Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 februari 2015, 00:14   #101
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Omdat historisch onderzoek nadien heeft uitgemaakt dat Jezus enkele jaren voor zijn geboorte geboren is.
Ja zoiets.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2015, 00:15   #102
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Indien Jezus wist wie de verrader was en op de hoogte was van het verraad, dan had hij de kruisdood kunnen ontlopen. Hij deed dit niet en dus was zijn kruisdood niet het gevolg van het verraad van Judas, maar omdat Jezus de kruisdood zelf heeft gewild. Dat is nogal wiedes.
Zo gaat het sprookje...
Oud 7 februari 2015, 00:17   #103
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Waar haalt gij al uw informatie? Het familiegraf van Jezus is gevonden?

De tantes en de ooms van Jezus zijn gekend? Hebt gij een familie album van hun gevonden?

Dat Nazareth niet bestond, tijdens het leven van Jezus is mogelijk (alhoewel er een inscriptie met die naam is gevonden van 70 NC), maar waarom werd hij dan Jezus van Nazareth genoemd?
Tenzij het een verzinsel is van een spindokter in opdracht van Constantijn. Dat is natuurlijk zéér waarschijnlijk.

Voor mij hoeft gij niet van uw wolk af te komen. Een sappige complottheorie maakt mij happy.
Morgen geef ik antwoord. Ga slapen. Doei
Oud 7 februari 2015, 00:42   #104
Kristof Piessens
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Nee zoetsjen, onze tijdrekening bij de geboorte van Jezus ( waar ze wel enkele jaartjes naast zitten ) en niet de kruisiging.
enkele jaartjes, och zo zoetgevoist gespekt...

Hoe was men dan zeker van zijn leeftijd bij de kruisiging..wist dat een kat zelfs ?

Als ik de Romeinen naga kan dat mogelijk wel juist zijn..maar exact zijn ze niet meer...

De kalendertellingen zelf is grofweg afhankelijk van de toenmalig gehanteerde juliaanse of andere kalender..en die was opmerkelijk wel korter dan de huidige gregoriaanse kalender met meer maanden met een schrikkelmaand om de vier jaar ..eigenlijk...zijn die schrikkeljaren een overbodige hanteermethode..als je de exacte rondetijd gaat meten van de aarde om de zon ?

In het algemeen vind ik een evenredige kalender op basis van de exacte positie van de sterrenstelsels een beter verhouding is...in plaats van de exacte wetenschap toe te passen met schrikkelseconden en jaren kan men gewoon 360/12= elke maand dertig dagen bvb...de rondetijd om de zon is dan geen lineaire exacte bepalende factor !
Kristof Piessens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2015, 01:47   #105
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Indien Jezus wist wie de verrader was en op de hoogte was van het verraad, dan had hij de kruisdood kunnen ontlopen. Hij deed dit niet en dus was zijn kruisdood niet het gevolg van het verraad van Judas, maar omdat Jezus de kruisdood zelf heeft gewild. Dat is nogal wiedes.
Niet noodzakelijk.

De kans is tamelijk reëel dat hij de reactie van het volk wat betreft Barabbas verkeerd heeft ingeschat. Dat is zo met publiek, je hebt ze mee of je hebt ze tegen.
Oud 7 februari 2015, 08:31   #106
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zoals ik al schreef; in of rond Jeruzalem. Waarom? Omdat hun familiegraf daar gevonden is.

Hoeveel keer moet ik je nog herhalen dat rond de tijd Jezus werd geboren er nog helemaal geen Nazareth bestond. En waarom denk je dat hij in Kafarnaüm woonde ? Omwille van die trouwfeest of zo ?

En waarom denk je dat hij pas later in Jeruzalem is komen wonen ? Hij heeft het dan ook al ver geschopt als arme drommel van een timmermanszoon, is het niet ? Priester wordt je zomaar niet hoor. Dat was voorbehouden aan een betere kaste. Zoek het maar eens op.

We? Ik wel hoor. Wie zijn broers en zusters waren, wie zijn vader en moeder was, zijn tante en zijn oom, zijn grootouders. Tja, toch al heel wat hoor. Wist je dat Mariame's grootoom Judas de Galileeër was en Eucharia, de zus van Judas en Matteüs Syro haar ouders waren ? Mariame, je weet wel die ze Maria Magdalena noemen in het N.T.
Je ziet, ik heb het over de werkelijke familie van Jezus en geen halfslachtige zoals in het N.T. .

Eusebius ? Nou, dat is nu wel de slechtste informateur die je kunt noemen hoor. Uitgerekend de spindokter van Constantijn.

O, je bedoeld de nota's van Hegesippus waar sprake is van kleinzonen van Jezus' broer Judas; Zacharia en Jakobus? Vespasianus had na de val van Jeruzalem al opdracht gegeven om alle leden van de nakomelingen van David op te sporen en te vervolgen om reden dat hier weer niet iemand de troon zou opeisen. Domitianus zette gewoon z'n vaders opdracht verder. Deze twee zonen werden wel ondervraagd, maar tot een proces is dit nooit gekomen hoor. Ze hielden vol dat ze totaal geen politieke aspiraties hadden zoals hun grootoom en nu leefden als verarmde boeren, en werden vrijgelaten. Al de bezittingen van hun voorouders werden toen al in beslag genomen en leefden al jaren ondergedoken. Is het dat wat je voor ogen had ?
Met 'we weten niets', bedoel ik dat er nergens een tekst is die ons vertelt waar de familie van Jezus woonde. Behalve voor wat Jacobus betreft. Deze zal zo goed als zeker in Jeruzalem gewoond hebben vermits hij verbonden was aan de Tempel.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2015, 08:37   #107
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zoals ik al schreef; in of rond Jeruzalem. Waarom? Omdat hun familiegraf daar gevonden is.

Hoeveel keer moet ik je nog herhalen dat rond de tijd Jezus werd geboren er nog helemaal geen Nazareth bestond. En waarom denk je dat hij in Kafarnaüm woonde ? Omwille van die trouwfeest of zo ?

En waarom denk je dat hij pas later in Jeruzalem is komen wonen ? Hij heeft het dan ook al ver geschopt als arme drommel van een timmermanszoon, is het niet ? Priester wordt je zomaar niet hoor. Dat was voorbehouden aan een betere kaste. Zoek het maar eens op.

We? Ik wel hoor. Wie zijn broers en zusters waren, wie zijn vader en moeder was, zijn tante en zijn oom, zijn grootouders. Tja, toch al heel wat hoor. Wist je dat Mariame's grootoom Judas de Galileeër was en Eucharia, de zus van Judas en Matteüs Syro haar ouders waren ? Mariame, je weet wel die ze Maria Magdalena noemen in het N.T.
Je ziet, ik heb het over de werkelijke familie van Jezus en geen halfslachtige zoals in het N.T. .

Eusebius ? Nou, dat is nu wel de slechtste informateur die je kunt noemen hoor. Uitgerekend de spindokter van Constantijn.

O, je bedoeld de nota's van Hegesippus waar sprake is van kleinzonen van Jezus' broer Judas; Zacharia en Jakobus? Vespasianus had na de val van Jeruzalem al opdracht gegeven om alle leden van de nakomelingen van David op te sporen en te vervolgen om reden dat hier weer niet iemand de troon zou opeisen. Domitianus zette gewoon z'n vaders opdracht verder. Deze twee zonen werden wel ondervraagd, maar tot een proces is dit nooit gekomen hoor. Ze hielden vol dat ze totaal geen politieke aspiraties hadden zoals hun grootoom en nu leefden als verarmde boeren, en werden vrijgelaten. Al de bezittingen van hun voorouders werden toen al in beslag genomen en leefden al jaren ondergedoken. Is het dat wat je voor ogen had ?
Ja natuurlijk. Een ander verhaal ken ik niet. Met andere woorden, als het verhaal waar is en daaruit blijkt dat de keizerlijke rechtbank deze verwanten van Jezus vrijlaat omdat het arme sloebers zijn en niet in staat tot welk complot dan ook, dan zal er heus niet veel aan de hand zijn geweest.
Oud 7 februari 2015, 08:52   #108
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Dat is wat men lange tijd heeft beweerd. We moeten nuanceren. Nazareth wordt nergens vermeld in oude teksten. En daarom denkt men dat het nog niet bestond ten tijde van Jezus.

Natuurlijk werd het niet vermeld. Het was een zeer kleine woonkern zonder enig belang dat kort bij het Griekse Sepphoris gelegen was. Er is wel mogelijk een onjuistheid in het evangelie. Het evangelie spreekt over een synagoge in Nazareth. Het is hoogst twijfelachtig of zo'n kleine plaats wel een synagoge bezat. Wat er ook van zij, we mogen in ieder geval niet zo maar gratuit besluiten dat Nazareth niet bestond ten tijd van Jezus.
Oud 7 februari 2015, 09:42   #109
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Met 'we weten niets', bedoel ik dat er nergens een tekst is die ons vertelt waar de familie van Jezus woonde. Behalve voor wat Jacobus betreft. Deze zal zo goed als zeker in Jeruzalem gewoond hebben vermits hij verbonden was aan de Tempel.
En jij denkt dus dat Jezus' ouders op regelmatige tijdstippen van Kafarnaüm naar Jeruzalem trokken ? Dat is toch wat het N.T. ons laat geloven dat Jezus al op vroege leeftijd in discussie ging met de aanwezigen in de Tempel ( om maar één punt te noemen ). En als Jozef geen bezittingen had in Jeruzalem, waarom zou hij zich dan in Jeruzalem hebben moeten aanbieden als bezitter van onroerende goederen, want daar ging die ' volkstelling ' wel om. Ik heb er totaal geen moeite mee aan te nemen dat deze familie ook eigendommen had in Kafarnaüm en dat zou gezien hun status niet zo vreemd zijn.
Oud 7 februari 2015, 09:48   #110
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ja natuurlijk. Een ander verhaal ken ik niet. Met andere woorden, als het verhaal waar is en daaruit blijkt dat de keizerlijke rechtbank deze verwanten van Jezus vrijlaat omdat het arme sloebers zijn en niet in staat tot welk complot dan ook, dan zal er heus niet veel aan de hand zijn geweest.
Nogmaals, er heeft nooit een rechtszaak geweest, enkel een ondervraging. Waar haal jij telkens weer opnieuw ' keizerlijke rechtbank ' vandaan ??????
En dat er twee generaties van vervolging op de nazaten er niet zoveel meer ' aan de hand was'. Heb ik je dat niet duidelijk genoeg gemaakt of negeer je gewoon mijn post ? Nu, dan stopt het hier hoor. Zo is dit een eenrichting-straatje.
Oud 7 februari 2015, 09:53   #111
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Natuurlijk werd het niet vermeld. Het was een zeer kleine woonkern zonder enig belang dat kort bij het Griekse Sepphoris gelegen was.
Alle gehuchten waren gekend én genoteerd bij de Romeinse administratie. Die waren daar verdomd goed in.
Citaat:
Er is wel mogelijk een onjuistheid in het evangelie. Het evangelie spreekt over een synagoge in Nazareth. Het is hoogst twijfelachtig of zo'n kleine plaats wel een synagoge bezat. Wat er ook van zij, we mogen in ieder geval niet zo maar gratuit besluiten dat Nazareth niet bestond ten tijd van Jezus.
Hier wat informatie :
http://www.nazarethmyth.info/naz3article.html
Hier ben je al een tijdje zoet mee.
Oud 7 februari 2015, 10:12   #112
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Piessens Bekijk bericht
Je begint een tijdrekening vanaf de geboorte van Jezus maar die was niet eens bekend dat hij geboren werd of was, wie wist dat ?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Christelijke_jaartelling
Geschiedkundigen nemen aan dat Herodus de Grote gestorven is 4 jaar voor onze tijdrekening. Als we het N.T. erbij halen is het Herodus die opdracht geeft om alle kinderen tot 2 jaar om te brengen. Men mag er dan volgens het N.T. van uit gaan dat Jezus al ten minste 6 jaar was aan het begin van onze jaartelling.
Citaat:
Maar ik plaats de tijdrekening op de dood van jezus ! dus is hij 33 jaar voor zijn eigen fysieke dood geboren ! Dat is beter te plaatsen..
Als we de joodse kalender erbij halen is er maar één datum die past bij de terechtstelling van Jezus, en dat is in het jaar 30 n.C. op donderdag 4 april. Dit komt overeen met 14 Nisan van de joodse kalender. 15 Nisan wat begint bij zonsondergang op donderdag waar de vaste Pesach sabbat-dag begint, gevolg door vrijdagavond-zaterdagavond, de wekelijke sabbatdag. Dit is de enige datum waar er 3 dagen zitten tussen terechtstelling en het lege graf.
bron: https://www.deslegte.be/de-jezus-dynastie-122808/
Oud 7 februari 2015, 10:21   #113
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat ze al niet doen voor de toerist.
Het verbaasde me dat we niet moesten betalen. De veiligheidsmaatregelen waren er - zoals voor de meeste christelijke sites in Jeruzalem - ook niet echt de moeite.
Oud 7 februari 2015, 10:27   #114
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Niet noodzakelijk.

De kans is tamelijk reëel dat hij de reactie van het volk wat betreft Barabbas verkeerd heeft ingeschat. Dat is zo met publiek, je hebt ze mee of je hebt ze tegen.
Hij kon op dat moment:

- ofwel nog niet weten dat er een keuze zou gegeven worden tussen Barabas en hijzelf, en aanvaardde hij zijn kruisdood;
- ofwel wist hij dat wel, en ontliep hij de kruisdood dus doelbewust niet.

Welke van de twee opties er ook zij, hij "wist" dat hij zou sterven.
Oud 7 februari 2015, 10:43   #115
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En jij denkt dus dat Jezus' ouders op regelmatige tijdstippen van Kafarnaüm naar Jeruzalem trokken ? Dat is toch wat het N.T. ons laat geloven dat Jezus al op vroege leeftijd in discussie ging met de aanwezigen in de Tempel ( om maar één punt te noemen ). En als Jozef geen bezittingen had in Jeruzalem, waarom zou hij zich dan in Jeruzalem hebben moeten aanbieden als bezitter van onroerende goederen, want daar ging die ' volkstelling ' wel om. Ik heb er totaal geen moeite mee aan te nemen dat deze familie ook eigendommen had in Kafarnaüm en dat zou gezien hun status niet zo vreemd zijn.
Ik heb nergens weet van de Jozef zich moest aanbieden in Jeruzalem als gevolg van het feit dat hij daar onroerende goederen bezat . Maar u zult me ongetwijfeld een tekst geven waar dit te lezen staat.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 7 februari 2015 om 10:45.
Oud 7 februari 2015, 10:50   #116
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nogmaals, er heeft nooit een rechtszaak geweest, enkel een ondervraging. Waar haal jij telkens weer opnieuw ' keizerlijke rechtbank ' vandaan ??????
En dat er twee generaties van vervolging op de nazaten er niet zoveel meer ' aan de hand was'. Heb ik je dat niet duidelijk genoeg gemaakt of negeer je gewoon mijn post ? Nu, dan stopt het hier hoor. Zo is dit een eenrichting-straatje.
Een ondervraging, een rechtszaak. What's in a name. Feit blijft dat de verwanten van Jezus voor een Romeinse magistraat moesten verschijnen ( magistraat die de keizer Domitianus vertegenwoordigde) zo luidt het verhaal, maar dat deze niets verdachts kon vinden aan de verwanten van Jezus. Verwanten, die maar vrij simpele en arme mensen waren indien we het verhaal moeten geloven.
Oud 7 februari 2015, 10:52   #117
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Alle gehuchten waren gekend én genoteerd bij de Romeinse administratie. Die waren daar verdomd goed in.

Hier wat informatie :
http://www.nazarethmyth.info/naz3article.html
Hier ben je al een tijdje zoet mee.
We hebben geen enkel Romeins document over deze periode betreffende de kennis van de Romeinen over de toenmalige dorpen in Palestina. Wat de Romeinen dus wisten of niet wisten en in hoeverre ze over dit of dat dorp geïnformeerd waren, daar hebben we het raden naar.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 7 februari 2015 om 10:53.
Oud 7 februari 2015, 11:04   #118
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Hij kon op dat moment:

- ofwel nog niet weten dat er een keuze zou gegeven worden tussen Barabas en hijzelf, en aanvaardde hij zijn kruisdood;
- ofwel wist hij dat wel, en ontliep hij de kruisdood dus doelbewust niet.

Welke van de twee opties er ook zij, hij "wist" dat hij zou sterven.
Dat staat vast. Echter was Barabbas geen andere persoon of zelfs geen eigennaam. "Bar abbas" wik gewoon zeggen : ' zoon van de vader '. Dit was de religieuze kant van Jezus, en daar wou of kon Pilatus geen uitspraak over doen. Dit was een geloofskwestie waar Pilatus zich niet mee wou benoemen. Wat hij wel kon doen is Jezus-de-messias veroordelen als staatsgevaarlijk.
Oud 7 februari 2015, 11:08   #119
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik heb nergens weet van de Jozef zich moest aanbieden in Jeruzalem als gevolg van het feit dat hij daar onroerende goederen bezat . Maar u zult me ongetwijfeld een tekst geven waar dit te lezen staat.
Dat zal ik wel eens voor je opzoeken hoor, gezien ook dit weer nieuw voor je is. Wat dacht je dat de Romeinen zich bezig hielden met tot wat voor stam die of gene jood was? Trouwens, zijn jurisdictie reikte enkel tot Judea. En als je nog steeds volhoudt dat deze familie in Galilea woonde zit je wél met een probleem.

Laatst gewijzigd door Aton : 7 februari 2015 om 11:08.
Oud 7 februari 2015, 11:10   #120
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
We hebben geen enkel Romeins document over deze periode betreffende de kennis van de Romeinen over de toenmalige dorpen in Palestina. Wat de Romeinen dus wisten of niet wisten en in hoeverre ze over dit of dat dorp geïnformeerd waren, daar hebben we het raden naar.
Nonsens alweer. Deze lijsten bestaan nog steeds.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be