Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 december 2010, 09:52   #101
CyberpunX
Staatssecretaris

CyberpunX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fred uit Gent Bekijk bericht
Het leven was goedkoper ja, maar de mensen waren zo veeleisend niet. Men werkte ook nog op zaterdag, toen. Men had twee weken verlof (in de zomer)en dat was het. Men ging een weekje naar zee of naar de Ardennen en men was tevreden. Nu zitten ze te janken op Zaventem omdat hun vliegtuig niet kan opstijgen wegens slecht weer. Vroeger bleef men gezellig thuis tijdens de kerstperiode.
Ik ken niemand die op reis gaat. Vroeger had je geen GSM zodat je elk moment toch nog ingezet kan worden. Flexibiliteit is een sleutelwoord geworden, een beetje werkende jongere kan met moeite een reis plannen tegenwoordig.

Citaat:
Maak u maar geen zorgen. De tegenwoordige jongere heeft zijn feestjes en wereldreisjes reeds gehad en begint pas veel later te werken (onder veel betere omstandigheden dan wij) en kan dus best wat langer blijven werken dan wij.
Blij dat u zo optimistisch bent over de gemiddelde levensstandaard maar zelf heb ik daar niet veel van ondervonden, heb er mooi zelf voor mogen werken als jongere. Natuurlijk zal ik dit wel afwrijven als ervaring zodat ik zo snel mogelijk op pensioen kan gaan.
CyberpunX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2010, 09:57   #102
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Fred uit Gent's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CyberpunX Bekijk bericht
Blij dat u zo optimistisch bent over de gemiddelde levensstandaard maar zelf heb ik daar niet veel van ondervonden, heb er mooi zelf voor mogen werken als jongere. Natuurlijk zal ik dit wel afwrijven als ervaring zodat ik zo snel mogelijk op pensioen kan gaan.
Wel, vertel eens iets over je situatie. Ik zal dan eerlijk vergelijken met mijn situatie toen ik jong was. Op die manier leren we wat van elkaar.

Fred.
Fred uit Gent is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2010, 10:00   #103
CyberpunX
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Wel, vertel eens iets over je situatie. Ik zal dan eerlijk vergelijken met mijn situatie toen ik jong was.
1 ouder. 2 kinderen. Geen bovengemiddeld inkomen. In vergelijking met andere in soortgelijke - zelfs betere - omstandigheden heb ik het er trouwens nog verschrikkelijk goed vanaf gebracht door pure wilskracht. Net door de waarde van sommige dingen te beseffen. Ik snap welke groepen je bedoelt van "op reis gaan" maar dat is echt geen meerderheid.
Oud 30 december 2010, 10:10   #104
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
1 ouder. 2 kinderen. Geen bovengemiddeld inkomen.
Ik begrijp je situatie... Maar dat is nu.. Ik bedoelde eigenlijk je jeugd en tienerjaren.

Citaat:
Ik snap welke groepen je bedoelt van "op reis gaan" maar dat is echt geen meerderheid.
Misschien niet, maar 't zijn er toch nog veel hoor.

Fred.
Oud 30 december 2010, 10:55   #105
CyberpunX
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ik begrijp je situatie... Maar dat is nu.. Ik bedoelde eigenlijk je jeugd en tienerjaren.
Dat waren mijn tienerjaren ik heb geen kinderen . Heb half europa gezien, heb ervoor gewerkt als arbeider tijdens vrije uurtjes en heb het geluk gehad dat de scholen toen nog zeer democratische prijzen hanteerden (1 week italie = 2000 bfr). Geld was nog vrij makkelijk te verdienen, de bediendesector kan daar bijlange niet aan tippen.

Citaat:
Ja, maar als het ooit uitkomt ben je failliet en geruïneerd.
Als de markt of reglementering of subsidiering of omgeving of gezondheid verandert ben je ook failliet en geruïneerd. De laatste schrijnende verhalen die ik op TV zag van sukkelaars die zelfstandig geweest waren en nu een aalmoes krijgen per week waren harde werkers ervoor.

Laatst gewijzigd door CyberpunX : 30 december 2010 om 10:55.
Oud 30 december 2010, 11:16   #106
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Dat waren mijn tienerjaren ik heb geen kinderen .
Ah nu snap ik het.. dat was de situatie bij jullie thuis.

Citaat:
Heb half europa gezien, heb ervoor gewerkt als arbeider tijdens vrije uurtjes en heb het geluk gehad dat de scholen toen nog zeer democratische prijzen hanteerden (1 week italie = 2000 bfr).
Ziet ge? 't Begint al.

Ik ben beginnen werken op mijn 14de in de zaak van mijn vader en niks geen half Europa. De Ardennen ja. In die dagen hadden we welgeteld 8 dagen verlof op een gans jaar. En we werkten ook op zaterdag. Komt nog bij dat die jaren niet meetellen voor mijn pensioen want het was op leerkontrakt. Aan pensioen werd er niet gedacht in die jaren. En al die faciliteiten op scholen bestonden niet. In mijn laatste schooljaar (1967) in het technische gingen we op schoolreis naar de Efteling, geloof het of niet.

Maar goed, we hebben ook gouden jaren gekend met die zaak. We waren toen, in de jaren '70, welstellende mensen. Later ging het weer heel wat minder en in de jaren '90 stond ik ooit op het randje van de ondergang. Maar net zoals jij heb ik door wilskracht de zaak terug op de rails gekregen en veel bijgeleerd.

Citaat:
Als de markt of reglementering of subsidiering of omgeving of gezondheid verandert ben je ook failliet en geruïneerd.
In mijn geval is de gezondheid het belangrijkst. Daar heb je het minst kontrole over. Ik ben nog steeds heel gezond maar ik zal maar hout vasthouden.......

Citaat:
De laatste schrijnende verhalen die ik op TV zag van sukkelaars die zelfstandig geweest waren en nu een aalmoes krijgen per week waren harde werkers ervoor.
Dat klopt dan niet met je fraude verhaal hé...

Fred.
Oud 30 december 2010, 12:31   #107
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De brandstofprijzen swingen inderdaad de pan uit. Het zijn de laatste stuiptrekkingen van een sektor die tot de ondergang gedoemd is. Want binnen een aantal jaren is de fossiele brandstof gewoon op. En vergeet ook de staat niet. De automobilist is voor de staat een onuitputbare bron van inkomsten (denken ze).

Je kunt je voor heel weinig geld werkelijk te pletter vreten tegenwoordig. Vandaar al die dikke mensen. Men vergeet soms dat wij hier eigenlijk in grote overvloed leven, vergeleken met pakweg 50 jaar geleden.

Alle elektrische toestellen zijn zelfs spotgoedkoop geworden. Ik herinner mij nog dat zelfs een rekenmachientje behoorlijk wat geld kostte in de jaren '70. Mijn éérste surieuze PC kostte mij 100.000 bef in de jaren '80. Voor de helft van die prijs heb je er nu één die 1000x meer kan.

De tijden zijn veranderd. Dat materiaal wordt nu geproduceerd door arbeiders die veel hogere eisen stellen dan vroeger. Ik vind dat niet zo slecht, maar het is wel zo. Al dat verlof, tijdskrediet en ziekteverlet moet betaald worden.

Fred.
Laatste jaar middelbaar 1977.
Ik was de enige in de klas die een rekenmachientje had. De klastitularis kwam het regelmatig lenen.

Groot voordeel, wij hebben leren rekenen, uit het hoofd en op papier.
Oud 30 december 2010, 12:40   #108
CyberpunX
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Laatste jaar middelbaar 1977.
Ik was de enige in de klas die een rekenmachientje had.
In de jaren 80 en begin 90 was een rekenmachine ook nog steeds niet al te algemeen. De gegoede kinderen hadden een casio weet-ik-veel. De rest een basisversie.

Citaat:
Ziet ge? 't Begint al.
Ik heb een ongelukkig parcours doorlopen waar ik veel geluk in gehad heb sommige uitzonderingen mee te maken. Op een ander school en voor andere studenten was het niet waar geweest. Mijn vriendin haar ervaring staat zelfs compleet haaks op mijn, die is quasi nergens geweest. Zelfs de efteling was te ver, normaliter is dit walibi.

Citaat:
Maar goed, we hebben ook gouden jaren gekend met die zaak. We waren toen, in de jaren '70, welstellende mensen.
De jaren 70 en 80 boden mogelijkheden die nooit meer geëvenaard zullen worden, men kon geld verdienen (en uitgeven) als water. Als die generatie dat niet verbrast had zaten we nu niet in de problemen. Dan zou er geen discussie zijn arbeiders tegen bedienden tegen zelfstandigen. Elke sector heeft zijn voor- en nadelen, uit politiek perspectief (= voor eigen zak) is het echter interessanter deze groepen tegen elkaar uit te spelen.
Oud 30 december 2010, 19:47   #109
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Er zal wel een (groot) verschil zitten tussen de goedkoopste en de duurste aanbieder van leningen. Maar had wel een looptijd van 20 jaar in gedachten.
Zal men moeilijk onder de 800euro kunnen gaan (1000 euro stemt overeen met een intrest van 5,25% - toegegeven, misschien wel aan de hoge kant).

Voor 20 jaar en voor dat bedrag zou ik mijn hand niet in het vuur durven steken dat het minder dan 1000 euro per maand gaat zijn. Voor een vaste rentevoet gaan banken niet veel onder de 5% willen gaan. Variabel gaan ze allicht wat dieper voor.
Oud 30 december 2010, 19:47   #110
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Nu goed, maakt eigenlijk niet uit.
Maar de meeste mensen konden zich toen ook zo een nieuwe woning niet veroorloven.
Men moest ook al met twee werken en een hele tijd sparen.
Liefst zonder auto of tv.
rente was toen ook 15% hé
Oud 30 december 2010, 19:50   #111
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Bij ons word je bv aangenomen voor een bepaalde functie (loongroep 8).
Natuurlijk krijg je niet onmiddellijk loongroep 8, hier staan termijnen op en het duurt ongeveer 2 tot 3 jaar vooraleer je er bent. Eenmaal zo ver dan stopt het, buiten wat extra verlofdagen komt er niets meer bij.
Vanaf 20 jaar dienst wordt je loongroep bevroren, je kan wel nog omhoog, niet meer omlaag, tenzij je zelf om een functieverlaging vraagt.
de laatste keer dat ik troep hoorde over loongroep 8 hoorde en dat ik 2 tot 3 jaar moest wachten voor omhoog te gaan heb ik mijn ontslag gegeven. Mijn nieuwe werkgever gaf meteen het equivalent van loongroep 9, en mijn ouwe was al bezig over dat het allemaal wel te bespreken viel.

Met andere woorden... laat u niet afschrikken door die loongroep gezever
Oud 30 december 2010, 20:03   #112
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Voor 20 jaar en voor dat bedrag zou ik mijn hand niet in het vuur durven steken dat het minder dan 1000 euro per maand gaat zijn. Voor een vaste rentevoet gaan banken niet veel onder de 5% willen gaan. Variabel gaan ze allicht wat dieper voor.
Dan moeten ze wel heel laag gaan. Een afbetaling van 600€/maand op een som van 150000€ op 20 jaar, komt wel zo ongeveer overeen met 0% intrest. Zijn er geen speciallekes (die de lening laag houden in het begin, en later verhogen) of is het een lening die afwijkt van een gewone hypothecaire lening
(gebonden aan ne tak23, of weet ik veel).
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2010, 20:17   #113
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Nu goed, maakt eigenlijk niet uit.
Maar de meeste mensen konden zich toen ook zo een nieuwe woning niet veroorloven.
Men moest ook al met twee werken en een hele tijd sparen.
Liefst zonder auto of tv.
Toch eens even onderstaande grafiek bezien :

http://www.econoshock.be/2010/belgia...estate-bubble/
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2011, 10:11   #114
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Dan moeten ze wel heel laag gaan. Een afbetaling van 600€/maand op een som van 150000€ op 20 jaar, komt wel zo ongeveer overeen met 0% intrest. Zijn er geen speciallekes (die de lening laag houden in het begin, en later verhogen) of is het een lening die afwijkt van een gewone hypothecaire lening
(gebonden aan ne tak23, of weet ik veel).
Ja, uiteraard.

Ik spreek al "by default" over 30 jaar.... (en dan bij de huidige rentes die je doorgaans krijgt bij variabele rentevoet leningne) Ik betwijfel in de mate dat 20 jaar nog populair is bij de gewone mens.

Laatst gewijzigd door Raven : 2 januari 2011 om 10:11.
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be