![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
| Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#121 |
|
Minister-President
|
Maddox, wat is het verband tussen jouw opmerking en de post van Liederik?
Voor de rest heeft wat je zegt geen weerslag op de kostberekening. Wat moet ik me trouwens voorstellen bij 'moderne commerciële verkeerstoestellen'? |
|
|
|
|
|
#122 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ik denk een moderne reisbus.
|
|
|
#123 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Sorry, meer kan ik daar echt niet meer op zeggen. Beetje zielig eigenlijk wel. |
|
|
|
|
|
|
#124 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Nu heb ik 1 familielid dat regelmatig de trein neemt. Mijn schoonmoeder, met de voordelen van een 3de leeftijdster. En dan moet ze aan lokale kennissen of vrienden vragen haar naar't station te brengen. Of haar auto daar achter te laten. Daar ga ik die "extra ritten" echt wel aan kunnen verkopen... En wat met het argument van comfort? Een zaterdag-tripje naar zee met de trein, op zo'n mooie lentedag. We gaan uit van de normale situatie. Mijn vrouwtje en ik. Om 7u wandelen we naar het station. 20 minuutjes later hebben we het ticket gekocht aan weekend-tarief. (wat tesamen meer kost dan de diesel die we anders zouden verkachelen). Om 7u44 hebben we de trein naar Brussel Noord. Waar we in theorie om 7u52 toekomen op spoor 12. Om 7u55 vertrekt de trein aan perron 4. Om 9u 18 stappen we dan af in Oostende. Dit wil zeggen dat we 3 minuutjes hebben om de overstap te maken. Het kan, maar dan moeten we niet al te zwaar geladen zijn. Ik een rugzakje of frigobox en mijn vrouwtje haar handtas. Nu, met de wagen. Op diezelfde mooie lentezaterdag, met normaal verkeer is het 90 minuten rijden (althans, met mijn navigatiesysteem). We stappen om 7u in de wagen, met 2 12V volle gekoelde frigoboxen, een windscherm, parasol, de RC wagens etc etc. Om 8U 30 stappen we uit, en kunnen we lekker kiezen. De spullen in de koffer te laten, en zo een stukje wandelen/museum bezoeken. Of ons installeren op't strand/duinen. Of in welke volgorde dat we ook willen. Geen kans op jengelende rotjong in de trein, of "jongeren" in't station van Vilvoorde of Brussel Noord die lastig doen op hun manier. Lekker comfortabele autozetels ipv 2de klasse banken. Muziek (of in ons geval, een luisterboek) naar eigen keuze zonder iemand lastig te vallen. En in't terugkomen, zonder enige extra kost, pakken we nog een koppeltje jonge lifters mee...
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. Laatst gewijzigd door maddox : 24 januari 2012 om 18:43. |
|
|
|
|
|
|
#125 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
|
|
|
|
#126 |
|
Staatssecretaris
|
Eén vraagteken volstaat hoor.
Je berekeningen gaan uit van een jaarverslag. Van één jaar. Daar staat niet in wat alle infrastructuur (aanleg, onderhoud, vervanging) van begin tot eind gekost heeft. Dus als je je jaarverslagberekeningen voor de trein wil houden moet je voor de auto-kost ook maar het plaatje van één jaar nemen om consequent te zijn. Wat je niet doet, dus is het beeld erg vertekend. |
|
|
|
|
|
#127 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#128 | ||
|
Minister-President
|
Citaat:
Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#129 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Een propere trein zonder vertraging, dromen mag.
|
|
|
#130 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Maar voor een zaterdag, dan rijden we om 4u30 door hier in Vilvoorde. Voor ons een logisch uur. De kans op druk verkeer is dan wel minimaal. Maar op dat uur moeten we niet proberen een trein te nemen. De eerste die bruikbaar is , is om 6u50, en na een overstap in Berchem kom je aan om 9u10 in Oostende.
|
|
|
|
#131 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Maar dan ga je er van uit dat er geen auto in de garage staat, die zelfs stilstaande de staat geld opleverd.
|
|
|
|
#132 | ||||
|
Minister-President
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
In jouw wereldje is een gezinnetje dat met de trein naar zee wil achterlijk, gebruiken zij de trein voor de rest nooit, en weigeren ze hun passen door te verkopen. Ik weet welk van die twee wereldbeelden het meest realistische is, en het jouwe is het alvast niet... Citaat:
|
||||
|
|
|
|
|
#133 | |
|
Banneling
|
Citaat:
But still, een ridicule manier van werken. Geen enkel zinnig mens doet dat. |
|
|
|
|
|
|
#134 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
En welke anderen gebruiken de trein? Hen die geen wagen hebben? Tja, dat zijn er die voordelen hebben, of de middelen niet kunnen missen om een halve railpass over te kopen van hen die er per ongeluk ene hebben gekocht omdat dan de ritprijs lager is.
|
|
|
|
#135 | ||||
|
Banneling
|
Citaat:
Kopen wat je niet nodig hebt om jezelf zo wijs te kunnen maken dat je minder moet betalen, dat is gezond verstand ja. Heb je een dvd-speler nodig, koop een tv die je niet nodig hebt omdat je die er gratis bijkrijgt; heb je een stereo nodig, neem een lening die je niet nodig hebt omdat je die er dan gratis bijkrijgt; wil je naar een museum of een toeristische attractie, koop dan een het nodige aantal voor een groepskorting, de rest krijg je wel verkocht aan familie en vrienden... Absoluut! Gezond verstand! Citaat:
Maar goed, zoek ze hier maar, de vrijwilligers die met plezier een volle pas gaan kopen wanneer ze die niet nodig hebben. Citaat:
Waarom zouden ze meer betalen? Welke voordelen voor hen zou die meerkost rechtvaardigen? Citaat:
|
||||
|
|
|
|
|
#136 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#137 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ja.
We zien pendelaars. Die een stuk van een abonnement terugbetaald zien door de werkgever. We zien ambtenaren, die gratis gebruik kunnen maken. We zien 3de leeftijders. verminderd tarief. We zien jongeren , die als student ook een verminderd tarief genieten. En de Scorpio's die railpass's half doorverkopen aan de volle ritprijs aan andere Scorpio's. Kan U de lijst verder aanvullen?
|
|
|
#138 |
|
Minister-President
|
Serieus, ik ben deze discussie meer dan beu ondertussen. Een discussie waarin jullie steevast van de duurste optie voor de trein uitgaan, en alle andere opties afdoen als 'belachelijk', terwijl die andere opties in realiteit nochtans massaal verkocht worden.
Een discussie waar jullie er steeds van uit gaan dat een treinreiziger, of reizigers, slechts één enkele keer per jaar van de trein gebruikmaakt, terwijl de realiteit iets heel anders uitwijst. Een discussie waarin eerder gemaakte berekeningen doodleuk genegeerd worden wanneer ze niet in jullie kraam passen. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Het is eigenlijk heel simpel: over de voorgaande pagina's heb ik duidelijke, en steeds gefundeerde berekeningen gedaan over de kost van een treinreis, zowel algemeen als voor specifieke gevallen, zowel voor wat ticketprijs betreft als voor daadwerkelijke kost. Mensen die echte, eerlijke interesse hebben in die berekeningen kunnen deze nalezen, en zullen dan zien dat ze realistisch zijn. Jullie hebben dat duidelijk niet, dus ga ik stoppen met mijn tijd te steken in het reageren op scenario's die er op ontworpen zijn de trein zo nadelig mogelijk te maken, zoals de ridicule veronderstelling dat het doorsnee gezinnetje dat de trein naar de kust besluit te nemen, en eentje is waarbinnen voor de rest van het jaar niemand ooit de trein neemt. Alles is eigenlijk gezegd, iedereen kan het nalezen. Wat mij betreft is deze discussie dan ook voorbij. |
|
|
|
|
|
#139 | ||||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
We gaan naar het Bierfestival in Brugge. Aangezien ik daar meer dan 1 pint ga drinken, is het gebruik van de wagen geen goeie optie. We vertrekken in Vilvoorde, zaterdag late ochtend. Citaat:
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. Laatst gewijzigd door maddox : 24 januari 2012 om 19:33. |
||||||
|
|
|
|
|
#140 | |||||
|
Banneling
|
Citaat:
Citaat:
Je hebt ongetwijfeld studies die het percentage go-pass/railpass in het totaalplaatje weergeven? Citaat:
Ik ga binnen mijn familie, vrienden en kennissenkring ferm moeten naar mensen die vaak gebruik maken van de trein buiten hun pendelverkeer, maar ongetwijfeld heb je ook daar weer studies die je gelijk aantonen? Citaat:
Citaat:
|
|||||
|
|
|