![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
BRX zal - tegen heug en meug - zélf moeten kiezen waar het voortaan het karton bekertje wil zetten. Misschien kan BRX alvast een paar kunstjes leren (gitaar spelen, jongleren, mime), kwestie van de mogelijke milde schenker(s) te vertederen en tot gulheid te overhalen. Een corridor komt er hoe dan ook niet. Een élargissement behoort nog tot de mogelijkheden, maar alleen als BRX voor Vlaanderen kiest.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
Minister-President
|
![]() Ik heb dan ook gezegd dat het een menselijke reactie was, en ik heb me niet uitgesproken over wie begonnen is. Wel hoop ik dat uiteindelijk het gezond verstand mag zegevieren. Bij beide kanten. En ja, ik ben naïef, ja.
De omzendbrief-Peeters is goedgekeurd door de Nederlandstalige kamer van de Raad van State, als ik me goed herinner. Dit is dus rechtsgeldig, maar is, omdat iets wettelijk is, het ook billijk? Al helemaal omdat de burgemeesters die uit protest geen verkiezingen willen organiseren, helemaal niet bestraft worden, integendeel, ze krijgen net geen lintje voor hun inzet. Net door die pesterijen kan ik begrijpen dat een aantal Frantaligen in de Rand bij Brussel wil, niet omdat ze zo weg zijn van Brussel, ze zijn het tenslotte ontvlucht, maar omdat ze niet meer bij Vlaanderen willen behoren dat hen blijkbaar niet mag.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#125 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zou alleen willen vragen of u denkt dat die Franstaligen waar we nu al zo lang mee en over bezig zijn, ooit wel bij Vlaanderen wilden behoren. Indien wél: waarom deden ze dan geen kleine inspanning om zich in dat Vlaanderen waar ze onderkomen zochten te integreren? Toen ik vanuit het 'verre' West-Vlaanderen in het 'tweetalig' Hoofdstedelijk Gewest kwam wonen, was ik er van overtuigd dat al dat flamingantisme hopeloos 'passé' was. Ik heb ondertussen véél bijgeleerd. Héél veel.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 |
Minister-President
|
![]() De omzendbrief zegt hoe de wet moet geïnterpreteerd moet worden. Zeer strikt, in dit geval. De Raad van State heeft dit goedgekeurd, omdat de faciliteiten zoals die in de wetgeving staan, niet worden geweigerd. Alleen bouwt men een heleboel drempels in. Zo zegt de taalwetgeving dat de 'minderheid' het recht heeft op officiële documenten in haar eigen taal. De omzendbrief maakt daarvan dat de 'minderheid' het recht op officiële documenten in de eigen taal heeft, maar dat het steeds opnieuw moet worden aangevraagd. De bestuurstaal is in Vlaanderen het Nederlands, wat betekent dat bijvoorbeeld alle officiële stukken van de gemeenteraad en schepencollege in het Nederlands moeten zijn. De omzendbrief voegt daar ook de vergadering zelf aan toe, en gaat zelfs zo ver dat alle beslissingen nietig zijn, als er 1 woord Frans (of Engels, Duits...) wordt gesproken. Pittig detail: Onlangs heeft de Vlaamse oppositie in Kraainem (of was het Wezembeek-Oppem?) daarvan gebruik gemaakt om een beslissing van de gemeenteraad tegen te houden, door nota bene zelf Frans te praten. Kan het nog hypocrieter?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
![]() |
![]() |
![]() |
#127 |
Minister-President
|
![]() Tja, ik ben een nieuwe Brusselaar, ik woon nog maar 3 jaar in het BHG. Ik heb de tegengestelde evolutie meegemaakt, van een gematigde flamingant, naar iemand die steeds minder begrip kan opbrengen voor heel het communautaire circus.
Er zijn nog momenten dat ik me uitgesproken flamingant voel, bijvoorbeeld als ik in de Rand niet in het Nederlands terecht kan, of wanneer de officiële instanties in Brussel een potje maken van mijn moedertaal. Maar ik moet verschrikkelijk veel geluk hebben gehad, de voorbije 3 jaar, want dat is me al die tijd nog maar zelden overkomen.
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik vind het in elk geval niet bepaald hoopgevend dat het Bloc Francophone zich - blijkbaar - als één man pal achter de heer O. Maingain heeft geschaard. Als er nu één signaal van gebrek aan goede wil nodig was, hebben we het hiermee wel gekregen, me dunkt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het communautaire circus komt mij ook de strot uit, hoor. Ik denk alleen dat het binnen de huidige structuren niet kan worden stilgelegd, integendeel. "Zachte heelmeesters maken stinkende wonden", wordt wel eens gezegd. Zou het kunnen dat daar een grond van waarheid in zit?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar vaak word vergeten dat er in dit land eigenlijk maar enkele partijen zijn. Namelijk de PS/SP.a, CD&V/CDH. O.VLD/MR, Ecolo/Groen! en enkel regionaal gebonden partijen zoals VB, N-VA, FDF, LDD. Maar na het vormen van de gewesten heeft men de grote nationale partijen opgesplitst in gewest partijen en de kieskringen verkleint. Hierdoor heeft men echter ook de politici de verplichting zicht tegenover heel het Belgische volk te verantwoorden opgeheven. En kan men federaal eigenlijk zelfs zuivere provincie politiek voeren. Men moet zich immers enkel verantwoorden binnen zijn eigen kieskring en niet tegenover de rest van de bevolking. Maar met de wetten die Verhofstadt en de huidige regering hebben ingevoerd is een opstand van de Belgische bevolking steeds dichterbij aan het komen. En dit niet voor de communautaire, voor de economische en sociale ellende die ze veroorzaken. Er zijn op dit ogenblik zelfs wetten waarbij het loon uit arbeid van een deel van de Belgische bevolking zelfs eerst naar de federale overheid moet gestort worden door de werkgever voor de loontrekkende zijn loon uit arbeid krijgt. Het is dus helemaal niet verwonderlijk dat steeds meer werkende Vlamingen tegen de Belgische overheid stemmen en zich steeds minder Belg voelen en voor een splitsing van dit land stemmen. Mensen wachten nu eenmaal niet graag een extra periode op hun loon omdat de federale overheid vind dat zijn er eerst nog wat intrest op moet kunnen verdienen en extra ambtenarenjobs moet kunnen verantwoorden. Het ongenoegen van de Belgen zit veel dieper dan enkel het communautaire, maar dat word vaak verzwegen. Het communautaire is slechts een gordijn om de echte problemen te verbergen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De eigenaar sluit de doorgang niet af. Maar de eigenaar is het wel beu, dat de grenspaaltjes steeds maar opnieuw opgeschoven worden. Goed nabuurschap groeit op wederzijds respekt.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zou je kunnen stemmen op een Italiaan of een Pool ... Neen beste vriendin, kieskringen zijn indelingen om het spel duidelijk te maken; niet om mekaar vliegen af te snoepen. Bij de weg, wil jij eens opzoeken of in andere demokrasieën zoiets bestaat als een federale kieskring ? Met de reden waarom wel en waarom niet.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dat de franstaligen zelfs dat niet kunnen verkroppen, zegt meer over de franstaligen dan de Vlamingen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 |
Banneling
|
![]() En vooral geen Franse naam geven aan hun restaurant?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#138 |
Minister-President
|
![]() Vriend is goed, hoor. In principe ben ik niet tegen een EU-kieskring voor de Europese verkiezingen, nee. Al is het voor mij ook geen noodzaak. Maar België is, hoewel niet klein, ook niet groot te noemen. Een federale kieskring zou dus perfect mogelijk kunnen zijn. En ja, die bestaat. Het Duitse systeem is heel ingewikkeld en ken ik ook niet tot in de finesses, maar het komt er ongeveer op neer dat de meeste zetels in de Bondsdag verkozen worden per deelstaat, maar een deel van de zetels ook op een nationale lijst. Het is dus mogelijk.
Of er paaltjes worden verplaatst, daar kan je over blijven discussiëren. Ik ben het met je eens dat de Franstalige partijen daar wel vragende partij voor zijn, om een deel van HV bij B te voegen. Maar waarom? Omdat ze gevaarlijke imperialisten zijn? Of omdat ze niet meer welkom zijn in Vlaanderen, zelfs in een gemeente waar vanouds Franstaligen wonen? Dat de Franstalige politici er zo op hameren is natuurlijk vooral uit opportunisme, de eerste politicus die niet opportunistisch is, moet ik nog tegenkomen. Maar het is mede een reactie op de steeds bekrompener houding van de Vlamingen, die natuurlijk zelf ook een reactie is, etc. Waarom moeten mensen die vaak al vele decennia, en soms al generaties wonen waar ze wonen, zich opeens gaan 'aanpassen'? En wat verstaan we onder aanpassen? Vlaming onder de Vlamingen worden? Samen naar FC De Kampioenen kijken? Vlaams spreken (geen Nederlands, want geen Vlaming wil Nederlands spreken, en ja, ik overdrijf) zonder Frans accent? Ik besef, ik trek het in het belachelijke, maar spijtig genoeg zijn er ook belachelijke mensen die dergelijke eisen stellen. Het is niet voldoende een goed verstaanbaar, grammaticaal correct Nederlands te spreken, nee, je moet ook nog eens het lokale patois kennen, liefst het juiste accent hebben, en mee kunnen praten met de lokale hype.
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() [quote=groentje;4710881]Vriend is goed, hoor.
sorrie, ik vergiste me. No offence. Citaat:
En dat je je afvraagt wat men verstaan onder 'aanpassen', is ook wel eigenaardig. Wat denk je dat vele Vlamingen, die wegens de goedkoop, bouwen of kochten net beneden de taalgrens (goedkoop minstens toch in de provinsie Hainaut ...) ? Hoe gedragen die mensen zich daar ? Neemt iemand het hen kwalijk dat ze hun kinderen naar Ronse, Zottegem, Oudenaarde, .... sturen ? Neen. Stellen ze zich echter arrogant op naar de bakker, de beenhouwer, de buren, de loketbediende van gemeentehuis of post ... toe ? Neen. Vraqen ze dat ze kunnen stemmen op iemand uit die Vlaamse gemeentes ? neen. Gaan in die Waalse gemeentes ooit maatregelen komen dat de kinderen van de oorspronkelijke bewoners, franstaligen dus, kunnen blijven wonen in eigen streek ... bla bla .... mogelijk wel. Is daar eerbaar van hen ? Natuurlijk wel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 |
Minister-President
|
![]() Een aantal wijken in Wallonië zijn behoorlijk Nederlandstalig, hoor. En niet alleen in de faciliteitengemeenten. En nee, ze eisen niet meteen op Vlaamse partijen te kunnen stemmen, maar houden hun conversaties in het Frans vaak tot een noodzakelijk minimum. De lokale bakker/slager zal velen van hen amper over de vloer krijgen, want het is nu eenmaal makkelijker eventjes in Ronse of Geraardsbergen te gaan shoppen. Hun integratie is ook nog niet voor morgen. Maar goed, het deert me niet, ik vind het misschien spijtig, maar het is hun keuze. En ook Wallonië blijft hun land.
![]() |
![]() |