Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 16 januari 2011, 12:20   #101
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moor Bekijk bericht
Beste mensen, ik heb een vraagje

De overvloed aan zonnepanelen die je nu ziet op daken, en de overvloed aan turbines, heeft dit nu een verschil uitgemaakt, ik zie de dieselprijs nog steeds niet zakken?

????
Je moet kijken naar de prijs van electriciteit. Is die gedaald? Bijlange niet.

Je moet ook kijken naar de hoeveelheid koolstofdioxide die wordt uitgestoten door electriciteitsverbruik. Is die gedaald? Bijlange niet.

Wat je nu ziet (een paar zonnepaneeltjes, wat windmolens, een paar scheten uit een biogasreactor), betekent niks. Er moet 100 keer meer geïnstalleerd worden om een beetje een impact te gaan hebben.

Maar er wordt alleszins geïnstalleerd, dus da's een begin.

Mochten de rijke subsidies voor zonnepanelen wegvallen, dan wordt er niet meer geïnstalleerd. Daar ligt het echte probleem. Zonnepanelen moeten eerst nog iets minder duur worden. Voor windturbines gaat het al wat beter, maar nog niet helemaal. Biomassa kan al zonder subsidies.

Laatst gewijzigd door C2C : 16 januari 2011 om 12:21.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2011, 12:59   #102
corse
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
http://www.transparency.eex.com/de/d...roduktion-wind

je kunt dag per dag,bijna om de 2 uren de Duitse windenergieproduktie volgen op deze site.(even geduld,de data moet opgebouwd worden op uw scherm)
Noot : Duitsland heeft al over de 26000 MWh geinstalleerd vermogen aan windturbines en stijgende.

Maar gezien het op de meeste dagen moeilijk is blijkbaar om zelfs maar 50% daarvan aan het net te leveren ,om het dan nog maar niet te hebben over het huppelende karakter ervan doorheen de dag,is het uit dergelijke grafieken eigenlijk heel erg duidelijk waarom,ook in Duitsland,ganse streken versierd worden met die dingen,en er ondertussen nog geen enkele Megawattuur aan kolen- of kerncentrale definitief uit circulatie kon genomen worden.....

eigenlijk is het een echt schandaal....eerst moet het bufferprobleem opgelost worden,dan kunnen we verder hiermee .NIET omgekeerd!
Is veel aan verdiend, kunnen moeilijk afzetten, te veel staatsschulden.
corse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2011, 18:01   #103
lemire
Banneling

Standaard

Citaat:
http://www.transparency.eex.com/de/d...roduktion-wind

je kunt dag per dag,bijna om de 2 uren de Duitse windenergieproduktie volgen op deze site.(even geduld,de data moet opgebouwd worden op uw scherm)
Noot : Duitsland heeft al over de 26000 MWh geinstalleerd vermogen aan windturbines en stijgende.

Maar gezien het op de meeste dagen moeilijk is blijkbaar om zelfs maar 50% daarvan aan het net te leveren ,om het dan nog maar niet te hebben over het huppelende karakter ervan doorheen de dag,is het uit dergelijke grafieken eigenlijk heel erg duidelijk waarom,ook in Duitsland,ganse streken versierd worden met die dingen,en er ondertussen nog geen enkele Megawattuur aan kolen- of kerncentrale definitief uit circulatie kon genomen worden.....

eigenlijk is het een echt schandaal....eerst moet het bufferprobleem opgelost worden,dan kunnen we verder hiermee .NIET omgekeerd!
Zolang windenergie een bepaald aandeel niet overschrijdt ,stelt zich dat probleem niet. Voor de fluctuatie bestaan al oplossingen.
Er zal dus terecht met windenergie doorgegaan worden. Goed voor het milieu en bevordert onze energie onafhankelijkheid.

Laatst gewijzigd door lemire : 16 januari 2011 om 18:02.
lemire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2011, 18:03   #104
lemire
Banneling

Standaard

Citaat:

De overvloed aan zonnepanelen die je nu ziet op daken, en de overvloed aan turbines, heeft dit nu een verschil uitgemaakt, ik zie de dieselprijs nog steeds niet zakken?

????
Is daartoe niet bedoeld.
Oud 16 januari 2011, 18:05   #105
lemire
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Jazeker. Als je zonnepanelen zet, moet je nog een deel van je privacy opgeven. Controles op vanalles en nog wat vooraleer je de subsidies kan vangen die trouwens de enige manier zijn om ze ooit rendabel te krijgen met de hedendaagse technologie.
Slimme meters kunnen perfect nagaan wanneer een bepaalde verbruiker aanstaat of niet. Dus, geef zo'n slimme meter een communicatie-middel, en de uitlezende firma kan perfect weten wanneer bepaalde zaken gebeuren in huis.

Geldklopperij... op dit moment worden de niet zonnepaneelgebruikers leeggezogen om de zonnenpaneelgebruikers de subsidies te bezorgen. Maar ik ben er bijna zeker van, als de meeste verbruikers hun dak vol hebben liggen met zwarte platen, de staat wel een taks op zonnepaneelgebruik gaat invoeren.
Of om het simpel te houden
"uw groene stroom subsidie, de energiecertificaten, zijn een bijkomend inkomen, en dat word vanaf nu belast met 73%, met daarbij een groene tax van 15% op die 73%"
Rare mentaliteit.
Oud 16 januari 2011, 18:48   #106
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lemire Bekijk bericht
Rare mentaliteit.
Kan goed zijn dat U dat een rare mentaliteit vindt.

Maar, dat van die zonne-paneel-belasting, dat gaat "nooit" gebeuren volgens U?
Oud 16 januari 2011, 18:52   #107
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lemire Bekijk bericht
Zolang windenergie een bepaald aandeel niet overschrijdt ,stelt zich dat probleem niet.
Citaat:
Voor de fluctuatie bestaan al oplossingen.
Aha, welke betaalbare oplossingen zijn er dan?

Citaat:
Er zal dus terecht met windenergie doorgegaan worden. Goed voor het milieu en bevordert onze energie onafhankelijkheid.
Goed voor't milieu. Is een randgeval, het kost jaren goed gebruik vooraleer een windmolen meer energie heeft opgebracht dan erin gestoken is voor het bouwen ervan. De grondstoffen zijn ook al zo'n twijfel. Composietmaterialen en aluminium, koper en staal. Lekker netjes allemaal nietwaar.

Energie-onafhankelijkheid... Nog serieus wat werk aan de winkel hoor. Voor elke kilowatt windenergie staat er een kilowatt aan fosiele of kernenergie klaar. Maar, alle beetjes helpen zou je durven denken.

Ik wil mijn eigen windmolentje, maar ik mag nie... tof he.
Oud 23 maart 2011, 06:15   #108
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=MU37QKTN

ziezo....er is al een tijdje sprake van (en een groeiende paniek bij de politici....)maar Eandis ZAL zijn distribuitietarieven verhogen.Deze gezonde firma wordt geleidelijk leeggezogen door die zonnepaneelsubsisidies waaraan zij dient mee te betalen.Het is heel straf dat een feitelijk gezond bedrijf leningen dient aan te gaan voor dingen die de eigen bedrijfsvoering absoluut niet dienen...

Gebruikers als kelt,die in Infrax-zone zitten ,moeten zich weinig illusies maken ,we komen ook aan de beurt

De rijkeren en finacieel losbandigen zullen dus kosten dooschuiven aan de armeren en de zuiniger mensen....

Het zal even moeten inzinken,maar ik denk dat speciaal Groen,SpA en mogelijk O-VLD hiervoor afgrijselijk zullen betalen in de stembus.Het moet toegegeven worden,Freya Vandenbossche stond de laatste tijd nogal alleen in haar pogingen recht te praten wat scheef is.Dit kan nochtans een nekslag toebrengen aan een deel van de politiek!

(en nee,Eandis beschuldigen zal NIET pakken,de mensen zijn slimmer dan dat!)

Ik denk niet dat we de volle kost reeds kennen,het valt te vrezen dat,moest men de ontstane kosten enkel en uitsluitend aan zonnepaneelbezitters (prive- en bedrijven) aanrekenen,dat dezen dan AL hun certificaten mogen terugbetalen en meer!

*zit achteruit en observeert hoe dit schandaal als een langzame tsunami over het politieke landschap zal trekken*

Laatst gewijzigd door kelt : 23 maart 2011 om 06:21.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2011, 08:07   #109
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Ik vraag me af of dit nu eigenlijk een kostenverlaging is voor dit land, of een kostenverhoging?

Die panelen worden immers gesubsidieerd door de overheid... om iets als de dieselprijs te laten zakken, impliceert het dat zonnenergie goedkoper zou zijn en dus aantrekkelijker wordt.

Vermits de meerderheid van de prijs van diesel eigenlijk ligt in de taksen (niet in de grondstofkost), moet zonnenergie al echt fameus goedkoop zijn om zulke prijszakking te forceren.
De subsidies zijn in het leven geroepen om de norm te halen, qua uitstoot.
Daar ligt (lag) op dat moment de prioriteit.
Zijn er trouwens ergens cijfers te vinden die aantonen dan men nu minder elektriciteit dient op te wekken op de 'gewone' manier ?
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2011, 08:32   #110
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
De subsidies zijn in het leven geroepen om de norm te halen, qua uitstoot.
Daar ligt (lag) op dat moment de prioriteit.
Zijn er trouwens ergens cijfers te vinden die aantonen dan men nu minder elektriciteit dient op te wekken op de 'gewone' manier ?
Er zijn duidelijke cijfers waarmee aangetoond word dat België meer stroom aan't maken is met aardgas en steenkool.

Een beetje spelen in de marge met windmolens en zonnepanelen gaat daar weinig aan doen.

Het aandeel kernenergie is gezakt. Niet omdat we er minder van verbruiken, maar gewoon omdat de centrales een "beperkte" capaciteit hebben.
Meer dan wat de 7 reactoren kunnen buitenstampen kunnen ze niet leveren he.
Oud 23 maart 2011, 09:02   #111
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

????
Zonnepanelen kosten geld, moest het niet zo zwaar gesubsidieerd worden (door de elektriciteitsverbruikers), zou niemand er kunnen leggen.
Onde het mom van X % groene energie tegen 2020 staat ons land onder druk.
Oud 23 maart 2011, 09:02   #112
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zoals er geen relatie is tussen de prijzen van hondenvoer en rekenmachines,is er ook geen relatie tussen de prijzen van brandstoffen en zonnepanelen....

Mijn gedacht
Oud 23 maart 2011, 09:03   #113
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Wat kelt zei is niet volledig juist. Het heeft te maken met vraag en aanbod en nu is de vraag inderdaad ietsje gedaald (wat aardgas en stookolie betreft?) Maar zolang er genoeg vraag is zul je inderdaad die prijzen niet zien dalen.
Is toch meer een zaak van speculatie hoor.
Oud 23 maart 2011, 09:04   #114
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
In België is meer dan de helft van de electriciteit kernenergie.
Hetgeen de zonnepanelen en windmolens doen is de STEG centrales ontlasten, ergo, we besparen toch al een paar 10 000m³ aardgas. Helaas is dat wel aardgas gekocht aan industrieële grootverbruikersprijs.
Oftewel een schijntje van wat de particulier mag ophoesten.

Als je echt nut wil hebben aan zonnepanelen, moet je je eigen verbruik kunnen opwekken, en idealerwijze ook het verbruik voor de verwarming.
Nog beter zou zijn gewoon van het net af te kunnen stappen. Dan ben je verlost van die huur van de meter, en allerhande toeslagen en taxen. Helaas heb je dan een opslagmethode in huis nodig, of een stroomgroepje om in te springen wanneer nodig.
Een stroomgroepje dat bolt op dure mazout of benzine.
Oud 23 maart 2011, 09:08   #115
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ik heb nog een extra:
Hoelang gaan zulke zonnepanelen mee ?
Kunnen die volledig gerecycleerd worden <> is het volledig schadelijke afval ?

Ik denk dat ze die uitgekeerde subsidies en certificaten toch voor een groot deel gaan recupereren door een bepaalde extra-afvaltaks te heffen per m² afgedankte zonnepanelen... Of redeneer ik verkeerd ?
Is daar dan geen recupel op betaald?
Oud 23 maart 2011, 09:10   #116
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
Weet iemand waarom de zonnepanelen vast moeten staan en niet automatisch mogen meedraaien met de zon ?
Ik ken reeds verschillende plaatsen waar de zonnepanele gestuurd worden door zonnesensoren. De panelen draaien perfect mee met de zon.
Oud 23 maart 2011, 09:12   #117
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
't is natuurlijk een gans ander armatuur waar die dan moeten opstaan. Er moet een electro motor bij om ze te doen draaien, een sensor om die motor te activeren, wat bewegende delen...enz.

Maar ik weet dat het kan, ik heb het al eens gezien op tv gemaakt door een amateur ingenieur.
Veel beter rendement natuurlijk.
In opglabbeek is er een camping die gebruik maakt van draaibare zonnepanelen.
Volgens mij heeft die evengoed subsidies gekregen.
Oud 23 maart 2011, 09:14   #118
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Tja een werkje voor onze hoogopgeleide innovatieve afgestudeerden.
Daarom hebben we dus hun school betaald.
Maar die armaturen staan blijkbaar niet op hun to-do lijstje.
Het Tecnisch Instituut Sint Michiel (TISM) in Bree heeft dit vorig jaar als einwerk gehad.
De proefopstelling staat bij een leerkracht, het werkt nog niet perfect maar ...
Oud 23 maart 2011, 09:18   #119
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
50 km² aan dak is dus een kleinigheid tegenover wat er aan dakken staat in de haven van Antwerpen of de haven van Gent.

Verplicht elke nieuwbouw om zonnepanelen te gebruiken als dakbedekking en je zit binnen het jaar aan meer dan 150km² enkel in Vlaanderen.

Maar zonneënergie kan slechts overdag gebruikt worden en je hebt dus een andere bron nodig voor 's nachts en als de panelen vol sneeuw liggen.
En dan ga je in die andere rubriek "hoge huurprijzen, wie doet er iets aan), klagen dat de huizen te duur zijn dat huurprijzen de pan uitswingen, dat ...
Oud 23 maart 2011, 09:19   #120
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Belgische logica!!!!!!

Niet proberen te begrijpen.

Zo krijg je ook geen subsidies voor zonnepanelen wanneer je elektrisch verwarmd en een wamtepomp valt onder elektrische verwarming.
O ja?

Ik heb voor mijn warmtepomp toch belastingsvermindering gekregen.
Van de gemeente en van Infrax kreeg ik telkens 250 euro subsidie.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be