Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 juli 2003, 00:56   #121
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Zorroaster, Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
... meen ik al ooit ergens gezien te hebben.
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2003, 00:57   #122
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Citaat:
Citaat:
Plus uiteraard dat we na 18 mei een enorme toevloed van (vooral jonge) leden kregen. Dit omwille van de zéér minieme media-aandacht doen.
Ik ben niet mee, dit moet je toch eens nader uitleggen. Je kreeg zéér minieme media-aandacht naar eigen zeggen, en dat leverde vele jonge leden op...?
Waar zit de logica?
Dat de BUB zelfs bij weinig media-aandacht nog vele nieuwe leden mocht verwelkomen! Toont aan hoe sterk we wel staan!
In dat geval moet u het woord omwille veranderen in ondanks, dat maakt de tekst er wat logischer op!
Nee, het was wel omwille van de media-aandacht, maar ondanks het feit dat die miniem was... misschien had ik - miniem - zo moeten zetten...
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2003, 01:00   #123
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Dat de BUB zelfs bij weinig media-aandacht nog vele nieuwe leden mocht verwelkomen! Toont aan hoe sterk we wel staan!
In dat geval moet u het woord omwille veranderen in ondanks, dat maakt de tekst er wat logischer op![/quote]

Nee, het was wel omwille van de media-aandacht, maar ondanks het feit dat die miniem was... misschien had ik - miniem - zo moeten zetten...[/quote]

Neenee, u zit echt wel fout.
Ondanks de media-aandacht kreeg u nieuwe leden verduidelijkte u eerst, dus de gebrekkige media-aandacht was niet de reden dat die nieuwe leden kwamen. Het woord "omwille" houdt in dat dit het motief achter de handeling voorstelt.

Tenzij ze kwamen omd�*t u zo weinig media-aandacht kreeg, moet het dus "ondanks" zijn, vrees ik.
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2003, 01:01   #124
zorroaster
Europees Commissaris

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Zorroaster, Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Oud 31 juli 2003, 01:03   #125
Bruno*
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
In dat geval moet u het woord omwille veranderen in ondanks, dat maakt de tekst er wat logischer op!
Nee, het was wel omwille van de media-aandacht, maar ondanks het feit dat die miniem was... misschien had ik - miniem - zo moeten zetten...[/quote]

Ondanks de media-aandacht kreeg u nieuwe leden verduidelijkte u eerst, dus de gebrekkige media-aandacht was niet de reden dat die nieuwe leden kwamen. Het woord "omwille" houdt in dat dit het motief achter de handeling voorstelt.

Tenzij ze kwamen omd�*t u zo weinig media-aandacht kreeg, moet het dus "ondanks" zijn, vrees ik.[/quote]

Hij zegt het toch juist: Omwille van de media-aandacht: resultaat nieuwe leden ONDANKS het feit dat die miniem was.
Oud 31 juli 2003, 01:03   #126
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Citaat:

Tenzij ze kwamen omd�*t u zo weinig media-aandacht kreeg, moet het dus "ondanks" zijn, vrees ik.[/quote]

Nee, ze kwamen OMWILLE van de media-aandacht (danku, de Morgen) maar ONDANKS het feit dat die zo miniem was ( GvA)
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2003, 01:03   #127
Bruno*
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ik weet niet, heb je die zin zelf gevonden?
Oud 31 juli 2003, 01:09   #128
zorroaster
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik weet niet, heb je die zin zelf gevonden?
Citaatje van de grote Felix Timmermans, vereerd icoon van de bewuste Stede.
Oud 31 juli 2003, 01:12   #129
Bruno*
Banneling

Standaard

ok.
Oud 24 maart 2008, 10:42   #130
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie Bekijk bericht
Wat voor onzin is dit???!!! Waarom zouden er sterke en zwakke talen zijn?
De waarheid kwetst.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2008, 11:00   #131
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Die post is al meer dan 5 jaar geleden gestart. Jaar na jaar komen er blijkbaar Franstaligen bij.
Ieman,d die weet hoe de toestand nu is?
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2008, 13:15   #132
pinbag
Parlementsvoorzitter

pinbag's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht

Die kaart is niet juist...

Het maakt bepaalde gemeentes groter en andere kleiner en geeft en slecht idee over de groote van de rand-gemeenten.

http://picasaweb.google.com/klauwaer...76400571223506

Laatst gewijzigd door pinbag : 24 maart 2008 om 13:16.
pinbag is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2008, 19:20   #133
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! Bekijk bericht
Hoe had U dat graag "opgelost"? Deportatie? Executie? Gevangenisstraffen voor het gebruik van het Frans?
ma 19 mei 2008 13:24 RE: Benoeming burgemeesters Reply met quote | Reageer | Nieuw bericht | Print

--------------------------------------------------------------------------------
Breeddenkend en kompromisbereid als ik, is bij mij alles bespreekbaar. Van Artevelde was trouwens een groot diplomaat. Ziehier mijn konstruktief voorstel:we schaffen de omzendbrief Peters af zodat de burgemeesters daartegen niet meer kunnen zondigen en benoemen zo. In ruil wordt het franstalig onderwijs in de faciliteitengemeenten afgeschaft.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tjolder Bekijk bericht
Sint-Genesius-Rode 56% Franstalig.
De natte droom Brussel verbonden met Wallonië komt steeds dichterbij.
Maar deze gemeente hoort alsnog bij het Vlaamse Gewest en het belang daarvan kan niet genoeg onderlijnd worden. Het is dan ook Target n° 1 van het FDF! Als deze gemeente bij Brussel wordt gevoegd is Wallobrux geografisch een feit! De hoop dat Brussel d�*n nog ooit, met een speciaal taalstatuut, zou kunnen deel uitmaken van een onafhankelijk Vlaanderen is dan onherroepelijk voorbij! Elke morzel grond in die gemeente is dus haar gewicht in goud waard.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 19 mei 2008 om 19:35.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2008, 19:41   #134
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bruno* Bekijk bericht
Je kan de triomf van een sterkere taal over een zwakkere nooit stoppen.
Hoe komt het dan dat de triomf van het Frans over het Nederlands in België gestopt geworden is? Hoe komt het dan België vroeger 'latine' was en nu Vlaanderen -afgezien van de faciliteitengemeenten - ééntalig Nederlands is?

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 19 mei 2008 om 19:46.
Oud 19 mei 2008, 20:16   #135
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Eerdaags zal de gehele Rand rood kleuren, omdat de Vlamingen weigeren er te blijven wonen. Een echte leeuw laat zich niet van zijn territorium verjagen.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2008, 20:21   #136
eric v68
Burgemeester

eric v68's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pinbag Bekijk bericht

Het maakt bepaalde gemeentes groter en andere kleiner en geeft en slecht idee over de groote van de rand-gemeenten.

even een vraagje van een volstrekt onwetende Ollander hè.

er zijn toch meer Vlamingen als Walen ?
Welnu, waar komen al die Walen dan opeens vandaan. Loopt half Wallonië soms leeg of zo. Als Vlamingen in pak hem beet St. Genesius gaan wonen dan kunnen de Walen toch nooit voor elkaar krijgen om daar een meerderheid te krijgen.

eigenlijk geldt hetzelfde voor Brussel, maar dan in het groot.
eric v68 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2008, 20:23   #137
Unie der Provinciën
Parlementslid

Unie der Provinciën's schermafbeelding

Standaard

Ik begreep dat vooral vermogende Brusselaars de binnenstad ontvluchten om zicht aan de rand van Brussel te vestigen, waar het nog groener en rustiger is. Met de auto zit je zo in het centrum. De vraag is alleen: waar zijn al die Vlamingen naartoe?!?! En waarom worden er door de Vlamingen daar geen huizen gekocht?
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2008, 22:00   #138
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eric v68 Bekijk bericht
even een vraagje van een volstrekt onwetende Ollander hè. Er zijn toch meer Vlamingen als Walen ?
Welnu, waar komen al die Walen dan opeens vandaan. Loopt half Wallonië soms leeg of zo. Als Vlamingen in pak hem beet St. Genesius gaan wonen dan kunnen de Walen toch nooit voor elkaar krijgen om daar een meerderheid te krijgen. En eigenlijk geldt hetzelfde voor Brussel, maar dan in het groot.
Een intelligente vraag....U bent iemand die daarover nadenkt!

Het probleem:

In Brussel en zijn Zes passeren dagdagelijks Nederlandssprekenden de verfransingsmachine, waarvan de allerbelangrijkste motor het franstalig onderwijs is. De sociologische realiteit is dat ingeweken Nederlandstaligen vanaf de derde en soms tweede generatie Franstaligen zijn. Die franstalige ex-vlamingen wijken dan uit naar de Rand en maken daar dan een 'faciliteitenvuist', ...Het is dweilen met een open kraan!

De oplossing: De goedzakkige Vlamingen moeten beschermd worden tegen zichzelf. Vlamingen zou het moeten verboden worden van hun kinderen in Brussel en de Zes in het Frans naar het school te sturen. En neen, het is niet dat 'vrijheid' moet misbruikt worden om zijn volksgemeenschap te verraden en de rug toe te keren.
En neen, ik ben niet enggeestig, hoe meer talen men spreekt, hoe meer mens is men. Ik wou dat ik nog beter Frans sprak én nog meer andere talen.
Maar de invloed van schoolgaan in een andere taal dan de moedertaal is letterlijk kulturele overkill. Dat is te overweldigend; men wordt dan als het ware die ander kultuur binnengezogen en verliest zijn eigen kultuur. Die kinderen die - overigens met de beste bedoelingen - naar Franstalige scholen gestuurd worden, komen dan 's avonds thuis en gaan verder met Frans te spreken met hun – Nederlandstalige! - ouders. Die komen via schoolgenoten in een franstalig sociaal leven terecht en verliezen hun eigen kultuur. Ik kom beroepsmatig in vele Brusselse gezinnen en weet waarover ik spreek.

Tegenwoordig - en dat is iets nieuws, maar intussen is het onheil wel geschied - zijn er ook Franstaligen die hun kinderen naar Nederlandstalige scholen sturen maar dat blijft een marginaal fenomeen met het omgekeerde.
Vooral vroeger was het eerste wat Vlamingen deden als ze zich in Brussel vestigden hun kinderen inschrijven in de Franstalige school? Vroeger was Frans kennen synoniem met sociale promotie maken. Die nijvere Vlamingen begonnen daar een handelszaak, hadden moeilijkheden met zich in het Frans uit te drukken, m�*�*�*r ze zouden ervoor zorgen dat hun kinderen die geacht werden de zaak voort te zetten die moeilijkheden niet zouden kennen. Het gevolg was dus wel dat die kinderen vaak hun grootouders niet meer verstonden. Sla het telefoonboek van Brussel open en merk hoeveel franstalige adressen er staan achter de naam van al die Van....'s
Oud 19 mei 2008, 22:06   #139
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eric v68 Bekijk bericht
even een vraagje van een volstrekt onwetende Ollander hè.

er zijn toch meer Vlamingen als Walen ?
Welnu, waar komen al die Walen dan opeens vandaan. Loopt half Wallonië soms leeg of zo. Als Vlamingen in pak hem beet St. Genesius gaan wonen dan kunnen de Walen toch nooit voor elkaar krijgen om daar een meerderheid te krijgen.

eigenlijk geldt hetzelfde voor Brussel, maar dan in het groot.
De Franstaligen die in de Vlaamse rand rond Brussel komen wonen zijn geen Walen; maar Franstalige Brusselaars. Ze komen uit Brussel, niet uit Wallonië.
In Brussel komen er steeds meer vreemdelingen wonen.

Laatst gewijzigd door stropdrager : 19 mei 2008 om 22:07.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2008, 22:07   #140
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pinbag Bekijk bericht
Wat mij het meest opviel is dat op de foute kaart slechts 2 'corridorgemeenten' staan, terwijl Hoeilaart ook een Vlaamse gemeente is die zowel grenst aan het Brusselse als aan Waalse gewest.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 19 mei 2008 om 22:20.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be