Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 december 2009, 21:09   #101
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Wel, die Limburger (de Belgische dan toch) is meer Belgique-getrouw onder invloed van Liège. Valt ook wel te verklaren, immers zéér lange tijd is het zowat de armste regio uit het huidige Vlaanderen geweest en waren dus erg afhankelijk van de heren uit Liège. Vandaar zeer Waals-onderdanig. Dat zijn ze trouwens reeds zo gewoon van in de prinsbisschoppelijke tijd. Wanneer het in het begin van de 20e eeuw wat begon te verbeteren met de ontdekking en exploitatie van kolenlagen, waren het, opnieuw, Waalse mijningenieurs (André Dumont!) die er de richtlijnen kwamen geven. Dus opnieuw hondsgetrouw ontzag voor la Wallonie. Daar is natuurlijk nog steeds wat van blijven hangen. Ik herinner mij, enkele decennia geleden, toen de kolenmijnen moesten sluiten en iedereen de mond vol had over de Limburgse reconversie, dat er op een gegeven ogenblik een bijzonder commissie van Economische Zaken zich erover moest buigen. zowat de helft van het comité bestond uit ... West-Vlamingen
Ja maar dat kan men ook zeggen van de vele Vlamingen in de Vlaanders die gingen werken in Frankrijk. U vergeet trouwens dat ettelijke Luikse prinsbisschoppen Limburgers waren. Onze streek is dan ook historisch altijd nauw verbonden geweest met Luik, daar is geen kwestie van. En omdat dit zo is, stelde ik dan ook de vraag waar de grootste verschillen lagen:
tussen een Limburger en een Luikenaar,
of
tussen een Limburger en een Oostendenaar.

Bovendien wat de koolmijnen betreft, het zijn de steenkoolmijnen die de steenarme bevolking uit de schrale Limburgse heidestreken voorzagen van een vast inkomen. En deze mijnwerkers hadden maar weinig te maken met 'de Waalse ingenieurs'.

Laatst gewijzigd door system : 22 december 2009 om 21:17.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2009, 00:57   #102
Tron
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ja maar dat kan men ook zeggen van de vele Vlamingen in de Vlaanders die gingen werken in Frankrijk. U vergeet trouwens dat ettelijke Luikse prinsbisschoppen Limburgers waren. Onze streek is dan ook historisch altijd nauw verbonden geweest met Luik, daar is geen kwestie van. En omdat dit zo is, stelde ik dan ook de vraag waar de grootste verschillen lagen:
tussen een Limburger en een Luikenaar,
of
tussen een Limburger en een Oostendenaar.

Als je gaat vergelijken moet je eerst een oostendenaar, limburg en luikenaar gevat hebben in een omschrijving/definitie.

En daarnaast moet je ook nog specifieker gaan zijn, in wat je juist wil vergelijken, en dan nog..

En om ze te definieren moet je al zeker zijn dat er wel zoiets is als een luikse/limburgse identiteit/mentaliteit. En dat is er niet volgens mij. Is een Lommelaar dezelfde limburger als die in Riemst bijvoorbeeld? en is een Luikenaar uit de stad dezelfde Luikenaar als een uit de hoge venen?

Veel te vage, en vrij irrelevante vraag als je het mij vraagt.
Tron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2009, 01:08   #103
Tron
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Persoonlijk denk ik niet dat het prinsbisdom zo'n grote rol speelt in de 'huidige limburger-zijn' (wat dat ook mag beteken). 220 jaar vol socio-economische, politieke, demografische en andere evoluties zullen die toch tot een minimum hebben herleid, naar mijn vermoeden.
Tron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2009, 09:16   #104
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U hoeft uw copypaste pseudo-kennis niet nodeloos te etaleren. Daar schiet u niets mee op.

Wanneer iemand al schamperend stelt dat 'de Walen en de Vlamingen het culinaire en de Staat België gemeen hebben en daar houdt het zowat mee op', dan bedoelt hij eigenlijk dat ze quasi niets anders meer gemeen hebben.

Welnu, dat is dus niet zo. En ik gaf u daar een voorbeeld van.

Gelieve je gebrekkige kennis van de Nederlandse taal niet over mij uit te stralen.

Blijkbaar werkt zelfs een duidelijke en veelvoudige weergave van synoniemen nog niet om je te overtuigen van je grote ongelijk.

Sudder maar verder in je eigenwijze vet.

Als je misschien toch ooit je betweterigheid opzij kan zetten, kan je alvast hiermee beginnen :

En, wie weet, gebeurt er ooit een wonder en wordt het dit ooit voor jou (bijna onmogelijk, maar hoop doet leven...) :

Laatst gewijzigd door job : 23 december 2009 om 09:16.
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2009, 09:19   #105
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Ik ben Vlaming omdat ik Vlaams spreek.
Volgens mij kan zelfs een Chinees zichzelf Vlaming noemen als hij zich zo wil voelen.
Dat Toebak zichzelf iets anders wil noemen, lijkt me in zijn geval evident.
Altijd nogal tegendraads geweest.

Laatst gewijzigd door hurricane : 23 december 2009 om 09:20.
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2009, 09:47   #106
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Gelieve je gebrekkige kennis van de Nederlandse taal niet over mij uit te stralen.

Blijkbaar werkt zelfs een duidelijke en veelvoudige weergave van synoniemen nog niet om je te overtuigen van je grote ongelijk.

Sudder maar verder in je eigenwijze vet.

Als je misschien toch ooit je betweterigheid opzij kan zetten, kan je alvast hiermee beginnen :

En, wie weet, gebeurt er ooit een wonder en wordt het dit ooit voor jou (bijna onmogelijk, maar hoop doet leven...) :

Helaas, uw ingesteldheid is dramatischer:

Wat baten kaars en bril als den uyl niet en zienen wil.

Laatst gewijzigd door system : 23 december 2009 om 10:03.
Oud 23 december 2009, 10:03   #107
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Helaas, uw gesteldheid is dramatischer:

Wat baten kaars en bril als den uyl niet en zienen wil.
Helaas, ik paste me aan aan jouw niveau.
Mea culpa.

Maar mijn raad aan jou blijft dezelfde :

Oud 23 december 2009, 10:20   #108
Doa
Banneling

Standaard

arme job voelt zich blijkbaar beledigd.
om eens 1 voorbeeld te geven, een west vlaming zal zich veel meer druk maken in zijn werk dan een limburger of luikenaar.
alsof mensen zich anders gaan voordoen omdat ze moeten werken in brussel.
get a life job
Doa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2009, 10:49   #109
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Helaas, ik paste me aan aan jouw niveau.
Mea culpa.

Maar mijn raad aan jou blijft dezelfde :

Mooi symboolvoorbeeld van het oververengelste Nederlands van onze noorderburen:

'Leer Nederlands, talk now!

Laatst gewijzigd door system : 23 december 2009 om 10:52.
Oud 23 december 2009, 11:27   #110
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk bericht
arme job voelt zich blijkbaar beledigd.
Ik voel me helemaal niet beledigd.
Daarvoor zijn ze te heilig overtuigd van hun eigen betweterigheid.
En deze domme mensen kunnen mij niet beledigen.
Zij beledigen zichzelf telkens maar weer eens zelf.
Oud 23 december 2009, 11:32   #111
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
een west vlaming zal zich veel meer druk maken in zijn werk dan een limburger of luikenaar.
CLICHE
Oud 23 december 2009, 11:40   #112
Doa
Banneling

Standaard

Citaat:
CLICHE
nah gewoon 1 van de verschillen die duidelijk opvallen op het werk
Oud 23 december 2009, 11:44   #113
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
nah gewoon 1 van de verschillen die duidelijk opvallen op het werk
terwijl de ene zich druk maakt, doet het andere het wel
Oud 23 december 2009, 11:46   #114
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
"De Limburgers zijn 'Germaanse Walen'" is trouwens een controversiële steeds vaker opduikende bewering. Eeuwen lang in hetzelfde land geleefd hebben als de Luikenaars zou wellicht raakpunten geschapen hebben, maar ik sta daar buiten om er een oordeel over te vellen.
Waarom zou dat ertoe doen? Het gewest Vlaanderen omvatte van omtrent 1000 tot begin 18e eeuw ook franstalige gebieden, Brabant heeft dat steeds gehad tot de splitsing van de provincie, en bovendien heeft heel Vlaanderen (naar de hedendaagse definitie) onder franstalige plak geleefd van 1791 tot begin 20e eeuw. De relevantie van de Limburgs-Luikse eenheid als verklaring voor een veronderstelde andere communautaire mentaliteit lijkt mij dan ook verwaarloosbaar klein.
Rogge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2009, 11:48   #115
Doa
Banneling

Standaard

Citaat:
terwijl de ene zich druk maakt, doet het andere het wel
zie je wel dat je jezelf beledigd voelt
ik maak hier toch geen statement van wie er beter is? er zijn gewoon merkbare verschillen
Oud 23 december 2009, 11:55   #116
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
zie je wel dat je jezelf beledigd voelt
ik maak hier toch geen statement van wie er beter is? er zijn gewoon merkbare verschillen
Ik beledigd ? Neen.

Ik gebruikte ook maar eens even een cliche.
Want het zijn niet de West Vlamingen die zich drukker maken of de anderen die harder werken.

Dit is niet gebonden aan het West Vlaming zijn, of aan het Limburger zijn.

Dat ligt aan het individu.

Laatst gewijzigd door job : 23 december 2009 om 11:55.
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2009, 12:02   #117
Doa
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik beledigd ? Neen.

Ik gebruikte ook maar eens even een cliche.
Want het zijn niet de West Vlamingen die zich drukker maken of de anderen die harder werken.

Dit is niet gebonden aan het West Vlaming zijn, of aan het Limburger zijn.

Dat ligt aan het individu.

tzal dan wel zijn omdat ze streekgebonden groepjes maken en afspreken dezelfde mentaliteit te gebruiken

volgens mij ben jij een limburger

Laatst gewijzigd door Doa : 23 december 2009 om 12:03.
Oud 23 december 2009, 12:06   #118
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Opmerkelijk in Humo bij de "eindejaarsvraagjes" is dat P;Jambers zich bekent tot een voorstander van een republiek der Verenigde Nederlanden. We zouden hem samen met de onvolprezen Louis tot ere-lid kunnen maken van de Baarle-Werkgroep.

Wat ben ik (zelf) ?

- een zeer tijdelijk verschijnsel (het recentste nieuws hierover is dat men bij de bevruchting van alle genen van je ouders één kans op de 70 miljoen hebt om effectief te worden wie je bent. Van toeval gesproken !

-van mijn 2 tot mijn 16 jaar bracht ik van de 12 maanden van een jaar minstens één maand door bij mijn hamburgse grootouders ttz. ik had daar een reeks vriendjes en vriendinnetjes - die sommige van de typisch "vlaamse " kinderspelletjes daar ook deden en sommige andere (heeft er iemand al eens van Geschichtenbal gehoord ?) Ik heb hierdoor een gedeeltelijke duitse identiteit : die bij sommige mensen geïnterpreteerd wordt als een "loyaliteit" tegenover Duitsland.
Alsof alle dragers van een belgische identiteitskaart of in België uit één of 2 belgische ouders zich loyale belgen zouden voelen ; de identiteit hebben ze nolens volens. Mijn moeder is belg door huwelijk, heeft onmiskenbaar een duitse identiteit, maar haat Duitsland - onafgezien de nazi's er niet meer aan de macht zijn- maar ze heeft een donkerbruin vermoeden dat de nazi-identiteit er nog steeds in het ambtenarenapparaat verankerd is.

-mijn gojse tante trouwde met een ongelovige joodse man, ik heb 2 neven -
op hun vader na is hun ganse familie uitgemoord, verraden en verkocht door
collaborerende vlaams-nationalisten. Als ik een brief in humo lees van iemand uit Mortsel die de "weerstand/witten" brandmerkt als terroristen, gaat mijn bloed koken. Zoals ik ook walg van het huidig "nieuw politiek-correcte" anti-moslimisme.

Zelf ga ik nooit iemand veroordelen omdat hij een politiek/religeieus etiket draagt.
Zelfs mensen met een N-SA, VB, Blut und Bodem etiket zal ik louter en alleen om deze etikettering gaan verraden en verketteren. Ik kan me woedend maken over hun mening, hun meningen scherp aanvallen : maar zal altijd hu recht verdedigen die mening te uiten.

In wezen ben ik een "kaukasiische" blanke europeaan : ooit moet het mogelijk zijn zich eender waar in Europa te vestigen en daar volledige burgerlijke rechten te kunnen uitoefenen of dat nu in Griekenland, Roemenië of Estland is - dat içs een zaak van wetten en niet van "identiteiten".

Ik ben een spirituele atheïst : het leven en de tijdelijkheid ervan is een wonder van schoonheid. De mensheid en de duizenden jaren menselijke sgeschiedenis is een oogwenk in de grootsheid van ruimte en tijd en wekt voortdurend verbazing
en helaas ook wel afschuw op.

& dan is er nog het wonder van volgende generaties en herkenning...

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2009, 13:48   #119
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
volgens mij ben jij een limburger
Volgens mij plaats je zeer snel mensen in een hokje.
Ongeacht dit hokje nu correct is of niet.
Zolang het hokje jou maar goed uitkomt.
Oud 23 december 2009, 17:19   #120
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Opmerkelijk in Humo bij de "eindejaarsvraagjes" is dat P;Jambers zich bekent tot een voorstander van een republiek der Verenigde Nederlanden. We zouden hem samen met de onvolprezen Louis tot ere-lid kunnen maken van de Baarle-Werkgroep.

Wat ben ik (zelf) ?

- een zeer tijdelijk verschijnsel (het recentste nieuws hierover is dat men bij de bevruchting van alle genen van je ouders één kans op de 70 miljoen hebt om effectief te worden wie je bent. Van toeval gesproken !

-van mijn 2 tot mijn 16 jaar bracht ik van de 12 maanden van een jaar minstens één maand door bij mijn hamburgse grootouders ttz. ik had daar een reeks vriendjes en vriendinnetjes - die sommige van de typisch "vlaamse " kinderspelletjes daar ook deden en sommige andere (heeft er iemand al eens van Geschichtenbal gehoord ?) Ik heb hierdoor een gedeeltelijke duitse identiteit : die bij sommige mensen geïnterpreteerd wordt als een "loyaliteit" tegenover Duitsland.
Alsof alle dragers van een belgische identiteitskaart of in België uit één of 2 belgische ouders zich loyale belgen zouden voelen ; de identiteit hebben ze nolens volens. Mijn moeder is belg door huwelijk, heeft onmiskenbaar een duitse identiteit, maar haat Duitsland - onafgezien de nazi's er niet meer aan de macht zijn- maar ze heeft een donkerbruin vermoeden dat de nazi-identiteit er nog steeds in het ambtenarenapparaat verankerd is.

-mijn gojse tante trouwde met een ongelovige joodse man, ik heb 2 neven -
op hun vader na is hun ganse familie uitgemoord, verraden en verkocht door
collaborerende vlaams-nationalisten. Als ik een brief in humo lees van iemand uit Mortsel die de "weerstand/witten" brandmerkt als terroristen, gaat mijn bloed koken. Zoals ik ook walg van het huidig "nieuw politiek-correcte" anti-moslimisme.

Zelf ga ik nooit iemand veroordelen omdat hij een politiek/religeieus etiket draagt.
Zelfs mensen met een N-SA, VB, Blut und Bodem etiket zal ik louter en alleen om deze etikettering gaan verraden en verketteren. Ik kan me woedend maken over hun mening, hun meningen scherp aanvallen : maar zal altijd hu recht verdedigen die mening te uiten.

In wezen ben ik een "kaukasiische" blanke europeaan : ooit moet het mogelijk zijn zich eender waar in Europa te vestigen en daar volledige burgerlijke rechten te kunnen uitoefenen of dat nu in Griekenland, Roemenië of Estland is - dat içs een zaak van wetten en niet van "identiteiten".

Ik ben een spirituele atheïst : het leven en de tijdelijkheid ervan is een wonder van schoonheid. De mensheid en de duizenden jaren menselijke sgeschiedenis is een oogwenk in de grootsheid van ruimte en tijd en wekt voortdurend verbazing
en helaas ook wel afschuw op.

& dan is er nog het wonder van volgende generaties en herkenning...
Wel, dat is nogal wat. Eigenlijk bent u zeker een Europeaan. Daar kan geen twijfel over bestaan. Maar het wereldburgerschap zit er bij u ook dik in.

___

Laatst gewijzigd door system : 23 december 2009 om 17:20.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be