Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 11 februari 2012, 18:08   #121
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

winter?

welke winter?

In Oost- en Noord-Europa,en in Noordelijk Amerika ja,DAAR hebben ze "winter"....

manmanman wat een miserie voor een maandje met een wat frisse toets in de lucht en wat sneeuwpluisjes

Laatst gewijzigd door kelt : 11 februari 2012 om 18:12.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2012, 18:32   #122
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
winter?

welke winter?

In Oost- en Noord-Europa,en in Noordelijk Amerika ja,DAAR hebben ze "winter"....

manmanman wat een miserie voor een maandje met een wat frisse toets in de lucht en wat sneeuwpluisjes
een maandje? was het niet 14 dagen?
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2012, 00:56   #123
-Jo-
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
Soms vraag ik me toch af of men geen IQ test moet gaan afnemen ALVORENS mensen zich op de lijsten van politieke partijen kunnen (laten) zetten.

Mijnheer Wathelet vindt het blijkbaar nodig om een verplichting voor winterbanden in te voeren. Het heeft toch wel al drie dagen gesneeuwd zeker, en de sneeuw ligt nu al twee weken in het bos.
GEVOLG: IEDEREEN moet winterbanden laten installeren.

Dus ook de mensen die enkel met dit weer even over en weer naar de supermarkt willen neem ik aan?

Ligt er nog sneeuw op de autostrade? op de gewestwegen? ik zou denken van niet, waarom moeten we dan sneeuwbanden hebben? Gaat Europa ook in Spanje en Italie en waarom niet in Tenerife de mensen gaan verplichten om met winterbanden rond te rijden tussen pakweg oktober en mei?

Serieus waar, moest ik met zo'n voorstel afkomen, ik zou me doodschamen over zoveel ridiculiteit.

wat moet ik me daarbij voorstellen?

Van Antwerpen naar Brussel met mijn gewone bandjes, in Brussel uitstappen, bandjes vervangen en zo naar Tervuren, bandjes terug uit als men voor Laeken rijdt, en bandjes aan als men naar Vilvoorde gaat?
Politiek in een liberaal-democratie = de hoer van het geld.

Dit voorstel is gewoon geld uit de mensen hun zakken jagen, waarbij een deel bij Wathelet (en entourage) zal terechtkomen, met dank aan gelobby vanwege de banden-/rubberfabrikanten.
-Jo- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2012, 15:11   #124
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
winter?

welke winter?

Aan het aantal tonnen zout te zien dat ze in strooiVlaanderen opslaan en strooien per m² moeten we hier schijnbaar winters hebben zoals in Alaska.

En dat allemaal omdat vele bestuurders te tam zijn voor zichzelf te zorgen... ?

Niets fijner als door de sneeuw te ploeteren met aangepaste banden, spijtig genoeg hebben we zelden sneeuw die mag blijven liggen.

Laatst gewijzigd door Micele : 12 februari 2012 om 15:14.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2012, 15:30   #125
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
en hoeveel uren per winter is het hier minder dan 7°C? Zelfs in Friesland krijgt men geen elfstedentocht georganizeerd omdat er te weinig dagen met -7 zijn.

ik wil al dat gedoe over veiligheid best aannemen, en moest ik in sneeuwrijke of koudere streken wonen hoor je me iet klagen, maar ze hebben verdorie drie dagen onder 7°C gezien en ineens gaan ze de winterbanden voor iedereen tijdens alle winters maar gaan verplichten!
Wie heeft het hier over - 7°C? Ik alvast niet hoor.
Oud 12 februari 2012, 15:33   #126
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Doe maar X 2 met velgen erbij....op termijn is het wel duurder...winterbanden verslijten iets sneller + banden 'verduren' na een tijd dus je bent steeds opnieuw verplicht om nieuwe sets te kopen..

Typische bananenland politiek, 2 dagen sneeuw en de 'verplichte winterbanden' voorstellen zijn weer daar..
Heb dit jaar een set winterbandengekocht voor mijn Fiestake. Kostprijs 425 euro met velgen en alles erbij.
Doordat de zomerbanden 15" en de winterbanden op 14" velgen liggen, doe ik eigenlijk profijt daar de 143 banden een pak beterkoop zijn.
Oud 12 februari 2012, 15:35   #127
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In bergachtige sneeuwgebieden zal ook niemand een probleem maken over een setje winterbanden...

Ik weet ook niet of het zelfs wettelijk toegelaten is om het hele jaar door met winterbanden te rijden..
Het hele jaar door met winterbanden rijden zal je zuur opbreken omdat deze banden bij een temperatuur van meer dan 7°C sneller slijten.
Oud 12 februari 2012, 15:38   #128
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En de rest vergeet je ?
Winterbanden verslijten niet sneller als zomerbanden, daarbij als uw zomerbanden droog en uit het licht gestockeerd liggen verslijten ze niet.

Winterbanden met een set staalvelgen zijn heel gunstig tesamen te verkrijgen.
(kijk eens online in de gunstige maanden en ge zult verschieten)

Financieel geef ik ongeveer 45 € meer uit aan winterbanden per jaar (2 x op en af laten leggen). De banden en velgen is een eenmalige kost.

Ik doe normaal 4 winters met een goede winterband, ca 30.000-35000 km hebben ze dan, men kan de laatste duizenden kms nog tot in de lente doorrijden.
Ik wissel mijn banden zelf.
Ik zet er met krijt een teken op VR, AR, VL en AL. De wielen liggen dan telkens op dezelfde plaats. Met een goede krik is het karweitje op 10 minuten geklaard.
Oud 12 februari 2012, 15:45   #129
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bitweiser Bekijk bericht
Ik heb maar één set velgen en profiteer nog eens van het feit dat bij de omwisseling mijn lichtmetalen velgen ook eens aan de binnenzijde goed gepoetst worden door de bandenboer (extra gratis service). Ik wil maar zeggen dat extra velgen geen verplichte extra kost is.
Je hebt gelijk maar meestal hebben aluminiumvelgen een grotere diameter waardoor de banden toch iets duurder zijn.

bv:
- Op een ford Fiesta ligt standaard een 14" velg.
- Een aluminiumvelg heeft al rap een 15" velg tot zelfs een 17" velg. Daar de werkelijke buitendiameter van de banden steeds hetzelfde moet zijn, gaat de hoogte van de banden lager zijn, waardoor de banden een stuk duurder uitvalen.

Vergeet niet dat er buiten het wisselen van de banden er ook opnieuw uitgebalanceerd moet worden, hetgeen je ook moet betalen.
Oud 12 februari 2012, 15:46   #130
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Winterbanden verslijten veel sneller in de zomer....banden hebben maar een beperkte houdbaarheid, gebruikt of ongebruikt ..

Dat hele gedoe met winterbanden is maar op één vlak zéér effectief, en dat is om de omzet van bandencentrales te bevorderen....sommigen insinueren graag dat de monsterfiles bij sneeuwval gaan 'smelten' als 'sneeuw voor de zon' en dat is de grootste misvatting over winterbanden die er is...
Ik zie dat u nooit met winterbanden gereden heeft. Het verschil in rijcomfort is enorm, zeker bij gladde wegen.
Oud 12 februari 2012, 15:48   #131
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Ik wissel mijn banden zelf.
Ik zet er met krijt een teken op VR, AR, VL en AL. De wielen liggen dan telkens op dezelfde plaats. Met een goede krik is het karweitje op 10 minuten geklaard.
Idd als je onder de voeten kunt en een degelijke krik en materiaal hebt mag dat geen groot probleem zijn.

Maar voor de halve prijs van één tankbeurt is het me niet waard.

Laatst gewijzigd door Micele : 12 februari 2012 om 15:52.
Oud 12 februari 2012, 15:49   #132
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
De banden wisselen op dezelfde velg, zal ik nooit per seizoen doen.
Hoogstens één of twee keer per bandenleven.
Dat is slechter voor de kwaliteit van de band, dan je zou vermoeden.
Je hebt een slechte bandenboer, als die je aandacht daar niet op vestigde.

Nu mijn gedacht over het ideetje van Whatelet.

In zijn Verviers en in zijn Ardennen: bijna akkoord.

Op mijn recentste auto, een 4x4 nog wel (!), heb ik winterbanden.
Dat is veiliger in de maanden van pakweg oktober tot en met maart.

Op mijn tweede gezinswagen heb ik die niet.
Dat is iets minder dan "top"-veilig, maar gezien mijn rijprestaties van de laatste halve eeuw, nog goed doenbaar !

De kosten van winterbanden zijn inderdaad beperkt, want ondertussen verslijten je zomerbanden niet.
Let echter op: een band van 7 tot 8 jaar vervang je toch best, zelfs al is hij niet helemaal versleten.

Reken bijkomende kosten als je niet in een ruim huis woont: je gaat geen vier banden stockeren op je appartementje !!

Besluit: een verplichting is een overkill !

.
Als je bij ons in de Fordgarage je banden laat wisselen is de stockage gratis.
Oud 12 februari 2012, 15:52   #133
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Ik rij alleen overdag, dus waarom zou ik dan koplampen moeten hebben? Allemaal trucjes om ons op kosten te jagen, ja!
Omdat je overdag bij regenweer ook je koplampen moet aanzetten.
Oud 12 februari 2012, 15:55   #134
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Omdat je overdag bij regenweer ook je koplampen moet aanzetten.
Steve bedoelt dat ironisch denk ik.
Trouwens, er zijn ook mensen die nooit bij regenweer rijden.
Oud 12 februari 2012, 15:55   #135
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Ik steek, tenzij het echt zonnig is, altijd mijn koplampen aan. Je kan niet geloven welk verschil dit maakt in o.a. beboste stukken. "ja, maar ik kom nooit in beboste stukken". En in tunnels "ja, maar ik kom nooit in tunnels". En bij valavond, hoeveel mensen dit vergeten. "ja, maar ik rij nooit bij valavond". En bij regenweer. "Ja, maar ik rij nooit in regenweer."

Nog iets?

En welke kosten geeft dit? Een paar lampjes en een beetje extra benzine? Enig idee van het meerverbruik?

Ik zie dat het BIVV nog VEEEEL werk heeft...
Ik heb automatische koplampen in mijn Fiestake (ontsteken bij lichte duisternis), je kan niet geloven hoe dikwijls dat die branden, het is alleszins een stuk veiliger rijden. Je vergeet ze niet aan te zetten indie je een tunnel inrijdt, je vergeet ze nadien ook niet uit te zetten. Bij regenweer hetzelfde verhaal, de lampen ontsteken automatisch en gaan automatisch ook weer uit. Zalig is dat.
Oud 12 februari 2012, 15:57   #136
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Al die jaren ?...je bedoeld de sneeuw-en ijsvrije jaren 80-90 toch niet ?

En laat dat emotaaltje over de dierbaren maar achterwege....uw snelheid aanpassen aan alle omstandigheden is het veligste...
Zonder op het emodingens te willen spelen, de winterbanden bewijzen dagelijks hun nut.
Oud 12 februari 2012, 16:08   #137
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor welke reden doe je het dan één of twee keer ?
(bij V/A switchen blijft de band toch op de velg )

Ik ook niet, maar daar rij ik ook nooit mee bij winterse toestanden, ook bij de minste twijfel.

Enkel als je dezefde prestaties verwacht in bepaalde omstandigheden, als je banden goed stockeert (bandenrek) met de voorziene hoes gaan ze 10 jaar mee.
Na 5 jaar beginnen de verhardingsverschijnselen door te wegen en gaat de band iets feller achteruit.

Hmm neemt toch zeer weinig plaats in hoor, en moest je maar een studiootje hebben geef ze idd dan beter af aan de bandenboer.

Zou ik niet zeggen, je kan altijd M+S banden kopen voor het ganse jaar.
Die hebben geen lamellen op de flanken en zijn zeker voldoende goed in de zomer.

En deze gansjaarband heeft zelfs een bevredigend totaal tussen goede winterbanden, natuurlijk een topwaarde op slijtage, enkel bij sneeuw viel hij serieus wat terug, relatief gezien. (hoe lager het getal hoe beter)

Een 8e plaats is niet slecht, er waren maar 2 gansjaars tussen die met ²:
http://www.adac.de/infotestrat/tests...spx?tabid=tab1

Puntenmethode vind je onder /Methodik/:
http://www.adac.de/infotestrat/tests...spx?tabid=tab4
De banden swithen van voor naar achter en omgekeerd is niet altijd goed hoor. Het enige dat je daarmee doet is ervoor zorgen dat je banden gelijktijdig versleten zijn. Sommige bandenmerken hebben banden die alleen links of alleen rechts onder de wagen mogen liggen, andere merken hebben banden met een binnen of buitenzijde.
Een band die altijd in een bepaalde richting getrokken heeft (tracktiewiel) op een andere plaats leggen is ook niet altijd goed voor de band (de binnenzijde van de band heeft een bepaalde houding aangenomen, ik zou die niet zomaar wisselen. Ook het pompeffect dat een band tijdens zijn leven meemaakt zou ik niet zomaar omdraaien.

Wij zien dit op onze testbank, waar we banden moeten gebruiken om onze wielen te testen.

Wij pompen onze banden op een druk van 4,5 bar en drukken deze dan met een kracht van 15,7 newton op een groot draaiend wiel aan een snelheid van 80 km/u. Ons wiel loopt uiteraard vrij op een as.
Wij meten ondertussen constant de bandendruk. De eerste 15.000 toeren moeten wij constant (gebeurt automatisch) druk aflaten (door de temperatuur die oploopt).
Oud 12 februari 2012, 16:08   #138
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor welke reden doe je het dan één of twee keer ?
(bij V/A switchen blijft de band toch op de velg )

Ik ook niet, maar daar rij ik ook nooit mee bij winterse toestanden, ook bij de minste twijfel.

Enkel als je dezefde prestaties verwacht in bepaalde omstandigheden, als je banden goed stockeert (bandenrek) met de voorziene hoes gaan ze 10 jaar mee.
Na 5 jaar beginnen de verhardingsverschijnselen door te wegen en gaat de band iets feller achteruit.

Hmm neemt toch zeer weinig plaats in hoor, en moest je maar een studiootje hebben geef ze idd dan beter af aan de bandenboer.

Zou ik niet zeggen, je kan altijd M+S banden kopen voor het ganse jaar.
Die hebben geen lamellen op de flanken en zijn zeker voldoende goed in de zomer.

En deze gansjaarband heeft zelfs een bevredigend totaal tussen goede winterbanden, natuurlijk een topwaarde op slijtage, enkel bij sneeuw viel hij serieus wat terug, relatief gezien. (hoe lager het getal hoe beter)

Een 8e plaats is niet slecht, er waren maar 2 gansjaars tussen die met ²:
http://www.adac.de/infotestrat/tests...spx?tabid=tab1

Puntenmethode vind je onder /Methodik/:
http://www.adac.de/infotestrat/tests...spx?tabid=tab4
De banden swithen van voor naar achter en omgekeerd is niet altijd goed hoor. Het enige dat je daarmee doet is ervoor zorgen dat je banden gelijktijdig versleten zijn. Sommige bandenmerken hebben banden die alleen links of alleen rechts onder de wagen mogen liggen, andere merken hebben banden met een binnen of buitenzijde.
Een band die altijd in een bepaalde richting getrokken heeft (tracktiewiel) op een andere plaats leggen is ook niet altijd goed voor de band (de binnenzijde van de band heeft een bepaalde houding aangenomen, ik zou die niet zomaar wisselen. Ook het pompeffect dat een band tijdens zijn leven meemaakt zou ik niet zomaar omdraaien.

Wij zien dit op onze testbank, waar we banden moeten gebruiken om onze wielen te testen.

Wij pompen onze banden op een druk van 4,5 bar en drukken deze dan met een kracht van 15,7 newton op een groot draaiend wiel aan een snelheid van 80 km/u. Ons wiel loopt uiteraard vrij op een as.
Wij meten ondertussen constant de bandendruk. De eerste 15.000 toeren moeten wij constant (gebeurt automatisch) druk aflaten (door de temperatuur die oploopt).
Oud 12 februari 2012, 16:12   #139
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Maar de meesten rijden niet 's nachts.
De koudste temperaturen worden gemeten bij het ochtendgloren, dan is er ook het meeste kans op ijzelvorming.
Oud 12 februari 2012, 16:17   #140
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Ik heb een idee. Als de overheid nu eens stopt om overal dikke zouttapijten aan te leggen en enkel strooit op een aantal gevaarlijke plaatsen zoals bruggen, dan zullen de mensen wel vanzelf winterbanden kopen.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be