Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 23 oktober 2022, 12:29   #121
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Laatst heb ik op TV nog een uitzending gezien over dat er wagens afgekeurd worden omwille van roet.

Ik krijg de 'schrik' al op mijn lijf want ik moet mijn ouders hun wagen even naar de garage rijden waarna hij voor controle aangeboden zal worden.

De wagen is een diesel A6 die al een ardige ouderdom heeft.

Als je die ziet staan is het precies een nieuwe met dank aan Uni voor de regelmatige onderhoud.

Ik vrees er een beetje voor.

Staat een knappe RS6 in de garage, ouders wat 'warm' maken

Uni kijkt bij deze even in zijn lege portefeuille en zet het op een neuspeuteren.

Stel u heeft zo een wagen en komt een bord tegen dat 'schrijft' 30km/u dan stel ik mij de vraag, hoe doe je dat met zo een wagen, uitstappen en te voet verder,zijnde de beste optie???

Laatst gewijzigd door Universalia : 23 oktober 2022 om 12:42.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2022, 12:30   #122
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Och jong.
Brazilië heeft graag naft en gooien er ethanol in van hun suikerplantages.

Ze rijden zo goed als voor niks.
Oud 23 oktober 2022, 12:45   #123
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Och jong.
Brazilië heeft graag naft en gooien er ethanol in van hun suikerplantages.

Ze rijden zo goed als voor niks.
Och jong, je hebt de klok horen luiden, maar je weet niet waar de klepel hangt.

Hieronder linkje van 21 jaar oud van "de diesellobby" in Brazilië die toen nog hoopvol was dieselpersonenwagens te kunnen slijten in Brazilië.

Helaas pindakaas, vandaag nog altijd verboden

Citaat:
https://www.wardsauto.com/news-analy...utlaws-diesels

Het is niet alleen hier, Brazilië verbiedt diesels

SAO PAULO

Brazilië is een belangrijke markt voor Europese autofabrikanten en is vooral belangrijk voor de volumeleiders Volkswagen AG en Fiat Auto SpA. Samen met nieuwkomers Renault SA en PSA Peugeot Citroën hadden ze in de eerste helft van het jaar een derde van de personenautomarkt in handen. De 14 autofabrikanten van Brazilië hebben vorig jaar samen 1,6 miljoen auto's verkocht. Europese merken zouden het nog beter kunnen doen als ze dieselmodellen zouden kunnen aanbieden

BARBARA McCLELLAN | 01 sep 2001

SAO PAULO — Brazilië is een belangrijke markt voor Europese autofabrikanten en is vooral belangrijk voor de volumeleiders Volkswagen AG en Fiat Auto SpA. Samen met nieuwkomers Renault SA en PSA Peugeot Citroën hadden ze in de eerste helft van het jaar een derde van de personenautomarkt in handen. De 14 autofabrikanten van Brazilië hebben vorig jaar samen 1,6 miljoen auto's verkocht.

Europese merken zouden het nog beter kunnen doen als ze dieselmodellen zouden kunnen aanbieden – die momenteel ongeveer 30% van de West-Europese automarkt uitmaken – maar dat kunnen ze niet. "Dieselauto's zijn niet toegestaan in Brazilië, alleen in Argentinië, waar ze een marktaandeel van 50% hebben (inclusief lichte bedrijfsvoertuigen), voornamelijk import", zegt Luiz R. Corrallo, diesel operations manager-Zuid-Amerika voor Delphi Diesel Systems do Brasil Ltda.

Delphi, wiens dieselbedrijf in Brazilië (onder voormalig LucasVarity) dateert uit 1956, maakt roterende pompen, injectoren en filters. Sinds de aankoop van 871 miljoen dollar vorig jaar van het in Europa gevestigde Lucas Diesel Systems van TRW Inc., heeft Delphi componenten toegevoegd voor een geavanceerd common-rail directe injectiesysteem, waaronder een hogedrukpomp en elektronische pompverstuiver.

De belangrijkste klanten zijn fabrikanten van landbouw- en lichte bedrijfsvoertuigen, met merken als Ford, Fiat, Peugeot, Volvo, John Deere, Mercedes-Benz, Cummins, New Holland, Ursus en Valtra. De agribusiness is groot in Brazilië, waar twee tot drie oogsten per jaar plaatsvinden. Delphi heeft een aandeel van 30% in de aftermarket in het tractorsegment, met Robert Bosch GmbH als grootste concurrent. Toch positioneert Delphi zich om hier dieselpersonenauto's te leveren en heeft goede hoop dat dit snel zal gebeuren.

Brazilië sloot dieselauto's in de jaren zeventig uit vanwege een energiecrisis nadat de regering had vastgesteld dat het niet zelfvoorzienend genoeg was in de olieproductie. Destijds werd 78% van de ruwe olie geïmporteerd, tegen 30% tot 40% vandaag. Omdat het land afhankelijk was van commercieel wegvervoer, werd een strategische beslissing genomen om niet alleen diesel voor commercieel gebruik toe te staan, maar ook om de accijnzen op diesel te verlagen.

"We hebben ruwe olie verbeterd, de invoer ervan verminderd, maar de regels gelden nog steeds", zegt de heer Corrallo. Inderdaad, Brazilianen blijven 30% belasting betalen op benzine. "Brazilië is het enige land ter wereld dat diesel bij wet verbiedt", klaagt Vicente A. Pimenta Jr., accountmanager bij Delphi Diesel. “De meeste landen stappen over op diesel omdat het efficiënter en betrouwbaarder is, energie bespaart en minder belastend is voor het milieu; het tegenovergestelde van percepties uit het verleden.”

De meesten hier zeggen dat het slechts een kwestie van tijd is voordat dieselauto's naar Brazilië komen, waarbij ze opmerken dat het verwaarlozen van diesel een aardoliebron verwaarloost. "We zitten niet te wachten tot er dingen gebeuren", zegt Pimenta. "We werken samen met VW, Porsche en Fiat om onze zorgen te definiëren, bewijsmateriaal te verzamelen en een open discussie te bevorderen."

In totaal stellen 10 OEM's en leveranciers hun pleidooi voor diesel voor aan de overheid. Er zijn factoren die voor en tegen hen werken: Brazilië moet in 2002 voldoen aan de Euro III-emissienormen en in 2007 aan Euro IV; het land krijgt volgend jaar te maken met nationale verkiezingen en een nieuwe president zal wellicht een luisterend oor bieden; dieselmodellen kunnen de economie helpen herstellen na een verlammende energiecrisis die momenteel de assemblagelijnen voor auto's tot stilstand brengt in een jaar dat beloofde records te vestigen.

Oscar de Paula Bernardes, een Braziliaanse industrieel en bestuurslid van Delphi Automotive Systems Corp., blijft een scepticus. "De regering keurt diesel voor auto's in Brazilië niet goed omdat het te veel belastingen op benzine krijgt", zegt hij. "En het zal de belasting op diesel niet verhogen omdat het het commerciële vervoer niet wil schaden."

Maar die bij Delphi's dieselbedrijf zijn optimistisch. Brazilië heeft de mogelijkheid om onderdelen voor dieselmotoren van wereldklasse te maken, met name common rail, en tegen lagere kosten.

"Commonrail was een droom in de jaren zestig", zegt dhr. Deak. "Nu hebben we een systeem." Het enige dat Delphi rest, is om de Braziliaanse autofabrikanten als dieselklanten te hebben.
En na 2012 :WHO verklaart dieseluitlaatgassen kankerverwekkend.
En na dieselgate 2015 waren de Brazilianen maar al te content dat ze niet in de dieselstront getrapt zijn.

Daarom deze link van 2015: https://theicct.org/brazil-is-not-re...r-diesel-cars/

En deze met de jaarlijkse vroegtijdige sterfgevallen door NOx van grote landen, in Brazilië verwaarloosbaar klein van personenwagens, in EU het allermeeste:
Kankerrisico dieseluitlaatgassen:
https://cancer-code-europe.iarc.fr/i...-dieselmotoren

Laatst gewijzigd door Micele : 23 oktober 2022 om 12:59.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2022, 12:58   #124
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Och jong, je hebt de klok horen luiden, maar je weet niet waar de klepel hangt.

Hieronder linkje van 21 jaar oud van "de diesellobby" in Brazilië die toen nog hoopvol was dieselpersonenwagens te kunnen slijten in Brazilië.

Helaas pindakaas, vandaag nog altijd verboden

En na 2012 :WHO verklaart dieseluitlaatgassen kankerverwekkend.
En na dieselgate 2015 waren de Brazilianen maar al te content dat ze niet in de dieselstront getrapt zijn.
Daarom deze link van 2015: https://theicct.org/brazil-is-not-re...r-diesel-cars/
Ik dacht dat in Brazilië tot op heden nog steeds met VW kevers wordt gereden.
Met die stokoude boxermotor.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2022, 13:02   #125
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Je leeft nog altijd in het verleden?

Brazilië heeft sinds 2010 een grotere automarkt dan Duitsland heb ik net gegoogeld.

Laatst gewijzigd door Micele : 23 oktober 2022 om 13:03.
Oud 23 oktober 2022, 13:04   #126
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Brazilië koopt anders zoveel mogelijk diesel.
Van Rusland.

https://businessam.be/brazilie-overw...l-uit-rusland/
Oud 23 oktober 2022, 15:23   #127
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Autoindustrie in Brazilië, qua eigen autoproductie 8e van de wereld, linkje via wiki.

Qua buitenlandse merken een klassieke mengeling van gans de wereld.

En benzinemotoren optimaal "op flexfuel af te stemmen" is nu ook geen probleem sinds digitale motorsturing.

Citaat:
https://en.wikipedia.org/wiki/Automo...stry_in_Brazil

The Brazilian automotive industry is coordinated by the Associação Nacional dos Fabricantes de Ve?*culos Automotores (Anfavea), created in 1956, which includes automakers (cars, light vehicles, trucks, buses and agriculture machines) with factories in Brazil. Anfavea is part of the Organisation Internationale des Constructeurs d'Automobiles (OICA), based in Paris. In 2021, the annual production exceeded 2.2 million vehicles, the 8th largest in the world.[1]

Most large global automotive companies are present in Brazil, such as: BMW, BYD, Chery, Ford, Geely, General Motors, Honda, Hyundai, JAC Motors, Kia, Land Rover, Lexus, Lifan, Mercedes-Benz, Mitsubishi, Nissan Motors, Renault, Stellantis, Subaru, Toyota, Volkswagen, Volvo Trucks, among others, and also the consecrated national companies such as Agrale, Marcopolo, Randon, Troller, and more. In the past there were national brands such as DKW Vemag, FNM and Gurgel. Some traditionally produced modern equipped replicas of older models.

Some companies such as Rolls-Royce and Porsche, rely on local distributors to import their vehicles, but brands with local factories, such as Honda and Chevrolet may also import some of their models.
Qua zuinigheid zijn de **flexfuelautootjes alvast de zuinigste geworden - van 8,5 lge naar 7,2 lge/100 km - , uiteraard heel ver achter de electrische.

Er zijn natuurlijk ook meer SUV dan 15 jaar geleden, soit ondanks meer SUVs

**Diesel mag alleen door commerciële (lichte) voertuigen gebruikt worden, die zijn er alvast niet zuiniger op geworden nog altijd 9,9 lge/100 km, benzine nu 9,4 lge/100 km komende van 8,3 lge/100 km:

**Zie evolutiegrafiek 2005-2019 via link:
Citaat:
https://www.iea.org/articles/fuel-economy-in-brazil

**Fuel consumption by powertrain, 2005-2019 , lge/100 km

Just over 2.6 million light-duty vehicles (LDVs) were sold in Brazil in 2019, marking a gradual rebound following a contraction from a high of 3.6 million sales in 2012 to a low of less than 2.0 million in 2016. Average fuel consumption of new LDVs fell from 8.5 litres of gasoline equivalent per 100 kilometres (Lge/100 km) in 2005 to reach 7.5 Lge/100 km in 2019, which is 5% above the global average. While the overall fuel consumption of new LDVs has decreased on average 0.8% annually since 2005, reductions have not occurred unilaterally across all LDV segments.

The fuel economy of city cars, which accounted for 52% of LDV sales in 2019, has improved the most of all segments in Brazil, falling at an average rate of 1.4% per year between 2005 and 2019, while the fuel consumption of large cars grew over this time period. Despite city cars having claimed the majority of the LDV market since 2005, sales shares have been slowly shrinking while shares of SUV/pick-ups have grown from 10% of the market to 35% in 2019. The average weight of vehicles remains 15% below the global average, yet has grown 10% from 2005 to reach 1 261 kg in 2019.

Flexfuel powertrains in each vehicle segment have experienced the most rapid decrease in fuel consumption compared with gasoline, diesel and other powertrains. As a result of regulations introduced in 1975, flexfuel vehicles have dominated the LDV market, and were 86% of LDV sales in 2019. The market for gasoline vehicles has fluctuated in Brazil, where sales shares spiked to reach 12.8% in 2017 but have since dropped to 4.1% in 2019. Sales shares of electric, plug-in and hybrid vehicles each remained below 1% in 2019.
Een BMW 320i Flexfuel (25% ethanol in de regel) made in Brazilië:
Citaat:
https://www.bmwblog.com/2022/02/01/bmw-320i-flex-fuel/
3 SERIES

Meet the BMW 320i Flex Fuel from Brazil

Aside from your typical 3 Series petrol, diesel or plug-in hybrid models, BMW is also building a very special 3 Series in Brazil. The BMW 320i Flex Fuel with ActiveFlex technology is specially tailored to the needs of Brazilian customers and to the fuels available there. The 2.0 liter four-cylinder B48 turbo engine has been modified in such a way that not only it can easily handle the 25 percent ethanol content that is customary in Brazil, but it can also run entirely on ethanol as fuel. Furthermore, the 320i Flex Fuel is not only the best-selling BMW, but also the most successful premium vehicle overall on the Brazilian market.

A special anniversary BMW 320i Flex Fuel was introduced this week to celebrate 30,000 units of the 3 Series which have rolled off the production line in Araquari, Santa Catarina since the start of production in 2014.

Laatst gewijzigd door Micele : 23 oktober 2022 om 15:35.
Oud 23 oktober 2022, 19:20   #128
Deo
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Dat is wel logisch want toen men een nieuwe euronorm 4 wagen kocht (de eerste jaren van euro 4), kon men nog geen euronorm 5 wagen krijgen want die bestonden nog niet.

En toen in bepaalde jaren beide euro 4 en euro 5 gelijktijdig beschikbaar waren, moet men minder BIV en wegentaks betalen voor de euro 5.

De autos zijn allemaal gelijk voor hun emissiewetten.

Maar die wagen heeft onderdelen die verslijten na vele x-jaren. En als ze versleten zijn dient men die onderdelen te vervangen. Dat is de bedoeling van de keuring hé.

Je vergeet dus de mindere BIV en wegentaks (groene verkeersbelasting) voor de euronorm 5 die minder vuil is dan euro 4.
Welke vervuild het meeste, diesel euro 4 met 4L/100km of een euro 6 met 6 L/100km?
Geen wikipedia prullen hé

Laatst gewijzigd door Deo : 23 oktober 2022 om 19:23.
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2022, 05:45   #129
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat is er verkeerd aan een Boxermotor ?

PORSCHE verfijnde deze motor over decennia. Dat is momenteel één van de knapste stukjes techniek in zijn soort geworden...
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2022, 11:06   #130
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De enige goede roetmeting is meting bij een belaste motor.
Dus al rijdend.

Onbelast meten is zeer schadelijk voor de motor en ook niet represantief.
Niemand rijd in zijn hoogste toeren.

Het is weeral het zoveelste stemmingmakerij naar de argeloze mensen toe. Gewoon om tabellen en valse statistieken onder onze neus te kunnen duwen.
Oud 24 oktober 2022, 11:53   #131
Deo
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Dus al rijdend.

Het is weeral het zoveelste stemmingmakerij naar de argeloze mensen toe. Gewoon om tabellen en valse statistieken onder onze neus te kunnen duwen.
Ze mogen het draaien zoveel ze willen, wat er in zit na verbranding moet er ook uitkomen.
Dit opvangen in filters of inspuiten met lapmiddel ADBleu. Leugens voor milieu.
De minstvervuilende op 100 km is één die minste verbruikt.

Laatst gewijzigd door Deo : 24 oktober 2022 om 11:55.
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2022, 12:53   #132
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Laatst heb ik op TV nog een uitzending gezien over dat er wagens afgekeurd worden omwille van roet.

Ik krijg de 'schrik' al op mijn lijf want ik moet mijn ouders hun wagen even naar de garage rijden waarna hij voor controle aangeboden zal worden.

De wagen is een diesel A6 die al een ardige ouderdom heeft.

Als je die ziet staan is het precies een nieuwe met dank aan Uni voor de regelmatige onderhoud.

Ik vrees er een beetje voor.

Staat een knappe RS6 in de garage, ouders wat 'warm' maken

Uni kijkt bij deze even in zijn lege portefeuille en zet het op een neuspeuteren.

Stel u heeft zo een wagen en komt een bord tegen dat 'schrijft' 30km/u dan stel ik mij de vraag, hoe doe je dat met zo een wagen, uitstappen en te voet verder,zijnde de beste optie???
Ga naar Wallonië voor de keuring, daar vegen ze hun botten aan de Vlaamse normen.
Oud 24 oktober 2022, 13:05   #133
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is er verkeerd aan een Boxermotor ?

PORSCHE verfijnde deze motor over decennia. Dat is momenteel één van de knapste stukjes techniek in zijn soort geworden...
Het zijn volgens mij niet bepaald de zuinigste motoren. Subaru gebruikt ze ook maar het zijn ferme zuipers.
Ik heb ook een Porsche.....niet direct zuinig autootje (maar is ook al 37 jaar oud)

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 24 oktober 2022 om 13:07.
Oud 25 oktober 2022, 07:58   #134
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deo Bekijk bericht
Ze mogen het draaien zoveel ze willen, wat er in zit na verbranding moet er ook uitkomen.
'k Heb daar een oplossing voor.

In plaats van alle verkeer zo moeilijk mogelijk te maken met wegversmallingen, verkeersdrempels, allerlei toestanden en daarenboven meer rijbanen te creëren zodat het verkeer kan rijden ipv stil te staan zou men gigantisch veel uitstoot kunnen besparen.
Een vb:
Als mijn madam met een van onze wagens gaat werken verbruikt ze 14l/100km. Om reden dat ze meer stil staat dan zich effectief verplaatst, zeg rijdt.
Als je met dezelfde wagen op de snelweg rijdt, aan constant 100km/uur dan verbruikt dat ding 8 liter/100km.

Daarom, maak dat de wagens kunnen rijden ipv het zodanig moeilijk te maken dat ze meer stil staan dan te bollen.
Oud 25 oktober 2022, 08:12   #135
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
'k Heb daar een oplossing voor.

In plaats van alle verkeer zo moeilijk mogelijk te maken met wegversmallingen, verkeersdrempels, allerlei toestanden en daarenboven meer rijbanen te creëren zodat het verkeer kan rijden ipv stil te staan zou men gigantisch veel uitstoot kunnen besparen.
Een vb:
Als mijn madam met een van onze wagens gaat werken verbruikt ze 14l/100km. Om reden dat ze meer stil staat dan zich effectief verplaatst, zeg rijdt.
Als je met dezelfde wagen op de snelweg rijdt, aan constant 100km/uur dan verbruikt dat ding 8 liter/100km.

Daarom, maak dat de wagens kunnen rijden ipv het zodanig moeilijk te maken dat ze meer stil staan dan te bollen.
De groentjes zullen je weten te vinden
Oud 28 oktober 2022, 08:12   #136
chris k
Staatssecretaris

chris k's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deo Bekijk bericht
Ik zag dan wel een duidelijk verschil tussen mijn 2 diesels bij de eerste 520dGT zonder adblue -> heel miniem "zwart" in het uitlaateinde.

Bij de 2de 520dGT met adblue niets "zwart" meer in het uitlaateinde ....ook na zelfde km aantal .

Uw uitleg klopt niet .
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2022, 08:20   #137
chris k
Staatssecretaris

chris k's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus al rijdend.

Er is een heel duidelijk verschil tussen een dieseltest voor gewone burgers en tussen bedrijfsvoertuigen ......ben bijna 14j met onze voertuigen ( 4 ?* 5 stuks ) naar TC geweest .

Burgervoertuigen keuren ze veel strenger langere test en soms overdreven toerental .....bedrijfsvoertuigen bolt het dan is het goed en remt het een beetje dan is het ook goed ....dieseltest kort een klein beetjes gas en in overdreven laag toerental .

Of zou het geweest zijn de firma daar zitten veel Politiekers in en "Reg" is er mee baas van .
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2022, 15:17   #138
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht

30 km/u ? Dat is snel zeg.

20 km/u wordt nu de nieuwe trend. Dat is inderdaad trager dan een marathonloper.

Maar volgens mij moet een RS6 makkelijk 20 km/u halen

Na de algemene zone 30 in het Brussels Gewest wordt het centrum van de hoofdstad na de lockdown een zone…20. Dat hebben burgemeester Philippe Close (PS) en Schepen van Mobiliteit Bart Dhondt (Ecolo-Groen) in de krant Le Soir aangekondigd.
https://www.vroom.be/nl/nieuws/bruss...-de-weg-23143/
Oud 28 oktober 2022, 16:31   #139
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
30 km/u ? Dat is snel zeg.

20 km/u wordt nu de nieuwe trend. Dat is inderdaad trager dan een marathonloper.

Maar volgens mij moet een RS6 makkelijk 20 km/u halen

Na de algemene zone 30 in het Brussels Gewest wordt het centrum van de hoofdstad na de lockdown een zone…20. Dat hebben burgemeester Philippe Close (PS) en Schepen van Mobiliteit Bart Dhondt (Ecolo-Groen) in de krant Le Soir aangekondigd.
https://www.vroom.be/nl/nieuws/bruss...-de-weg-23143/
Ook gêne slimme groene. Al die electrische fietsen rijden 25 km per uur.
Allemaal een kontervence?
Oud 28 oktober 2022, 16:39   #140
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ook gêne slimme groene. Al die electrische fietsen rijden 25 km per uur.
Allemaal een kontervence?
Wielertoeristen rijden niet zelden meer dan 30 gemiddeld. Een atleet loper loopt sneller dan 20 km/u
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be