![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Is dit het einde van België? | |||
Ja, zeer zeker |
![]() ![]() ![]() |
6 | 9,09% |
Ja, het is een opportuniteit, maar niets is zeker |
![]() ![]() ![]() |
24 | 36,36% |
nee, ik denk het niet, maar je weet nooit |
![]() ![]() ![]() |
18 | 27,27% |
nee, zeer zeker niet... |
![]() ![]() ![]() |
18 | 27,27% |
Aantal stemmers: 66. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik deel de mening van Dewinter (toch eens) als hij zegt dat dit wel eens het einde van België kan betekenen. Alle Belgischgezinde formaties zijn afgestraft in Vlaanderen, al zij die hervormingen willen hebben gewonnen. De hervormers die terug bevoegdheden federaal wilden brengen zijn afgestraft...
Nu, Belgique is taai, dus zeker is het niet. Maar misschien is het juist die taaiheid die het einde kan betekenen, want het uitkleden van de Belgische staat kan niet verder blijven duren. Op een zeker punt komen we aan een kritisch punt, een point of no return... CD&V wil een staatshervorming, CDH heeft al laten weten niet te willen en ook MR vindt de afstraffing van de PS al een staatshervorming op zich (lees: 't is nu al genoeg). Wie zich Tsjechoslowakije nog herinnert, weet dat het ook zo begon. De Slowaken kozen voor een confederatie, de Tsjechen wilden een federatie. Daarbij kwam nog een totaal verschillende uitslag in beide delen (net als nu: VL: CD&V/N-VA WA: Paars). Die patstelling leidde tot de onafhankelijke staten Tsjechië en Slowakije. Het lijkt erop dat het Tsjechoslowaakse scheidingsmodel zich aan het voltrekken is...
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() Ik denk het ook maar een zekerheid is het niet.
Alles hangt ervan af welke soort regering we krijgen, wie de oppositie vormt en wat de staatshervormingen opbrengen. Tevens is B-H-V ook een beslissende faktor. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
![]() Het grote probleem voor de Franstalige partijen is, dat ze niets te vragen hebben en de Vlaamse partijen hen ook niets te bieden hebben. Voor de splitsing van BHV zal hooguit een tijdelijk inschrijvingsrecht een compromis kunnen zijn, hoewel ik niet denk dat de N-VA dat zal steunen. Uitbreiding van Brussel of van de faciliteiten ziet geen enkele Vlaamse partij zitten, dus dat gaat niet gebeuren. De vraag is of het FDF-deel binnen de MR daarmee akkoord gaat.
Het overhevelen van sociaal-economische bevoegdheden zal al wat makkelijker lukken, omdat de PS niet nodig is voor een Franstalige meerderheid. Aangezien CDH tegen elke staatshervorming lijkt te zijn, zal er wel een verbond MR-Ecolo voor nodig zijn. Maar ook die zullen het niet makkelijk krijgen om zo'n staatshervorming verkocht te krijgen, al was het maar omdat de PS en CDH er fel tegenin zullen gaan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Minister-President
|
![]() Vroeg of laat zal het met geweld gaan, als de Walen niet toegeven. Ze zouden nu beter een minder hard standpunt innemen en nog wat tegoed krijgen van de Vlamingen, dan een gewelddadige breuk die hen in de armoede duwt, eer ze er op eigen kracht bovenop komen zal wel enkele jaren duren.
Hun huidige uitlatingen beloven weinig goeds in die richting. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is een opportuniteit, meer niet.
Laat de haan niet te vroeg kraaien. ![]()
![]() |
![]() |
#6 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Indien de Vlamingen nu eens de kwestie Brussel wat rationeler zouden benaderen, zou er zeker iets kunnen inzitten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
![]() Ik geloof niet dat dit het einde van België is. Het zou ook nog weleens een versterking van België kunnen blijken. Hoe dan ook, de Vlamingen zullen er beter van worden.
Aan de andere kant: Hoeveel België is er eigenlijk nog? Vlaanderen en Wallonië hebben als twee separate landen gestemd. Als ook nog eens gezondheidszorg en sociaal beleid worden gesplitst...tsja. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dit betekent m.i. zeer zeker niet het einde van België. Leterme is wat mij betreft vis noch vlees wat communautaire standpunten betreft en ik ben echt eens benieuwd wat hij zal doen m.b.t. de staatshervorming (gezien zijn partij dit nooit als prioriteit heeft beschouwd).
Mensen hebben laten blijken dat ze het niet eens waren met het bestuur van paars maar dat wil niet zeggen dat men ineens België wil opdoeken. Iedereen is het erover eens dat er een beter bestuur in België moet komen en ik ben benieuwd of Leterme dergelijke nood kan waarmaken. Maar laat ons eerst eens kijken naar de vorming van de regering, benieuwd wat daar uit de bus zal komen.
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er moeten volgens mij nog een paar fikse incidenten gebeuren. Franstalig ambulancepersoneel dat geen Nederlands sprekende gewonde meeneemt.
Een groot schandaal rondom de PS van di Rupo, een foutje van de RTBF, etc, etc.
![]() |
#10 |
Europees Commissaris
|
![]() BHV is in feite een prul van een probleem, waarvoor tal van oplossingen voor de hand liggend zijn. Het "diepere probleem" is dat men hier een waarachtige symboolzaak van maakt, een breekpunt (geen morzel gronds, geen enkele toegeving, geen prijs..) Voor "de gewone man" zijn de politieke families, nog altijd zeer relevant : een slecht besturende PS in Charleroi straalt af op de SPa, alsof het over de antwerpse federatie gaat tijdens de visa-crisis.
De overwinning van DD en CD&V-NVA was geen overwinning om BHV als breekpunt voor de staatssplitsing te gebruiken, het as de overwinning van de burger die hoge verkeersboetes en files beu is & een overwinning van diegenen die een bestraffingsstrafrecht wensen en geen remediêringsstrafrecht. In dat licht bekeken zijn de schommelingen in de krachtsverhoudingen eigenlijk relatief klein, maar ze hebben een communautaire patstelling tot (ongewenst?) neveneffect. Inndien de constitutionele vorst Albert II morgen Jean Luc Dehaene als informateur aanstelt, stelt hij een partijbonze aan van een pro republikeinse "splits België" partij, als hij het niet doet geeft hij Vlaanderen "een kaakslag", een keuze die te maken is en waarvoor niemand hem zal benijden.
![]() |
#11 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
die persoon gewoon achterlaten ? Een belgische oplossing : als het onmogelijk is een tweetalig Frans/Nederlands hospitaal te hebben bouw er dan 2 een Nederlandstalig en een Franstalig - de anderstaligen hebben dan een summum van service : die kunnen namelijk overal terecht, daarom is België een paradijs voor vreemdelingen.
![]() |
![]() |
#12 |
Minister-President
|
![]() Alle winnaars van de verkiezingen ,van harte gefeliciteerd.
![]() De verkiezingsuitslag is in ieder geval winst voor de Vlaams- nationalisten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zou het gewoon niet kunnen dat de overwinning van CD&V en de afstraffing voor Paars niks te maken zou hebben met "de wil om staatshervormingen", doch meer om een "ander beleid te willen" op vlak van Justitie, economie, maatschappelijke items, enz. (niet dat alles ineens beter zal zijn, maar dat is een ander punt)?
Vier jaar geleden waren de "Belgisch gezinde" partijen (VLD-SP.a) volop aan zet. Wou dat dan betekenen dat de Vlaming geeen staatshervorming wou, als ik de huidige redenering eventjes mag doortrekken? En wat indien die partijen binnen 4 jaar weer de bovenhand krijgen? Er zal een staatshervorming komen, zoveel is duidelijk (al was het om het probleem BHV op te lossen), maar men zou verbaast kunnen zijn over het resultaat: de Franstaligen zouden een herfederalisering van een aantal bevoegdheden wel kunnen opeisen (want dit is ook "staatshervorming")... en krijgen. Want hoe je het ook draait of keert, men zal rekening moeten houden met de Franstaligen... Dus neen, het einde van België is m.i. nog niet in zicht, wat wel zou kunnen komen is een betere verdeling van bevoegdheden tussen federaal en gewesten/gemeenschappen, en dus een STERKERE België.
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik had liever gezien dat - uit strategische oogpunten bekeken - dat Elio federaal premier zou worden.
![]() |
#15 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Wat belangrijk is, is waarom de mensen gestemd hebben op wie ze gestemd hebben. Je kan niet anders dan inzien dat de partijen met een sterk communautair programma gewonnen zijn, en dat de partijen met een eerder belgisch gezind programma verloren zijn. Dat wil niet zeggen dat de kiezer een onafhankelijke staat wil, maar wel dat hij gewonnen is voor een vergaande staatshervorming met een grote bevoegdheidsoverheveling naar Vlaanderen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Moeten er nu nog doden vallen vooraleer Vlaanderen krijgt waar het recht op heeft? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Terwijl de kiezer een duidelijke keuze heeft gemaakt probeer jij je er hier (met weinig succes overigens) uit te lullen. Dat vind ik een beetje zielig, moet ik zeggen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
|
![]() België heeft weer eens een serieuze kans gekregen.
Als er een gedegen beleid wordt gevoerd. Als het de diverse partijen menens is voor wat betreft de staatshervormingen. Als Leterme zijn beeld van 'goed bestuur' kan waarmaken. Als het een rooms-blauwe coalitie wordt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Banneling
|
![]() Indien de liberalen in de regering zitten kan dit wel eens een "staatsversterking" zijn in plaats van de staatsafbouw die de NVA zo graag wilt.
|
![]() |
![]() |