![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 |
Minister-President
|
![]() Your point being? Dat het oud testament niet klopt, of op zijn minst wetenschappelijk en maatschappelijk zodanig achterhaald is dat het in wetenschappelijke en maatschappelijke discussies niet meer kan gebruikt worden?
Het scheppingsverhaal staat bij mijn weten ook in het Oud-Testament, dus zal dat dan ook wel niet kloppen zekers?
Koningen horen thuis in sprookjes http://http://www.facebook.com/home.php#/group.php?gid=40941098748&ref=ts Against gay marriage? Then don't get one and shut the fuck up ![]() "The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. " Laatst gewijzigd door Fozzie : 19 juli 2008 om 00:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#123 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Het is dan wel interessant om te weten wie die professoren zijn en nóg belangijker, in welke tak van de wetenschap ze een graad hebben behaald. Graag naam en toelichting aub.
![]() |
![]() |
#124 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Wij vinden jou een lul, Bart Laatst gewijzigd door RodeLantaarn : 19 juli 2008 om 11:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Mohammed wordt profeet genoemd. In feite is hij niets meer dan een slaafs medium waarvan God Zich zou bediend hebben (volgens de moslims dan). Terwijl de christelijke definitie van "profeet" wars is van elke vorm van slaafsheid, en elke profetie in welke christelijke traditie dan ook naast een goddelijk element tevens een menselijke bijdrage bevat. Immers, een profeet werd (wordt?) geacht datgene wat hem van godswege geopenbaard wordt, in min of meer begrijpelijke bewoordingen uit te leggen. In de Tweede Brief van Petrus wordt enkel gewaarschuwd voor valse profeten die niét bezield zijn door de H. Geest. Maar zovele andere ware profeten hebben wel degelijk in hun eigen woorden datgene moeten weergeven dat God door Zijn Geest in hen geopenbaard heeft. En dat is totaal verschillend met de Koran, waarin de mens Mohammed geen enkele, maar dan ook geen enkele inbreng heeft gehad (volgens de moslims dus): als een soort van dictee reciteerde Mohammed letterlijk datgene wat de engel Gabriël, boodschapper van God, hem zou hebben ingefluisterd. Het resultaat liegt er niet om: de Koran is een veel abstracter geschrift dan de Bijbel, staat véél verder van de mens en blijft tot op vandaag op inhoudelijk vlak nog steeds een raadsel. Zelfs het litteraire genre ervan is onduidelijk. Zozeer zelfs dat sommige wetenschappers beweren dat hij niet in het Arabisch doch in een Aramees dialect werd op schrift gesteld, omdat - indien het écht om Arabisch gaat - sommige verzen inhoudelijk gewoon... onbegrijpelijke onzin bevatten. (Moslims zullen het niet graag horen, maar hebben zelf geen antwoord op deze aantijging.) Niet dat de Bijbel een makkelijk geschrift is, verre van. Maar in zijn geschiedkundige context gelaten is de Bijbel een veel "menselijker" geschrift, wordt hij veel concreter, en is hij getuige van de toenmalige geografische, taalkundige, sociale, politieke en economische situatie. Ondanks de vele problemen waarvoor hij ons stelt is de Bijbel in principe een begrijpbaar geschrift, veel méér dan de Koran. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Hij voorzag me van twee ogen. Ik kan me moeilijk voorstellen dat Hij er wat op tegen zou hebben als ik die twee ogen gebruik. Hij voorzag me tevens van twee oren, en als musicus ben ik Hem daar maar wát dankbaar voor. Ook al omdat ik dit (overigens bescheiden) muzikale talent ter beschikking kan stellen in (o.a.) de parochie, waar ik geregeld achter de speeltafel van het orgel ga zitten, en dit enkel en alleen te Zijner eer. Kortom, Hij heeft ons uitgerust met talrijke zintuigen, met verstand, met gevoel, opdat wij Hem niet alleen zouden herkennen in de Bijbel, doch in héél Zijn schepping. Precies in deze vetgedrukte woorden verschilt deze katholiek van al wie er het Sola-Scripturaprincipe op nahoudt. En dat zijn lang niet alleen protestanten. De Sola Scriptura is een verkeerd idee, enkel en alleen omdat zij ervan uitgaat dat God Zich alléén in de H. Schrift openbaart en manifesteert. Quod non! Evengoed kan je Hem aan het werk zien en horen in natuurschoon, in kunst, in wetenschap, bijwijlen in politiek (neen, niet de huidige regeringsperikelen, maar wel bvb. in de persoon van een Gandhi of een Mandela) enz... enz... De grote vergissing van protestanten en aanverwanten: de Sola Scriptura! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
Minister-President
|
![]() God is dus veel ruimdenkender dan de Katholieken, Hij gebruikt zelfs Hindoes (die niet in Hem geloven, maar in ruim 3.000.000 andere goden en demonen) als Zijn werkmiddel. 300 jaar geleden zou Gandhi door de Katholieken op de brandstapel zijn gegooid als ketter. Als God iemand die niet tot het "Ware Geloof" behoort als werkmiddel gebruikt, dat zal dat "Geloof" misschien toch niet zo "Waar" zijn geweest, anders had Hij wel een katholiek naar Brits India gestuurd...
Koningen horen thuis in sprookjes http://http://www.facebook.com/home.php#/group.php?gid=40941098748&ref=ts Against gay marriage? Then don't get one and shut the fuck up ![]() "The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. " |
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Als kleuter ging ik naar de "bewaarschool" bij de nonnetjes hier in het dorp. Daar leerden we braafjes een weesgegroet en een vaderons bidden; de nonnen vertelden ook over Jezus en over Zijn speciale genegenheid voor kinderen. En of ook elk van ons Zijn vriend(innet)je wilde zijn. Ik spreek hier van de late jaren 1960 - ik werd in 1965 geboren - en hoewel nog lang niet alle richtlijnen van Vaticanum II in onze kleine plattelandsparochie waren doorgedrongen, heb ik allerminst slechte herinneringen aan mijn kleutertijd. Ik herinner me de nonnetjes als heel lieve moederfiguren, die zelden of nooit streng optraden maar toch de tucht in het kleine grut wisten te houden. Met evolutieleer hebben die nonnetjes ons niet lastiggevallen. Mijn lagereschooljaren deed ik in een "grote" school op zo'n 15 km van huis: een katholiek college. Daar volgde ik ook mijn middelbare. Tijdens de biologieles kwam evolutie eigenlijk slechts zijdelings ter sprake: wij beleefden eigenlijk meer pret - enig sadisme was deze puber niet vreemd - aan de dissectie van kikkers, konijnen en duiven... en aan het in zwijm vallen van klasgenoten wier bloeddorst eerder bescheiden was... ![]() Kortom: als ik de uren samentel dat men me "bestookt" heeft met het (katholieke geloof), en aan de andere kant de uren dat men me "teisterde" met de evolutieleer, dan kwam de evolutieleer er ronduit... bekaaid van af. Niet dat men ons het tegenovergestelde - creationisme - wijsmaakte, verre van. Het was gewoon iets waarmee wij ons nauwelijks bezighielden. Pas rond mijn 15-16 jaar begon dat: iets lezen over Darwin, iets over de oerknaltheorie van Georges Lemaître, en dan de (overigens zeer logische) vragen hoe het dan precies zat met het bijbelse scheppingsverhaal. De antwoorden die ik toen gekregen heb getuigden van een sterk geloof vanwege diegenen die ze me toen gaven. Het kwam er eigenlijk op neer dat het conflict tussen wetenschap en geloof allang niet meer aan de orde was. Neen mijn waarde, neen! De evolutieleer werd er geenszins ingestampt. Waar je dat haalt is me een raadsel. Of... je moet heel andere (jeugd)ervaringen hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 19 juli 2008 om 16:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Zoals je wellicht weet verwijten (vooral gestrenge) protestanten de katholieke Kerk dat zij veel heidense elementen bevat; dat haar leer daarom niet meer de "zuivere" boodschap van Jezus Christus behelst. Ik antwoord daarop dat Jezus Christus zeker de belangrijkste goddelijke openbaring is in de hele geschiedenis van de mensheid. Maar... het is niet de enige openbaring. God heeft Zich op vele wijzen geopenbaard, ook buiten de Kerk, en buiten het christendom. Precies dat de Kerk die buitenchristelijke (lees: "heidense") openbaring voor een deel incorporeert - en dit al gedurende heel haar geschiedenis - maakt haar juist "universeler" dan de protestanten die de Sola Scriptura propageren. Dat onze Maria-verering mogelijk (en zelfs waarschijnlijk) voor een deel stoelt op de heidense verering van de godin Moeder Aarde (of iets dergelijks) stoort me niet. Want dat heidense volkeren op het idee kwamen de Aarde te vereren, enkel en alleen omwille van de vrucht die de aarde voortbrengt, was een (weliswaar onvolkomen) openbaring van God Zélf Die zorgt dat die aarde vrucht kan voortbrengen. Twaalf jaar geleden arriveerde ik - na 20 jaar dromen - per fiets in Compostela. In een kleine ruimte onder het altaar van de kathedraal staat een reliekschrijn, met daarin de veronderstelde botten van de H. Jakobus (de Meerdere). Wetenschappelijk onderzoek dateert die botten op zo'n 2500 jaar, d.w.z. minstens 5 eeuwen te oud om écht die van de apostel te kunnen zijn. Toen ik twaalf jaar terug voor het eerst in die kleine nis, samen met een handvol andere pelgrims en één voorganger eucharistie vierde, toen reeds wist ik dat in dat schrijn zeker niet de resten van Jakobus lagen. Het maakte dat toeven op die plek er niet minder ontroerend om. Ik wist me niet alleen deel van een eeuwenoude christelijke traditie om naar Santiago op bedevaart te gaan... ik voelde me zelfs verwant en verbonden met onze voorchristelijke voorouders die op diezelfde plaats om godweetwelke reden al eeuwenlang samenkwamen. Om "godweetwelke reden" mag je, naar ik geloof, letterlijk nemen: God wéét om welke reden die lui daar indertijd naartoe togen. Ik geloof vast dat Hij daar de hand in heeft gehad, lang voordat Hij in de persoon van de Zoon tot ons kwam. Als dusdanig is dat heidense heiligdom ook een openbaring Gods. Dat men eeuwen later over dat heidense heiligdom een christelijk (of katholiek) sausje heeft gegoten doet daaraan geen enkele afbreuk. Precies daardoor is dat heiligdom tot op vandaag bewaard gebleven, ook al ging de oorspronkelijke betekenis verloren. Je kan dit best vergelijken met het werk van de beroemde restaurateur Violet-le-Duc, wiens ingrepen naar hedendaagse normen soms voor kritiek vatbaar zijn, maar zonder wie talrijke monumenten in Frankrijk - waaronder de wereldberoemde Parijse Notre-Dame - er veel minder fris zouden hebben bijgestaan, en sommige zelfs voorgoed verloren waren geweest. En dat christelijk-katholieke "sausje" waarmee talrijke heidense tradities, plaatsen en gebruiken in West-Europa werden overgoten, was in de overgrote meerderheid helemaal geen gewelddadig sausje. In de meeste gevallen liet men dit gewoon langzaam groeien, en betoonde men voldoende geduld zodat men wel een paar generaties kon wachten totdat de oude heidense betekenis vergeten was en vervangen door de nieuwe christelijke. Geduld is een héél sterk wapen, veel sterker dan zwaarden en oorlogstuig. Is het niet dankzij geduld dat men in de middeleeuwen met betrekkelijk beperkte technologische middelen erin geslaagd is overal in onze contreien gigantische bouwwerken neer te poten die de tand des tijds moeiteloos doorstaan. Je moet toch op zijn minst geduld hebben om de moed te vatten je spade ter hand te nemen om de helft van je leven niets anders te doen dan te graven, wetende dat je alleen nog maar het fundament aan het uitgraven bent voor een gebouw dat jijzelf nooit zal weten voltooien, evenmin als je kinderen of je kleinkinderen... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Het is niet omdat de evolutieleer miljoenen jaren aan zijn theorie toevoegt dat het waar is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
nu ben ik kwaad. Woest. in gods naam... - werden om en bij de 12.000 heksen vermoord. -werden in 1209 20.000 mensen vermoord in Beziers in de strijd tegen de Katharen -worden in 1210 140 katharen verbrand -1 maart 1562 worden 23 Hugenoten vermoord, en 200 verwond -in de ST Bartholomeusnacht worden honderden Hugenoten vermoord, in de maanden die volgden zou dat aantal oplopen tot 110.000. De daders kregen algemene amnestie. -in 1348 worden in pogroms tegen joden 4000 joden vermoord in Mainz, Stuttgart, Ulm,... -in 1905 worden te Odessa tussen de 450 en de 2500 (!) joden vermoord in een pogrom. -Tijdens het zogenaamde dispuut van Valladolid, zal Bartolomeus de las Casas (een dominicaan) de Paus adviseren om zwarten als slaven naar Amerika te vervoeren. -de nazi's droegen de leuze "Gott mit uns" op hun koppelriem - Franco beschouwde zijn opstand tegen de verkozen regering als een Kruistocht. Hij liet zich bijstaan door priesters, die de carlisten zegenden voor ze ten strijde trokken. In totaal sneuvelden rond een miljoen mensen tijdens de oorlog, en later werden er nog 190.000 doodstraffen uitgesproken en uitgevoerd. telkens met goedkeuring van de Kerk. -tussen 1618 en 1648 is Europa ondergedompled in de Dertigjarige Oorlog tussen Katholieken en Protestanten. Zowat 20% van Duitsland kwam toen om. Allemaal in Gods naam.
![]() |
![]() |
#136 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
De Chinese overheid legt met zeer harde hand haar 1-kindspolitiek op. Sommige vrouwen worden letterlijk naar de abortuskliniek gesleept. Met geweld. Er zijn gevallen bekend waarbij de vrouw reeds in de zesde maand van de zwangerschap is, terwijl er nog een gedwongen abortus op wordt uitgevoerd. Indien dit iets met vrouwenrechten te maken heeft, dan heeft te maken met de schending van die rechten. De vrije keuze, op abortus of op een gezonde zwangerschap moet vrij zijn. En even fel als waarmee het recht op abortus moet verdedigd worden, moeten deze praktijken van gewongen abortussen aangevallen worden.
de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens Laatst gewijzigd door driewerf : 20 juli 2008 om 22:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik denk dat je een vergissing maakt. De 'sola scriptura' slaat op wat gezaghebbend is als leer voor de kerk. Als fundament van wat geloofd kon worden, van de kerkelijke leer zeg maar. Niet als de enige wijze waarop God zich openbaart. Trouwens, de Schrift zelf spreekt dat falikant tegen. God heeft zich immers ook geopenbaard via de profeten en via zijn Zoon bijvoorbeeld. Paulus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 |
Minister-President
|
![]() Het is niet omdat er iemand een oude Joodse mythe op papyrus heeft gezet waarin verteld werd dat de wereld 6000 jaar geleden is gemaakt in 6 dagen, de man op zaterdag uit klei en de vrouw uit een entrecôte, dat dat sprookje meer feiten bevat dan pakweg "Sneeuwwitje".
Koningen horen thuis in sprookjes http://http://www.facebook.com/home.php#/group.php?gid=40941098748&ref=ts Against gay marriage? Then don't get one and shut the fuck up ![]() "The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. " |
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is inderdaad niet daarom. Paulus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Om maar 1 ding aan te halen bijv hij heeft het over fusie van 2 chromosomen en idd dit komt voor bij zowat 1 op 1000 mensen. Maar daarnaast vergeet hij er wel een kleinigheidje bij te vertellen .. nl dat de fusie die hij aanhaalt zich bevindt op ons 2de chromosoom en bij de apen gaat het om chromosoom 12 en 13 .... je zou toch echt wel verwachten dat dat bij ons dus chromosoom 12 zou zijn, maar nee het is wel degelijk chromosoom 2. Dat op zich zou al heel wat vragen moeten doen rijzen over wat die man hier vertelt. Lees dit artikel maar eens van answersingenesis hierover : http://www.answersingenesis.org/arti...wo-chromosomes |
|
![]() |
![]() |