Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

Discussietools
Oud 21 december 2007, 23:10   #101
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar het doel van de N-VA is Vlaamse onafhankelijkheid, niet het cordon opblazen (iets wat ze toch niet kunnen wegens te klein.) En ik heb liefst dat ze zich aan dat doel houden.

Wat denk je dat de reden voor de N-VA was omdit op een van zijn congressen te beslissen:

Citaat:
Tevens wenst de N-VA in het debat over al dan niet ondemocratische partijen af te stappen van het contraproductieve cordon sanitaire.

http://www.n-va.be/programma/wiewatw...eksten2002.htm
Oud 21 december 2007, 23:10   #102
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vulpes Bekijk bericht
met 39 op 124 zetels? juist?

lijkt mij wat weinig om de banden van het cordon te kunnen doorbreken...
Ja, nu nog teweinig om een totale doorbraak van het cordon maar het zou wel een duidelijk teken zijn naar de kiezer toe plus dat er ook al andere zijn die er geen geheim meer van maken het cordon te zullen negeren en wacht nog even tot in 2009. Vergeet niet dat vroeger de VU ook lange tijd geweerd werd als de pest tot de moment er is dat ze ze nodig hebben, en dan.........!!!
Garry is offline  
Oud 21 december 2007, 23:10   #103
vulpes
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Ik zie dat ik iets niet helemaal quote. Enkel 'het gedacht alleen al' was van mij.

Ik bedoel er alleen mee dat de N-VA-ers met een levensgrote angst zitten om samen te worden gezet bij degenen die ze zélf zo graag verweten dat ze niks anders doen dan roepen aan de kant.
goh.. 'k zou dan toch nuanceren... ik heb geen levensgrote angst omdat de n-va niet meer aan tafel zou mogen zitten..

persoonlijk heb ik een lidkaart, 'k word niet graag vereenzelvigd met het VB want ik heb toch wel andere ideeën en word bijvoorbeeld niet graag vereenzelvigd met bezems,moskeeliederen etc.. 'k ben ook geen fan van bijvoorbeeld andrea coolen (of hoe heet ze juist) etc...

'k heb anderzijds geen 'levensgrote' angst om achter een cordon te zitten omwille van het programma van N-Va.. ik ben geen vlaams-nationalist van huis uit, 'k ben bij N-Va uitgekomen omdat mensen er mij op wezen dat mijn meningen toch wel grotendeels overeenstemden met het programma van die partij en dat ik het misschien toch maar eens moest lezen... mijn eigen 'onderzoek' moest doen..

als dat programma betekent dat n-va niet wordt uitgenodigd om te spreken, geen deel mag uitmaken van .. so be it...

een cordon omwille van het programma van n-va, oké... maar niet omwille van de taal, de houding, het programma etc.. van een andere partij.

ik vind een cordon niet nastrevenswaardig.... volgens mij is ook de tijd niet rijp voor een radicale 'non', in de zin van: ons goesting en niets anders.. en zolang het ons goesting niet volledig is, doen we niet mee...

we verschillen daarin van mening... maar ieder zijn mening zou ik zeggen...
vulpes is offline  
Oud 21 december 2007, 23:19   #104
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik heb geen levensgrote angst omdat de n-va niet meer aan tafel zou mogen zitten..
Dat zei ik ook niet.
Wat ik wél zei is dit:

Citaat:
dat de N-VA-ers met een levensgrote angst zitten om samen te worden gezet bij degenen die ze zélf zo graag verweten dat ze niks anders doen dan roepen aan de kant.
Eigenlijk zou ik dat beter kunnen uitbreiden naar ALLE partijen. Om te begrijpen wat ik precies bedoel kan ik beter een voorbeeld geven.

Hoe denk je dat Dewever of Verhofstadt, of Leterme, of Mie Vogels zich zouden voelen aan één en dezelfde tafel met mensen die ze jarenlang als het vuil van de straat hebben behandeld?

Moeilijk, hé?
Oud 21 december 2007, 23:25   #105
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vooruit Bekijk bericht
We staan voor een land dat uit elkaar aan het vallen is. Zowat elke internationale krant heeft wel al een artikel gehad over de 'dreigende' splitsing. Dus het buitenland is er al een beetje op voorbereid.

Maar nog belangrijker: Stel dat al het ondenkbare gebeurt en er een regering zonder deftige staatshervorming komt. Denk je dat de volgende regeringsonderhandelingen makkelijker gaan gaan? Er is een dynamiek op gang gebracht die volgens mij niet meer te stoppen is. Dat is niet enkel dankzij de N-VA natuurlijk, maar ze spelen er wel een belangrijke rol in.

Ahzo? Bron?
Juist, en juist daarom houd de rede van,voor het buitenland, van dat toch zo noodzakelijke stabiele Belgë, geen steek. De verschillen tussen de twee gemeenschappen zijn zo groot dat het zal blijven konflikten zaaien waardoor stabiliteit naar het buitenland toe onmogelijk wordt. Wanneer er dan toch zo een grote noodzaak aan stabiliteit is om in het buitenland vertrouwen te scheppen, zal dit veel eerder kunnen bekomen worden met een stabiel en sterk onafhankelijk Vlaanderen dan met een steeds opnieuw wankelende België.

Laatst gewijzigd door Garry : 21 december 2007 om 23:26.
Garry is offline  
Oud 21 december 2007, 23:26   #106
Superlux
Partijlid

Superlux's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vooruit Bekijk bericht
We staan voor een land dat uit elkaar aan het vallen is. Zowat elke internationale krant heeft wel al een artikel gehad over de 'dreigende' splitsing. Dus het buitenland is er al een beetje op voorbereid.

Maar nog belangrijker: Stel dat al het ondenkbare gebeurt en er een regering zonder deftige staatshervorming komt. Denk je dat de volgende regeringsonderhandelingen makkelijker gaan gaan? Er is een dynamiek op gang gebracht die volgens mij niet meer te stoppen is. Dat is niet enkel dankzij de N-VA natuurlijk, maar ze spelen er wel een belangrijke rol in.
De dynamiek zal leiden tot een staatshervorming, niet tot het einde van België. Toen de dreiging te groot werd heeft het Belgische establishment haar efficiënt geneutraliseerd. Wat doen de aartsrivalen Reynders - Di Rupo en Leterme - Verhofstadt anders samen in een regering? Verhofstadt III mag dan interim spelen, eruit zien als een bonte koe, de onderbouw is behoorlijk stevig.
Superlux is offline  
Oud 21 december 2007, 23:33   #107
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superlux Bekijk bericht
De dynamiek zal leiden tot een staatshervorming, niet tot het einde van België. Toen de dreiging te groot werd heeft het Belgische establishment haar efficiënt geneutraliseerd. Wat doen de aartsrivalen Reynders - Di Rupo en Leterme - Verhofstadt anders samen in een regering? Verhofstadt III mag dan interim spelen, eruit zien als een bonte koe, de onderbouw is behoorlijk stevig.
Maar wat er uit de bus zal komen , daar zullen we met zijn allen op staan kijken zoals een koe op een fles chocomelk van het verschieten. Vlaanderen zal nog maals betalen, nogmaals knielen, en Wallonië zal nogmaals binnenrijven met tot gevolg dat het de volgende verkiezingen weer knetterende ambras zal zijn. Daarom zitten Reynders en Di Rupo nu samen, niet voor het belang van België hoor, voor het belang van Wallonië, ja!!

Laatst gewijzigd door Garry : 21 december 2007 om 23:37.
Garry is offline  
Oud 21 december 2007, 23:42   #108
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe stevig die onderbouw is zal nog moeten blijken.
Drie maanden zal ze het heel misschien wel uithouden.
En dan?
Oud 21 december 2007, 23:48   #109
Superlux
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Maar wat er uit de bus zal komen , daar zullen we met zijn allen op staan kijken zoals een koe op een fles chocomelk van het verschieten. Vlaanderen zal nog maals betalen, nogmaals knielen, en Wallonië zal nogmaals binnenrijven met tot gevolg dat het de volgende verkiezingen weer knetterende ambras zal zijn. Daarom zitten Reynders en Di Rupo nu samen, niet voor het belang van België hoor, voor het belang van Wallonië, ja!!
Net zoals Leterme op de koffie zit bij Verhofstadt om het Vlaamse belang te dienen zeker? Vergeet trouwens niet dat Wallonië niet gelijk is aan Franstalig Brussel waar men België veel meer in het vaandel voert. Als je enkel redeneert vanuit de dualiteit Vlaams - Waals dreig je de bal mis te slaan.
Superlux is offline  
Oud 22 december 2007, 00:16   #110
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Net zoals Leterme op de koffie zit bij Verhofstadt om het Vlaamse belang te dienen zeker? Vergeet trouwens niet dat Wallonië niet gelijk is aan Franstalig Brussel waar men België veel meer in het vaandel voert. Als je enkel redeneert vanuit de dualiteit Vlaams - Waals dreig je de bal mis te slaan.
Nee, niet om het VB maar om hun eigen belang te dienen.
De ene om dat hij zichzelf reeds ziet als de premier en de andere om zijn Belgische politieke carriére af te mogen sluiten met één of ander adelijk titeltje van niemandalle.

Laatst gewijzigd door Garry : 22 december 2007 om 00:17.
Garry is offline  
Oud 22 december 2007, 00:43   #111
Superlux
Partijlid

Standaard

Citaat:
Hoe stevig die onderbouw is zal nog moeten blijken.
Drie maanden zal ze het heel misschien wel uithouden.
En dan?
Kan Leterme eindelijk verhuizen naar de 16, ten volle zijn verantwoordelijkheid nemen, het land goed besturen, zijn imago oppoetsen tegen 2009,... En passant zal hij misschien de stekker uit het kartel trekken.
Superlux is offline  
Oud 22 december 2007, 01:01   #112
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vulpes
persoonlijk heb ik een lidkaart, 'k word niet graag vereenzelvigd met het VB want ik heb toch wel andere ideeën en word bijvoorbeeld niet graag vereenzelvigd met bezems,moskeeliederen etc.. 'k ben ook geen fan van bijvoorbeeld andrea coolen (of hoe heet ze juist) etc...
Ik had ooit ook een lidkaart van de N-VA. Nu stem ik om strategische redenen VB. Ik ben officieel geschrapt uit het doopregister en heb dus ook geen boodschap aan de superkatholieke La Colen. Ik ga niet akkoord met de standpunten van het VB betreffende abortus en euthanasie. Mij zul je ook niet voortdurend horen vitten op de moslims. Wat niet wil zeggen dat ik de 'fobie' van FDW niet voor een groot stuk deel. Ik ben een vrijheidslievende vrouw, weet je.
Daarom ben ik echter nog geen fan van FDW.

ALS ik me dus zou willen vereenzelvigen met die partij dan is dat uitsluitend wegens haar separatistische elementen.
Niet iedere N-VA-er lust Geert Bourgeois even graag als Mark Demesmaker.
Niet iedere VLD-er was een even grote fan van Bart Somers als van JMDD.
Niet elke CD&V-er wil Leterme inruilen voor Dehaene.
Niet iedereen verkiest Freya Vandebossche boven Frank Vandenbroecke.

Waar ik moeite mee heb is dat Vlaams-nationalisten het aanvaarden, en zelfs steunen, dat een semi-dictatoriaal regime zoals Belgique een regimebedreigende tegenstander buitensporig demoniseert en vervolgt omdat ze het niet op moslims begrepen heeft.
Heeft ze er soms één vermoord?
Kan ze er terug naar huis sturen?
Hen verbieden de grens over te steken?
Hen beletten hun bruiden en bruidegommen met hun hele familie naar hier te halen?
Hen uit onze sociale woningen, vluchthuizen en...gevangenissen houden?
NEEN! En dat zou ze zelfs niet kunnen indien ze 51% zou behalen op federaal niveau!

Waaraan maakt die partij zich dan zoveel schuldiger
- dan de opdrachtgevers van de moord op André Cools?
-Dan de veroordeelden voor de Agustazwendel, Claes, Coeme, Mathot en Spitaels?
-Dan Flahaut met zijn de schandalige benadeling van Vlaanderen?
-Dan zuipschuit Dardenne met zijn zatte gebral?
-Dan de PS met zijn ontelbare schandalen?
-Dan Albert met zijn roze baletten?
-Dan de taaie die nu al voortdurend zijn royale boekje te buiten gaat?
-Dan Laurent en zijn oplichtingspraktijken gesteund door het Belgische leger?
-Dan Boudewijn die de abortuswet weigerde goed te keuren maar er tegelijkertijd eentje regelde ten gunste van zijn eigen neef?
-Dan LeopoldII die 10 miljoen zwarten liet vermoorden om zijn geldzucht te bevredigen?
-Dan LeopoldIII en zijn collaboratie met Hitler?

Laatst gewijzigd door Knuppel : 22 december 2007 om 01:15.
Knuppel is offline  
Oud 22 december 2007, 01:07   #113
Weerbarstig!
Burger

Weerbarstig!'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waar ik moeite mee heb is dat Vlaams-nationalisten het aanvaarden, en zelfs steunen, dat een semi-dictatoriaal regime zoals Belgique een regimebedreigende tegenstander buitensporig demoniseert en vervolgt omdat ze het niet op moslims begrepen heeft.
Hoho even Knuppel, nu moet je niet iedereen over dezelfde kam gaan scheren. Ikzelf (en ik vermoed de meeste NVA-ers) ben volledig tegen het cordon gekampt. Het is zoals wel vaker gezegd een ware aanfluiting van democratie en bewijst nog maar eens dat België inderdaad meer een dictatuur lijkt dan een democratie.

Maar even beweren dat de Vlaams-Nationalisten dit aanvaarden en zelfs steunen is toch wel een brug te ver.
Oud 22 december 2007, 01:10   #114
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kan Leterme eindelijk verhuizen naar de 16, ten volle zijn verantwoordelijkheid nemen, het land goed besturen, zijn imago oppoetsen tegen 2009,... En passant zal hij misschien de stekker uit het kartel trekken.
ALS Leterme mag verhuizen naar de 16 dan zal dat enkel zijn om het regime te dienen, maar die keuze heeft Leterme dus al gemaakt.

Leterme mag verantwoordelijkheid nemen tot hij erbij neervalt, Belgique IS allang niet meer te besturen, en al zeker niet meer goed.

Van dat imago oppoetsen zal dus niets in huis komen.

Het scheelde weinig of de stekker was uit Belgique getrokken. Niet de Vlaams-nationalisten zullen daarvoor verantwoordelijk zijn maar Franstalig Belgique.
Oud 22 december 2007, 01:13   #115
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weerbarstig! Bekijk bericht
Hoho even Knuppel, nu moet je niet iedereen over dezelfde kam gaan scheren. Ikzelf (en ik vermoed de meeste NVA-ers) ben volledig tegen het cordon gekampt. Het is zoals wel vaker gezegd een ware aanfluiting van democratie en bewijst nog maar eens dat België inderdaad meer een dictatuur lijkt dan een democratie.

Maar even beweren dat de Vlaams-Nationalisten dit aanvaarden en zelfs steunen is toch wel een brug te ver.
Lezen wat er staat.
Laat die 'de' Vlaams-nationalisten dus maar weg.
Giserke en Clemens nog niet bezig gezien, zeker?

Ik weet ook dat de meeste leden het cordon hebben weggestemd op een N-VA congres. Desalniettemin werd de eerste die dat in de praktijk bracht uit de partij gewinkeld.
Oud 22 december 2007, 01:24   #116
Weerbarstig!
Burger

Weerbarstig!'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Lezen wat er staat.
Laat die 'de' Vlaams-nationalisten dus maar weg.
Giserke en Clemens nog niet bezig gezien, zeker?

Ik weet ook dat de meeste leden het cordon hebben weggestemd op een N-VA congres. Desalniettemin werd de eerste die dat in de praktijk bracht uit de partij gewinkeld.
Oké dan, het zandmannetje strooit rond deze tijd al eens wat in de ogen hé
Oud 22 december 2007, 14:15   #117
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster Bekijk bericht
En als we wel een ministerpost aanvaard hadden stond men hier nu als een man "Postjes! Linzensoep! Verraad!" te scanderen. Wat is het nu eigenlijk?
ik heb de n-va geen verraders genoemd. Ze stappen niet mee in de regering, dus op dat vlak hebben ze al mijn respect.
Het gaat er om dat n-va de tsjeven blijkbaar geen strobreed in de weg durft leggen in wat wellicht de grootste knieval van de laatste jaren moet zijn: de winnaar als vice premier onder de verliezer...

Citaat:
Wat ontzettend grappig.
Spirit heeft nochtans bakken kritiek over deze 'noodregering'.

Laatst gewijzigd door Pelgrim : 22 december 2007 om 14:16.
Pelgrim is offline  
Oud 22 december 2007, 15:39   #118
boerenverstand
Parlementsvoorzitter

boerenverstand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ALS Leterme mag verhuizen naar de 16 dan zal dat enkel zijn om het regime te dienen, maar die keuze heeft Leterme dus al gemaakt.

Leterme mag verantwoordelijkheid nemen tot hij erbij neervalt, Belgique IS allang niet meer te besturen, en al zeker niet meer goed.

Van dat imago oppoetsen zal dus niets in huis komen.

Het scheelde weinig of de stekker was uit Belgique getrokken. Niet de Vlaams-nationalisten zullen daarvoor verantwoordelijk zijn maar Franstalig Belgique.
De geest is uit de fles, je mag je aan een nog grotere vlaamse ruk naar rechts verwachten en dan zal een afgeslankte CD&V weer moeten kiezen , redden we nog eens belgique of ons eigen vel.
De transferten zullen blijven, Maingain blijft zeveren, er zullen weer onverklaarbare toestanden verschijnen (de walen trekken meer pensioen dan de vlamingen), de opbrengst van de flitspalen, de geluidsnormen Zaventem zullen moeten afgekocht worden met vlaams geld voor Brux,....en zo kunnen we blijven doorgaan

Laatst gewijzigd door boerenverstand : 22 december 2007 om 15:40.
boerenverstand is offline  
Oud 22 december 2007, 16:03   #119
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
ik heb de n-va geen verraders genoemd. Ze stappen niet mee in de regering, dus op dat vlak hebben ze al mijn respect.
Het gaat er om dat n-va de tsjeven blijkbaar geen strobreed in de weg durft leggen in wat wellicht de grootste knieval van de laatste jaren moet zijn: de winnaar als vice premier onder de verliezer...

Spirit heeft nochtans bakken kritiek over deze 'noodregering'.
Zou wel eens niet de slechtste strategie kunnen zijn...

We zullen niet zo lang moeten wachten om het resultaat te zien...

En vanzelfsprekend zal het land niet gesplitst zijn...
Chipie is offline  
Oud 22 december 2007, 18:57   #120
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Verhofstadt III mag dan interim spelen, eruit zien als een bonte koe, de onderbouw is behoorlijk stevig.
Een onderbouw waarvan de fundamenten op financieel drijfzand staan...

België heeft niet de tijd meer om op z'n Belgisch met trage compromissen hervormd te worden, de financiën zijn te acuut.
Trouwens dit land is zo'n juridisch kluwen en er op gebouwd om niet te werken dat het geen kansen meer heeft om zoals het is te reageren op veranderende omstandigheden.
Burry is offline  

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be