Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 september 2019, 10:11   #121
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het punt is dat op een zeker ogenblik de maturiteit daar is om "latere gevolgen" met "huidige keuzes" te verbinden. Dat is een proces dat bij de ene er al is op 13 jaar, en bij de andere nog altijd niet is doorgedrongen aan 20 jaar. In vele gevallen gaat het wat sneller bij meisjes dan bij jongens.

EENS die maturiteit er is, gaat men bereid zijn om NU inspanningen te doen, om LATER voordelen te hebben (of nadelen te vermijden). De maturiteit bepaalt ergens hoe ver die horizon in de toekomst kan liggen: binnen een uur, vanavond, vrijdag, volgende maand, of binnen 10 jaar.

Het drama zit hem in het punt dat als die maturiteit op een zeker ogenblik bereikt wordt, de schade al is opgelopen van de achterstand en het zelf-imago. Het is de belangrijkste rol om "uwe kleine tegen zichzelf te beschermen" tot aan dat punt.

Ik heb dat ook met mijn oudste gemerkt. Het is pas als die 17 was of zo, dat er een serieus effect kwam van "ik moet dit NU doen om later DAT te bekomen". Daarvoor was het "hem wegsleuren van bij video spelletjes, meisjes, en feestjes" en hem met zijne neus in zijn boeken duwen. Eens hij een kijk begon te krijgen over waarheen, veranderde dat in "goed materiaal aanbrengen" maar was de wil er om te slagen.
Luister, ik kom uit een krootstrijk gezin en bij ons was het vanaf het begin de leuze 'trek je plan'.
Ik weet dat ik eens met goede cijfers van school kwam en vroeg of ik ook, zoals vele vriendinnen, nu een cadeautje kreeg... 'Jij werkt voor jezelf' als antwoord kreeg... Het zult jijzelf zijn die daar later de vruchten van zult dragen...
Ze waren wel fier en zeker niet onverschillig, maar ik moest het zelf doen...
De omliggende sfeer was toen ook beter, Vlaanderen was in opmars, iedereen ging studeren, zoveel mogelijk mensen wouden naar de unif... en dat gaf uitwendige motivaties die niet niks waren en die nu, vooral dank zij het linkse mislopen, totaal ontbreken...
Zoals je zegt, het mag geen moeite meer kosten, terwijl alles, zonder voldoende motivatie, moeite kost...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2019, 10:17   #122
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Hoe vroeger dat komt, des te beter.

Maarja, soms loopt het niet zoals je allemaal wenst en dan moet je er het beste van maken. Ik wist op mijn 16de pas wat ik wilde met mijn leven. Daarvoor was ik een C-grade student met mogelijkheid tot complete educatieve faling. Niks boeide mij.

In het 4de middelbaar 52 % op wiskunde en een reeks buizen. Met de hakken over de sloot. In die zomervakantie een klik gemaakt, een unief gaan bezoeken, en in het 5de middelbaar 89 % op wiskunde en primus op een wiskunde richting waar ze mij eerst niet wilden binnen laten (doe maar menswetenschappen jongske).

Maargoed, als die klik na uw 18de komt is er wel een probleem....
Mijn punt was dat er maar weinig kinderen zijn bij wie die "klik" komt aan hun 6 jaar of zelfs aan hun 15 jaar. En dan is er "menselijke dwang" nodig om de schade te beperken. Waardoor, volgens mij, onderwijs altijd arbeidsintensief zal blijven. Want het moet wel degelijk een menselijk wezen zijn dat die dwang uur na uur uitoefent.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2019, 16:47   #123
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Waardoor, volgens mij, onderwijs altijd arbeidsintensief zal blijven. Want het moet wel degelijk een menselijk wezen zijn dat die dwang uur na uur uitoefent.
Ik zie wel een methode om dat te automatiseren.

Lesstof X aangereikt via een electronisch medium.
Is dat nu gortdroog een saaie tekst lezen, of via een interactief spel, dat maakt weinig uit. Aan de hand van de opnamesnelheid en het begrijpen van de leerstof krijgt de leerling een beloning in de vorm van lekkerder eten en drinken.
De lompstekloten of luie donders, die gaan hun leerstof dus mogen slikken met een trog bonenbrij en kraantjeswater.
En wrijf het er maar goed in, met filmpjes van de betere leerlingen en de maaltijden die hun gegeven worden.
Oud 2 september 2019, 17:41   #124
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De 1ste schooldag is voorbij.
Rond 5u was mijn vrouw in de Carrefour: ze hadden al geen kaftpapier meer...
Organisatie met de computer ???
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2019, 17:43   #125
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
De 1ste schooldag is voorbij.
Rond 5u was mijn vrouw in de Carrefour: ze hadden al geen kaftpapier meer...
Organisatie met de computer ???
Toen ik op school zat dan gebruikte ik posters van Alice Cooper als kaftpapier.

De school was daar niet tevreden mee, tot mijn groot plezier.
Oud 2 september 2019, 18:25   #126
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik zie wel een methode om dat te automatiseren.

Lesstof X aangereikt via een electronisch medium.
Is dat nu gortdroog een saaie tekst lezen, of via een interactief spel, dat maakt weinig uit. Aan de hand van de opnamesnelheid en het begrijpen van de leerstof krijgt de leerling een beloning in de vorm van lekkerder eten en drinken.
De lompstekloten of luie donders, die gaan hun leerstof dus mogen slikken met een trog bonenbrij en kraantjeswater.
En wrijf het er maar goed in, met filmpjes van de betere leerlingen en de maaltijden die hun gegeven worden.
Een heel oud idee

https://www.youtube.com/watch?v=crKrGjGpjBw

van 1980...
Oud 2 september 2019, 18:34   #127
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Een heel oud idee

https://www.youtube.com/watch?v=crKrGjGpjBw

van 1980...
Awel, dan kunnen we er schepje bovenop doen.
https://www.youtube.com/watch?v=E51-2B8gHtk&
Oud 2 september 2019, 20:37   #128
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Luister, ik kom uit een krootstrijk gezin en bij ons was het vanaf het begin de leuze 'trek je plan'.
Ik weet dat ik eens met goede cijfers van school kwam en vroeg of ik ook, zoals vele vriendinnen, nu een cadeautje kreeg... 'Jij werkt voor jezelf' als antwoord kreeg... Het zult jijzelf zijn die daar later de vruchten van zult dragen...
Ze waren wel fier en zeker niet onverschillig, maar ik moest het zelf doen...
De omliggende sfeer was toen ook beter, Vlaanderen was in opmars, iedereen ging studeren, zoveel mogelijk mensen wouden naar de unif... en dat gaf uitwendige motivaties die niet niks waren en die nu, vooral dank zij het linkse mislopen, totaal ontbreken...
Zoals je zegt, het mag geen moeite meer kosten, terwijl alles, zonder voldoende motivatie, moeite kost...

Marie, ik ga even uw kostbare tijd benemen.
Een stinkdier heeft het opportuun geacht om de aandacht van de moderator te vestigen op mijn inbreng op deze topic. Lachen kan hij waarschijnlijk wel maar als je mee lacht kan hij dat niet verdragen.
Wel; als het er zo aan toe gaat op dit forum zal mijn activiteit nog dalen.
Ik pik dat niet. En zeker niet van een moderator. Voor hij beslissingen neemt
om strafpunten toe te kennen moet hij onderzoeken wat er voorafgaand in de topic gebeurde. Dat was dus niet het geval.
Het is niet de eerste keer dat mij dit overkomt. Als je het tegen een bende leugenaars opneemt dan loop je het risico dat een echte rotzak op het knopje drukt. Mij kunnen die punten uiteraard niet veel schelen maar de manier van handelen wel. En dat de moderator daar bewust in trapt is beneden alles.
Wie op zulk een lage manier door het leven gaat is nu mijn zaak niet meer.
Maar ofwel maakt de dader zichzelf bekend ofwel zal de moderator mij laten weten wie het is en voorafgaand onderzoeken wat die onnozelaar zelf op zijn kerfstok heeft in de bewuste topic voor hij partij trekt.
Gebeurt dat niet dan trek ik mijn conclusies.
Een karnaval-masker dragen is niet strafbaar maar voor uw daden blijf je altijd verantwoordelijk. En inderdaad; de reacties van sommigen zijn "laag".
Een echt debat is meestal ver zoek. En die vaststelling is dodelijk.
En zeker het besef dat er niets zal veranderen.
De achterbaksheid en de valsheid wordt hier niet alleen veroorzaakt door sommige deelnemers maar op die manier door de moderator zelf.
Foert dus.

Laatst gewijzigd door werkman : 2 september 2019 om 20:40.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2019, 21:14   #129
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Mijn punt was dat er maar weinig kinderen zijn bij wie die "klik" komt aan hun 6 jaar of zelfs aan hun 15 jaar. En dan is er "menselijke dwang" nodig om de schade te beperken. Waardoor, volgens mij, onderwijs altijd arbeidsintensief zal blijven. Want het moet wel degelijk een menselijk wezen zijn dat die dwang uur na uur uitoefent.
Niets is dwazer dan dwang om dwang en het kind zal dan ook niet vlug eigen motivatie, eigen verantwoordelijkheidsgevoelens ontwikkelen omdat het al zijn energie zal steken in het ontwijken van de dwang en/of zich afzetten tegen die dwang...

Voorbeeld; wij moesten vroeger zwijgen in de klas tijdens de lessen...
Ga nu naar de ene of andere samenkomst en geen kat die nog zwijgt en als je een beetje hardhorig bent zoals ik dan versta je geen woord van de speaker vooraan... Iedereen zit ongezouten met zijn buurman of buurvrouw te praten en geef geen snars om de andere mensen die daar gekomen zijn om te luisteren naar de speaker...
We hebben het hier duidelijk over allemaal volwassen mensen en geen kinderen...
Zijn die dan nooit het minste fatsoen en verantwoordelijkheidsgevoel voor hun omgeving meegegeven???

Tien jaar geleden voor een vereniging in ons dorp moest ik wat gaan uitleggen in de klassen van het lager onderwijs... Die kinderen moeten niet meer zwijgen en die kinderen praten de hele tijd... De juffrouw voor de klas legt uit en herhaalt voor die die niet geluisterd hebben... en dat een heel uur lang als het nodig is...

Er is dus een enorm verschil tussen zwijgen omdat je in de klas ziten omdat het moet of praten toelaten, toch zolang de juf niets aan het uitleggen is voor de ganse klas... De gewone beleefdheid vraagt dat, het gewone inzicht om ordelijk met elkaar om te gaan... Maar neen van het gebod hebben ze verbod gemaakt en het is nog maar de vraag welk van de twee het ergste is...

Dit gaat over een onnozeliteit als zwijgen in de klas; maar onze linkse betweters komen overal met die verdraaide oplossingen af, verdraaide verontwaardigingen af, verdraaide vrijheid af die dikwijls meer dwang dan vrijheid blijken te zijn... en hun lompheid ligt in het feit dat ze niets bijleren van hun experimenten maar halstarrig vasthouden aan principes die in feiten alles behalve principes zijn, maar gewoon dwaasheden...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2019, 05:48   #130
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voorbeeld; wij moesten vroeger zwijgen in de klas tijdens de lessen...
Ga nu naar de ene of andere samenkomst en geen kat die nog zwijgt en als je een beetje hardhorig bent zoals ik dan versta je geen woord van de speaker vooraan... Iedereen zit ongezouten met zijn buurman of buurvrouw te praten en geef geen snars om de andere mensen die daar gekomen zijn om te luisteren naar de speaker...
We hebben het hier duidelijk over allemaal volwassen mensen en geen kinderen...
Zijn die dan nooit het minste fatsoen en verantwoordelijkheidsgevoel voor hun omgeving meegegeven???
Je spreekt jezelf hier tegen he. Je gaat mij niet zeggen dat de dwang op school 100 jaar geleden niet veel en veel groter was dan nu, of 30 jaar geleden. Toch waren de volwassen mensen van 50 jaar geleden (die dus op school zaten toen er heel veel dwang was) veel "beleefder" dan die van nu, die naar school zijn gegaan met veel minder dwang.

Uw stelling, dat hoe meer dwang ze ondergaan op school, hoe onbeschofter ze later zijn omdat ze geleerd hebben aan de dwang te ontsnappen, is dus totaal omgekeerd vastgesteld in de praktijk he.

Moest wat je zegt waar zijn, dan was het onmogelijk om 50 jaar geleden een vergadering met volwassenen te houden, want door al de dwang die die sukkelaars ondergaan hadden in hun jeugd, zouden die dan totaal onbeschoft kwetteren tegen de sterren op, en de jongere volwassenen van vandaag, die veel minder dwang hebben ondergaan, zouden dan braaf en stil naar U zitten luisteren.
Oud 3 september 2019, 06:04   #131
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niets is dwazer dan dwang om dwang en het kind zal dan ook niet vlug eigen motivatie, eigen verantwoordelijkheidsgevoelens ontwikkelen omdat het al zijn energie zal steken in het ontwijken van de dwang en/of zich afzetten tegen die dwang...
Kijk, met dwang bedoel ik NIET "martelen" of zo (cfr maddox en mijn voorbeeldjes van "geautomatiseerde dwang"). Maar dwang is nodig wanneer de natuurlijke vrije keuze van het individu niet leidt tot wat gewenst is, en het is een eenvoudige vaststelling dat voor 95% van de kinderen, tot aan een zekere leeftijd, de vrije natuurlijke keuze is om NIET te leren, en om zich te amuzeren, met videospelletjes, of fysieke spelletjes, of feesten of weet ik veel, omdat voor 95% van de kinderen, mentale inspanning onaangenamer is dan plezier maken.

Als je dus de vrijheid laat om "uw instincten te volgen" dan gaan die kinderen zich amuzeren en niks leren dat mentale moeite vraagt. Meer is daar niet aan.

Men was destijds "geschokt" door het wat "brutale" van de dwang die uitgeoefend werd (lappen rond uw oren, aan uw haar trekken, met uw knieen op de rand van een regel moeten zitten, geen eten krijgen,....) en in een algemeen streven naar "vrijheid" was men de mening toegedaan dat kinderen ook "vrij" moesten kunnen leren, met volle plezier en uit vrije keuze. Er zijn zo een kinderen (ik was er zo een). En die mensen die waren zoals ik, die dachten dat andere kinderen ook zo waren, en dachten dus dat het volstond om:
- kinderen vrij te laten
- de leerstof "interessant" te maken
- meer keuze te geven aan wat er geleerd moest worden
opdat alle kinderen vrolijk en vrij hun leerstof zouden leren "aan hun eigen ritme, en volgens hun eigen interesse".

Dat is bullshit voor 95% van de kinderen, doodgewoon omdat 95% van de kinderen mentale inspanningen vervelend vindt.

Maar men is dan gaan zeggen dat dat kwam omdat de stof slecht gebracht was, omdat de manier van leren niet ludiek genoeg was, omdat het op school te dwingend was en weet ik veel. Nee. 95% van de kinderen hebben doodgewoon een hekel aan mentale inspanning, meer niet.
Maar ze zijn er wel toe in staat als men dus wat gaat dwingen.
Oud 3 september 2019, 06:17   #132
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je spreekt jezelf hier tegen he. Je gaat mij niet zeggen dat de dwang op school 100 jaar geleden niet veel en veel groter was dan nu, of 30 jaar geleden. Toch waren de volwassen mensen van 50 jaar geleden (die dus op school zaten toen er heel veel dwang was) veel "beleefder" dan die van nu, die naar school zijn gegaan met veel minder dwang.

Uw stelling, dat hoe meer dwang ze ondergaan op school, hoe onbeschofter ze later zijn omdat ze geleerd hebben aan de dwang te ontsnappen, is dus totaal omgekeerd vastgesteld in de praktijk he.

Moest wat je zegt waar zijn, dan was het onmogelijk om 50 jaar geleden een vergadering met volwassenen te houden, want door al de dwang die die sukkelaars ondergaan hadden in hun jeugd, zouden die dan totaal onbeschoft kwetteren tegen de sterren op, en de jongere volwassenen van vandaag, die veel minder dwang hebben ondergaan, zouden dan braaf en stil naar U zitten luisteren.
Deze serie speelde er handig op in: De Jeugd van Tegenwoordig: Het internaat. (niet al te beste weergave de clip: aflevering 1)

Die uitzendingen waren best gieren.

Laatst gewijzigd door Universalia : 3 september 2019 om 06:19.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2019, 10:33   #133
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Leuk voorstel van N-VA en O-VLD : in het secundair onderwijs godsdienst tot het minimum (= 1 uur) herleiden.

De liberalen willen het vervangen door een uur 'Levensbeschouwing, ethiek, filosofie' en de NVA wil het vervangen door een uur extra nederlands.

Voor mij heeft NVA hier het beste voorstel. Dat ze het doen, enkel maar voor de katholieke koepel te couilloneren weet ik ook wel. Maar een uur extra nederlands is zinvol. Een uurtje wollige zever is dat niet.
https://www.hln.be/nieuws/binnenland...-uur~a3234306/
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2019, 10:37   #134
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Leuk voorstel van N-VA en O-VLD : in het secundair onderwijs godsdienst tot het minimum (= 1 uur) herleiden.

De liberalen willen het vervangen door een uur 'Levensbeschouwing, ethiek, filosofie' en de NVA wil het vervangen door een uur extra nederlands.

Voor mij heeft NVA hier het beste voorstel. Dat ze het doen, enkel maar voor de katholieke koepel te couilloneren weet ik ook wel. Maar een uur extra nederlands is zinvol. Een uurtje wollige zever is dat niet.
En noodzakelijk.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2019, 10:39   #135
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

ja, stel je voor dat je moest toegeven dat N-VA gewoon het beste voorstel brengt ... de horror!
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2019, 11:00   #136
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

2!
Dat ze in de school levensbeschouwing moeten aanleren is al te gek.
Wat ze van thuis uit niet mee krijgen zal er nooit komen.
Moet er in de school ook al aan politiek worden gedaan soms?
Want levensbeschouwing is voor veel lesgevers de kans om er een politiek kleurtje in te pompen. Het is zo al erg genoeg.
Na twee woorden kan ik al vaststellen welke de levensbeschouwing is die van thuis uit wordt ingepompt. Gewoon door het gedrag van de ouders te zien.
Dat is wat kinderen zien en onthouden.
Oud 3 september 2019, 11:02   #137
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door werkman Bekijk bericht
2!
Dat ze in de school levensbeschouwing moeten aanleren is al te gek.
Wat ze van thuis uit niet mee krijgen zal er nooit komen.
Moet er in de school ook al aan politiek worden gedaan soms?
Want levensbeschouwing is voor veel lesgevers de kans om er een politiek kleurtje in te pompen. Het is zo al erg genoeg.
Na twee woorden kan ik al vaststellen welke de levensbeschouwing is die van thuis uit wordt ingepompt. Gewoon door het gedrag van de ouders te zien.
Dat is wat kinderen zien en onthouden.
art 24 grondwet:

De scholen ingericht door openbare besturen bieden, tot het einde van de leerplicht, de keuze aan tussen onderricht in een der erkende godsdiensten en de niet-confessionele zedenleer.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2019, 11:03   #138
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ja, stel je voor dat je moest toegeven dat N-VA gewoon het beste voorstel brengt ... de horror!
Lees nog eens wat hij schrijft! En begin dan lol te verkopen!
Oud 3 september 2019, 11:07   #139
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Dat is nu wel net wat ik heb gedaan hoor... Ze hebben het beste voorstel.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2019, 11:14   #140
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
art 24 grondwet:

De scholen ingericht door openbare besturen bieden, tot het einde van de leerplicht, de keuze aan tussen onderricht in een der erkende godsdiensten en de niet-confessionele zedenleer.

Zever in pakskes! Tijdverlies! Van beide richtingen komt niet veel terecht wat zeden betreft. Vroeger mocht je niet neuken van de pastoor en heden moet je neuken of je bent achterlijk. Tja; de ene groep mag de pil gebruiken en de andere nog niet officieel. De ene groep mag leren dat we reeds met te veel zijn en voor de andere groep moet er nog altijd veel druiven aan de twijg hangen.
De soep kan dus niet heet genoeg worden opgediend.
En dat noemt men dus opvoeden? Jawadde!
Neuk er maar veel bij; dan hebben we binnen kort meer kanonnenvlees.
Daar dienen Godsdiensten toch voor ?

Laatst gewijzigd door werkman : 3 september 2019 om 11:20.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be