![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#121 |
|
Minister
|
De eerste klassen in van die oude boemeltreintjes is wel goed, maar die toiletten stinken
Ik vind die oude stationnetjes van vóór WO II heel erg mooi. |
|
|
|
|
|
#122 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Anderzijds zijn er wel meer reizigers, is er heel wat geïnvesteerd (al moet er nog veel geïnvesteerd worden), en had de regering beloofd, de volledige schuld over te nemen, wat wederom niet is gebeurd. Zodat de regering over enkele jaren weer de barmhartige redder kan spelen, en anderzijds heel wat -politieke- eisen kan stellen. Er zijn wel heel wat zaken die nog gerationaliseerd kunnen worden, er kan nog veel efficiënter gewerkt worden. Niettemin, is er wel al heel wat verbeterd. Hoelang is het geleden, dat de verliezen een veelvoud waren van wat nu nog overblijft? De NMBS heeft vooropgesteld om binnen een aantal jaren winst te maken. De vooropstelling van dit jaar is uitgekomen. Als het in dezelfde mate blijft doorgaan, kan de NMBS haar schulden beginnen afbouwen over een aantal jaar. Positief, toch?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
|
|
|
|
|
|
#123 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
SECRET SERVICE TEAM HERCULES TRUMP 20yo THOMAS MATTHEW CROOKS DROM TRUMP FANS Het Westbloks bedrog en verraad tegenover Gorbachev en het volk van het Vrije Westen: https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743 Overheid: de bende deserteurs uit de economie. Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf Atlas Shrugged, by Ayn Rand Laatst gewijzigd door Erw : 26 februari 2005 om 20:28. |
||
|
|
|
|
|
#124 |
|
Minister-President
|
privatiseren is de oplossing (binnen eu wel te verstaan)
|
|
|
|
|
|
#125 |
|
Minister-President
|
Uit het artikel in De Standaard haalde ik, dat er een groei van de omzet was, en het aantal reizigers, en daarmee de winst (of toch minder verlies). Tot ABX erbij werd geteld... Opeens ging het van 2,2% positief naar een daling van omzet van 2,3 mld naar 2,2 mld. Wat mij doet besluiten, dat ABX een zwaar blok aan het been is, waar de synergieën ook kunnen bereikt worden met een privépartner.
Er zal nog wel een steiging van de schuld komen, omwille van enkele kapitaalverhogingen in het NMBS-filiaal (reizigers en goederen) en Infrabel, van elk ca een half miljard. Ik haal mijn informatie van dit forum, waar ik toch enkele competente mensen meen te kunnen tegenkomen.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
|
|
|
|
|
#126 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
http://forum.politics.be/archive/index.php/t-4077.html Citaat:
http://216.239.59.104/search?q=cache...abx+nmbs&hl=nl Citaat:
De overheid tracht haar grote bedrijven te privatiseren op de kap van de belastingsbetaler. Een bedrijf dat wanbeleid compenseert met andermans geld. Daar de economie hierdoor in zware moeilijkheden raakt en dus de overheidsinkomsten bij de momentele belastingsdruk afnemen besparen ze op kap van de burger. Wie blijft altijd buiten schot: de geldverslindende administratieve bezigheidstherapisten die gratis kunnen sporen (...) . Zie topic regelneverij. Aantal artikelen in Staatsblad verveelvoudigd. Ruimte zat voor besparingen in uitgaven. Belgacom zal de volgende zijn, 'volgend jaar wordt moeilijk' heet het. Courage voor degenen die sinds de beursgang aandelen gekocht hebben.
SECRET SERVICE TEAM HERCULES TRUMP 20yo THOMAS MATTHEW CROOKS DROM TRUMP FANS Het Westbloks bedrog en verraad tegenover Gorbachev en het volk van het Vrije Westen: https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743 Overheid: de bende deserteurs uit de economie. Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf Atlas Shrugged, by Ayn Rand |
|||
|
|
|
|
|
#127 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Van een vertraging van de HSL Zuid is mij weinig bekend: het zuidelijke deel tot Rotterdam zal in het najaar van 2006 opgeleverd worden, het noordelijke deel tot Schiphol in het voorjaar van 2007. Er was wat twijfel over een verzakte pijler van de nieuwe brug over het Hollandsch Diep (naast de Moerdijkbrug), maar die blijkt toch stevig genoeg. Tegelijkertijd met de HSL Zuid wordt ook de Betuwelijn, de goederenspoorlijn naar Duitsland, geopend, zodat op de bestaande spoorlijnen in de Randstad ineens veel capaciteit vrij komt. Deze zal worden benut voor Stedenbaan, een netwerk van lichte stadsgewestelijke treinen tussen Hoofddorp/Haarlem, Leiden, Den Haag, Rotterdam en Dordrecht en vanuit Gouda naar Den Haag en Rotterdam, die minstens elk kwartier zullen rijden en naast de bestaande ook een groot aantal nieuwe stations zullen aandoen. Daarnaast begint in 2007 ook de dienst van Randstadrail, het lightrailnetwerk tussen Den Haag, Rotterdam en Zoetermeer. In 2010 gaat het oostelijk deel van de Rijn-Gouwelijn, de lighraillijn tussen Gouda, Alphen aan den Rijn en Leiden, van start. Tegelijkertijd rijden ook de eerste treinen van Randstadspoor, het lighttrainnetwerk rond Utrecht. De financiering en dus ook de komst van al deze projecten is zeker. Alleen het westelijke deel van de Rijn-Gouwelijn, tussen Leiden en Katwijk/Noordwijk, is nog niet zeker. Met de HSL Noord bedoel je waarschijnlijk de Zuiderzeelijn (Schiphol-)Lelystad-Heerenveen-Groningen? Deze gaat inderdaad wat vertraging oplopen, omdat een Kamercommissie een zeer kritisch rapport geschreven heeft over grote infrastructuurprojecten als de Betuwelijn en de HSL Zuid, waarbij vooral de hoger dan geplande kosten, de onjuiste vervoersramingen (in het geval van de Betuwelijn) en de rol van de Tweede Kamer daarin tegen het licht werd gehouden. De commissie noemt de Zuiderzeelijn ook een project waar het gevaar van kostenoverschrijdingen bestaat, en bovendien is niet goed duidelijk of de duurste varianten zichzelf kunnen terugbetalen. Daarmee lijkt de magneetzweefbaanvariant sowieso kansloos en ook de HSL-variant niet erg realistisch meer, tenzij het bedrijfsleven bereid is fors mee te betalen en, zeer belangrijk, bereid is evt. kostenoverschrijdingen voor zijn rekening te nemen. Dat zal natuurlijk moeten blijken, maar voorlopig schat ik dat de Zuiderzeelijn als snelle intercitylijn (max. 200/250 km/u) het meeste kans maakt. Maar er is ook nog een mogelijkheid dat het bij de Hanzelijn Lelystad-Zwolle blijft, en dat alleen het bestaande spoor tussen Zwolle en Groningen/Leeuwarden opgeknapt wordt. Ik hoop en denk echter dat het zover niet zal komen. |
|
|
|
|
|
|
#128 |
|
Minister-President
|
Dank je, Dimitri. Een loket is er voor meer dan voor de verkoop van vervoersbewijzen. Ook informatie over dienstregelingen, abonnementen, e.d. verstrekken, is een belangrijke rol voor een loketbediende. Niet alleen bejaarden werken liever niet met een automaat. Meer dan genoeg jonge mensen zijn er ook niet mee vertrouwd, of hebben net zo graag een mens waar ze hun kaartje bij kopen. Nog een gevolg van de sluitingen van loketten in België, en ik vermoed ook in Nederland, is het feit dat een verwarmde wachtzaal gesloten wordt, wegens geen controle, en dus risico op vandalisme. Ik betwijfel, of een loketbediende echt zoveel teveel kost, als soms wordt beweerd. Jij stelt voor, om een Kiosk de biljettenverkoop te laten doen. Ik stel eerder het tegenovergestelde voor: waarom laten we de dienstverlening in een station niet uitbreiden? Met postactiviteiten, bijvoorbeeld, verkoop van biljetten van andere vervoersbedrijven (In België: De Lijn, MIVB en TEC), kranten, afvalzakken? Op dit moment werken deze diensten allemaal naast elkaar, en zijn kleine verkoopspunten voortdurend bedreigd met sluiting. Ik ben dolgelukkig, dat in België we blijkbaar wat 'achterlopen', en we nog veel postkantoren, stations (dus met loket) en andere verkoopspunten hebben. En wat mij betreft, mag dat nog lang zo blijven. Alleen zal het waarschijnlijk wel nodig zijn, om bepaalde diensten te groeperen.
Ik had het eigenlijk over slechts 1 lijn, nl de HSL Zuid voor jullie, die voor ons de HSL Noord is, natuurlijk. Maar goed, jouw interpretatie is ruimer, en geeft me wel gedeeltelijk gelijk. Wat wel zo handig is Ik hoor ondertussen wel verschillende geruchten uit Nederland, dat bepaalde regeringspartijen het spoor graag uit de binnenstad zouden willen weren. Hoe de verbetering aan de toegang aan Amsterdam Centraal, waar maar 40 km/h mag worden gereden, is gesaboteerd, en het Centraal station gepluim wordt van zijn internationale verbindingen, idem voor Den Haag CS, het zijn maar enkele verontrustende tekenen die ik zie. Lees eens op www.opeenshadikhet.nl/forum. Toegegeven, het zijn freaks Waar ik me eigenlijk vooral zorgen over maak, is de voortdurende bezuiniging op het lokaal OV. Waar Nederland nog niet zo heel lang geleden een echte voorloper was, lijkt men zich nu terug te plooien op 'kerngebieden'. Als het aan sommigen lag, was alleen de Randstad nog bedient, zo lijkt het soms. Moet ik daar blij om zijn? Ik denk het niet, en ik vermoed dat jij daar evenmin om kan lachten.
|
|
|
|
|
#129 |
|
|
Wel goed nieuws uit Rotterdam trouwens: het ontwerp voor het nieuwe Centraal Station is bekend. Het huidige station uit 1957 voldoet al lang niet meer aan de sterk gegroeide reizigersstromen en bovendien is het Stationsplein slecht ingericht: om bij de bussen te komen moest je eerst de weg voor de taxi's en de trams oversteken en om in de stad te komen moet je het drukke Weena of het Kruisplein oversteken. Het Stationsplein werd daarom door de Britse architect van het eerste (megalomane, zie vorige blz.) stationsontwerp 'suicide square' genoemd.
![]() Het huidige plan is gemaakt door de Nederlandse architectencombinatie Team CS. Het voorziet in een nieuwe zeer grote stationshal die meer dan de helft van het Stationsplein zal beslaan en ook ruime toegang biedt tot het ondergrondse metro-/Randstadrailstation, een straks slechts door toegangspoortjes toegankelijke reizigerstunnel onder de sporen die verbreed wordt van de huidige zeer krappe acht meter naar dertig meter en verhoogd tot 3,5 meter, met aan beide zijden veel ruimte voor winkeltjes en transparante plafonds boven de perrons, een integrale overkapping van alle sporen i.p.v. de huidige losse perronoverkappingen, een bijkomende loopbrug boven de sporen, overal liften naast verbrede trappen en roltrappen naar de perrons, modernisering van de wachtruimtes en de perrons zelf, verhuizing van de trams naar de rechterzijkant en de bussen naar de linkerzijkant van de stationshal, gezien vanaf de foto hierboven, en een tunnel voor autoverkeer onder het Weena (evt. met parkeergarage) zodat het bovengronds autovrij wordt en je zo de binnenstad inloopt. Ook de fietsenstalling komt ondergronds, zodat het verkleinde Stationsplein 'schoon' blijft. Het Kruisplein, linksonder van de foto, zal een wandelpromenade naar de binnenstad worden. Rondom het station komt nog ruimte voor nieuwe kantoren. Dit alles moet uiterlijk in 2010 klaar zijn en de eerste werkzaamheden zijn al begonnen. Impressies van hoe het moet gaan worden: stationshal reizigerstunnel zijaanzicht vanuit de Delftsestraat (rechts aan de zijkant op de foto boven) Er is ook een filmpje gemaakt van de loopstromen van de reizigers, waarin je virtueel door het nieuwe station loopt. Je ziet ook de voorkant van de stationshal. Klik hier rechts en kies 'Doel opslaan als...' om het filmpje binnen te halen en te bekijken. |
|
|
|
|
|
#130 | ||||
|
|
Citaat:
De loketten op de stations die jarenlang en een automaat en een loket hadden, werden eigenlijk voornamelijk nog door ouderen nog gebruikt, en door mensen (vooral vrouwen) die niet wisten hoe de automaat werkten. De combinatie die jij voorstelt is eigenlijk dezelfde die jij voorstelt, alleen kies ik voor een kiosk of een winkeltje omdat dat persoonlijker werkt en meer functies toelaat dan een balie met iemand achter glas. De verwarmde wachtruimtes zijn inderdaad op veel plaatsen verdwenen, maar ook op stations die nog wel een kiosk of winkel hebben. Het is nl. niet zozeer tegen vandalisme als wel tegen zwervers bedoeld. Iemand van het loket zal die zwerver echt niet kunnen tegenhouden. Het is jammer, zeker in de winter, maar veiligheid gaat voor comfort bij ProRail. Citaat:
Citaat:
Het lijkt me in ieder geval volstrekt onzinnig. Een deel van de verbindingen verhuist naar Schiphol omdat daar nu eenmaal ook veel reizigers naartoe moeten. Als de Noord-Zuidmetrolijn in A'dam klaar is, kun je vanaf het station Amsterdam-Zuid/WTC ook heel snel in de binnenstad komen. Verder ken ik weinig van de situatie daar, maar het Centraal Station wordt momenteel wel gemoderniseerd en uitgebreid. In Den Haag wordt ook het hele station vernieuwd, o.m. voor de komst van Randstadrail. Overigens stopten de internationale treinen nooit op het kopstation Den Haag Centraal, maar op Den Haag HS aan de doorgaande lijn. In de Randstad wordt gewoon ontzettend veel geïnvesteerd in het openbaar vervoer, zelfs door dit 'autokabinet' (zie alle genoemde projecten), dus om te denken dat het openbaar vervoer bewust wordt tegengewerkt slaat echt nergens op. Citaat:
In de Randstad is het openbaar vervoer noodzakelijk vanwege de fileproblemen en daar wordt dan ook zeer sterk in geïnvesteerd, buiten de Randstad zijn het alleen de stedelijke gebieden die goed openbaar vervoer ontwikkelen (bijv. Stedendriehoek Apeldoorn-Deventer-Zutphen, Groningen-Assen, Arnhem-Nijmegen en Zuid-Limburg). De enige aanpak die op de platteland echt goed werkt is die van Syntus, met een koppeling van trein en bus, door beide door dezelfde maatschappij te laten verzorgen en op elkaar af te stemmen. Dat concept zou uiteindelijk in alle plattelandsgebieden ingevoerd moeten worden en het lijkt me ook voor België wel een nuttig systeem. Net als lightrail en/of lighttrains in de stedelijke gebieden trouwens. We zitten nu duidelijk in een overgangsfase in Nederland: er zijn veel veranderingen op komst (de projecten in stedelijke gebieden) of ze zijn er al, maar moeten nog verder worden doorgevoerd (integratie trein en bus op het platteland). Bovendien moet er meer aandacht en geld voor het openbaar vervoer komen, zodat andere projecten en de vernieuwing van het OV op het platteland ook daadwerkelijk door kunnen gaan. Wellicht moeten we daarvoor wachten tot het volgende, waarschijnlijk centrum-linkse kabinet. |
||||
|
|
|
|
|
#131 |
|
Minister-President
|
Bedankt, ziet er indrukwekkend uit. Nogmaals, ik zeg niet, dat er niets gebeurt in Nederland, he, ik heb soms alleen de indruk, dat het zich beperkt tot de Randstad, en tot HST-infrastructuur...
|
|
|
|
|
#132 |
|
Minister-President
|
Die metrolijn in A'dam, zou naar ik heb gehoord, verschrikkelijk duur zijn (gevolg: afbouw van de andere lijnen), grotendeeld dubbel werk leveren, op veel plaatsen amper aan de veiligheidsvoorschriften voldoen, en nog eens via een ongunstige route lopen... Maar goed, nu ze er ligt, kan je er maar gebruik van maken. Het verontrust me vooral, omdat de snelheid naar A'dam CS niet zal worden opgetrokken, door een te scherpe bocht in de spoortoegang (waar een plan voor bestond, die dat zou rechttrekken, maar dat is afgevoerd onder druk van projectontwikkelaars), en mensen opeens moeten overstappen, wat een extra drempel oplevert. Bovendien, heeft een metro vaak een veel negatiever imago dan de trein.
In België gebeurt ondertussen hetzelfde: Op het Kievitplein aan A'pen Caal mag een projectontwikkelaar, Robelco, ook zogoed als zijn gang gaan, moeten grote stations, midden in het centrum, een gigantische parking krijgen, terwijl de meest natuurlijke aanvoer er toch zou moeten in bestaan, dat je kan opstappen bij je huis, en zo op het station kan belanden, of desnoods tot aan de stadsrand kan rijden, en daar overstappen. Het is hier ook niet allemaal koek en ei.
|
|
|
|
|
#133 |
|
|
hier in Brugge gaan ze naar 't schijnt ook het station herinrichten
Nu ja, zoveel gebruik ik de trein eigenlijk niet.
|
|
|
|
#134 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
De druk op de economie speelt een cruciale rol in de vicieuze cirkel. En enkel met eigen vervoer kun je daarin functioneren. Maak het gebruik van privé vervoer 10 keer zo duur en de economie ligt tegen de grond. Wil je de rol van het openbaar vervoer vergroten dan moet je de druk op de economie verminderen. Of iedereen een 0800-1700 bureaujob geven.
SECRET SERVICE TEAM HERCULES TRUMP 20yo THOMAS MATTHEW CROOKS DROM TRUMP FANS Het Westbloks bedrog en verraad tegenover Gorbachev en het volk van het Vrije Westen: https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743 Overheid: de bende deserteurs uit de economie. Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf Atlas Shrugged, by Ayn Rand Laatst gewijzigd door Erw : 27 februari 2005 om 18:29. |
|
|
|
|
|
|
#135 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
SECRET SERVICE TEAM HERCULES TRUMP 20yo THOMAS MATTHEW CROOKS DROM TRUMP FANS Het Westbloks bedrog en verraad tegenover Gorbachev en het volk van het Vrije Westen: https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743 Overheid: de bende deserteurs uit de economie. Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf Atlas Shrugged, by Ayn Rand |
|
|
|
|
|
|
#136 | |
|
|
Citaat:
Anderzijds snap ik ook niet hoe je in Vlaanderen al wel een project als het Spartacusplan kunt financieren, zonder dat duidelijk wordt gemaakt hoe het er precies uit moet gaan zien. Ik ben wel geïnteresseerd in zulke projecten, maar ik kan er nergens informatie over vinden, behalve dan het bericht dat de financiering rond is. |
|
|
|
|
|
|
#137 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#138 |
|
Minister-President
|
Voor heel wat mensen, is Amsterdam CS echter geen overstappunt, maar de bestemming. Vooral de internationale treinen, worden langzamerhand volledig uit CS weggetrokken, en rijden maar meer tot WTC/Zuid. Dat is toch spijtig? Zo'n handig station, dicht bij alle attracties en hotels, waar je maar kan geraken, als je de metro neemt, of overstapt op een lokale stoptrein...
|
|
|
|
|
#139 |
|
Minister-President
|
Ik heb ook nog steeds niets gehoord over het Spartacusplan. Ik ga er nog eens naar informeren bij De Lijn, dit keer.
|
|
|
|
|
#140 | |
|
|
Citaat:
Wat de binnenlandse treinen betreft rijden alle intercity's ook naar Amsterdam Centraal, die uit het noorden en oosten worden dan in Amersfoort gesplitst in een deel voor Centraal en een deel voor Schiphol. Als de Utrechtboog klaar is zal een deel van de treinen uit Eindhoven ook naar Schiphol rijden, maar de andere helft blijft naar Amsterdam gaan. |
|
|
|
|