Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 juli 2004, 15:57   #121
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Goldband
Weten jullie wel hoeveel geld de West-Vlaming betaalt aan Antwerpen? Ik pleit voor onafhankelijkheid van het gebied aan de west-zijde van de Schelde! Zeg nu zelf: Andere taal, andere cultuur!
West- en Oost-Vlaanderen hebben lang genoeg gewerkt voor de sukkelaars van over 't water! Provincies zonder ''Vlaanderen'' in hun naam hebben we niet nodig! Oost en West, thuis best! De vlag is in de maak, de beweging is op weg, niets zal haar loop meer stuiten! Het recht zal zegevieren!

Breydel en de Concinck! Brugghe en Ghent! Vlaanderen, de Leeuw!

(gejuich en dierlijk gehuil)

Hilarisch, niet? Nochtans even belachelijk als de redeneringen van de Flamingantjes. "We raken al ons geld kwijt aan een ander stuk van het land."

Ochottekes toch! Arme drommels, nauwelijks geld om een spoiler voor de BMW te kopen! 't Is een schande! En die Walen ondertussen maar opscheppen met hun sprookjesachtige steden en langs de lanen flaneren in hun kapotte trainingspakken. En allemaal met ons geld. De smeerlappen!

Denk na, ga naar buiten, adem diep in en vergeet de Vlaamse droom.

sire, er zijn nog belgen, en ze hebben gevoel voor humor
Oud 29 juli 2004, 16:11   #122
Sale-Flamin
Burgemeester

Sale-Flamin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Omdat we u eens goed wouden kl*** ! Sorry dat ik me even op jullie niveau zet.
Pas maar op dat je geen hoogtevrees krijgt.8)
Sale-Flamin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2004, 17:04   #123
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Diepzinnige opmerkingen van een man die het werkelijk begrepen heeft.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2004, 17:25   #124
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
fyi: ik voel me niet aangesproken als rationele en irrationele vlaming

doch, dit terzijde
vlaanderen zorgt voor uitvoer, so what? de VS importeren veel meer dan ze exporteren, maar ze lijken het toch behoorlijk te doen
je argument toont hoe onsamenhangend de vlaamsche zaak is, men gooit cijfers op tafel die natuurlijk positief zijn, maar men vergeet de complete context te schetsen

vlaanderen heeft (pak 'm beet) 300.000 werkers in brussel
als zij hun inkomensbelasting niet langer aan belgie betalen, maar aan brussel, dan verliest vlaanderen, volgens volgend (vereenvoudigd) rekensommetje:

belasting: 300.000 * 30.000 * 0.5 = 4.500.000.000 euro

echter, de echte oplossing ligt in het ophouden met het uitpersen van brussel
de walen en vlamingen gebruiken brussel al decennialang als persappelsien en vuilbak tegelijk
brussel moet politici krijgen die niet afhangen van hun partijresultaat in vlaanderen en wallonie, anders blijft brussel voor altijd het slachtoffer van de vlaamse en waalse hypocrisie
[font=Times New Roman][size=3]Dit houd geen steek![/size][/font]

[font=Times New Roman][size=3]je moet jouw informatie updaten. 70% van de werknemers in Brussel zijn ambtenaren. Derest voor banken en andere privé werkgevers. Denkt u nu echt dat bedrijvenbij het splitsen vn België systematisch de Vlamingen zouden op straat zetten? Ik ga even makkelijk werken hier over de grens in Rijsel, als ik in Brussel ga werken. Dus dit houd geen steek.[/size][/font]

[font=Times New Roman][size=3]En naar mijn weten betaal je nog altijd belastingen aan het land van oorsprong. Als je in Nederland werkt betaal je ook in Vlaanderen, of visaversa.[/size][/font]
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2004, 17:35   #125
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Goldband
Weten jullie wel hoeveel geld de West-Vlaming betaalt aan Antwerpen? Ik pleit voor onafhankelijkheid van het gebied aan de west-zijde van de Schelde!
Neen, ik weet niet hoeveel geld er van West-Vlaanderen naar Antwerpen vloeit? U wel?

Graag uw cijfers dan!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2004, 17:40   #126
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ach komaan, alsof de eurostar-lijn, of de vlaamse thalys-tak zo rendabel zijn
In tegenstelling tot de haalbaarheidsstudie voor de Waalse tak, werd de noordelijke HST-tak wel rendabel geacht. Ik verwijs hierbij naar de conclusies van de haalbaarheidsstudie die te lezen staan in het boek "Het paard van Troje" dat handelt over de totstandkoming van het HST-net in België.

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 29 juli 2004 om 17:42.
Oud 29 juli 2004, 18:05   #127
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke
[font=Times New Roman][size=3]Dit houd geen steek![/size][/font]

[font=Times New Roman][size=3]je moet jouw informatie updaten. 70% van de werknemers in Brussel zijn ambtenaren. Derest voor banken en andere privé werkgevers. Denkt u nu echt dat bedrijvenbij het splitsen vn België systematisch de Vlamingen zouden op straat zetten? Ik ga even makkelijk werken hier over de grens in Rijsel, als ik in Brussel ga werken. Dus dit houd geen steek.[/size][/font]

[font=Times New Roman][size=3]En naar mijn weten betaal je nog altijd belastingen aan het land van oorsprong. Als je in Nederland werkt betaal je ook in Vlaanderen, of visaversa.[/size][/font]
70% van de pendelaars ambtenaren???? dat geloof ik niet

met elk land zijn er bepaalde belastingsverdragen
zo woont mbo mpenza bv in frankrijk omdat hij in frankrijk belastingen kan betalen dan
ECHTER, deze verdragen weerspeigelen uiteraard het aantal werknemers dat de delanden uitwisselen
als 500.000 miljoen nederlanders in vlaanderen komen werken tov 10.000 vlamingen in nederland, moet je niet geloven dat al die nederlanders inkomensbelasting aan nederland gaan betalen
dit is net zo onfair aan de brusselse situatie, vlaanderen en wallonie maken er misbruik van: brussel mag de bedrijven binnen zijn grenzen hebben, maar de lonen die die bedrijven uitbetalen worden wel grotendeels buiten de gewestgrenzen gespendeerd
Oud 29 juli 2004, 18:05   #128
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
In tegenstelling tot de haalbaarheidsstudie voor de Waalse tak, werd de noordelijke HST-tak wel rendabel geacht. Ik verwijs hierbij naar de conclusies van de haalbaarheidsstudie die te lezen staan in het boek "Het paard van Troje" dat handelt over de totstandkoming van het HST-net in België.
enligthen me!
Oud 29 juli 2004, 18:08   #129
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
70% van de pendelaars ambtenaren???? dat geloof ik niet

met elk land zijn er bepaalde belastingsverdragen
zo woont mbo mpenza bv in frankrijk omdat hij in frankrijk belastingen kan betalen dan
ECHTER, deze verdragen weerspeigelen uiteraard het aantal werknemers dat de delanden uitwisselen
als 500.000 miljoen nederlanders in vlaanderen komen werken tov 10.000 vlamingen in nederland, moet je niet geloven dat al die nederlanders inkomensbelasting aan nederland gaan betalen
dit is net zo onfair aan de brusselse situatie, vlaanderen en wallonie maken er misbruik van: brussel mag de bedrijven binnen zijn grenzen hebben, maar de lonen die die bedrijven uitbetalen worden wel grotendeels buiten de gewestgrenzen gespendeerd
[font=Times New Roman][size=3]dit zijn officiële gegevens! onder ambtenaren rekenen we federaal, gewestelijk, gemeentelijk, europees en Navo personeel samen. Dit komt inderdaad neer op 70% van de pendelaars.[/size][/font]
Oud 29 juli 2004, 18:25   #130
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
enligthen me!
Maanden geleden heb ik het desbetreffende boek in de bibliotheek ontleend: cijfers kan ik dus niet zomaar uit mijn hoed toveren. De referenties kan ik u alvast wel geven:

Erik Baptist, Bart Billen en Joris Steebus, Een trein van Troje: verhalen over een snelle trein en een slome stad, Brukselbinnenstebuiten Brussel, 1996, 160 blz.
Oud 29 juli 2004, 18:25   #131
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
[font=Times New Roman][size=3]dit zijn officiële gegevens! onder ambtenaren rekenen we federaal, gewestelijk, gemeentelijk, europees en Navo personeel samen. Dit komt inderdaad neer op 70% van de pendelaars.[/size][/font]

daar heb je het al
maw honderdduizenden van die jobs zouden blijven bestaan ook al bestaat belgie niet meer
Oud 29 juli 2004, 18:27   #132
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maanden geleden heb ik het desbetreffende boek in de bibliotheek ontleend: cijfers kan ik dus niet zomaar uit mijn hoed toveren. De referenties kan ik u alvast wel geven:

Erik Baptist, Bart Billen en Joris Steebus, Een trein van Troje: verhalen over een snelle trein en een slome stad, Brukselbinnenstebuiten Brussel, 1996, 160 blz.
1996? we zijn 8 jaar later
de tahlys-lijn naar Luik was in 1996 wellicht ook nog gedacht rendabel te zijn
Oud 29 juli 2004, 19:07   #133
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
1996? we zijn 8 jaar later
de tahlys-lijn naar Luik was in 1996 wellicht ook nog gedacht rendabel te zijn
Ja, acht jaar eerder. Het gaat hier immers over de haalbaarheids- en rendabiliteitsstudies die nog altijd op voorhand worden gemaakt. In het boek staat dat de lijn naar Luik niet anders dan verlieslatend kan zijn. Cijfers die onlangs in De Metro verschenen bevestigen deze analyse van acht jaar geleden.
Oud 29 juli 2004, 19:09   #134
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, acht jaar eerder. Het gaat hier immers over de haalbaarheids- en rendabiliteitsstudies die nog altijd op voorhand worden gemaakt. In het boek staat dat de lijn naar Luik niet anders dan verlieslatend kan zijn. Cijfers die onlangs in De Metro verschenen bevestigen deze analyse van acht jaar geleden.
Het Vlaams-nationalisme is ook ernstig verlieslatend voor Noord-België.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2004, 19:21   #135
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:

daar heb je het al
maw honderdduizenden van die jobs zouden blijven bestaan ook al bestaat belgie niet meer
Natuurlijk trouwens, een overheidseconomie is slecht

Laatst gewijzigd door giserke : 29 juli 2004 om 19:21.
Oud 29 juli 2004, 19:51   #136
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar zijn we het alvast over eens!
Oud 29 juli 2004, 20:02   #137
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Het Vlaams-nationalisme is ook ernstig verlieslatend voor Noord-België.
Voor jullie verkiezingsuitslag toch, ja.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2004, 20:59   #138
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
maw, fiscale autonomie zou vlaanderen en wallonie duur te staan komen
wie betaalt de prijs? onze hoofdstad
Oud 30 juli 2004, 08:47   #139
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
maw, fiscale autonomie zou vlaanderen en wallonie duur te staan komen
wie betaalt de prijs? onze hoofdstad
En waarom zou fiscale autonomie Vlaanderen duur te staan komen? Kunt u uw stelling wat onderbouwen i.p.v. inhoudsloze beweringen te schrijven?
Oud 30 juli 2004, 10:12   #140
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En waarom zou fiscale autonomie Vlaanderen duur te staan komen? Kunt u uw stelling wat onderbouwen i.p.v. inhoudsloze beweringen te schrijven?
heb ik dat net niet gedaan?
geef me een schatting van het aantal vlamingen dat in brussel zou blijven werken, vermenigvuldig met pakweg 30.000 euro en deel door 2 en je hebt wat vlaanderen aan inkomsten zou verliezen

ben jij van het type dat denkt dat brussel en wallonie alles aan vlaanderen te danken hebben?

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be