Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 augustus 2007, 20:53   #121
Boontjes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Huh, hoor ik jou nu zeggen dat jij de verfransing echt steunt en al?!
Wat wil je nu eigenlijk zeggen?
+ Hoe komt het dat de rand verfranst is?? Zijn de Vlamingen daar weg getrokken misschien? Of verkochten ze maar al te graag hun huizen en villa's voor grof geld aan de meest biedende (in dit geval: franstalige Brusselaars).
ik woon niet in de rand, dus ik weet het niet, maar socio-ecopnomisch moet daar iets gebeurd zijn, waarvoor OOK de Vlamingen verantwoordelijk waren. En dan nu maar klagen, nadat men zijn huis voor X-miljoen verkocht heeft...
Ik kom ook uit een taalgrensgemeente: je hebt er nog NOOIT in de krant iets over gelezen, ook al stonden we 45 jaar geleden ook op de rand van een volledige verfransing. Nu is het opnieuw een Vlaamse stad, maar % is er perfect tweetalig. So what? ( de overige 20% zijn - helaas- onze allochtonen).
Het is niet altijd de politiek vanuit Brussel die alles moet oplossen, het kan ook intern, van binnen uit - maar met zagen en klagen gaat het niet.
Boontjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2007, 21:02   #122
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boontjes Bekijk bericht
Wat wil je nu eigenlijk zeggen?
+ Hoe komt het dat de rand verfranst is?? Zijn de Vlamingen daar weg getrokken misschien? Of verkochten ze maar al te graag hun huizen en villa's voor grof geld aan de meest biedende (in dit geval: franstalige Brusselaars).
ik woon niet in de rand, dus ik weet het niet, maar socio-ecopnomisch moet daar iets gebeurd zijn, waarvoor OOK de Vlamingen verantwoordelijk waren. En dan nu maar klagen, nadat men zijn huis voor X-miljoen verkocht heeft...
Ik kom ook uit een taalgrensgemeente: je hebt er nog NOOIT in de krant iets over gelezen, ook al stonden we 45 jaar geleden ook op de rand van een volledige verfransing. Nu is het opnieuw een Vlaamse stad, maar % is er perfect tweetalig. So what? ( de overige 20% zijn - helaas- onze allochtonen).
Het is niet altijd de politiek vanuit Brussel die alles moet oplossen, het kan ook intern, van binnen uit - maar met zagen en klagen gaat het niet.
Wat is er mis met de verkoop van je eigen huis? Dat neemt toch niet weg dat de Franstalige inwijkelingen wisten dat ze naar de Nederlandstalige deelstaat verhuisden. Wel is het de schuld van de Vlaamse politici dat ze met het in het leven roepen van de faciliteiten hebben ingestemd.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2007, 09:33   #123
reinaert68
Gouverneur

reinaert68's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Volksstormer Bekijk bericht
Cees Nooteboom vorige week in Knack:

"Ik heb in In de bergen van Nederland al eens geschreven: als wij meer land hadden, dan had je meer conservatief tegenwicht tegen de gecentraliseerde meningenwereld van de randstad. Dat is echt waar. In Duitsland kom je een hele hoop Duits land tegen. Nederland bestaat voor een groot deel uit stad. De randstad dat is toch eigenlijk Los Angeles, een grootstedelijk conglomeraat, zonder dat het echt een grote stad wordt. En dat is nog het ergste: met een in zichzelf draaiende mediawereld, met alles wat dat aan merkwaardige inteelt meebrengt. Maar ik zou ook niet weten hoe het anders moet. Ik heb de oplossing niet hoor, als je die zou zoeken."

Aangenomen dat de bovenstaande bewering waar is, heeft Vlaanderen dan geen nood aan enige gezonde leefruimte om ook rechts en leefbaar te zijn? Verstedelijking betekent in deze tijd ook meer en meer kosmopolitisme, wat de intimiteit van een cultuur - en haar noodzakelijke discriminatie - op de helling zet.

Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar zal een 'onafhankelijk' Vlaanderen geen 'kosmopolitische dwerg' zijn, waar ik alvast liever voor bedank?
Interessant onderwerp. Persoonlijk denk ik dat dit proces niet te stoppen is, onafhankelijk of niet. Verstedelijking is voor mij evenwel niet eenzijdig negatief. Verstedelijking zorgt onderandere voor vernieuwing, economische vooruitgang en culturele verrijking. Anderzijds moet dit proces goed begeleid worden. Ruimtelijke ordening is essentieel. Als je ziet hoe lintbebouwing en steenwegen het Vlaamse landschap en streken als de Kempen hebben verminkt begrijp ik hoe verstedelijking wantrouwen opwekt.
reinaert68 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be