Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 juli 2008, 18:58   #121
DenDane
Provinciaal Gedeputeerde

DenDane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Van Nespen Bekijk bericht
Tenslotte gaat deze discussie uiteindelijk maar over één ding: het voortbestaan van België. Hoewel iedere politieker rond de pot blijft draaien, is het voor de gewone Belg wel duidelijk dat het de vlamingen er uiteindelijk enkel en alleen om te doen is om het land te doen uiteenvallen.
Hoe, ik dacht dat het volgens jou maar 5% flamingantjes was ?
DenDane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2008, 19:39   #122
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaker Bekijk bericht
Alle bewoners van belgische gemeenten zijn alle inwoners van hetzelfde land Belgie.

Als je het dan wettelijk gaat bekijken.... dan zijn wettelijk in Belgie geen referendums mogelijk (ook niet per gewest), en kunnen we de discussie dus sluiten.

Ik heb nog geen argument gehoord. De meeste seperatisten willen een referendum:
  • wel op gewestelijk nivo (Vlaanderen)
  • maar niet op landelijk nivo (Belgie)
  • en niet op gemeentelijk nivo (Sint-Genesius-Rode)
Dus alleen als het in hun kraam past.

Ik ben voorstander van een zeer verregaande vereniging van 'de Nederlanden' (waarbij wat mij betreft ook Wallonië en Luxemburg hartelijk welkom zijn), en ik ben voorstander van de invoering van het BROV, op voorwaarde dat er daarvoor een duidelijke wettelijke regeling voorzien wordt.

En ik herhaal: als de wetten het mogelijk maken dat gemeentelijke referenda over wijzigingen van gewestelijke grenzen rechtsgeldigheid krijgen, dan zal ik mij daartegen niet verzetten.

Ik verzet mij niet tegen internationale, noch tegen nationale, evenmin tegen regionale en al helemaal niet tegen lokale referenda. Integendeel.

Er zijn enkele basisnormen waaraan zo'n referenda maar beter kunnen beantwoorden, en in verschillende buitenlanden is al heel wat ervaring met dergelijk beleidsinstrument opgebouwd.
Op die ervaring terzake bestaat geen patent- noch auteursrecht, zodat we daar probleemloos gebruik van kunnen maken. Er hoeven geen speciale bijkomende normen te worden toegevoegd als niet uit de praktijk blijkt dat de bestaande reglementering niet volstaat.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2008, 19:40   #123
Pantoffeldiertje
Gouverneur

Pantoffeldiertje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben blij dat U dit zegt.
Toch iemand die duidelijk ziet wat de huidige toestand is: de overgrote meerderheid van de Belgen wil geen splitsing van dit land. Hoog tijd dus dat de politiekers de communautaire mallemolen stoppen en beginnen met de echte problemen van de mensen begint aan te pakken.
Maar er is wel degelijk een meerderheid die Vlaamsgezinder is. En elke dag stappen er meer over van "Vlaamsgezind" naar separist. Op dit tempo zitten we bij de volgende grote verkiezingen aan meer dan 50%.
Oud 11 juli 2008, 19:57   #124
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DenDane Bekijk bericht
Hoe, ik dacht dat het volgens jou maar 5% flamingantjes was ?

En volgens Hans 1 - alias doedelzak - nog uitstervend ook.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2008, 20:17   #125
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
1) Als het gewest Vlaanderen nog niet 1% van zijn grondgebied wil afstaan .....

2) hoe kunt u dan verwachten dat de staat Belgie wel 40% van zijn grondgebied wil afstaan?

3) In de zestiger jaren is geregeld ongestraft met de gewests-grenzen geschoven, is niemand aan dood gegaan.
4) Na goed overleg kan men grenzen dus verschuiven, .
1) hoeveel % van zijn grondgebied wil Wallonië afstaan?
2) de staat België is in meerderheid Vlaanderen. Of beschouw jij de staat belgië als een fictief virtueel iets?
3) Grenzen worden normaal niet verschoven, en daar is ook nog niemand aan doodgegaan
4) Dat goed overleg schijnt hier niet te lukken. Franstalige 'extreem-nationalisten' zouden beter eerst hun gemeenschap wat beter organiseren ipv hun grondgebied uit te breiden.

Toch wel zeer merkwaardig. Iedereen, zelfs E. Davignon is overtuigd van de nood aan een grondige staatshervorming.
Vlaanderen wil de zaken beter organiseren en meer verantwoordelijkheid verlenen aan de gewesten.
De Franstaligen, die sociaal-economisch enorme problemen hebben bv werkloosheid, overtollig overheidspersoneel, taalkennis, niet al te beste scholen enz.. . houden zich bezig met gebiedsuitbreiding, ontvluchten van verantwoordelijkheid en demoniseren van Vlaanderen dat hen al vele jaren geldelijk boven water houdt.

Welke rationele uitleg kan daaraan gegeven worden??

Laatst gewijzigd door luc broes : 11 juli 2008 om 20:20.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2008, 20:34   #126
Cyrano
Minister

Cyrano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
1) hoeveel % van zijn grondgebied wil Wallonië afstaan?
2) de staat België is in meerderheid Vlaanderen. Of beschouw jij de staat belgië als een fictief virtueel iets?
3) Grenzen worden normaal niet verschoven, en daar is ook nog niemand aan doodgegaan
4) Dat goed overleg schijnt hier niet te lukken. Franstalige 'extreem-nationalisten' zouden beter eerst hun gemeenschap wat beter organiseren ipv hun grondgebied uit te breiden.

Toch wel zeer merkwaardig. Iedereen, zelfs E. Davignon is overtuigd van de nood aan een grondige staatshervorming.
Vlaanderen wil de zaken beter organiseren en meer verantwoordelijkheid verlenen aan de gewesten.
De Franstaligen, die sociaal-economisch enorme problemen hebben bv werkloosheid, overtollig overheidspersoneel, taalkennis, niet al te beste scholen enz.. . houden zich bezig met gebiedsuitbreiding, ontvluchten van verantwoordelijkheid en demoniseren van Vlaanderen dat hen al vele jaren geldelijk boven water houdt.

Welke rationele uitleg kan daaraan gegeven worden??
De uitleg is niet zo moeilijk. Moest ik franstalige, Bruxellois of Waal zijn en geen oplossingen zien, dan zou ik ook streven voor een status quo. Alles onder het motto: Om de poen is het te doen.
Oud 11 juli 2008, 20:38   #127
luc broes

Standaard

Citaat:
Vele seperatisten willen dat Vlaanderen onafhankelijk wordt inclusief Brussel.

Maar een referendum over de vlaamse onafhankelijkheid zou alleen binnen het gewest Vlaanderen gehouden moeten worden (volgens diezelfde separatisten), dus zonder Wallonie én zonder Brussel.
Brussel is europese hoofdstad
Brussel is de hoofdstad van België en behoort in die hoedanigheid aan VL & W.
Brussel is ook de hoofdstad van Vlaanderen.
Er is een enorme staatsschuld en Brussel ligt nu eenmaal in Vlaanderen.
Brussel is geen Vlaamse stad meer, ook geen Franse wel een internationale stad met alle problemen (en mogelijkheden) van de muticulturele samenleving oa de zeer hoge werkloosheid.
Brussel is ook op zichzelf moeilijk leefbaar.

Ik heb daar natuurlijk geen pasklare oplossing voor. Er zal dus moeten onderhandeld worden. Vlaanderen heeft de energie en het kapitaal om te helpen zoeken naar een oplossing.

Als Wallonië weigert aan Vlaanderen om te doen wat wij nodig achten voor onze eigen toekomst dan is het duidelijk wat moet gebeuren.

Brussel zonder Vlaanderen heeft als Europese hoofdstad weinig toekomst, omdat Europa twee Franstalige steden als hoofdstad niet zal aanvaarden.
Ik vind zopas iets uit hln dat aangeeft hoe belangrijk de band VL-Brussel is, en hoe zwak de band W-Brussel:

Zo werkten aan de jaarwisseling 61.202 inwoners van het Brusselse Gewest buiten de negentien Brusselse gemeenten. Dat is een groei met 10,7 procent ten opzichte van 2006. Tegenover 2004 gaat het om een stijging met 16,54 procent.

Van die 61.202 werkt 65,6 procent in Vlaanderen (40.010), 26,4 procent in Wallonië (16.410) en 7,9 procent in het buitenland (4.782). Van 2006 tot 2007 is het aantal Brusselaars dat in Vlaanderen werkt met 10,66 procent gestegen. Het aantal Brusselaars die in Wallonië gaan werken daalde in dezelfde periode met 2,3 procent. Het aantal Brusselaars die in het buitenland werken steeg fors met 46,5 procent

Laatst gewijzigd door luc broes : 11 juli 2008 om 21:03.
Oud 11 juli 2008, 20:42   #128
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyrano Bekijk bericht
De uitleg is niet zo moeilijk. Moest ik franstalige, Bruxellois of Waal zijn en geen oplossingen zien, dan zou ik ook streven voor een status quo. Alles onder het motto: Om de poen is het te doen.
Dat is wellicht de verklaring.

Ik hoop dat de Vlamingen steeds trots genoeg zijn om nooit op de kap van de buurman te leven.
Ik gun aan iedereen de vreugde en de trots om te leven van eigen werk.
Oud 12 juli 2008, 10:23   #129
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Vindt u het niet verontrustend dat steeds weer blijkt dat 'de enen' nauwelijks in staat zijn 'de anderen' te begrijpen zonder tussenkomst van 'vertalers', van wie uiteindelijk slechts weinigen zich geroepen voelen tot het geven een 'correcte vertolking' van de verzuchtingen en wensen van 'de anderen'?
Ik weet niet of het jouw bedoeling was, maar hiermee geef je wel dé kern van het Belgisch probleem weer. Er is helemaal geen enkele communicatie tussen Vlaanderen en Wallonië, want alle communicatie gaat via de Belgisch/brusselse kanalen die de communicatie goed filteren om de eigen belangen te dienen. Dus: ofwel wil je een échte dialoog tussen Wallonië en Vlaanderen en dan valt het tussenkanaal 'België' weg, ofwel wil je België weg en dan ga je automatisch een betere en ongefilterde dialoog krijgen tussen Walen en Vlamingen.

Meer "België" (idee) betekent dus minder België (staat) en omgekeerd.

Voor de Flaminganten en Wallinganten is dat een zeer goede zaak, voor de Belgicisten eigenlijk niet. Zij zullen namelijk moeten kiezen tussen België als staat, en 'belgië' in de zin van echt samen leven van Vlamingen en Walen zonder communautaire discussies.

Kortom, Belgique is een interne contradictie.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2008, 11:35   #130
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Ik ben geen separatist, en ook geen Vlaams-nationalist.
Ik denk dat zeer weinigen separatist of Vlaams-nationalist zijn uit principe.

Ik denk dat men dat wordt onder druk van wantoestanden.
Als men ervaart dat het belgisch regime steeds dwars ligt ipv ons te ondersteunen dan is dat een normale gezonde reactie.

Nationalist is niet noodzakelijk een duivelse te onderdrukken afwijking, die alle anderen naar het leven staat.
Het kan bv ook zeggen dat men meer autonomie wenst om de maatschappij beter te laten functioneren. Ik meen dat dit meestal het geval is in het Vlaamsnationalisme. Niemand is uit op verovering van Wallonië.
Wij willen onze samenleving koesteren en beschermen, wij plegen geen agressie.

Laatst gewijzigd door luc broes : 12 juli 2008 om 11:41.
Oud 12 juli 2008, 12:35   #131
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

En eisen geen grondbied op van een andere deelstaat.
Oud 12 juli 2008, 12:39   #132
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
En eisen geen grondbied op van een andere deelstaat.
Er zijn geen deelstaten, hooguit gewesten.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2008, 13:08   #133
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Er zijn geen deelstaten, hooguit gewesten.
dat is dan ook het grote probleem van Belgique. De enige manier waarop deze staat op lange termijn kan overleven is door het erkennen van Vlaanderen en Wallonië (en niet Brussel) als volwaardige deelstaten.
Oud 12 juli 2008, 13:09   #134
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

je zegt daar overigens mee dat belgique nog steeds een unitaire staat is. Er is geen federaal Belgique.
Oud 12 juli 2008, 15:18   #135
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
je zegt daar overigens mee dat belgique nog steeds een unitaire staat is. Er is geen federaal Belgique.

Hoe graag ik U in deze zou willen beamen, moet ik U tot mijn spijt toch meedelen dat België wel degelijk een federale staat is. Anders is artikel 1 van de grondwet verkeerd...

"België is een federale staat opgebouwd uit gewesten en gemeenschappen..."

De enige constante is verandering...
Rudy Van Nespen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2008, 15:24   #136
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe graag ik U in deze zou willen beamen, moet ik U tot mijn spijt toch meedelen dat België wel degelijk een federale staat is. Anders is artikel 1 van de grondwet verkeerd...

"België is een federale staat opgebouwd uit gewesten en gemeenschappen..."

Hier haal je de grondwet aan om je gelijk te bewijzen, maar als de Vlamingen de grondwet aanhalen ivm BHV is het volgens jou maar een vodje papier.
Oud 12 juli 2008, 15:42   #137
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

edit

Laatst gewijzigd door filosoof : 12 juli 2008 om 15:49.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2008, 15:51   #138
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Op 15 juli legt Yves Leterme een regeringsverklaring af in de Kamer.
We kunnen met quasi zekerheid zeggen dat hij dan aankondigt dat de vlaamse eisen niet ingewilligd zullen worden.

Over het waarom van deze misluking wil ik geen debat starten.
Tenslotte is het communautaire klimaat al meer dan verrot genoeg, zodat ik dit enkel maar met lede ogen kan bekijken.

Wat Leterme echter wel kan én vooral moet doen is rekening houden met de bevolking van België.
Tenslotte gaat deze discussie uiteindelijk maar over één ding: het voortbestaan van België. Hoewel iedere politieker rond de pot blijft draaien, is het voor de gewone Belg wel duidelijk dat het de vlamingen er uiteindelijk enkel en alleen om te doen is om het land te doen uiteenvallen.

Daarom moet de bevolking in zulke belangrijke aangelegenheid bevraagd worden via een referendum met bindend karakter.
Dus, Leterme, uw enige aanvaardbare verklaring, volgende dinsdag, is diegene waarin U aankondigt dat er een nationaal referendum komt, dewelke zal beslissen over de toekomst van dit land.

Al de rest getuigt gewoon van een absolute overbodigheid.
Toon nu maar eens echt '5 minuten politieke moed'!
Dat referendum zou de GW niet kunnen veranderen.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2008, 17:00   #139
jbl
Lokaal Raadslid

Standaard

Leterme zal op 15 juli best met een sterk sociaal economisch programma komen opdagen. Voer dit uit zorg ervoor dat de Belgen deze inspanningen voelen (hiervoor is geen staatshervorming noodzakelijk) en iedereen is binnen een jaar het voorbije jaar vergeten en leterme en zijn partij kunnen dan terug uit het dal kruipen waarin ze door de schuld van de nva in verzeild zijn geraakt. Het feit dat de begroting in orde zal zijn is een eerste goed teken.

Ten tweede zal hij best toegeven dat wat het aspect staatshervorming betreft alles blijft zoals het nu is, wat is hieromtrent het probleem?? dat de nva opkrast? is het leven in België dan onmogelijk? ik denk het niet. We hebben nu een jaar gepalverd over staatshervorming, wel nu is het genoeg geweest besturen is het enige alternatief en voorstellen alsof dat besturen niet kan zonder staatshervorming is een fabel, regeren zonder nva zal echter een feit zijn, en kan de rust in de wetstraat terugkeren.
Wat het referendum over het behoud van België betreft, geen probleem de uitslag zal duidelijk zijn het land zal blijven bestaan.

NVA haalt de cdenv onderuit in de laatste peilingen, VB erliest aan belang, het vlaams nationalisme is op zijn retour, dat is een feit.
jbl is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2008, 17:12   #140
Cyrano
Minister

Cyrano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat zeer weinigen separatist of Vlaams-nationalist zijn uit principe.

Ik denk dat men dat wordt onder druk van wantoestanden.
Als men ervaart dat het belgisch regime steeds dwars ligt ipv ons te ondersteunen dan is dat een normale gezonde reactie.

Nationalist is niet noodzakelijk een duivelse te onderdrukken afwijking, die alle anderen naar het leven staat.
Het kan bv ook zeggen dat men meer autonomie wenst om de maatschappij beter te laten functioneren. Ik meen dat dit meestal het geval is in het Vlaamsnationalisme. Niemand is uit op verovering van Wallonië.
Binnen een onafhankelijke Vlaamse Republiek heten nationalisten en seperatisten plotseling patriotten.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be