Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 augustus 2005, 16:30   #121
Stubaf.
Banneling

Stubaf.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door restons courtois
Tja maar het VB is nog altijd bezig met hun b... en Sophie School is dood sins 1942.
Maakt niets uit. Het is een immer terugkerend symbool: het zwijgen opleggen van de tegenpartij volgens de voorhanden middelen van het ogenblik, entweder rechters of pianodraden.
Stubaf. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2005, 16:32   #122
restons courtois
Parlementslid

restons courtois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Van de verzetsgroep 'Die Weiße Rose', bestaande uit een aantal studenten en een professor van de universiteit van München. Ja, de Tweede Wereldoorlog is zo'n onderwerp waar we in Nederland op school door en door over worden geïnformeerd.
Wij ook. Leer uit het verleden om niet de fouten te herhalen...
Allez, ik heb deze week nachtploegen. Bye.
It's a Mr. like you that puts the rest of us to shame."
restons courtois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2005, 21:46   #123
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Seg wie weet nog hoe dat kleine landje noemen daar aan het drielandenpunt dat bestond tot ergens aan WOI? Het was maar een kleine gemeente in de buurt van Oostkantons.
Jong N-VA'er is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2005, 21:49   #124
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er
Seg wie weet nog hoe dat kleine landje noemen daar aan het drielandenpunt dat bestond tot ergens aan WOI? Het was maar een kleine gemeente in de buurt van Oostkantons.
Moresnet.

http://www.moresnet.nl/
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2005, 22:18   #125
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Ah bedankt! Vreemd dat mijn voormalige lector geschiedenis niet wist dat dit kleine landje ooit had bestaan... Echt waar. En dan maar zeggen dat die Vlaams-nationalisten zo dom zijn hé...
Oud 16 augustus 2005, 08:28   #126
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ah bedankt! Vreemd dat mijn voormalige lector geschiedenis niet wist dat dit kleine landje ooit had bestaan... Echt waar. En dan maar zeggen dat die Vlaams-nationalisten zo dom zijn hé...
Mijn ervaring is het dat onder Vlaamsnationalisten vaak een veel grotere belangstelling voor taal, cultuur en geschiedenis wordt aangetroffen dan bij anderen.

Moresnet lag/ligt in de Platdietse streek, d.i. de hele Overmaas waar er onder de bevolking nog Limburgs dialect wordt gesproken. Van Voeren tot Gemmenich. Officieel is de ambtstaal daar nu Frans, maar onder elkaar spreken ze "Platt" zoals men daar zegt (in Gemmenich is er nog steeds een volkstheater, dat veel succes kent, dat uitsluitend in het Limburgs van de streek speelt). Vanaf Kelmis is de officiële taal dan Duits. Vergeten we niet dat men Limburgs dialect spreekt tot in Eupen... Het is dan ook niet verwonderlijk dat alle oude documenten (tot aan de inval van de Fransen) in het Nederlands/Diets zijn opgesteld. Geen Duits.
Oud 16 augustus 2005, 10:52   #127
Vanderlinden d'Hoogvorst
Burger

Vanderlinden d'Hoogvorst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vercetti
Wat te doen met typisch belgische symbolen ná de Vlaamse onafhankelijkheid?

Wat gebeurt er met termen zoals Belgian Beer, Chocolate,...

Spreken we dan over Flemish Fries, Flemish Beer,...
Gaan de termen naar Brussel dat dan of a)bij Vlaanderen gaat, b)Samen met Wallonië gaat of c)onafhankelijk wordt?

Gaat Wallonië verder met de naam België of 'annexeert' Frankrijk?
Dit is een zaak van pure marketing. Belgisch bier is geen lokale traditie. Vlaanderen en Wallonië delen die kwaliteit met het uiterste zuiden van Nederland, Duitsland, Oostenrijk en Tsjechië. Valt België weg, dan heeft Vlaams bier alles om een sterk merk te worden, zelfs nog sterker dan Belgisch bier.
Oud 16 augustus 2005, 16:24   #128
robert t
Europees Commissaris

Standaard

[quote=Jan van den Berghe]
Citaat:
In plaats van zoveel miljoenen daar tegenaan te gooien had men beter dat geld gebruikt om de nog bestaande Jugendstil-huizen in Brussel te klasseren en ze ook te renoveren.
Juist. Op één detail na : kunnen wij wel de term "Jugendstil" in dit verband gebruiken? Ik zou eerder spreken van "Art Nouveau-huizen". In Antwerpen en Oostende tref je er gelukkig nog meerdere aan. De stijl ervan is vloeiender dan de Jugendstil, die iets hoekiger is. Beide stijlen zijn zus en broer, maar geen tweelingen. Beschouw dit niet als vitterij, ik zeg dit alleen maar omdat jouw berichten over het algemeen buitengewoon accuraat zijn.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2005, 16:52   #129
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

[quote=robert t]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Op één detail na : kunnen wij wel de term "Jugendstil" in dit verband gebruiken? Ik zou eerder spreken van "Art Nouveau-huizen". In Antwerpen en Oostende tref je er gelukkig nog meerdere aan. De stijl ervan is vloeiender dan de Jugendstil, die iets hoekiger is. Beide stijlen zijn zus en broer, maar geen tweelingen. Beschouw dit niet als vitterij, ik zeg dit alleen maar omdat jouw berichten over het algemeen buitengewoon accuraat zijn.
Ik leer bij! Ik dacht immers dat de woorden "Jugendstil" en "Art Nouveau" gewoon synoniemen waren.
Oud 16 augustus 2005, 16:54   #130
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door restons courtois
Eigenlijk wonen daar enkel "franstalige" maar veele mensen spreken daar ook Duits als 2de taal.
Ik denk dat hun "plat" limburgs is...
Faciliteiten? Hmm, weet ik niet.
Officieel zijn het inderdaad Franstaligen. Bij de bakker, slager en onder elkaar spreken ze evenwel Oost-Limburgs (jammer genoeg treedt ook hier verfransing op...). Eigenlijk had die gemeente bij het Nederlands taalgebied moeten behoren, net als Voeren bijvoorbeeld. Het dialect van Voeren en Bleiberg is bijna identiek.
Oud 16 augustus 2005, 17:48   #131
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Mijn ervaring is het dat onder Vlaamsnationalisten vaak een veel grotere belangstelling voor taal, cultuur en geschiedenis wordt aangetroffen dan bij anderen.

Moresnet lag/ligt in de Platdietse streek, d.i. de hele Overmaas waar er onder de bevolking nog Limburgs dialect wordt gesproken. Van Voeren tot Gemmenich. Officieel is de ambtstaal daar nu Frans, maar onder elkaar spreken ze "Platt" zoals men daar zegt (in Gemmenich is er nog steeds een volkstheater, dat veel succes kent, dat uitsluitend in het Limburgs van de streek speelt). Vanaf Kelmis is de officiële taal dan Duits. Vergeten we niet dat men Limburgs dialect spreekt tot in Eupen... Het is dan ook niet verwonderlijk dat alle oude documenten (tot aan de inval van de Fransen) in het Nederlands/Diets zijn opgesteld. Geen Duits.
En zeker ook al geen Frans. Dat plaatsje moeten we in 2006 eens in de gaten houden bij de lokale verkiezingen.
Oud 16 augustus 2005, 17:50   #132
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Ja, maar ja die francofone imperialisatieziekte hé...altijd maar annexeren. Misselijk wordt een redelijk mens ervan. Misschien daar eens een Vlaamse actie organiseren?
Oud 16 augustus 2005, 17:57   #133
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, maar ja die francofone imperialisatieziekte hé...altijd maar annexeren. Misselijk wordt een redelijk mens ervan. Misschien daar eens een Vlaamse actie organiseren?
Aan de taalgrens zal absoluut niet meer geraakt worden. Dat is in België immers de doos van Pandora. Begint men aan de Overmaas te rommelen, dan krijg je zeker en vast gedonder in de Vlaamse Rand van Brussel, de zaak rond Komen, de hele heisa opnieuw rond Voeren, het gedonder over D'Hoppe, het gefoefel rond Edingen... Dan staat het land echt in rep en roer.

Uit mijn contacten met enkele mensen uit de Overmaas weet ik dat men zich daar eigenlijk niet Vlaams voelt, maar al evenmin als Waal identificeert (voor hen is er een duidelijk onderscheid tussen Walen en zij). Op politieke acties zitten ze daar niet te wachten, ook al omdat voor, vooral de ouderen, dat hen allemaal doet denken aan WO II. Dan werden ze immers bij het Grootduitse Rijk ingelijfd en werden als Volksduitsers beschouwd. Dat heeft toch wat negatieve nagelaten. Van "den Pruus" - zoals men daar zegt - moet men over het algemeen niet teveel weten.
Oud 16 augustus 2005, 18:09   #134
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Aan de taalgrens zal absoluut niet meer geraakt worden. Dat is in België immers de doos van Pandora. Begint men aan de Overmaas te rommelen, dan krijg je zeker en vast gedonder in de Vlaamse Rand van Brussel, de zaak rond Komen, de hele heisa opnieuw rond Voeren, het gedonder over D'Hoppe, het gefoefel rond Edingen... Dan staat het land echt in rep en roer.

Uit mijn contacten met enkele mensen uit de Overmaas weet ik dat men zich daar eigenlijk niet Vlaams voelt, maar al evenmin als Waal identificeert (voor hen is er een duidelijk onderscheid tussen Walen en zij). Op politieke acties zitten ze daar niet te wachten, ook al omdat voor, vooral de ouderen, dat hen allemaal doet denken aan WO II. Dan werden ze immers bij het Grootduitse Rijk ingelijfd en werden als Volksduitsers beschouwd. Dat heeft toch wat negatieve nagelaten. Van "den Pruus" - zoals men daar zegt - moet men over het algemeen niet teveel weten.
Dat kan ik dan begrijp, maar toch vind ik dat wat ooit Vlaams was, terug in Vlaamse handen moet komen, en dan raken we wel weer aan de taalgrens.
Oud 16 augustus 2005, 18:09   #135
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Als aan de taalgrens geraakt wordt, zal belgië niet weten wat het overkomt...
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2005, 18:12   #136
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat kan ik dan begrijp, maar toch vind ik dat wat ooit Vlaams was, terug in Vlaamse handen moet komen, en dan raken we wel weer aan de taalgrens.
Daarin moet ik je teleurstellen. Daar zal nooit meer aangeraakt worden, tenzij men alles wil destabiliseren. Komt het ooit tot een boedelscheiding tussen Vlaanderen en Wallonië, dan zal de internationale gemeenschap er wel op toe zien dat de nu bestaande binnengrenzen worden gerespecteerd. Net zoals men heeft gedaan bij Joegoeslavië. Daar heeft men ook de binnengrenzen tot staatsgrenzen opgewaardeerd, alhoewel die in bepaalde gebieden helemaal niet logisch zijn en grote brokken Servisch gebied bijvoorbeeld bij Kroatië laten. Of kijk naar Bosnië, een totaal onlogische staat (die de facto trouwens opgesliptst is in twee deelrepublieken).
Oud 16 augustus 2005, 18:18   #137
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Die vredeshouders moeten enkel erop toezien dat de toestand niet uit de hand loopt. Voor de rest hebben wij geen bemoeienissen van hen te pikken. Wij willen ons deel, ons recht en de huidige spanningen in de Balkan bewijst nog maar eens hoezeer de internationale gemeenschap er overal op los klooit.
Ben je het eigenlijk in casu eens met mijn eis voor alles weer Vlaams wat Vlaams was?
Oud 16 augustus 2005, 18:20   #138
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die vredeshouders moeten enkel erop toezien dat de toestand niet uit de hand loopt. Voor de rest hebben wij geen bemoeienissen van hen te pikken. Wij willen ons deel, ons recht en de huidige spanningen in de Balkan bewijst nog maar eens hoezeer de internationale gemeenschap er overal op los klooit.
Ben je het eigenlijk in casu eens met mijn eis voor alles weer Vlaams wat Vlaams was?
Theoretisch, ja. Echter de "Realpolitik" gebiedt mij er niet mee eens te zijn, daar het totaal onrealistisch is. Ook omdat de kans bestaat dat we er uiteindelijk meer bij verliezen dan winnen.
Oud 16 augustus 2005, 18:23   #139
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Theoretisch, ja. Echter de "Realpolitik" gebiedt mij er niet mee eens te zijn, daar het totaal onrealistisch is. Ook omdat de kans bestaat dat we er uiteindelijk meer bij verliezen dan winnen.
Ik stel uiteraard voor zoiets pas boven te halen als we internationaal bijval zouden krijgen en we meerdere partijen aan onze kant hebben staan.
Oud 17 augustus 2005, 13:23   #140
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t
Juist. Op één detail na : kunnen wij wel de term "Jugendstil" in dit verband gebruiken? Ik zou eerder spreken van "Art Nouveau-huizen". In Antwerpen en Oostende tref je er gelukkig nog meerdere aan. De stijl ervan is vloeiender dan de Jugendstil, die iets hoekiger is. Beide stijlen zijn zus en broer, maar geen tweelingen. Beschouw dit niet als vitterij, ik zeg dit alleen maar omdat jouw berichten over het algemeen buitengewoon accuraat zijn.
In de encyclopedie worden ze als synoniemen gebruikt. In Nederland is de term Jugendstil gebruikelijk, in België om begrijpelijke redenen Art nouveau. Ik denk dat de invulling van de stijl vooral te maken heeft met de persoon van de kunstenaar of architect, niet?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be