Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 24 januari 2012, 18:14   #121
Scorpio
Minister-President

Standaard

Maddox, wat is het verband tussen jouw opmerking en de post van Liederik?

Voor de rest heeft wat je zegt geen weerslag op de kostberekening. Wat moet ik me trouwens voorstellen bij 'moderne commerciële verkeerstoestellen'?
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2012, 18:17   #122
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht

Voor de rest heeft wat je zegt geen weerslag op de kostberekening. Wat moet ik me trouwens voorstellen bij 'moderne commerciële verkeerstoestellen'?
Ik denk een moderne reisbus.
Oud 24 januari 2012, 18:24   #123
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dat is wel duidelijk uit alle voorgaande posts.

Sorry, meer kan ik daar echt niet meer op zeggen. Beetje zielig eigenlijk wel.
Oud 24 januari 2012, 18:40   #124
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
(
Non-argument, aangezien je er dan van uit gaat dat dat gezin voor de rest NOOIT de trein neemt, en geen van de gezinsleden dat ooit doet, én dat je niemand in je familie of kennissenkring kent die die ongebruikte ritten wil overkopen (dat mag namelijk).
Toch eigenaardig dat er minstens 2 forumleden dit non-argument aanhalen, en in mijn geval (als leugenaar natuurlijk) een praktijkvoorbeeld aanhaal.

Nu heb ik 1 familielid dat regelmatig de trein neemt. Mijn schoonmoeder, met de voordelen van een 3de leeftijdster. En dan moet ze aan lokale kennissen of vrienden vragen haar naar't station te brengen.
Of haar auto daar achter te laten. Daar ga ik die "extra ritten" echt wel aan kunnen verkopen...

En wat met het argument van comfort?

Een zaterdag-tripje naar zee met de trein, op zo'n mooie lentedag.

We gaan uit van de normale situatie.
Mijn vrouwtje en ik.
Om 7u wandelen we naar het station. 20 minuutjes later hebben we het ticket gekocht aan weekend-tarief. (wat tesamen meer kost dan de diesel die we anders zouden verkachelen).
Om 7u44 hebben we de trein naar Brussel Noord. Waar we in theorie om 7u52 toekomen op spoor 12. Om 7u55 vertrekt de trein aan perron 4.
Om 9u 18 stappen we dan af in Oostende.

Dit wil zeggen dat we 3 minuutjes hebben om de overstap te maken. Het kan, maar dan moeten we niet al te zwaar geladen zijn. Ik een rugzakje of frigobox en mijn vrouwtje haar handtas.

Nu, met de wagen. Op diezelfde mooie lentezaterdag, met normaal verkeer is het 90 minuten rijden (althans, met mijn navigatiesysteem).
We stappen om 7u in de wagen, met 2 12V volle gekoelde frigoboxen, een windscherm, parasol, de RC wagens etc etc.
Om 8U 30 stappen we uit, en kunnen we lekker kiezen. De spullen in de koffer te laten, en zo een stukje wandelen/museum bezoeken. Of ons installeren op't strand/duinen. Of in welke volgorde dat we ook willen.

Geen kans op jengelende rotjong in de trein, of "jongeren" in't station van Vilvoorde of Brussel Noord die lastig doen op hun manier. Lekker comfortabele autozetels ipv 2de klasse banken. Muziek (of in ons geval, een luisterboek) naar eigen keuze zonder iemand lastig te vallen.

En in't terugkomen, zonder enige extra kost, pakken we nog een koppeltje jonge lifters mee...

Laatst gewijzigd door maddox : 24 januari 2012 om 18:43.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2012, 18:42   #125
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uw vraagtekens.

Citaat:
Passagiersvliegtuigen. Die zijn per afgelegde kilometer efficienter dan treinen.
Oud 24 januari 2012, 18:43   #126
Liederik
Staatssecretaris

Liederik's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
?????????????
Eén vraagteken volstaat hoor.

Je berekeningen gaan uit van een jaarverslag. Van één jaar. Daar staat niet in wat alle infrastructuur (aanleg, onderhoud, vervanging) van begin tot eind gekost heeft.

Dus als je je jaarverslagberekeningen voor de trein wil houden moet je voor de auto-kost ook maar het plaatje van één jaar nemen om consequent te zijn.

Wat je niet doet, dus is het beeld erg vertekend.
Liederik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2012, 18:45   #127
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:

Sorry, meer kan ik daar echt niet meer op zeggen. Beetje zielig eigenlijk wel.
Lol, in jouw wereldje is 127€ of 139€ dus minder dan 80€?
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2012, 18:46   #128
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Een zaterdag-tripje naar zee met de trein, op zo'n mooie lentedag.
Citaat:
met normaal verkeer
Een mooie dag, in het weekend, met normaal verkeer richting kust. Ach ja, dromen mag.
Oud 24 januari 2012, 18:47   #129
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een mooie dag, in het weekend, met normaal verkeer richting kust. Ach ja, dromen mag.
Een propere trein zonder vertraging, dromen mag.
Oud 24 januari 2012, 18:51   #130
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor mij geen probleem. Ik wou het eerlijk doen, en een "redelijk uur" waar de trein ook rijdt gebruiken.

Maar voor een zaterdag, dan rijden we om 4u30 door hier in Vilvoorde.
Voor ons een logisch uur. De kans op druk verkeer is dan wel minimaal.

Maar op dat uur moeten we niet proberen een trein te nemen. De eerste die bruikbaar is , is om 6u50, en na een overstap in Berchem kom je aan om 9u10 in Oostende.
Oud 24 januari 2012, 18:52   #131
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Als je de extra ritten aan normaalprijs kan doorverkopen aan familie of vrienden, dan wel.

Maar dan ga je er van uit dat er geen auto in de garage staat, die zelfs stilstaande de staat geld opleverd.
Oud 24 januari 2012, 18:58   #132
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Daar staat niet in wat alle infrastructuur (aanleg, onderhoud, vervanging) van begin tot eind gekost heeft.
Dat zit ook niet in de berekening van de kilometerkost van de auto.

Citaat:
Dus als je je jaarverslagberekeningen voor de trein wil houden moet je voor de auto-kost ook maar het plaatje van één jaar nemen om consequent te zijn.

Wat je niet doet, dus is het beeld erg vertekend.
Herlees nog eens de berekening. Dat doen we namelijk wel.

Citaat:
Neen, in mijn 'wereldje' gaan we ervan uit dat mensen hun gezond verstand gebruiken bij het kiezen van een formule, en dat rabiate treinhaters die weigeren de andere ritten op die passen te gebruiken of te verkopen, just because, een zeer kleine minderheid uitmaken van de mensen die daadwerkelijk overwegen voor dit tripje de trein te nemen.

In jouw wereldje is een gezinnetje dat met de trein naar zee wil achterlijk, gebruiken zij de trein voor de rest nooit, en weigeren ze hun passen door te verkopen.

Ik weet welk van die twee wereldbeelden het meest realistische is, en het jouwe is het alvast niet...

Citaat:
Passagiersvliegtuigen. Die zijn per afgelegde kilometer efficienter dan treinen.
Niet bepaald een realistische optie voor een dagje kust lijkt me...
Oud 24 januari 2012, 18:58   #133
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Als je de extra ritten aan normaalprijs kan doorverkopen aan familie of vrienden, dan wel.

Maar dan ga je er van uit dat er geen auto in de garage staat, die zelfs stilstaande de staat geld opleverd.
"Als" idd.

But still, een ridicule manier van werken. Geen enkel zinnig mens doet dat.
Oud 24 januari 2012, 19:02   #134
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
But still, een ridicule manier van werken. Geen enkel zinnig mens doet dat.
Ik heb het voorbeeld al gegeven. Mensen met openbaar vervoervoordelen kan je geen "halfgebruikte kaart" verkopen aan de ritprijs.
En welke anderen gebruiken de trein?
Hen die geen wagen hebben?
Tja, dat zijn er die voordelen hebben, of de middelen niet kunnen missen om een halve railpass over te kopen van hen die er per ongeluk ene hebben gekocht omdat dan de ritprijs lager is.
Oud 24 januari 2012, 19:07   #135
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen, in mijn 'wereldje' gaan we ervan uit dat mensen hun gezond verstand gebruiken bij het kiezen van een formule,
*grin*

Kopen wat je niet nodig hebt om jezelf zo wijs te kunnen maken dat je minder moet betalen, dat is gezond verstand ja. Heb je een dvd-speler nodig, koop een tv die je niet nodig hebt omdat je die er gratis bijkrijgt; heb je een stereo nodig, neem een lening die je niet nodig hebt omdat je die er dan gratis bijkrijgt; wil je naar een museum of een toeristische attractie, koop dan een het nodige aantal voor een groepskorting, de rest krijg je wel verkocht aan familie en vrienden... Absoluut! Gezond verstand!

Citaat:
en dat rabiate treinhaters die weigeren de andere ritten op die passen te gebruiken of te verkopen, just because, een zeer kleine minderheid uitmaken van de mensen die daadwerkelijk overwegen voor dit tripje de trein te nemen.
Je hoeft daar zelfs geen treinhater te zijn, gewoon wat gezond verstand volstaat .

Maar goed, zoek ze hier maar, de vrijwilligers die met plezier een volle pas gaan kopen wanneer ze die niet nodig hebben.

Citaat:
In jouw wereldje is een gezinnetje dat met de trein naar zee wil achterlijk, gebruiken zij de trein voor de rest nooit, en weigeren ze hun passen door te verkopen.
Ook voor de zee zouden ze de trein niet gebruiken.
Waarom zouden ze meer betalen? Welke voordelen voor hen zou die meerkost rechtvaardigen?

Citaat:
Ik weet welk van die twee wereldbeelden het meest realistische is, en het jouwe is het alvast niet...
Dat oordeel laat ik met plezier aan anderen over
Oud 24 januari 2012, 19:08   #136
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
En welke anderen gebruiken de trein?
Is dat nu ECHT een serieuze vraag?
Oud 24 januari 2012, 19:18   #137
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is dat nu ECHT een serieuze vraag?
Ja.

We zien pendelaars. Die een stuk van een abonnement terugbetaald zien door de werkgever.
We zien ambtenaren, die gratis gebruik kunnen maken.
We zien 3de leeftijders. verminderd tarief.
We zien jongeren , die als student ook een verminderd tarief genieten.

En de Scorpio's die railpass's half doorverkopen aan de volle ritprijs aan andere Scorpio's.

Kan U de lijst verder aanvullen?
Oud 24 januari 2012, 19:23   #138
Scorpio
Minister-President

Standaard

Serieus, ik ben deze discussie meer dan beu ondertussen. Een discussie waarin jullie steevast van de duurste optie voor de trein uitgaan, en alle andere opties afdoen als 'belachelijk', terwijl die andere opties in realiteit nochtans massaal verkocht worden.
Een discussie waar jullie er steeds van uit gaan dat een treinreiziger, of reizigers, slechts één enkele keer per jaar van de trein gebruikmaakt, terwijl de realiteit iets heel anders uitwijst.
Een discussie waarin eerder gemaakte berekeningen doodleuk genegeerd worden wanneer ze niet in jullie kraam passen.
Zo kan ik nog wel even doorgaan.

Het is eigenlijk heel simpel: over de voorgaande pagina's heb ik duidelijke, en steeds gefundeerde berekeningen gedaan over de kost van een treinreis, zowel algemeen als voor specifieke gevallen, zowel voor wat ticketprijs betreft als voor daadwerkelijke kost. Mensen die echte, eerlijke interesse hebben in die berekeningen kunnen deze nalezen, en zullen dan zien dat ze realistisch zijn. Jullie hebben dat duidelijk niet, dus ga ik stoppen met mijn tijd te steken in het reageren op scenario's die er op ontworpen zijn de trein zo nadelig mogelijk te maken, zoals de ridicule veronderstelling dat het doorsnee gezinnetje dat de trein naar de kust besluit te nemen, en eentje is waarbinnen voor de rest van het jaar niemand ooit de trein neemt.

Alles is eigenlijk gezegd, iedereen kan het nalezen. Wat mij betreft is deze discussie dan ook voorbij.
Oud 24 januari 2012, 19:32   #139
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Serieus, ik ben deze discussie meer dan beu ondertussen. Een discussie waarin jullie steevast van de duurste optie voor de trein uitgaan, en alle andere opties afdoen als 'belachelijk', terwijl die andere opties in realiteit nochtans massaal verkocht worden.
Waarom is die "duurste optie" dan nog nooit aan bod gekomen? Namelijk 1ste klasse.

Citaat:
Een discussie waar jullie er steeds van uit gaan dat een treinreiziger, of reizigers, slechts één enkele keer per jaar van de trein gebruikmaakt, terwijl de realiteit iets heel anders uitwijst.
Treinreizigers die meer gebruik maken van de trein dan 1 keer per week zijn mensen die verminderd tarief of zelfs gratis genieten. Hoe rijmt U dat met de prijs van een "gewoon, peperduur kaartje"
Citaat:
Een discussie waarin eerder gemaakte berekeningen doodleuk genegeerd worden wanneer ze niet in jullie kraam passen.
U komt telkens af, jamaar, er zijn andere formules die goedkoper zijn. Om dan tot de conclusie te komen dat die goedkopere formules met moeite goedkoper zijn dan het gebruik van een moderne wagen. En dat dan per gezien met maar 1 persoon in de wagen.
Citaat:
Het is eigenlijk heel simpel: over de voorgaande pagina's heb ik duidelijke, en steeds gefundeerde berekeningen gedaan over de kost van een treinreis, zowel algemeen als voor specifieke gevallen, zowel voor wat ticketprijs betreft als voor daadwerkelijke kost.
3 miljard subsidies, en nog niet uit de kosten geraken, en dit terwijl de meeste infrastructuur al ligt en zelfs afgebouwd word.
Citaat:
Mensen die echte, eerlijke interesse hebben in die berekeningen kunnen deze nalezen, en zullen dan zien dat ze realistisch zijn. Jullie hebben dat duidelijk niet, dus ga ik stoppen met mijn tijd te steken in het reageren op scenario's die er op ontworpen zijn de trein zo nadelig mogelijk te maken, zoals de ridicule veronderstelling dat het doorsnee gezinnetje dat de trein naar de kust besluit te nemen, en eentje is waarbinnen voor de rest van het jaar niemand ooit de trein neemt.
Awel, probeer ons eens een goeie treinrit aan te smeren.
We gaan naar het Bierfestival in Brugge. Aangezien ik daar meer dan 1 pint ga drinken, is het gebruik van de wagen geen goeie optie.
We vertrekken in Vilvoorde, zaterdag late ochtend.

Citaat:
Alles is eigenlijk gezegd, iedereen kan het nalezen. Wat mij betreft is deze discussie dan ook voorbij.
Tja, uw verlies.

Laatst gewijzigd door maddox : 24 januari 2012 om 19:33.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2012, 19:38   #140
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Serieus, ik ben deze discussie meer dan beu ondertussen. Een discussie waarin jullie steevast van de duurste optie voor de trein uitgaan,
Dan zouden we wellicht voor eerste klasse + betalen op de trein kiezen...

Citaat:
en alle andere opties afdoen als 'belachelijk', terwijl die andere opties in realiteit nochtans massaal verkocht worden.
Nu wordt het lachen
Je hebt ongetwijfeld studies die het percentage go-pass/railpass in het totaalplaatje weergeven?

Citaat:
Wat wijst die realiteit uit?
Ik ga binnen mijn familie, vrienden en kennissenkring ferm moeten naar mensen die vaak gebruik maken van de trein buiten hun pendelverkeer, maar ongetwijfeld heb je ook daar weer studies die je gelijk aantonen?

Citaat:

Het is eigenlijk heel simpel: over de voorgaande pagina's heb ik duidelijke, en steeds gefundeerde berekeningen gedaan over de kost van een treinreis,
Nope, je hebt geen één gefundeerde berekening gedaan over de kost van een treinreis. Je hebt je hoogstens wat bezondigd aan spielerei met wat cijfers die je zelf amper verstaat.

Citaat:
zowel algemeen als voor specifieke gevallen, zowel voor wat ticketprijs betreft als voor daadwerkelijke kost. Mensen die echte, eerlijke interesse hebben in die berekeningen kunnen deze nalezen, en zullen dan zien dat ze realistisch zijn. Jullie hebben dat duidelijk niet, dus ga ik stoppen met mijn tijd te steken in het reageren op scenario's die er op ontworpen zijn de trein zo nadelig mogelijk te maken, zoals de ridicule veronderstelling dat het doorsnee gezinnetje dat de trein naar de kust besluit te nemen, en eentje is waarbinnen voor de rest van het jaar niemand ooit de trein neemt.

*pat pat pat*
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be