![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Of het al aan bod is gekomen, weet ik niet, maar er is in mijn ogen wel degelijk één element van moraliteit dat ik belangrijk vind. En dat is het feit dat, als je een belofte doet, je die belofte ook moet houden. Ik neem aan dat ik de enige niet ben, die aan zijn vrouw een monogame relatie heeft beloofd. En belofte maakt schuld.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Nogal laf, vind je zelf ook niet?
Elke belofte wordt in bepaalde omstandigheden gemaakt. En die omstandigheden kunnen (en zullen, allicht) later wijzigen. Pleit je er dan voor om je nooit te engageren, nooit een belofte te doen? Zelfs niet tegenover degenen die je het dierbaarst zijn? |
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zeg nooit mijn hond bijt niet....pas als hij dood is kan je zeggen ..mijn hond heeft nooit iemand gebeten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Wat heeft een al dan niet bijtende hond te maken met de discussie? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
monogamie was oorspronkelijk bedoeld om kinderen buiten de relatie tegen te gaan, nu is dat makkelijk vermijdbaar geworden en is het nog puur een emotioneel gegeven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Monogamie is m.i. ontstaan omdat het huwelijk een economische oorsprong heeft. Een basis om te kunnen overleven in harde tijden. In meer romantische tijden zijn daar hartjes bij getekend en merkwaardig genoeg verloor men de ernst van de gemaakte afspraken wat uit het oog. Velen menen zich in het huwelijk zijsprongen te kunnen permitteren, waar men bij zakelijke contracten zelfs niet zou aan durven denken. Of waar de handelsrechtbank vlug een stokje voor zou steken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vragen beantwoorden ![]() ![]() Ik omzeil niks heb geen taboes maar als jij er maar niet in slaagt om het verband te leggen wat het één met het ander heeft te maken ...het zij zo.Ik heb de indruk dat je een heel rationeel iemand bent en dat Beeldspraak niet je ding is of het op zijn minst niet snapt ![]() ![]() Laatst gewijzigd door fred vanhove : 12 oktober 2014 om 12:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#132 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U verwoordt mooi de onzekerheid die veel jonge mensen kenmerkt: de schrik voor een blijvend engagement. Ook dus op vlak van relatie en huwelijk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De kans dat een vijfentwintigjarige medio 18de eeuw vijftig werd, was erg klein. Vele mensen waren dan ook weduw(e)(naar) en hertrouwden (ondanks wat Paulus had gevraagd). Er werd al even lustig scheefgegaan of beroep gedaan op prostituées als nu. Diamanten bruiloften moesten dus zelden gevierd worden. Wat als in de 14de eeuw een levensverwachting van 79 de norm was en ziekten als cholera, de pest en tuberculose al teruggedrongen waren?
Laatst gewijzigd door lombas : 12 oktober 2014 om 20:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#135 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Onjuist. Gemiddelde ouderdom zat in de Middeleeuwen ergens in de veertig jaar.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#138 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In de Nieuwe Tijd steeg dat naar rond de veertig. Als je de huwbare leeftijd bereikte, kon je wel aanzienlijk ouder worden. Maar dan nog.
![]() |
![]() |
![]() |
#140 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |