Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 februari 2012, 14:32   #21
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
bon, als ik 2x maand gedurende vier maanden = 8 maal die toer van 2000 meter moet doen, dan zal ik een taxi nemen. Lijkt me goedkoper dan de aankoop+installatie+stockage van die banden
Een wagen hebben om 3000km per jaar te doen is sowieso al idioot lijkt me maar bon.

Citaat:
Ben jij taxichauffeur met al je kilometers misschien?
Lol

Neen, toch niet. Maar wel iemand die per jaar meer dan het tienvoud van jouw kilometers doet . Beetje opletten dus vooraleer je begint te claimen dat je zeker al het tienvoud van mijn kilometers gedaan hebt.

Citaat:
het alternatief is om mijn inkopen in Nederland te gaan doen, ZONDER winterbanden. Ik woon toch aan de grens.
En nu heb je nog steeds niet gezegd waarom het een slechte zaak is om meer veiligheid te realiseren via effectieve maatregelen en niet via schatkistmaatregelen.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2012, 14:34   #22
Cynara Cardunculus
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2011
Locatie: Marrakech aan 't Scheldt
Berichten: 9.999
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Een wagen hebben om 3000km per jaar te doen is sowieso al idioot lijkt me maar bon.
niet voor een invalide die slechts 200 meter kan stappen


Citaat:
Lol

Neen, toch niet. Maar wel iemand die per jaar meer dan het tienvoud van jouw kilometers doet . Beetje opletten dus vooraleer je begint te claimen dat je zeker al het tienvoud van mijn kilometers gedaan hebt.
er was nog een ander leven voor het huidige


Citaat:
En nu heb je nog steeds niet gezegd waarom het een slechte zaak is om meer veiligheid te realiseren via effectieve maatregelen en niet via schatkistmaatregelen.
zoals al vermeld: er zijn géén studies over
leuke BTW inkomsten als iedereen twee sets banden moet hebben
lekker boetes
geen schatkistmaatregelen zeg je?
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2012, 14:41   #23
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
niet voor een invalide die slechts 200 meter kan stappen
Ook in dat geval. Maar bon, ieder zijn ding waar ze geld aan willen uitgeven denk ik dan

Citaat:
er was nog een ander leven voor het huidige
Ook dan geldt wat ik daar zei; beetje nadenken vooraleer je begint te roepen, 't zou geen kwaad kunnen.

Citaat:
zoals al vermeld: er zijn géén studies over
leuke BTW inkomsten als iedereen twee sets banden moet hebben
lekker boetes
geen schatkistmaatregelen zeg je?
Nope, inderdaad geen schatkistmaatregelen.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2012, 15:05   #24
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
Soms vraag ik me toch af of men geen IQ test moet gaan afnemen ALVORENS mensen zich op de lijsten van politieke partijen kunnen (laten) zetten.

Mijnheer Wathelet vindt het blijkbaar nodig om een verplichting voor winterbanden in te voeren. Het heeft toch wel al drie dagen gesneeuwd zeker, en de sneeuw ligt nu al twee weken in het bos.
GEVOLG: IEDEREEN moet winterbanden laten installeren.

Dus ook de mensen die enkel met dit weer even over en weer naar de supermarkt willen neem ik aan?

Ligt er nog sneeuw op de autostrade? op de gewestwegen? ik zou denken van niet, waarom moeten we dan sneeuwbanden hebben? Gaat Europa ook in Spanje en Italie en waarom niet in Tenerife de mensen gaan verplichten om met winterbanden rond te rijden tussen pakweg oktober en mei?

Serieus waar, moest ik met zo'n voorstel afkomen, ik zou me doodschamen over zoveel ridiculiteit.

wat moet ik me daarbij voorstellen?

Van Antwerpen naar Brussel met mijn gewone bandjes, in Brussel uitstappen, bandjes vervangen en zo naar Tervuren, bandjes terug uit als men voor Laeken rijdt, en bandjes aan als men naar Vilvoorde gaat?
In delen van Italië is dat al verplicht.
Winterbanden zijn ook baanvaster als er geen sneeuw of ijzel is. Door de andere samenstelling van rubber kleeft de band beter aan de weg. Voorwaarde is dat het minder dan 7° C is.
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2012, 15:06   #25
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
ik heb met mijn kinderen drie of viermaal (ik overdrijf) een sneeuwman kunnen maken. Gedurende de voorbije dertig jaar viel er amper sneeuw die bleef liggen.
Ik heb dit jaar voor het eerst een sneeuwschop gekocht omdat het de vorige twee jaar heeft gesneeuwd. en nu dus ook.

Ik rijd 3000 km/jaar. En d�*�*rvoor moet ik dan aparte winterbanden kopen en betalen om die te laten stockeren in de garage?????
U kan die ook thuis stockeren en zelf wisselen.
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2012, 15:08   #26
Cynara Cardunculus
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2011
Locatie: Marrakech aan 't Scheldt
Berichten: 9.999
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
In delen van Italië is dat al verplicht.
Winterbanden zijn ook baanvaster als er geen sneeuw of ijzel is. Door de andere samenstelling van rubber kleeft de band beter aan de weg. Voorwaarde is dat het minder dan 7° C is.
en hoeveel uren per winter is het hier minder dan 7°C? Zelfs in Friesland krijgt men geen elfstedentocht georganizeerd omdat er te weinig dagen met -7 zijn.

ik wil al dat gedoe over veiligheid best aannemen, en moest ik in sneeuwrijke of koudere streken wonen hoor je me iet klagen, maar ze hebben verdorie drie dagen onder 7°C gezien en ineens gaan ze de winterbanden voor iedereen tijdens alle winters maar gaan verplichten!

Laatst gewijzigd door Cynara Cardunculus : 10 februari 2012 om 15:09.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2012, 15:09   #27
Eigenzinnig
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 december 2009
Berichten: 12.329
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bitweiser Bekijk bericht
Het enige probleem dat ik heb met "verplichten" is dat het de burger weer extra gaat belasten. Winterbanden zijn niet gratis helaas. Verder heb ik geen probleem met dit voorstel omdat winterbanden vanaf 7° C. nu eenmaal veiliger zijn. De remafstand wordt korter en de wegligging is beter. Remmen moet je nu eenmaal ook op weg naar de supermarkt en wellicht moet je hierbij ook enkele bochten nemen.
Het probleem met dit voorstel is dat het gelanceerd wordt in een periode waar vele mensen het reeds moeilijk hebben om rond te komen. 300 tot 600 euro voor winterbanden is namelijk een grote hap uit het gezinsbudget. Op lange termijn is het niet duurder omdat het verslijt van de banden over 2 sets verdeeld kan worden, maar toch blijft er die eerste aankoop...
Doe maar X 2 met velgen erbij....op termijn is het wel duurder...winterbanden verslijten iets sneller + banden 'verduren' na een tijd dus je bent steeds opnieuw verplicht om nieuwe sets te kopen..

Typische bananenland politiek, 2 dagen sneeuw en de 'verplichte winterbanden' voorstellen zijn weer daar..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2012, 15:15   #28
Eigenzinnig
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 december 2009
Berichten: 12.329
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
In delen van Italië is dat al verplicht.
Winterbanden zijn ook baanvaster als er geen sneeuw of ijzel is. Door de andere samenstelling van rubber kleeft de band beter aan de weg. Voorwaarde is dat het minder dan 7° C is.
In bergachtige sneeuwgebieden zal ook niemand een probleem maken over een setje winterbanden...

Ik weet ook niet of het zelfs wettelijk toegelaten is om het hele jaar door met winterbanden te rijden..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2012, 16:06   #29
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
en hoeveel uren per winter is het hier minder dan 7°C?
Raad eens, ik ben zeker dat de gemiddelde Belgische temperatuur (Ukkel) circa 5 maanden gemiddeld minder als 7° C is.
Naargelang ge naar het N-Oosten (Kempen/Limburg) of hoger (Ardennen) woont kunnen daar zelfs tot 2 maand bijkomen

Eens neuzen opm het KMI:

Citaat:
De maandnormalen te Ukkel

Om het gematigd klimaat van ons land te illustreren geven we hier de maandnormalen van enkele klimatologische parameters voor het station Ukkel. Dit is gelegen in Midden-België en vertegenwoordigt het « gematigd klimaat » over onze streken. De klimatologische normalen zijn traditioneel verstrekt onder de vorm van gemiddelde waarden berekend over een periode van dertig jaar (hier 1981-2010).



http://www.meteo.be/meteo/view/nl/36...ml#ppt_5238199
De gemiddelde max en min temp vind je daar ook.
Dit is natuurlijk luchttemperatuur in thermometerhut op 1,5 m hoogte.
uitleg:
Citaat:
http://www.meteo.be/meteo/view/nl/36...tml#ppt_505707

De luchttemperatuur
De verdeling van de gemiddelde luchttemperatuur in België, wordt bepaald door twee factoren : de afstand tot de zee en de hoogteligging.

Naast deze determinerende factoren zijn er de strikt meteorologische en andere geografische factoren (oorsprong en lokale frequentie van de verschillende luchtmassa’s, de subsidentie, de IR-uitstraling naar gelang de bodemsamenstelling, de invloed van het plaatselijk reliëf) die de temperatuurverdeling beïnvloeden.

De zee heeft een thermische inertie die de jaarlijkse temperatuurfluctuatie langs de kust afzwakt: de winter is er zachter en de zomer frisser dan in het binnenland. Bij de gemiddelde temperatuur veroorzaakt dit een meerwaarde van ongeveer 1°C in de winter en een tekort van ongeveer 1°C in de zomer, t.o.v. Laag- en Midden-België. De maximale temperaturen zijn gemiddeld gevoelig lager aan de kust dan in het binnenland ; in de zomer bereikt dit verschil 3°C t.o.v. de Kempen.

De minimale temperaturen daarentegen zijn hoger aan de kust, zelfs ’s zomers. Het verschil bedraagt gemiddeld 2,5°C, steeds in vergelijking met de Kempen. Zodra het temperatuurverschil tussen land en zee voldoende groot wordt, vormt zich een thermische circulatie die een zeebries doet ontstaan. Deze bries belet de luchttemperatuur de waarden te bereiken van deze in het binnenland. Ze dringt 10 tot 20 km door in het land en de uitwerking ervan voegt zich bij deze veroorzaakt door de luchtdrukverdeling op grote schaal. Haar werking is het best merkbaar bij lichte wind tijdens periodes met hoge maximale temperaturen.

Buiten de kuststreek, vermindert de temperatuur gemiddeld met 0,6°C voor elke 100 m hoogteverschil. Het gemiddeld verschil tussen de laagvlakte en de hoogvlakten der Ardennen bedraagt dus 3°C. Men mag echter niet vergeten dat het hier een gemiddelde waarde betreft. Er doen zich gevallen voor waarbij dit verschil tot 6°C kan bereiken zoals bijvoorbeeld in een massa van onstabiele polaire lucht met vrij sterke wind, in andere gevallen kan het verschil nul zijn en zelfs omgekeerd : ’s Winters komt het voor dat de temperatuur hoger is in de Ardennen dan in de Laagvlakte. Dit laatste wordt veroorzaakt door de aanwezigheid van een temperatuurinversie op geringe hoogte (200 m tot 400 m). De streken boven de inversie zijn warmer dan deze die er onder liggen.

De absolute uiterste temperaturen in België waargenomen liggen tussen + 40°C en –30°C. De absolute jaarlijkse maxima bereiken gemiddeld 30 �* 32°C in Laag- en Midden-België en in de valleien van Hoog-België. Op de toppen van de Ardennen, bereiken deze maxima slechts 28°C. De absolute jaarlijkse minima schommelen gemiddeld tussen –10°C aan de kust, –11°C tot –14°C in Laag- en Midden-België, –15°C op de plateaus van Hoog-België en –19°C in de Ardense valleien. Per jaar telt men gemiddeld 2 �* 3 dagen aan de kust, zelfs tot 12 dagen in de Ardense valleien met minima lager dan –10°C. Men telt ook gemiddeld tot 4 dagen met temperaturen hoger dan 30°C in Laag- en Midden-België, maar tevens ook in de valleien van Hoog-België (maar geenszins op de toppen van de Ardennen). Het bovenvermelde (in verhouding tot andere regio’s op aarde) wettigt de benaming « gematigd klimaat » voor onze gewesten.

De luchttemperatuur verandert snel nabij de grond: de minima waargenomen door een thermometer op grasniveau, zijn meestal 3 tot 5°C beneden de minima onder thermometerhut op 1,5 m boven de grond. Het verschil kan 10°C bereiken, zodanig dat, zelfs midden in de zomer het minimum op het gras beneden 0°C kan dalen. Zo kunnen ook de maxima in de onmiddellijke nabijheid van de bodem (op ongeveer 2 cm) licht hoger zijn dan deze in de vrije lucht op 1,5 m.
Aan de grond is het meestal enkele graden kouder, komt er wind bij te pas zal het nog kouder zijn ttz de natte weg zal eerder aanvriezen.

Voor de referte 7 °C/winterband is wel de luchttemperatuur bedoelt volgens de standardmeting thermometerhut op 1,5 m dus uit de wind.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 10 februari 2012 om 16:14.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2012, 16:17   #30
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Ik weet ook niet of het zelfs wettelijk toegelaten is om het hele jaar door met winterbanden te rijden..
Waarom niet ? Maar het zou heel dom zijn wegens de slijtage, en uiteindelijk geldverspilling zijn (naast de mindere veiligheid op warme dagen).

(daarvoor bestaan nu eenmaal ´allseasonsbanden´).
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 10 februari 2012 om 16:18.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2012, 16:25   #31
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Doe maar X 2 met velgen erbij....op termijn is het wel duurder...winterbanden verslijten iets sneller + banden 'verduren' na een tijd dus je bent steeds opnieuw verplicht om nieuwe sets te kopen..
En de rest vergeet je ?
Winterbanden verslijten niet sneller als zomerbanden, daarbij als uw zomerbanden droog en uit het licht gestockeerd liggen verslijten ze niet.

Winterbanden met een set staalvelgen zijn heel gunstig tesamen te verkrijgen.
(kijk eens online in de gunstige maanden en ge zult verschieten)

Financieel geef ik ongeveer 45 € meer uit aan winterbanden per jaar (2 x op en af laten leggen). De banden en velgen is een eenmalige kost.

Ik doe normaal 4 winters met een goede winterband, ca 30.000-35000 km hebben ze dan, men kan de laatste duizenden kms nog tot in de lente doorrijden.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 10 februari 2012 om 16:29.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2012, 16:32   #32
Bitweiser
Provinciaal Statenlid
 
Bitweiser's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 603
Standaard

Ik heb maar één set velgen en profiteer nog eens van het feit dat bij de omwisseling mijn lichtmetalen velgen ook eens aan de binnenzijde goed gepoetst worden door de bandenboer (extra gratis service). Ik wil maar zeggen dat extra velgen geen verplichte extra kost is.
__________________
Schild en vriend
Bitweiser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2012, 16:36   #33
Eigenzinnig
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 december 2009
Berichten: 12.329
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En de rest vergeet je ?
Winterbanden verslijten niet sneller als zomerbanden, daarbij als uw zomerbanden droog en uit het licht gestockeerd liggen verslijten ze niet.

Winterbanden met een set staalvelgen zijn heel gunstig tesamen te verkrijgen.
(kijk eens online in de gunstige maanden en ge zult verschieten)

Financieel geef ik ongeveer 45 € meer uit aan winterbanden per jaar (2 x op en af laten leggen). De banden en velgen is een eenmalige kost.

Ik doe normaal 4 winters met een goede winterband, ca 30.000-35000 km hebben ze dan, men kan de laatste duizenden kms nog tot in de lente doorrijden.
Winterbanden verslijten veel sneller in de zomer....banden hebben maar een beperkte houdbaarheid, gebruikt of ongebruikt ..

Dat hele gedoe met winterbanden is maar op één vlak zéér effectief, en dat is om de omzet van bandencentrales te bevorderen....sommigen insinueren graag dat de monsterfiles bij sneeuwval gaan 'smelten' als 'sneeuw voor de zon' en dat is de grootste misvatting over winterbanden die er is...

Laatst gewijzigd door Eigenzinnig : 10 februari 2012 om 16:38.
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2012, 16:47   #34
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
Ik heb er geen probleem mee als men in Duitsland winterbanden verplicht: ik kom daar niet.
Maar als men in Wallonie winterbanden verplicht, terwijl ik daar ook nooit kom, dan moet IK winterbanden opleggen? hoe ridicuul?
Als men in België winterbanden verplicht geldt dat ook in Vlaanderen.
Dat is federale wetgeving, zolang die nog bestaat.

En in D zijn winterbanden niet feitelijk altijd verplicht in de winter, maar ALLEEN bij "winterse neerslag" op de weg waar je op rijdt. Maar M+S banden ttz gansjaarbanden zijn ook goed genoeg, die rekent de Duitse wetgeving ook nog bij aangepaste banden.

Rij je dan echt met zomerbanden op ijzel of sneeuw riskeer je een boete van 40 € tot 80 € (behindering), bij een ongeval zal je deelschuld aangerekend kunnen worden, naargelang omstandigheden.

Ik denk dat Wathelet voorstander is van de Duitse regelgeving, ik ben zeker dat hij bvb niet de strengere Oostenrijkse wetgeving gaat nemen.

boete/wetgeving bij rijden met zomerband bij winterse wegtoestand:
Citaat:
http://bussgeldkatalog.kfz-auskunft.de/bereifung.html

Bußgeld, Punkte und Fahrverbot wegen falscher Bereifung und die neue STVO in Sachen Winterreifen

Verstoß Punkte Bußgeld EURO Fahr- verbot
wegen Fahren mit Sommerreifen - 40 nein
findet dadurch eine Behinderung statt 1 P 80 nein

wegen Inbetriebnahme eines Kfz (jedoch kein Mofa) oder Anhängers, dessen Reifen nicht die ausreichende Profiltiefe bzw. Einschnitttiefe besitzen 3 P 50 nein
wegen Anordnung bzw. Zulassung der Inbetriebnahme eines Kfz (jedoch kein Mofa) oder Anhängers, dessen Reifen nicht die ausreichende Profiltiefe bzw. Einschnitttiefe besitzen 3 P 75 nein

Winterreifen für das Auto. Doch welche Reifen dürfen verwendet werden? Auf den Reifen (Winterreifen, Allwetter- bzw. Ganzjahresreifen) muss sich die M + S Kennzeichnung (Matsch und Schnee) und/oder die Kennzeichnung Schneeflocke mit drei Bergspitzen befinden.
Seit Dezember 2010 ist es amtlich. Der Gesetzgeber hat die StVO - Straßenverkehrsordnung - in Bezug auf Winterreifen geändert.

Laut Paragraph 2 Absatz 3a heißt es:

Bei Glatteis, Schneeglätte, Schneematsch, Eis- oder Reifglätte darf ein Kraftfahrzeug nur mit Reifen gefahren werden, welche die in Anhang II Nummer 2.2 der Richtlinie 92/23/EWG des Rates vom 31. März 1992 über Reifen von Kraftfahrzeugen und Kraftfahrzeuganhängern und über ihre Montage, die zuletzt durch die Richtlinie 2005/11/EG geändert worden ist, beschriebenen Eigenschaften erfüllen (M+S-Reifen).

StVO: http://www.verkehrsportal.de/stvo/stvo_02.php
Ik vraag me eigenlijk af waar jij je zorgen over maakt, de titel in Knack zegt toch al genoeg:
(en moest het toch een fixe verplichting worden kun je nog altijd gansjaarbanden laten monteren, wslk is er sowieso een overgangstijd)

Citaat:
http://www.knack.be/belga-politiek/w...0041859745.htm

Wathelet is voorstander van verplicht gebruik winterbanden in bepaalde situaties
donderdag 09 februari 2012 om 18u16
verder wordt het nog duidelijker:
Citaat:
Ze zijn daarom al verplicht in onder andere **Duitsland** en Oostenrijk. Landen als Italië en Frankrijk verplichten winterbanden bij winterse omstandigheden en duiden dit aan met een verkeersbord. In België geldt geen verplichting maar wordt het gebruik van winterbanden ten stelligste aangeraden wanneer de gemiddelde temperatuur zakt onder de 7°C", aldus Dirk Claes. In zijn antwoord stelde Melchior Wathelet dat hij verder wilde gaan dan de suggestie van Claes voor een sensibiliseringscampagne. Hij zei voorstander te zijn van een verplichting. Hij stelde voorstander te zijn van een verplichting van winterbanden in ons land in een bepaalde periode, alleen wanneer de sneeuw blijft liggen of bij gladheid.
** Bij Duitsland zie mijn nuancerende uitleg van "verplichting" uit de Duitse wegcode.

Samengevat:
100 % winterband = M+S + sneeuwvloksymbool.
Allseasons = gansjaarband of "halve winterband" = enkel M+S symbool.

M+S band is volgens de meeste wetgevingen aanvaard als winterband, vb Duitsland.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 10 februari 2012 om 17:05.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2012, 17:12   #35
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bitweiser Bekijk bericht
Ik heb maar één set velgen en profiteer nog eens van het feit dat bij de omwisseling mijn lichtmetalen velgen ook eens aan de binnenzijde goed gepoetst worden door de bandenboer (extra gratis service). Ik wil maar zeggen dat extra velgen geen verplichte extra kost is.
De banden wisselen op dezelfde velg, zal ik nooit per seizoen doen.
Hoogstens één of twee keer per bandenleven.
Dat is slechter voor de kwaliteit van de band, dan je zou vermoeden.
Je hebt een slechte bandenboer, als die je aandacht daar niet op vestigde.

Nu mijn gedacht over het ideetje van Whatelet.

In zijn Verviers en in zijn Ardennen: bijna akkoord.

Op mijn recentste auto, een 4x4 nog wel (!), heb ik winterbanden.
Dat is veiliger in de maanden van pakweg oktober tot en met maart.

Op mijn tweede gezinswagen heb ik die niet.
Dat is iets minder dan "top"-veilig, maar gezien mijn rijprestaties van de laatste halve eeuw, nog goed doenbaar !


De kosten van winterbanden zijn inderdaad beperkt, want ondertussen verslijten je zomerbanden niet.
Let echter op: een band van 7 tot 8 jaar vervang je toch best, zelfs al is hij niet helemaal versleten.

Reken bijkomende kosten als je niet in een ruim huis woont: je gaat geen vier banden stockeren op je appartementje !!


Besluit: een verplichting is een overkill !

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2012, 17:16   #36
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Winterbanden verslijten veel sneller in de zomer....
In de zomer , maar men rijdt dan met zijn zomerbanden, de winterbanden slijten dan niet.

Citaat:
banden hebben maar een beperkte houdbaarheid, gebruikt of ongebruikt ..
Klopt, naargelang men zijn banden stockeert kan dat heel lang zijn vooraleer de keuring daarover zou kunnen vallen.

Maar een normale autorijder krijgt die 2 sets banden gemakkelijk versleten in al die jaren. Rijdt men veel te weinig kan men telkens 1 set gansjaarbanden kopen.

Citaat:
Dat hele gedoe met winterbanden is maar op één vlak zéér effectief, en dat is om de omzet van bandencentrales te bevorderen....
ONZIN je denkt niet na, koopt men geen winterbanden verslijten de zomerbanden toch verder in de winter en moet men veel eerder nieuwe zomerbanden halen, maakt voor de bandencentrales niets uit; integendeel zelfs: ze moeten dat gezaag niet aanhoren en hoeven geen extra ruimte te hebben voor winterbanden van "watjes" te stockeren.

Citaat:
sommigen insinueren graag dat de monsterfiles bij sneeuwval gaan 'smelten' als 'sneeuw voor de zon' en dat is de grootste misvatting over winterbanden die er is...
De files gaan wel verminderen, kijk naar Duitsland.
Men kan pakweg vlot dubbel zo snel rijden bij hogere veiligheid als een zomerband, files zullen veel sneller oplossen, minder ongevallen ook die extra files kunnen maken.

Maar de modale Belg zal wat moeten leren "snel rijden" met winterbanden + veiligheidsafstand, het is bijna een half mirakel maar helemaal geen gans mirakel.

btw ik doe regelmatig D in de winter omdat de familie daar woont, typische monsterfiles in de winter heb je hoofdzakelijk in Be en NL eens in NRW bij dezelfde sneeuwval rij je vlotjes door het Roergebied. De monsterfiles blijven daar uit, de structurele files worden iets langer door de lagere snelheden met winterbanden. Maar in Be en NL sukkelen ze aan 20-30 kmh met hun zomerbanden, met winterbanden konden ze dan eerder 60-70 kmh rijden of zelfs meer met de nodige afstanden.

Eigen ervaring al sinds 1973. "Verplichting winterband" was vanaf winter 2006-2007 in D. De evolutie ongevalcijfers van Duitsland hoef ik je sindsdien niet te geven, die waren alleszins beter als Be en NL.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 10 februari 2012 om 17:26.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2012, 17:26   #37
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steve_M's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Berichten: 13.586
Standaard

Ik rij alleen overdag, dus waarom zou ik dan koplampen moeten hebben? Allemaal trucjes om ons op kosten te jagen, ja!
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2012, 17:43   #38
Vito
Europees Commissaris
 
Vito's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 juli 2010
Berichten: 6.423
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Het grote probleem is dat nog redelijk veel mensen zich door clichés en cafépraat laten beïnvloeden ivm met geld van de kleine man door de boze bandenindustrie of zoiets...
Inderdaad. Tegenwoordig moet alles gratis zijn en als het eens gratis is, is de kwaliteit ondermaats en is het ook weer niet goed.

We spreken hier wel over ons leven he. En dat van onze dierbaren. Ook op die 3000 km per jaar zitten er een aantal gladde km's tussen en zelfs tussen thuis en de supermarkt kan er zich een gevaarlijke situatie voordoen. Achteraf gezien vind ik het hallucinant dat ik al die jaren zonder winterbanden heb gereden. Ik voel me zo dom. Voor die €400 die ik betaald heb, moet ik het ook niet laten. Ik doe daar zeker twee of drie winters mee. €150-€200 per jaar om 5 levens te redden, lage prijs.
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2012, 17:47   #39
Vito
Europees Commissaris
 
Vito's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 juli 2010
Berichten: 6.423
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Ik rij alleen overdag, dus waarom zou ik dan koplampen moeten hebben? Allemaal trucjes om ons op kosten te jagen, ja!
Ik steek, tenzij het echt zonnig is, altijd mijn koplampen aan. Je kan niet geloven welk verschil dit maakt in o.a. beboste stukken. "ja, maar ik kom nooit in beboste stukken". En in tunnels "ja, maar ik kom nooit in tunnels". En bij valavond, hoeveel mensen dit vergeten. "ja, maar ik rij nooit bij valavond". En bij regenweer. "Ja, maar ik rij nooit in regenweer."

Nog iets?

En welke kosten geeft dit? Een paar lampjes en een beetje extra benzine? Enig idee van het meerverbruik?

Ik zie dat het BIVV nog VEEEEL werk heeft...
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2012, 17:52   #40
Eigenzinnig
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 december 2009
Berichten: 12.329
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Ik rij alleen overdag, dus waarom zou ik dan koplampen moeten hebben? Allemaal trucjes om ons op kosten te jagen, ja!
Gaan we in het donker rijden zonder licht vergelijken met zomerbanden op ijsvrije wegen ?
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:35.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be