![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ben wie ik ben mijn beste, géén god zal mijn fouten en tekortkomingen gaan verzachten door middel van vergeving der zonden en totale absolutie hiervoor.... Ik sta volledig voor mezelf in , zonder enige verschoning wat betreft eventuele fouten vanwege mij gemaakt.... Ik neem alle verantwoordelijkheid voor al mijn begane daden voor mijzelf... Moi, de enige god waaraan ik heb te gehoorzamen.... Ik ben niets, en tegelijk alles...Het ware atheïsme... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#123 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
50 000 j geleden was het voor een kind niet verstandig om eerst zelf te onderzoeken of een hongerige leeuw gevaarlijk is. luisteren naar ouders vergroot overlevingskans aanzienlijk. van dit mechanisme maakt geloof dankbaar gebruik en dat is hetgeen dawkins min of meer zegt (denk ik). bij een kind zijn goden en geloof afwezig. zij kennen dat niet, hebben er nog nooit van gehoord en daarmee zijn het atheisten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#126 |
Minister-President
|
![]() Dezelfde stelling zou u kunnen handteren betreft gelovige in hun diepe slaap als ze van niets bewust zijn. Dat moet U maar eens vertellen aan een diep gelovige moslim.
![]()
![]() |
#127 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kappen maar zeker... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 |
Minister-President
|
![]() Dit is toch de logische consequentie van uw denken. Als men onbewust is van wat dan ook dus ook van het godsbegrip=atheïsme!
![]() |
#129 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#130 |
Minister-President
|
![]() Daar kan ik effectief alleen maar AMEN op zeggen.
![]() |
#131 | |||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
De menselijke religiositeit zou dan tweevoudig verankerd zitten in onze evolutie: langs de ene kant onze reflex om op autoriteit te vertrouwen, langs de andere kant onze reflex om onze mortaliteit niet onder ogen te zien (een psychisch kalmerende reflex, zeg maar). Waaruit volgt dat als de autoriteit niet langer aanspoort tot religiositeit, de tweede reflex dat nog wel doet, met als gevolg dat geloof niet zomaar op één of twee generaties uit te roeien valt omdat het dieper in onze genen verankerd zit dan zij die denken dat geloof enkel en alleen uit autoriteit voorkomt geloven. Waaruit dan opnieuw volgt dat er autoriteit is die zich van die religiositeit zal proberen te bedienen. Catch-22. ![]() Heb ik het nu uitgelegd in begrijpbare begrippen? ![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]()
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. Laatst gewijzigd door Geert C : 1 augustus 2009 om 02:24. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#132 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#133 |
|
![]() Maar het is nog steeds geen bewijs dat kinderen niet "ongelovig" kunnen worden opgevoed. Ouders die hun kinderen inprenten dat God niet bestaat, dat religie één grote luchtbel is, bijvoorbeeld, voeden hun kinderen wel degelijk atheïstisch op (of proberen dat althans). Of die kinderen zich daarbij neerleggen is iets anders, er zijn genoeg voorbeelden van mensen die pas op volwassen leeftijd begonnen te geloven.
Waarom is er in het ene geval wel sprake van indoctrinatie en in het andere geval niet? Me dunkt enkel omdat het u beter uitkomt. Edit: zijn alle ouders dan niet bezig met (een poging tot) indoctrinatie? Iedereen probeert zijn kinderen toch iets bij te brengen? ![]()
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. Laatst gewijzigd door Geert C : 1 augustus 2009 om 02:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Luister maar naar deze vrouw die haar religieuze opvoeding als kindermisbruik heeft ervaring.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | ||
|
![]() Citaat:
![]() Trouwens, wat u zegt is lang niet altijd het geval. Verre van zelfs. ![]() Edit: zelfs Dawkins spreekt u tegen... Citaat:
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. Laatst gewijzigd door Geert C : 1 augustus 2009 om 02:45. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Integendeel. Lees nog maar eens die quote uit de God Delusion. Voor een kind is er geen verschil tussen een bedreiging als ''Don't swim in the river, there are crocodiles'' en ''geloof in God, anders rooster je in het hellevuur''.
Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 1 augustus 2009 om 02:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
|
![]() Citaat:
![]() Nogmaals, de stelling dat een kind enkel afgaat op autoriteit als het bedreigd wordt is in tegenspraak met het citaat dat u aanhaalde.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. Laatst gewijzigd door Geert C : 1 augustus 2009 om 02:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
|
![]() Citaat:
![]() Om nog eens op uw citaat terug te komen, denk anders nog eens na over de woorden "genetically pre-programmed". ![]() Edit: als kinderen "genetically pre-programmed" zijn om informatie van autoriteiten over te nemen (en dat is toch wat uw citaat zegt), dan maakt het weinig uit of er sprake is van bedreiging of niet, ze zullen de informatie ook zonder bedreiging overnemen.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. Laatst gewijzigd door Geert C : 1 augustus 2009 om 02:52. |
|
![]() |
![]() |