Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 maart 2008, 20:44   #101
Montalcino
Parlementslid

Montalcino's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
Een Republiek! Zoals ze in het engels zeggen ´over my dead body´! Als ik moet kiezen tussen het opgeven van onze monarchie (op dit moment onder Beatrix of straks onder Willem-Alexander) of hereniging met Vlaanderen dan kies ik toch echt voor een Nederland zoals het nu is, met Bea en Willem en zonder Zuidelijke Nederlanden!

Dus het gaat helemaal niet over schaalvoordelen die het leven van de mensen zouden moeten verbeteren. Een sterkere economie door de grote havens te laten samenwerken, de positie van Nederlands in Europa,... Dingen die ontegensprekelijk voordelen bieden voor de man in de straat.

Neen, dat moet allemaal wijken voor iets onbelangrijks als een staatshoofd.

Sorry, maar dan gaat het verhaaltje over een "gedeelde toekomstvisie" er bij mij niet in. Dan verraad je dat je Nederland gewoon Nederland wil laten blijven, alleen een stukje groter. Imperialisme dus.
Montalcino is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2008, 20:47   #102
Montalcino
Parlementslid

Montalcino's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Koningshuis is leuk, maar Nederland heeft het niet nodig om het goed te doen. Kijk maar naar de Gouden Eeuw, toen Nederland een republiek was. Poppenkast is natuurlijk altijd een emotioneel argument, er zijn geen rationele argumenten om het Koningshuis te behouden. Het ligt er maar net aan wat je belangrijker vind. Volgens mij interesseert het de meeste Nederlanders niet echt...
Er zijn volgens mij ook geen rationele argumenten om het Nederlandse koningshuis weg te doen aangezien de macht niet bij hen ligt.
Montalcino is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2008, 21:14   #103
Unie der Provinciën
Parlementslid

Unie der Provinciën's schermafbeelding

Standaard

Dat ben ik met je eens! De macht ligt bij de door onze inwoners gekozen volksvertegenwoordigers die onze belangen beschermen en verwoorden in wetten en regels. De monarch is voornamelijk een symbool van Nationale Eenheid. Maar ik heb ook een echt grote mond. Mocht Nederland een republiek worden dan maken wij Bea wel Hertogin van Brabant Ik ben ervan overtuigd dat inwoners van Nederland en Vlaanderen in de toekomst meer en meer samen zullen optrekken in het Verenigd Europa en in de wereld. En eigenlijk als je er goed over nadenkt zijn we al aardig op weg. Intensieve samenwerking op alle terreinen is reeds gerealiseerd. Hoe we onze beestjes ook noemen, we leven nu eenmaal met elkaar. We moeten elkaar niet betwisten of bestrijden, maar juist (onder)steunen om het best mogelijke resultaat te realiseren. Ik bespeur (en helaas ben ik geneigd om soms ook daaraan mee te doen) dat er een rivaliteit bestaat die ongezonde vormen aan kan nemen. Volgens sommigen zijn we in 178 jaar uit elkaar gegroeid. Volgens mij zijn wij altijd al een Volk van Volkjes geweest en nooit een echte eenheidsworst. Dus laten we er aan werken om weer naar elkaar toe te groeien. Want als Nederlanders en Vlamingen al niet eens samen kunnen, hoe moet dat dan met een Verenigd Europa?
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be