![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer... |
Bekijk resultaten enquête: Waarom willen Vlamingen een staatshervorming? | |||
Om inhoudelijke redenen |
![]() ![]() ![]() |
39 | 73,58% |
Omdat het nu eenmaal beloofd is en belofte maakt schuld |
![]() ![]() ![]() |
6 | 11,32% |
Vlamingen willen geen staatshervorming |
![]() ![]() ![]() |
2 | 3,77% |
Het interesseert niemand een biet |
![]() ![]() ![]() |
6 | 11,32% |
Aantal stemmers: 53. Je mag niet stemmen in deze enquête |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
#83 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
|
![]() |
![]() |
#84 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
#85 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
En andermaal: ik vecht niet de rechtmatigheid van een staatshervorming aan, ik vecht het beeld aan dat de bevolking om inhoudelijke redenen achter een staatshervorming staat én er een maandenlange crisis voor over heeft. Citaat:
Die mag m.i. wel wat meer buiten spel gezet worden als het over de staatshervorming gaat. We moeten naar een zo rationeel mogelijke organisatie van de staat. Partijpolitieke spelletjes en kortetermijndenken kunnen het best vermeden worden in een aparte conventie met (beleids)wetenschappers en Ministers van Staat: een mix van wetenschap, expertise en politiek. |
|||
![]() |
![]() |
#86 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#87 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mensen willen het steeds beter hebben, en het beeld overheerst in Vlaanderen dat Wallonië daarbij een blok aan het been is.
|
![]() |
![]() |
#88 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
#89 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bij ons is dat voorstel grotendeels ingegeven door belgicistische beweegredenen: men wil immers vermijden dat er nog asymmetrische constructies voordoen waarbij er een andere meerderheid is in de deelstaten en de federale regering. Daarom is het voorstel te verwerpen. 't Is een onhandige belgicistische recuperatiepoging.
|
![]() |
![]() |
#91 | |
|
![]() Citaat:
1) De twee niveaus zijn in hoge mate complementair. 2) De kiezer kan altijd verschillend stemmen per niveau. 3) De voornaamste reden om verkiezingen te laten samenvallen is het vermijden van een continuë verkiezingsstemming en van enerverend pendelverkeer van ministers tussen Vlaamse en federale regering (Dewael, Vandenbroucke, Leterme...). Als jij er een "belgicistische recuperatiepoging" in ziet, mij niet gelaten: ik ben geen gebedsgenezer. |
|
![]() |
![]() |
#92 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#93 | |
|
![]() Citaat:
In België speelt het argument van de lage opkomst niet eens en zijn er slechts drie aparte verkiezingsdata waarop nu al twee verkiezingen worden samengevoegd (gemeente én provincie, Vlaams Parlement én Europees Parlement, Kamer én Senaat). Als nog meer verkiezingen op een dag gehouden worden, ziet de kiezer helemaal door de bomen het bos niet meer. Laatst gewijzigd door Dimitri : 22 december 2007 om 21:03. |
|
![]() |
![]() |
#94 |
|
![]() In Duitsland zijn er trouwens ook vier aparte verkiezingsmomenten: de Kommunalwahlen (Landkreis en gemeente), de Landdagverkiezingen (deelstaat), de Bondsdagverkiezingen (staat) en de Europees Parlementsverkiezingen. Ook hier levert dat geen problemen op, hoewel er net als in België overloperij tussen de niveaus plaatsvindt (deelstaat -> staat bijvoorbeeld).
|
![]() |
![]() |
#95 |
Minister-President
|
![]() In NL en D = geen opkomstplicht.
Zorgt voor minder wrevel. |
![]() |
![]() |
#96 |
|
![]() Bij mijn weten was afschaffing van de opkomstplicht ook onderdeel van wat oranjeblauw had uitonderhandeld, tegelijk met het laten samenvallen van de verkiezingen. 't Is natuurlijk de vraag of dat met de PS erbij ook erdoor komt.
Hoe dan ook, ik vind drie keer in de +- 5 jaar moeten stemmen geen hele zware belasting. Want dat is ook nog een verschil: in NL zijn alle verkiezingen om de vier jaar (alleen EP om de vijf), in België zijn alleen Kamer/Senaat om de vier jaar, VP/EP om de vijf en gemeente/provincie zelfs maar om de zes jaar! Dat betekent dat in dertig jaar tijd in B 18,5 verkiezingsdagen en in NL 28,5 verkiezingsdagen zijn. Er is gewoon geen redelijke noodzaak om verkiezingen samen te laten vallen. Als men het vervelend vindt voor mensen om zo vaak te moeten komen, schaf dan de opkomstplicht af. Als het wisselen van niveau een probleem is, scherp dan de regels dááromtrent aan (niet op een lijst gaan staan als je niet van plan bent je zetel in te nemen, verbod om binnen een termijn op twee niveaus minister te zijn) en zorg dat zoveel mogelijk bevoegdheden op één niveau liggen, waardoor wisselen minder aantrekkelijk wordt. Het laten samenvallen van de verkiezingen lijkt nu niets meer of minder dan een schijnheilige manier om bovenstaande maatregelen niet te hoeven nemen. |
![]() |
![]() |
#97 | |
|
![]() Citaat:
Je zou net zo goed Hans1 als uithangsbord voor de baarle werkgroep kunnen maken.
![]() |
#98 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#99 |
Europees Commissaris
|
![]() Dat was niet echt mijn bedoeling, Stab. Als het zo overgekomen is, mijn excuses. Wat ik werkelijk wilde zeggen is dat in mijn ogen deze wet geldt: hoe harder de nationalist schreeuwt, hoe meer hij als het erop aankomt bereid zal zijn de essentie op te geven.
|
![]() |
![]() |
#100 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |