Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 augustus 2007, 16:52   #81
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Mensen die zelf thuisonderwijs geven krijgen ook geen subsidie en moeten ook voldoen aan de eindtermen.
Bovendien is het wel zo dat mensen die zelf thuisonderwijs geven meer dan gemiddeld zeer goed opgeleide kinderen afleveren, met een brede waaier aan interesses.

Lijkt me niet te vergelijken met een lesprogramma dat gebaseerd is op een woestijnromannetje waar "alles" instaat.
Ik zou dat thuisonderwijs niet teveel idealiseren. Iemand die vroeger in mijn klas zat kreeg later ook thuisonderwijs - ik weet niet wat ermee is gebeurd want niemand heeft die ooit nog gezien . 't was ook één van diegenen die "ziek" was tijdens de lessen seksuele opvoeding. Je kunt al raden in welke strekking we het kunnen zoeken.

Thuisonderwijs is absoluut onpopulair in ons land, en er zijn maar 3 kleine categorieën mensen die eraan mee doen:
a) ouders van kinderen met een handicap die hen liever thuis houden dan in 't BUSO
b) ouders van hoogbegaafden die zich dood vervelen op school (zelfstudie)
c) ouders van kinderen die hun kinderen niet willen geconfronteerd zien met de eindtermen of de visie van de school. En dat zijn heus niet alleen moslims.

Maar ik vroeg je om je visie op thuisonderwijs, niet om de effectiviteit ervan. Kan thuisonderwijs wel? Via thuisonderwijs kan immers net hetzelfde meegegeven worden als op die islamschool-in-aantocht. Gewoon slagen voor de middenjury volstaat.

Ik denk dat je graag zou willen dat de Westerse waarden meegegeven worden, maar het is net datgene waar Colen tegenin ging toen ze de charter niet wou ondertekenen.
Oud 25 augustus 2007, 16:56   #82
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Mja, er zijn ook Joodse scholen, Evangelische scholen, Katholieke scholen, scholen die duidelijk maken geen relegieuze strekking aan te hangen, ...
Het behoort tot de vrijheid van ouders om hun kinderen naar een school te sturen die ze verkiezen. Ik zie niet in waarom we plots van het recht op vrijheid moeten afzien omdat het om Moslims gaat. Of zijn we toch iets meer discriminatief dan we onszelf willen doen geloven en spelen er andere motieven?
Ik zie het probleem dus eigenlijk niet.
Oud 25 augustus 2007, 16:56   #83
Neptunus
Gouverneur

Standaard Concentratieschool vergroot de leerachterstand

[quote=C2C;2878912]Eindelijk een kans dat moslimmeisjes eens in een niet-racistische omgeving terechtkomen en dus voor het eerst eens degelijk onderwijs krijgen in dit land.

Dit zal de integratiekloof sterk verkleinen, aangezien die het resultaat is van leerachterstand bij moslimkinderen die vanaf de kleuterklas al wordt opgebouwd.

C2C
Dit soort moslimconcentratiescholen vergroot net de leerachterstand en de bijhorende problemen.
Van didactiek heb jij geen snars verstand.

Laatst gewijzigd door Neptunus : 25 augustus 2007 om 17:00.
Neptunus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2007, 17:10   #84
driewerf

driewerf's schermafbeelding

Standaard

1) De Belgische grondwet voorziet in de vrijheid om gesubsidieerd onderwijs te organiseren. As such heeft niemand te zeveren dat de moslims weeral anders willen doen, of zich niet aanpassen. Ze leven gewoon de grondwet na.

2) Hoewel leerlingen niet echt werken, zijn zij de arbeiders van morgen, en maken dus grosso modo deel uit van de arbeidersklasse. Alles wat de arbeidersklasse verdeelt is te veroordelen. Dit zal een grote kloof slagen tussen Belgen/Vlamingen en migranten. Dit zal de Vlamingen/Belgen veel meer vat baar maken voor racistische vooroordelen én migrantenjongeren (a fortiori moslimmeisjes) nog meer isoleren van de Vlaamse/Belgische samenleving. Uiterst nefast op alle vlakken dus. Zeker indien het verstrekte onderwijs niet in de aard ligt om verdere studies mogelijk te maken. Dan legt dit een uiterst zware hypotheek op verdere slaagkansen.

3) Dit is een logisch gevolg van het verderfelijke verbod op de hoofddoek in de scholen.

kortom: tegen het verbod op de hoofddoek en tegen de aparte moslimschool!
proletariers alle landen, verenigt U!
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2007, 17:12   #85
Neptunus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lincoln Bekijk bericht
Je onderschat de vele migranten !

Lincoln, je zit vol vooroordelen en je bent onwetend: immers NIET alle migranten zijn moslims, ik ken vele migranten, met minstens vijftien verschillende religieuze (niet-moslim) overtuigingen. Ga eens wat rondwandelen op het terrein, wereldvreemde kortzichtige naïeveling.
Neptunus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2007, 17:17   #86
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lincoln Bekijk bericht
Je kunt niet alles verbieden, ofwel verbied men de hoofddoeken op scholen en laat men de moslimascholen toe, of anders laat men de hoofddoeken voor moslima's zoals ze vroeger zijn en sluit men de moslmascholen ! Anders duwt je de moslim gemeenschap in en hoek en dan moet men niet verschieten als het tot rare sprongetjes gaat komen !
En waarom moet al die zever weer van de moslims komen? Al die andere allochtonen uit andere landen hebben blijkbaar die problemen niet! De joden doen misschien ook hun ding maar vallen daarmee onze maatschappij niet lastig!
Gewoon verbieden die rommel! Dat ze maar wat beter onderwijs in hun moslimlanden beginnen organiseren ipv hier een achterhaalde en nutteloze vorm ervan te willen opdringen!
andev is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2007, 17:18   #87
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Ik zou dat thuisonderwijs niet teveel idealiseren. Iemand die vroeger in mijn klas zat kreeg later ook thuisonderwijs - ik weet niet wat ermee is gebeurd want niemand heeft die ooit nog gezien . 't was ook één van diegenen die "ziek" was tijdens de lessen seksuele opvoeding. Je kunt al raden in welke strekking we het kunnen zoeken.

Thuisonderwijs is absoluut onpopulair in ons land, en er zijn maar 3 kleine categorieën mensen die eraan mee doen:
a) ouders van kinderen met een handicap die hen liever thuis houden dan in 't BUSO
b) ouders van hoogbegaafden die zich dood vervelen op school (zelfstudie)
c) ouders van kinderen die hun kinderen niet willen geconfronteerd zien met de eindtermen of de visie van de school. En dat zijn heus niet alleen moslims.

Maar ik vroeg je om je visie op thuisonderwijs, niet om de effectiviteit ervan. Kan thuisonderwijs wel? Via thuisonderwijs kan immers net hetzelfde meegegeven worden als op die islamschool-in-aantocht. Gewoon slagen voor de middenjury volstaat.

Ik denk dat je graag zou willen dat de Westerse waarden meegegeven worden, maar het is net datgene waar Colen tegenin ging toen ze de charter niet wou ondertekenen.
Indien je de discussie gevolgd heb op TBJ dan zou je moeten weten dat het vooral over de verplichting tot "respecteren van het respect" ging.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door A.Colen
Indien ouders deze tekst ondertekenen, doen zij in punt 3° afstand van hun grondwettelijk recht om hun kind thuis te scholen. Immers indien controleurs van de inspectie oordelen dat het onderwijs niet voldoet aan de in 1° omschreven doelstellingen, nl. het respecteren van “het respect voor de grondrechten van de mens en voor de culturele waarden van het kind zelf en van anderen,” hebben de ouders zich er zelf mee akkoord verklaard dat ze hun kinderen naar school sturen.
Bijgevolg heb ik steeds geweigerd de “Verklaring van huisonderwijs” te tekenen.
De vergelijking van deze discussie met het schoollopen in een islamitische school gaat dus niet op: het gaat over twee totaal verschillende aspecten. (het recht op thuisonderwijs enerzijds, en het behalen van de eindtermen anderzijds).

Moslims die hun kinderen thuis wensen te onderwijzen, zullen dus net zoals de kinderen van Alexandra Colen moeten bewijzen dat ze voldoen aan de eindtermen.

Wat betreft het "respecteren van het respect" : dit gaat over een onmeetbaar criterium dat het recht op thuisonderwijs kan ondermijnen. (zie quote hierboven).

Wat mijn persoonlijke mening is over thuisonderwijs: ik ben er enkel voorstander van indien de ouders zelf minstens hoger onderwijs hebben gevolgd, meertalig zijn en tenminste zelf snappen wat ze aan hun kinderen uitleggen.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 25 augustus 2007 om 17:20.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2007, 17:24   #88
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Maar kan je een sluitende definitie geven waarbinnen elke vorm van onderwijs moet blijven om als zijnde 'Vlaams' te beschouwen, kwestie van de vrijheid van onderwijs niet aan te vallen.
Onze Westerse en Vlaamse waarden respecteren en het lesprogramma uitvoeren zoals dat door de overheid is opgesteld. Ik ben overigens geen voorstander van het oprichten van scholen op individuele basis. Enkel de overheid mag dat recht hebben, meen ik. Met een goede, rechts-conservatieve volksnationalistische overheid zullen er dus sowieso geen moslimscholen bestaan.

Citaat:
Samenlevingen veranderen. Punt, andere lijn.
Veranderingen zijn in orde, indien die gecontroleerd worden, en indien de grondslagen, de tradities en de gewoonten van de samenleving behouden blijven. Maar nogmaals: ik noteer dat u als liberalist niet gelooft dat er zoiets kan bestaan als een werkelijke samenleving. Ik geloof dat wel. Een gezonde, solidaire en krachtige volksgemeenschap is mijn ultieme doel.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2007, 17:28   #89
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Onze Westerse en Vlaamse waarden respecteren en het lesprogramma uitvoeren zoals dat door de overheid is opgesteld. Ik ben overigens geen voorstander van het oprichten van scholen op individuele basis. Enkel de overheid mag dat recht hebben, meen ik. Met een goede, rechts-conservatieve volksnationalistische overheid zullen er dus sowieso geen moslimscholen bestaan.
In jouw visie mag dus énkel de overheid scholen oprichten?
Oké. Dan heeft verdere discussie op dat vlak niet veel zin.

Citaat:
Veranderingen zijn in orde, indien die gecontroleerd worden, en indien de grondslagen, de tradities en de gewoonten van de samenleving behouden blijven. Maar nogmaals: ik noteer dat u als liberalist niet gelooft dat er zoiets kan bestaan als een werkelijke samenleving. Ik geloof dat wel. Een gezonde, solidaire en krachtige volksgemeenschap is mijn ultieme doel.
U noteert verkeerd.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2007, 17:59   #90
m.r.
Lokaal Raadslid

Standaard

Zouden we in de concentratiescholen niet beter een cursus Belgische en Westerse waarden invoeren, nu kunnen ze daar al moslimles krijgen en leren ze er Arabische letters te schrijven want dan krijgen ze zoveel goudstukken in de hemel. Zo'n cursus Belgische en Westerse waarden lijkt me veel zinniger, vooral waar anders gaan ze daar over horen ? Via de sateliettv, via de Turkse winkels, in de moskee ?
m.r. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2007, 18:26   #91
Boadicea

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paracelsus Bekijk bericht
Hij heeft wel een punt. Als men inderdaad van zo'n school komt men een grote religieuze kennis, maar weinig andere kennis, is het normaal dat men niet evenveel kansen kan krijgen als iemand die van een normale school komt.
Vraag is of moslimmeisjes wel dezelfde kansen zullen eisen. Die worden al van kleinsafaan klaargestoomd om vroeg uitgehuwelijkt te worden aan één of andere zoon van een bevriende familie uit land van herkomst, die zo ook naar hier kan komen.

Ik heb er geen problemen mee. Als moslima's er bewust voor kiezen om tweederangsburgers te zijn, is dat hun keuze en moeten we die respecteren.
Oud 25 augustus 2007, 18:34   #92
m.r.
Lokaal Raadslid

Standaard

Gewoon hun laten betalen als ze hun partner in het buitenland gaan zoeken.
m.r. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2007, 18:49   #93
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De vergelijking van deze discussie met het schoollopen in een islamitische school gaat dus niet op: het gaat over twee totaal verschillende aspecten. (het recht op thuisonderwijs enerzijds, en het behalen van de eindtermen anderzijds).

Moslims die hun kinderen thuis wensen te onderwijzen, zullen dus net zoals de kinderen van Alexandra Colen moeten bewijzen dat ze voldoen aan de eindtermen.
Dat klopt niet helemaal.
Thuisonderwijs hoeft niet te leiden tot een diploma, de eindtermen hoeven ook niet gehaald te worden.

Indien deze islamschool zich wil laten subsidiëren, zal ze zich aan de eindtermen moeten houden. Dus strikter dan thuisonderwijs.

thuisonderwijs hoeft trouwens niet per definitie 'thuis' te gebeuren en ook niet door de ouders. De islamschool kan een verklaring van thuisonderwijs indienen en dan is even vogelvrij als ieder sektelid die zijn kind thuis wenst te brainwashen. Men zou hen een document kunnen laten tekenen met wat bepalingen daaromtrent, maar ja, dan ontnemen ze zichzelf het grondwettelijke recht op thuisonderwijs eh...

Citaat:
Wat mijn persoonlijke mening is over thuisonderwijs: ik ben er enkel voorstander van indien de ouders zelf minstens hoger onderwijs hebben gevolgd, meertalig zijn en tenminste zelf snappen wat ze aan hun kinderen uitleggen.
Er zijn nogal wat ouders die het thuisonderwijs uitbesteden aan een privéleraar, en er zijn nogal wat kinderen die bijzonder weinig hulp nodig hebben bij het leren, maar dat zal je natuurlijk een worst wezen.
Oud 25 augustus 2007, 19:19   #94
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
er zijn nogal wat kinderen die bijzonder weinig hulp nodig hebben bij het leren, maar dat zal je natuurlijk een worst wezen.
so! flink dan hé. Ik zie die dutskes van 5 al op hun eentje leren lezen. Enfin, wat wil je nu in feite duidelijk maken? Want ik heb totaal geen idee meer waar je naartoe wil.

En volgens mij zijn mensen die thuis onderricht geven wèl gebonden aan het aanbieden van hetgeen in de eindtermen staat. Ik ga er echter geen boom over opzetten.
Aan de hand van welke criteria denkt U anders dat men over LEERplicht spreekt? Twee uur per dag naar MTV kijken of zo?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2007, 20:06   #95
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
so! flink dan hé. Ik zie die dutskes van 5 al op hun eentje leren lezen. Enfin, wat wil je nu in feite duidelijk maken? Want ik heb totaal geen idee meer waar je naartoe wil.

En volgens mij zijn mensen die thuis onderricht geven wèl gebonden aan het aanbieden van hetgeen in de eindtermen staat. Ik ga er echter geen boom over opzetten.
Aan de hand van welke criteria denkt U anders dat men over LEERplicht spreekt? Twee uur per dag naar MTV kijken of zo?
je gaat je een beetje beter moeten informeren eh circe.
Oud 25 augustus 2007, 20:26   #96
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In jouw visie mag dus énkel de overheid scholen oprichten?
Oké. Dan heeft verdere discussie op dat vlak niet veel zin.
Als u het zegt.

Citaat:
U noteert verkeerd.
Dan laat mijn logica me in de steek. Ik zei dit:

Citaat:
Omdat multiculturele samenlevingen gedoemd zijn om te mislukken.
En u antwoorde dit:

Citaat:
Je kan het woord multiculturele laten vallen hoor.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2007, 20:36   #97
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

Geen staatsinmenging, geen eindtermen, en voor geen enkele school subsidies.

Ik denk niet dat ik dat ooit zal meemaken.
Een mens kan niet alles hebben.
Oud 25 augustus 2007, 21:00   #98
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Neptunus Bekijk bericht
Eindelijk een kans dat moslimmeisjes eens in een niet-racistische omgeving terechtkomen en dus voor het eerst eens degelijk onderwijs krijgen in dit land.

Dit zal de integratiekloof sterk verkleinen, aangezien die het resultaat is van leerachterstand bij moslimkinderen die vanaf de kleuterklas al wordt opgebouwd.
Zou men beter een school voor moslimjongens oprichten. Want daar is het nog veel meer nodig.
Maar denk dat het niet veel met racisme te make heeft.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2007, 21:13   #99
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
A
Dan laat mijn logica me in de steek. Ik zei dit:
En u antwoorde dit:
Gooi er voor de duidelijkheid 'op lange termijn' achter.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2007, 21:15   #100
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stratcat Bekijk bericht
Geen staatsinmenging, geen eindtermen, en voor geen enkele school subsidies.

Ik denk niet dat ik dat ooit zal meemaken.
Een mens kan niet alles hebben.
Ik denk dat men ouders moet verplichten om hun kinderen te leren lezen, schrijven, rekenen, en informatie opzoeken. Anders vind ik het eigenlijk een beetje kindermishandeling.

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be