze heeft al ontslag genomen). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dreigen om samen met het VB te regeren zou dus niet echt geloofwaardig overkomen. ![]()
![]() |
![]() |
#85 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
- hij zit nog altijd in de Vlaamse regering terwijl BHV nog steeds niet gesplitst is (en hij zal die splitsing nooit gratis krijgen, iets wat hij nochtans ook beloofd had...) - hij heeft zich duidelijk kandidaat gesteld als federaal premier, (had hij niet beloofd om "de rit uit te rijden"?).
![]() |
![]() |
#86 |
|
![]() Ik zou zelfs nog meer zeggen.
Het politieke systeem is zo in België dat het zich wel IN de vernieling moet rijden: er is absoluut geen burgerlijke lijm die Vlaanderen en Wallonië bijeen houdt. Dus al maakt Letraitre euh Leterme het ene verraad na het andere en zelfs al wordt België unitair en volledig Franstalig: it doesn't matter! We zijn daar al geweest en we zijn er weer uitgekropen. Alleen zijn de parameterkes ietske anders dan 100 jaar geleden. Vlaanderen heeft een hoog opgeleide bevolking en begint langzaam een bovenklasse te kweken die je tot voor kort enkel in Franstalige kringen had. Naarmate dit niveau stijgt, stijgt ook de Vlaamsgezindheid. Vlaamse thema's zijn hot item: alle Belgische kaarttrekkers zijn afgestraft. Belgische buitenlandse handel is Vlaamse buitenlandse handel. De Société Générale bestaat niet meer. Wij zijn niet meer ongeletterd. Prins Filip wordt in het algemeen als een debiel ervaren en moet zelfs Wim-Lex voorbij laten gaan in populariteit. Nu is zelfs de politieke bipolariteit een feit: Vlaanderen is oranje, Wallonië paars. Plaats daarin de verfransing van Vlaams-Brabant, de financiële transfers (die onbillijk zijn, anders zouden de belgifascisten niet zo'n moeite doen die te minimaliseren) en de discussie rond Brussel en je hebt een uiterst explosieve cocktail die ooit wel moet knallen, ook al loopt iedereen over naar het Belgifascistische kamp en kweelt zelfs Filip Dewinter de Brabanconne mee. Maar die negativistische houding die Jan VDB, Stab en vele andere Bozen uitstralen versterkt dit "België zal toch wel winnen" gevoel bij de Vlamingen en frustreert. Dat je geen vertrouwen hebt in de toekomst kan enkel als je zelf niet te vertrouwen bent, denk ik dan. Veel beter is te sleutelen waar je kan sleutelen en hopen op de goede afloop. En gaat het mis, dan mag je dat ook zeggen, maar enkel als het mis gaat.
![]() |
#87 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#88 | |
|
![]() Citaat:
Proficiat...
![]() |
![]() |
#89 | ||
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Met Reynders als informateur wordt die staatshervorming gi-gan-tisch.
![]()
![]() |
![]() |
#91 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
btw: indien je van mening zijt dat Reynders "te slecht" Nederlands spreekt, vraag ik mij toch af wat men wilt hoor... Dat hij Vloms spreikt met een Antwâârps accent masschéén?
![]() |
![]() |
#92 |
|
![]() Nu, eerlijk is eerlijk. Dewinter heeft ook al de positieve boodschap uitgestraald dat dit wel eens het einde van België zou kunnen zijn. Met frustratie en fatalisme bereiken we toch niets en ik hoop en denk dat Dewinter dat begrepen had...
![]() |
#93 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#95 | ||
|
![]() Citaat:
![]() De enige eisen die aan Franstalige kant te horen zijn, zijn eisen waar de Vlaamse partijen onmogelijk mee akkoord kunnen gaan: de uitbreiding van Brussel en de herfederalisering van bevoegdheden. Citaat:
Laatst gewijzigd door Dimitri : 12 juni 2007 om 11:01. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | ||
|
![]() Citaat:
Als men daar onredelijke eisen tegenover stelt, bereid men in feite verder de Tsjechoslowaakse weg verder. Citaat:
![]() |
![]() |
#97 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik ben benieuwd wat men als uitleg zal vinden wanneer zal blijken dat de beloftes van Leterme in de praktijk serieus zullen worden afgezwakt tijdens de communautaire besprekingen. ![]()
![]() |
![]() |
#98 |
|
![]() Pardon zenne, maar ik vond uw reactie ook niet echt inhoudelijk. Zie de commentaar van Dimitri, want ik heb geen goesting om veel woorden aan vuil te maken aan slechte verstaanders...
![]() |
#99 |
|
![]() Exact!
![]() |
#100 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Je zal mij Leterme niet horen verdedigen als er echt een monster van een compromis uit de bus komt hoor. |
||
![]() |
![]() |