Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 januari 2013, 21:35   #121
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 4x10E6 Bekijk bericht
je dacht goed, zo staat het in De Metro : "in een democratier moet je democratische gelegitimeerde personen laten optreden in de regeringsvorming".

Interessant dat jij André Flahaut niet democratisch gelegitimeerd vind. Zin om toe te lichten ?
Blijkbaar is André Flahaut iemand met de N-VA kleur want zij dragen hem voor als bemiddelaar bij de federale regeringsformatie.

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2013, 21:35   #122
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

4x10E6's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Dat is toch wat ik stel? Maar zolang deze samenwerking niet opgezegd wordt zullen er gedeelde bevoegdheden zijn, net zoals nu het geval is met Europa.
samenwerken houdt het delen van bevoegdheden in ? ik vermoed dat dit alweer een evidentie is.

#InDeWetStraatDansenDeDwergen #EsLebeZelzate
4x10E6 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2013, 21:35   #123
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Citaat:
"vlaanderen wordt een tweede waarschijnlijk derde wereld land"; door de nieuwsjaardrukte moet ik dat artikel gemist hebben. linkje?
In http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...maskeren.dhtml wordt er bijvoorbeeld al vlot beweerd dat dit de Vlaamse levensstandaard met 10-15% zou verminderen, waarop deze beering gebasseerd is hebben we echter het gokken naar.
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2013, 21:36   #124
Gwyndion
Minister-President

Standaard

Citaat:
samenwerken houdt het delen van bevoegdheden in ? ik vermoed dat dit alweer een evidentie is.
Niet noodzakelijk maar in dit geval wel waarschijnlijk.
Oud 4 januari 2013, 21:37   #125
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat klopt in principe maar de vraag is welk proces er gebruikt wordt. Als er bvb onderhandeld zou worden om naar confederalisme te gaan en de documenten worden getekend dan kan men de facto een cofnederale staat zijn, maar op welk punt was Vlaanderen dan onafhankelijk? Op geen enkel moment in praktijk. Het is dus niet zo dat eerst elk geweest een periode in praktijk onafhankelijk moet zijn. Wat Devos zegt klopt dus in principe wel maar logischerwijze is er geen effectieve onafhankelijkheid nodig om naar cofnederalisme te gaan. Dat men vanuit dit model snel naar effectieve onafhankelijkheid kan gaan is echter een evidentie.
Vergelijk het met de EU confederatie. Daar kan men geen lidstaten uit de EU kicken. Enkel de lidstaten zelf kunnen de beslissingen nemen om er uit te stappen.

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.
Oud 4 januari 2013, 21:39   #126
Gwyndion
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Vergelijk het met de EU confederatie. Daar kan men geen lidstaten uit de EU kicken. Enkel de lidstaten zelf kunnen de beslissingen nemen om er uit te stappen.
Voor een deel wel ja hoewel ik onzeker ben in welke mate deze vergelijking opgaat of zal blijven opgaan. Bij confederalisme is er immers instemming nodig van de betrokken partijen en we hebben toch al gezien dat er zaken zijn doorgedrukt waar sommige lidstaten het helemaal niet mee eens waren.

Laatst gewijzigd door Gwyndion : 4 januari 2013 om 22:03.
Oud 4 januari 2013, 21:41   #127
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
In http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...maskeren.dhtml wordt er bijvoorbeeld al vlot beweerd dat dit de Vlaamse levensstandaard met 10-15% zou verminderen, waarop deze beering gebasseerd is hebben we echter het gokken naar.
er staat inderdaad "het separatisme zal de levensstandaard van de Vlamingen met 10 �* 15 procent verminderen". klopt dit dan niet?

Oud 4 januari 2013, 21:41   #128
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Citaat:
Niet noodzakelijk maar in dit geval wel waarschijnlijk.
in dit geval is dit waarschijnlijk een evidentie?

Laatst gewijzigd door 4x10E6 : 4 januari 2013 om 21:42.
Oud 4 januari 2013, 21:48   #129
Gwyndion
Minister-President

Standaard

Citaat:
in dit geval is dit waarschijnlijk een evidentie?
Hangt af over welke bevoegdheden we het hebben.
Oud 4 januari 2013, 21:49   #130
Gwyndion
Minister-President

Standaard

Citaat:
er staat inderdaad "het separatisme zal de levensstandaard van de Vlamingen met 10 �* 15 procent verminderen". klopt dit dan niet?
Zoals ik zelf al aanhaal zie ik nergens een verwijzing naar het onderzoek aarop deze beering gebasseerd is. 70% van de statistieken worden ter plaatse verzonnen en al dat. Een deel van de effectieve kosten van België kunnen we echter wel inschatten (ik denk hier bijvoorbeeld aan transferts).
Oud 4 januari 2013, 21:53   #131
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor een deel wel ja hoewel ik onzeker ben in welke mate deze vergelijking opgaat of zal blijven opgaan. Bij confederalisme is er immers instemming nodig vand e betrokken partijen en we hebben toch al gezien dat er zaken zijn doorgedrukt waar sommige lidstaten het helemaal niet mee eens waren.
Zoals ?

Jij kan misschien die perceptie hebben maar het is niet zo. Alle EU akkoorden hebben zijn er enkel met unilaterale akkoorden gekomen. Alle 27 lidstaten moeten instemmen. Soms zijn er wel akkoorden geweest tussen de grote landen van de EU zonder dat direct alle lidstaten mee waren.

Oud 4 januari 2013, 22:05   #132
Gwyndion
Minister-President

Standaard

Citaat:
Zoals ?

Jij kan misschien die perceptie hebben maar het is niet zo. Alle EU akkoorden hebben zijn er enkel met unilaterale akkoorden gekomen. Alle 27 lidstaten moeten instemmen. Soms zijn er wel akkoorden geweest tussen de grote landen van de EU zonder dat direct alle lidstaten mee waren.
Dat is jouw mening.
Oud 4 januari 2013, 22:08   #133
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is jouw mening.
Neen. Dat is niet mijn mening. Dat zijn feiten. Door dat af te doen als mijn mening blijkt dat je jezelf beter zou informeren over de EU en bijgevolg over confederalisme.

Oud 4 januari 2013, 22:11   #134
Gwyndion
Minister-President

Standaard

Citaat:
Neen. Dat is niet mijn mening. Dat zijn feiten. Door dat af te doen als mijn mening blijkt dat je jezelf beter zou informeren over de EU en bijgevolg over confederalisme.
Zoals ik zeg, het is jouw mening dat alles met perfecte instemming gebeurt, als we kijken naar oa de besparingssaneringen van "instemmen of buiten" wat toch de richting was dat de griekse situatie een tijd uitging dan zou je je advies beter zelf opvolgen. Er zijn overeenkomsten maar er zijn absoluut ook verschillen tussen confederalisme en EU.
Oud 4 januari 2013, 22:12   #135
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Want iedereen is altijd tegen ons...
Neen, want open vld is een onbetrouwbare partij.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2013, 22:17   #136
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Het probleem is eerder het besef dat N-VA niet alleen is op deze aardkloot en dat ze "alleen" niet kunnen regeren.
Er zal dus een partner nodig zijn, zowel in 2014 als in 2018, enz...
Na 2014 is een volledige legislatuur geen 4 jaar meer Rikske. Wat bent u weer goed op de hoogte.
Oud 4 januari 2013, 22:20   #137
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Pff, kan hij dat bewijzen ?
Kan u dat bewijzen ?

Laatst gewijzigd door stuyckp : 4 januari 2013 om 22:20.
Oud 4 januari 2013, 22:22   #138
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zoals ik zeg, het is jouw mening dat alles met perfecte instemming gebeurt, als we kijken naar oa de besparingssaneringen van "instemmen of buiten" wat toch de richting was dat de griekse situatie een tijd uitging dan zou je je advies beter zelf opvolgen. Er zijn overeenkomsten maar er zijn absoluut ook verschillen tussen confederalisme en EU.
Ik heb nooit ontkent dat de EU lidstaten geen druk op elkaar uitoefenen. Wat is voor jou dan een verschil tussen de EU en een confederalisme ?

Oud 4 januari 2013, 22:26   #139
Gwyndion
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik heb nooit ontkent dat de EU lidstaten geen druk op elkaar uitoefenen. Wat is voor jou dan een verschil tussen de EU en een confederalisme ?
Het gaat op zich toch verder dan druk. Op zich lijkt me een belangrijk verschil dat cofnederalisme in essentie nauwelijks meer is dan een samenwerkingsverband om bepaalde bevoegdheden beter/goedkoper/efficiënter uit te voeren door bvb een schaalvoordeel daar waar de Europese Unie op bepaalde vlakken, vooral monetair beleid, eerder een supranationale structuur is die etten kan opleggen aan de lidstaten. Lijkt me toch een belangrijk verschil.
Oud 4 januari 2013, 22:50   #140
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het gaat op zich toch verder dan druk. Op zich lijkt me een belangrijk verschil dat cofnederalisme in essentie nauwelijks meer is dan een samenwerkingsverband om bepaalde bevoegdheden beter/goedkoper/efficiënter uit te voeren door bvb een schaalvoordeel daar waar de Europese Unie op bepaalde vlakken, vooral monetair beleid, eerder een supranationale structuur is die etten kan opleggen aan de lidstaten. Lijkt me toch een belangrijk verschil.
Als een lidstaat uit de euro wil stappen dan kan ze dat doen. Ze kan dan haar eigen munt drukken. Als een lidstaat niet uit de euro wil stappen kunnen andere lidstaten haar niet dwingen. Ze kunnen deze lidstaat dan wel onder druk plaatsen. Dit zijn de confederale aspecten. Het monetair beleid wordt trouwens niet gedaan door een supranationale structuur. Het wordt gevoerd door de ECB die als enige aandeelhouders de nationale banken van de lidstaten heeft.

Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be