Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 september 2010, 20:10   #121
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door globalmedia Bekijk bericht
soms denk ik dat je behoorlijk gedrogeerd bent door je romantisch beeld van naderland,
1 manier om af te kicken,verhuizen naar nederland!
Wat jij romantisch noemt... Maar goed, jij bent niet de snuggerste forummer hier; iemand die je, indien als vriend, vijanden overbodig maakt.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 8 september 2010 om 20:11.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2010, 20:11   #122
globalmedia
Minister-President

globalmedia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Wat jij romantisch noemt... Maar goed, jij bent niet de snuggerste forummer hier.
heb jij enig idee hoe groot het racisme is in nederland?
Oud 8 september 2010, 20:12   #123
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door globalmedia Bekijk bericht
heb jij enig idee hoe groot het racisme is in nederland?
In Europa. Ik heb niet gezegd dat alles perfect loopt in Nederland of gelijk welk Europees land. Ik zei dat de integratie er succesvoller is in vergelijking met bij ons (maar in Nederland heeft het vaker tot botsingen kunnen komen, wegens iets mindere seggregatie). Bij ons zijn de grote problemen nog niet aan de oppervlakte gekomen, toch niet substantieel.

Je ziet het fout: jij beeld me in alsof ik Nederland zie als een land van land en honing, en bij uitbreiding een hangmatstaat met eindeloze rechten. Uiteraard niet. Als ik die verkavelingscultuur zonder enige ruimtelijke ordening of aandacht ervoor verafschuw, dan impliceert het al dat ik vind dat er te veel vrijheid bestaat voor het goed van de volgende generaties. Mijn criteria zijn de jouwe niet noodzakelijk, en daarmee dien je te moeten leven.

Ik ga niet afbollen naar Olland, voor één of andere forummer die niet gewend is dat ze in zijn gesloten gemeenschap verschillen in mening.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 8 september 2010 om 20:22.
Oud 8 september 2010, 20:23   #124
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
(Dat is een uitstekende vraag.)

Ja , die heb ik.

Het ontbreekt mij de tijd om dat in één keer in een post te vervatten.
Dus rekent u , dit jaar ergens, op een uitgebreide draad over dit onderwerp, met de aanbevelingen van ondergetekende.
Wel haast je er dan mee een aantal forumleden waaronder ikzelf zijn momenteel een en ander aan het voorbereiden en alle tips zijn welkom
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2010, 00:01   #125
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Neen, dat doet u niet.

U hebt te term 'massa' gebruikt om ons de indruk te geven dat er een overweldigende meerderheid van de bevolking van deze steden gewonnen was voor de opstand. Daarom hebt u het woord 'massa' gebruikt. En die overweldigende meerderheid in de steden bestond dus niet.
Ik gebruikte 'massa' zoals ik dat woord altijd gebruik wanneer ik een tekst schrijf met een sociaal-historische inslag: als verwijzend naar het gros van de bevolking, de derde stand uitgezonderd de gegoede burgerij.

Soit, nog los van de variabele aantallen van de calvinistische oproerkraaiers, blijft het feit dat zij als stedelingen deel uitmaakten van de steden zelf. En als de initieel koningsgezinde steden onder hun druk overgingen, dan zijn het dus de steden zelf die van kamp overgaan, onder druk van een deel van hun eigen bevolking.
Rogge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2010, 15:16   #126
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rogge Bekijk bericht
Ik gebruikte 'massa' zoals ik dat woord altijd gebruik wanneer ik een tekst schrijf met een sociaal-historische inslag: als verwijzend naar het gros van de bevolking, de derde stand uitgezonderd de gegoede burgerij.

Soit, nog los van de variabele aantallen van de calvinistische oproerkraaiers, blijft het feit dat zij als stedelingen deel uitmaakten van de steden zelf. En als de initieel koningsgezinde steden onder hun druk overgingen, dan zijn het dus de steden zelf die van kamp overgaan, onder druk van een deel van hun eigen bevolking.

Maar het is nog maar de vraag of uw 'gros van de bevolking' zo gewonnen was voor de opstand. Daar ben ik helemaal niet van overtuigd.

Ik kan met wel indenken dat in de salonfähige Hollandse schoolboekjes uw versie er bij de Nederlandse schooljeugd en in de jeugdige breinen goed wordt ingelepeld.

Laatst gewijzigd door system : 9 september 2010 om 15:17.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2010, 15:18   #127
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik kan met wel indenken dat in de salonfähige Hollandse schoolboekjes uw versie er bij de Nederlandse schooljeugd en in de jeugdige breinen goed wordt ingelepeld.
*knip*

foutje, dacht dat het ging over 1830

Laatst gewijzigd door Spinoza : 9 september 2010 om 15:20.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2010, 15:19   #128
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
De gebeurtenissen van 1830 zijn amper een voetnoot in de Nederlandse schoolboeken.
We hebben het hier wel over het begin van de 80-jarige Oorlog.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2010, 17:56   #129
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar het is nog maar de vraag of uw 'gros van de bevolking' zo gewonnen was voor de opstand. Daar ben ik helemaal niet van overtuigd.

Geen idee, ik heb geen affiniteit met het Nederlandse onderwijs. Het is in elk geval de versie die al enige tijd de academische consensus meedraagt.
Rogge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2010, 18:02   #130
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het is echter zo simpel niet. Men was evenmin voorstander van de Tiende Penning. Verder zag men de Spaanse Bezetting eerder als een Vreemde Bezetting dan een groep Nederlandse opstandelingen zo bezien werden. Vergelijk met de oorlog in Vietnam. Niet iedereen die de Amerikaan wegwilde was een Communist.
Over salonfähigheid: daar hebben alle Europese landen mee af te rekenen. Patriotische geschiedgeving is nog erg actueel.

Verder, in de 19e ontstond er inderdaad een romanticering van de Geuzen, grotendeels op anti-Katholieke gronden. Persoonlijk heb ik niet veel tegen Katholieken, maar heb ikzelf ook een lage dunk van de Belgische Katholieke Kerk als instituut.
Ze zijn zelfs zo ver gegaan om Alva als een 'idolator' af te schilderen, omdat hij een standbeeld van zichzelf liet plaatsen op de binnenplaats van de citadel van Antwerpen.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 9 september 2010 om 18:11.
Oud 9 september 2010, 20:17   #131
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Er wordt verder niet hierop gereageerd maar volgens mij zit je er pal bovenop. Dankjewel, erg verhelderend. Het zou veel verklaren, o.a. de teksten van Brel.
Serieus, er zit veel waarheid in.
Het pijnlijke is misschien, dat die kerk wel doorslaggevend was voor België. Was die oerconservatieve machtsbeluste hogere clerus er niet geweest, dan was er geen België waarschijnlijk.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2010, 20:34   #132
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Hum, kan de waarheid ergens tussen beide liggen, Eberhard en E.Gidius?
Of de combinatie?

Ik deel zeker de mening met E.Gidius, dat eventueel geld voor 'instelling' Brussel aan (strenge) voorwaarden gebonden moet zijn.
Maar in een zekere lijn met Eberhard zou Vlaanderen vrij massaal moeten investeren in Brussel, in patrimonium, in cultuur, daar waar het 'gewest' ons niks maakt, maar we wel show kunnen maken.

Eberhard, als Vlaanderen zich als 'meederheid' wil gedragen dan moeten we eisen stellen indien we geld geven. Zo maar een cheque geven is geen bewijs van 'baas' zijn.

Het is niet makkelijk...

Het zal sowieso noodzakelijk zijn dat alle Vlamingen zich tegenover Brussel en de 'Brusselaars' in brede zin als 'baas' in dit land: niet hooghartig, maar zelfzeker.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2010, 22:00   #133
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht
Hum, kan de waarheid ergens tussen beide liggen, Eberhard en E.Gidius?
Of de combinatie?

Ik deel zeker de mening met E.Gidius, dat eventueel geld voor 'instelling' Brussel aan (strenge) voorwaarden gebonden moet zijn.
Maar in een zekere lijn met Eberhard zou Vlaanderen vrij massaal moeten investeren in Brussel, in patrimonium, in cultuur, daar waar het 'gewest' ons niks maakt, maar we wel show kunnen maken.

Eberhard, als Vlaanderen zich als 'meederheid' wil gedragen dan moeten we eisen stellen indien we geld geven. Zo maar een cheque geven is geen bewijs van 'baas' zijn.

Het is niet makkelijk...

Het zal sowieso noodzakelijk zijn dat alle Vlamingen zich tegenover Brussel en de 'Brusselaars' in brede zin als 'baas' in dit land: niet hooghartig, maar zelfzeker.

Als u er van uit zou gaan dat Vlaanderen= Brussel en Brussel=Vlaanderen, kortom de ondeelbaarheid van dit gebied, hoe zou u het dan bezwaarlijk kunnen vinden om geld van het ene gedeelte naar het andere gedeelte te transferen.

Degenen die net doen alsof Vlaanderen iets anders is dan Brussel zitten gevangen in de door de Franstaligen zo vurig gewenste psychologie;
Brussel is niet 'wij'. Brussel is geen deel van het Nederlandse gebied.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2010, 06:05   #134
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Als u er van uit zou gaan dat Vlaanderen= Brussel en Brussel=Vlaanderen, kortom de ondeelbaarheid van dit gebied, hoe zou u het dan bezwaarlijk kunnen vinden om geld van het ene gedeelte naar het andere gedeelte te transferen.

Degenen die net doen alsof Vlaanderen iets anders is dan Brussel zitten gevangen in de door de Franstaligen zo vurig gewenste psychologie;
Brussel is niet 'wij'. Brussel is geen deel van het Nederlandse gebied.
Brussel kan pas "wij" zijn als het zgn. gewest wordt afgeschaft. In afwachting met nog meer geld in de richting van Brussel smijten, is zelfdestructief. Dat geld wordt versmost en tegen de band Brussel-Vlaanderen gebruikt.

In de recente persmededeling van de VVO wordt dit mooi uitgelegd.

Dus de voorwaarde voor extra geld is: afschaffing van het zgn. Brussels gewest.

In afwachting is het geen slecht idee om, zoals de VVO voorstelt, een deel van dat extra geld te investeren aan de Vlaamse gemeenschap in Brussel, ondermeer aan de uitbouw van het onderwijs.
* "Wie lokaal een bestuur maakt met PVDA sluit zichzelf uit voor een coalitie met N-VA. Daar ga ik na de verkiezingen zeer principieel in zijn." (2.11.23)
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2010, 10:03   #135
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

De enige goeie strategie om Brussel te behouden na een eventueel einde van Belgique is dan ook die die er op gericht is het gewest te vervangen door een Franstalige gemeenschap van Vlaanderen (zoals SFL jaren geleden al argumenteerde). Als we daar niet in slagen zullen Eberhard Leclerc's doemscenario's helaas uitkomen.

djimi's nieuwste project lijkt me al een stap in de goeie richting. Maar misschien zou Eberhard ook eindelijk eens wat tips en ideeën kunnen voorstellen?
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2010, 20:55   #136
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Komt u ook hier wonen en stemmen, system?

Dan kunnen we dit forum laten voor wat het is, en op café bakkeleien, afwisselend in het West-Vlaams en het Limburgs, en héél véél héél mooi Nederlands. Het eerste rondje is voor mij, het tweede ook.

Enne: tikfouten zullen we dan alleszins niet meer maken
Ik kom niet wonen en stemmen, maar ik ben volgende week zaterdag in Brussel dus ik houd me aanbevolen voor dat biertje in systems plaats.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2010, 22:00   #137
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Ik kom niet wonen en stemmen, maar ik ben volgende week zaterdag in Brussel dus ik houd me aanbevolen voor dat biertje in systems plaats.
Je zou beter op zondag komen - dan is het autovrije dag - maar als ik zoals wel vaker op zaterdagen ook deze keer in Brussel ben, zal ik je met plezier dat biertje betalen.

Stuur maar een privébericht met voorziene uur van aankomst, dan stuur ik je mijn GSM-nummer terug, en dan kunnen we iets afspreken.

Tot binnenkort,

djimi

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2010, 15:19   #138
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Wel, Dimitri Verhulst is ook een voorbeeld van een hedendaagse Nederlandstalige met een diepgegronde haat voor zijn wortels. Bij hem is de waanzin zelfs zo ver gedreven dat hij enkel Le Soir leest en het klakkeloos bejubelt. Hij weigert zelfs te zien dat er ook in Franstalig België problemen bestaan en minder sympathieke personen. Zo kwam hij op de Franstalige televisie zijn zelfhaat spuien in een programma over 'wat de Vlamingen eigenlijk willen', en men liet hem zijn zin afmaken, maar het werd onbeantwoord gelaten, puur uit onbegrip (Dimitri hoopte dat de Franstalige moderatie hem zou ondersteunen, de Franstalige moderatie liet hem als een baksteen staan).
Trouwens, zelfhaat is niet louter een Vlaamse eigenschap. Er bestaan ook Nederlanders die fanatiek pro-Franstalig zijn en anti-Vlaams, en hopen dat hun geslijm door begrip onthaald zou worden. Vaak draait het om erg éénzame mensen, want niemand begrijpt hen.
Niet enkel wat betreft anti-Vlaamsheid trouwens. Je hebt ook Nederlanders die, diep teleurgestemd in hun vaderland, zijn vertrokken naar het buitenland. Ik heb weet van minstens één Nederlander (en nee, niet De Rotterdammer, hem klasseer ik niet als een zelfhater), die woont in Duitsland (Beieren) en hij heeft me gezegd dat hij 'nooit meer een voet in Nederland zal zetten' en verder bleef het bij vaagheid.
Omgekeerd heb ik ook weet van één Duitse vrouw (lerares van beroep) die zichzelf meer Nederlandse dan Duitse beschouwt en die woont in de grensstreek tussen Nederland en Duitsland en die een hekel heeft aan 'de Duitse mentaliteit', maar die niet precies weet wat er zo ondraaglijk aan is.
Gerrit Komrij is ook nog een Nederlander die verhuisd is naar Portugal. Op het programma 'Phara' heeft hij eens vermeld hoe hij Nederland als afgesloten hoofdstuk beschouwde. Je hebt verder talloze voorbeelden als deze.

Trouwens, Marokko interesseert me dwel. Ik heb lang geleden met een Marokkaan gesproken van Berberafkomst, maar met Arabisch als moedertaal. Die man was juist erg entousiast over alles wat met Berbers te maken had (een beetje zoals 19e eeuwse Franstaligen van Vlaamse afkomst dat wel eens waren). Hij wilde ook graag Tamazight leren en oefende bij iemand die Tarifit als moedertaal had (was toen ik nog school ging).
In veel opzichten is Marokko een spiegel van hoe het was bij ons in de 19e eeuw.
Ik denk dat het vaak mensen zijn die hun persoonlijke negatieve ervaringen uit het verleden niet kunnen loskoppelen van hun geboorteland of regio. Of men heeft een positieve ervaring in het buitenland en gaat dat land dan idealiseren. (Zoals je voorbeelden van Gerrit Komrij en die Duitse vrouw). Terwijl die nieuwe landen waar men woont natuurlijk ook heel wat problemen kennen.

Wat je zegt over Dimitri Verhulst is daar ook een heel treffend voorbeeld van: zijn negatief beeld over Vlaanderen gebruikt hij dan om op een overdreven manier het Franstalige landsgedeelte te idealiseren.

Zo'n karikaturen hebben natuurlijk nog weinig te maken met de waarheid maar sommige mensen denken blijkbaar heel graag in zwart/wit.

Maar als het gaat over de overdreven negatieve manier waarop men in het Franstalige landsgedeelte vaak praat over Vlaanderen, is het motief toch nog anders: daar is het motief eerder politiek, of is men gewoon niet in staat om zich in te leven in het standpunt van de tegenpartij.

Laatst gewijzigd door groene flamingant : 6 oktober 2010 om 15:22.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2010, 17:42   #139
Donar
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moor Bekijk bericht
Neen beste mensen, wat ik bedoel, is ik vanuit mijn eigen Marokkaanse gemeenschap, zie ik paralelen,
Bij ons in de Marokkaanse gemeenschap, Heb je Arabischsprekende Marokkanen en Berberssprekende Marokkanen,

Arabischsprekende Marokkanen vergelijk ik met de Franstaligen, en Berberssprekende Marokkanen vergelijk ik met de Nederlandstaligen en hoe merkwaardig ook, zelfs de gedragingen lijken op elkaar

Vlamingen zijn harde werkers, schuchter, diplomatischer, zij vermijden de confrontatie, en dit is juist hetzelfde met de Berbers, de Berbers zijn harde werkers, De Vlamingen in Belgie zijn in het bezit van al de bedrijven, de Berbers in Marokko ook, zijbezitten al de bedrijven en cooperaties,

De Arabische Marokkanen bestaan uit een mengelmoes van Arabieren uit het Midden-Oosten, Berbers en Zwarten. De Berbers van Noord-Afrika zijn de oorspronkelijke bewoners, zij zijn ietske lichter van huidskleur, Zinedine Zidane is een voorbeeld

Ik blijf erbij, ik vanuit mijn standpunt, ik vind het zeer verbazend, dat iemand die zich laat omvormen tot een ander volk zich dan totaal vervreemd van zijn eigen volk.

Dit is dus ook het geval in Marokko, Arabischsprekende Marokkanen waarvan de ouders of grootouders Berbers spreken zijn gekend om hun grootste afkeer en haat van hun eigen voorouders,

Als je gaat kijken naar andere volkeren die zelfs zo ver gaan om hun voorouders bij wijze van spreken te aanbidden, zoals de Amazone indianen dan groeit de verbazing des te meer,

Conclusie: heb respect voor je voorouders
Heb zoiets ook meegemaakt op een van mijn vorige jobs, Berbers en Arabieren komen niet overeen, waarbij een Arabier zelfs beledigt is als je hem werk geeft waar een berber bijstaat. (een halfuur later heb ik die Arabier zelfs over mijn bureau moeten sleuren ).

En wat huidskleur is er inderdaad een verschil, er was zelfs een berber met blauwe ogen en donkerblond haar bij ons.

Alhoewel de vergelijking met vlaanderen niet helemaal opgaat zijn er grote overeenkomsten. Misschien daarom dat ik het ook altijd gemakkelijker heb gevonden te werken met berbers. Ze zien werk, arabieren daarentegen .

Laatst gewijzigd door Donar : 6 oktober 2010 om 17:43.
Donar is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be