![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Tweedens, reageer ik gewoon op de boute stelling van de poster die poneert dat we te doen hebben met een 'mededogende' god. En met het tsunami-voorbeeld schiet er van dit zogenaamde goddelijk mededogen niet veel over. Laatst gewijzigd door system : 28 juni 2008 om 21:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Ik huiver van een wereld zonder lelijkheid, want dat is ook een wereld zonder schoonheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
Vreemdeling
|
![]() Maar ja. Een wereld zonder ziektes is een wereld zonder gezondheid.
De Schepping mág niet perfect zijn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#126 |
Banneling
|
![]() Een wereld zonder ziektes is een wereld in volle gezondheid. Een wereld waar we naar streven omdat God ons een onvolmaakte schepping heeft gegeven en daarom hij waarschijnlijk ook zelf onvolmaakt is. Alleen onvolmaakte goden scheppen onvolmaakte dingen.
Laatst gewijzigd door system : 28 juni 2008 om 21:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#127 |
Vreemdeling
|
![]() In een wereld zonder ziektes zou het concept "gezondheid" niet bestaan. Ik verwacht van het leven niet zomaar iets dat "af" is, dat "perfect" is. Dat zou het leven helemaal niet zijn. En ik weet dat zoiets moeilijk verteerbaar is: ik heb vorige week een achtjarig neefje begraven dat overleden is aan leukemie. Dat is verdomme hard. Maar het is al te makkelijk om je woede op God af te schuiven.
Waarom zou een onvolmaakte Schepping een onvolmaakte God moeten inhouden? Ik vind het maar triest dat u de mens als maat van alle dingen meet. Er is heus meer dan alleen wij. Er is iets dat ons te boven gaat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 28 juni 2008 om 21:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Waarom gebeuren dan al deze afschuwelijke dingen in de wereld volgens u? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 |
Vreemdeling
|
![]() Waarom zou God ingrijpen in ons leven? Ik geloof dat niet. De christelijke God is helemaal geen interveniërende God. Het belangrijkste geschenk van God is onze vrijheid. Dat geldt in de goede en in de kwade dagen. Het is geen kwestie van wat God toelaat, en wat Hij voorkomt. Hij voorkomt helemaal niet. Zo een God zou ik niet willen. En ik zou ook geen leven willen dat over rozen loopt.
Verwijt ons geen God die de onze niet is. Projecteer úw verwachtingen van God niet op die van ons. |
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Deze dingen zitten in God. Dus God is veel hoger dan al deze dingen. Het absolute doel voor de mens is God kennen. Eens je God kent zullen al deze dingen, rechtvaardigheid, mededogen, liefde, opoffering ... voor u verstaanbaar worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#134 |
Vreemdeling
|
![]() Allé, kom, zever niet. De vraag is duidelijk: wat primeert in uw dagdagelijkse religieuze ervaring? Rechtvaardigheid of Mededogen? Het is géén moeilijke vraag.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 |
Vreemdeling
|
![]() Het leven, en onze vrijheid, zijn wel nog altijd een geschenk van God. En Hij biedt geen pasklare oplossingen, maar geloof biedt wel kracht, en vooral troost. Inspiratie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 |
Parlementslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
Vreemdeling
|
![]() Wel, dat antwoord is niet voldoende voor een christen in mijn ogen.
Een geluk dat het niet aan mij is om te oordelen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar als men poneert dat God niet intervenieert, dan heeft een eredienst voor een god, die niet zich niet bemoeit met het leven op deze aarde, volstrekt geen zin. Laatst gewijzigd door system : 28 juni 2008 om 21:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |
Vreemdeling
|
![]() Waarom niet? Blijkbaar denkt u dat erediensten bedoelt zijn om zaken af te smeken. Dat is niet het geval. Erediensten zijn een uiting van dankbaarheid, en als het leven een geschenk is van God, dan heeft die dankbaarheid toch zeker wel zin?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het leven kan natuurlijk een geschenk zijn, maar dan niet voor iedereen. En zeker niet voor de mensen die aan een ongeneeslijke ziekte lijden of die het slachtoffer zijn van een aardbeving, of een tsunami, of mishandeld werden zoals in Oost-Congo, of honger lijden. En dat zijn er heel wat op deze wereld de dag van vandaag. Dus: het leven 'als geschenk van god', zou ik toch maar wat relativeren. Tenslotte: als god niet tussenkomt en ik heb toevallig een fijn leven, waarom zou ik hem dan moeten danken? Ik heb gewoon geluk gehad vermits God er voor niets tussen zit. Dat zegt u zelf. Laatst gewijzigd door system : 28 juni 2008 om 21:58. |
|
![]() |
![]() |