Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 april 2007, 09:32   #121
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Een kat in het nauw maakt rare sprongen. Balkenende zoekt steun bij Blair. Blair? Is dat niet die aftredende premier die nauwelijks nog invloed heeft? Balkenende is dat niet een premier die zijn eigen volk wil schofferen door geen nieuw referendum te organiseren? Deze twee sukkels spreken over een nieuw verdrag gebaseerd op Nice en Amsterdam. Dat is sowieso al onzin, want de ontwerpgrondwet had de verdragen van Nice en Amsterdam geïncorporeerd.

Ze ontkennen de machtsbasis van de EU. Totnogtoe is de Europese integratie een project geweest dat werd gedragen door de as Parijs-Berlijn(Bonn). Als de Fransen en Duitsers overeenstemming bereikten over bepaalde onderwerpen dan betekende het voor de overige landen in grote mate slikken of stikken. Na de toetreding van het VK geldt het, hoewel in mindere mate, nog steeds. Bijvoorbeeld ten aanzien van de euro werd in de verklaring van Berlijn ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van de verdragen van Rome gesteld: "De gemeenschappelijke markt en de euro maken ons sterk". Dit ondanks het nog niet accepteren van de euro door de Britten. De Frans-Duitse consensus blijft overheersend. Als er tussen Frankrijk en Duitsland overeenstemming kan worden bereikt over een nieuw verdrag dan is het aan Nederland te kiezen of ze ermee wil instemmen of niet.

Citaat:
Nederland en Groot-Brittannië zitten goeddeels op één lijn over een toekomstig Europees verdrag.

Beide landen willen dat een nieuw verdrag voortborduurt op de oude verdragen van Amsterdam (1997) en Nice (2000). Dit wijzigingsverdrag moet in de plaats komen van de Europese Grondwet, die is verworpen door Nederland en Frankrijk.

Premier Jan Peter Balkenende en zijn Britse ambtgenoot Tony Blair hebben daar gisteren in Londen een gezamenlijk pleidooi voor gehouden.

Balkenende bracht een bliksembezoek aan Blair in Londen. De Britse regering heeft zich tot nu toe nauwelijks uitgelaten over de koers voor een nieuw verdrag.

Blair zei gisteren dat hij het eens is met de opstelling van Nederland in het Europees debat over een nieuw verdrag. "Ik vind ook dat we toe moeten naar een traditioneler verdrag dan de grondwet was. Dat moet er vooral op gericht zijn de unie slagvaardiger te maken", aldus Blair. Balkenende benadrukte de spoed voor een nieuw verdrag. Het Nederlandse kabinet vindt dat het nieuwe verdrag geen grondwettelijk karakter mag hebben.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2007, 11:06   #122
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Een kat in het nauw maakt rare sprongen. Balkenende zoekt steun bij Blair. Blair? Is dat niet die aftredende premier die nauwelijks nog invloed heeft? Balkenende is dat niet een premier die zijn eigen volk wil schofferen door geen nieuw referendum te organiseren? Deze twee sukkels spreken over een nieuw verdrag gebaseerd op Nice en Amsterdam. Dat is sowieso al onzin, want de ontwerpgrondwet had de verdragen van Nice en Amsterdam geïncorporeerd.

Ze ontkennen de machtsbasis van de EU. Totnogtoe is de Europese integratie een project geweest dat werd gedragen door de as Parijs-Berlijn(Bonn). Als de Fransen en Duitsers overeenstemming bereikten over bepaalde onderwerpen dan betekende het voor de overige landen in grote mate slikken of stikken. Na de toetreding van het VK geldt het, hoewel in mindere mate, nog steeds. Bijvoorbeeld ten aanzien van de euro werd in de verklaring van Berlijn ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van de verdragen van Rome gesteld: "De gemeenschappelijke markt en de euro maken ons sterk". Dit ondanks het nog niet accepteren van de euro door de Britten. De Frans-Duitse consensus blijft overheersend. Als er tussen Frankrijk en Duitsland overeenstemming kan worden bereikt over een nieuw verdrag dan is het aan Nederland te kiezen of ze ermee wil instemmen of niet.
Belgie is aan de dicratuur van "het grote duo" gewend ,wij niet,
Nederland kan beter een Noord Europesche Alliantie gaan vormen,
Na Napoleon en Hitler zitten we niet op een nieuwe bezetting te wachten
van Frankrijk of Duitsland.
Hebben we daarvoor een 80 jarige oorlog gehad
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2007, 18:14   #123
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Belgie is aan de dicratuur van "het grote duo" gewend ,wij niet,
Nederland kan beter een Noord Europesche Alliantie gaan vormen,
Na Napoleon en Hitler zitten we niet op een nieuwe bezetting te wachten
van Frankrijk of Duitsland.
Hebben we daarvoor een 80 jarige oorlog gehad
Het is wel aardig dat je het aantal oorlogsjaren telt. Al heb je 50 of 80 of 100 of nog meer jaren oorlog gehad, dat was toen. In het verleden zijn er oorlogen gevoerd om redenen die toen relevant waren. Nu moeten we beslissingen nemen om redenen die nu valide zijn.
Bovendien, in de loop der geschiedenis zijn er wel eens allianties gevormd met Duitse vorsten of met Frankrijk. Ze waren niet altijd per definitie vijanden.
Oud 18 april 2007, 19:02   #124
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Het is wel aardig dat je het aantal oorlogsjaren telt. Al heb je 50 of 80 of 100 of nog meer jaren oorlog gehad, dat was toen. In het verleden zijn er oorlogen gevoerd om redenen die toen relevant waren. Nu moeten we beslissingen nemen om redenen die nu valide zijn.
Bovendien, in de loop der geschiedenis zijn er wel eens allianties gevormd met Duitse vorsten of met Frankrijk. Ze waren niet altijd per definitie vijanden.
De EU vind ik belangrijk maar, zoals het referendum ook heeft uitgewezen,
wij voelen er niets voor om geannexeerd te worden in een Groot Duitsland
of een Groot Frankrijk.
Nederland kan beter intensiever gaan samenwerken met Scandinavische landen binnen Europa of EU.
Oud 18 april 2007, 20:15   #125
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
of een Groot Frankrijk.
Nederland kan beter intensiever gaan samenwerken met Scandinavische landen binnen Europa of EU.
En met Zwitserland. Ik ben er trouwens ook voor een soortgelijke positie aan te nemen in de wereldpolitiek. Maar dan binnen de EU. Misschien zou een soort Luxemburgmentaliteit hier wel werken.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2007, 21:33   #126
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
En met Zwitserland. Ik ben er trouwens ook voor een soortgelijke positie aan te nemen in de wereldpolitiek. Maar dan binnen de EU. Misschien zou een soort Luxemburgmentaliteit hier wel werken.
Zeker ook met Zwitserland .We moeten aansluiting zoeken bij de beste van de wereld en niet bij de middelmaat.
Bij de meest innovatieve landen ter wereld staat Nederland op de 6e plaats.
We kunnen de komend jaren stijgen naar 3 (1 zal wel niet lukken)
1 Denemarken
2 Zweden
3 Signapore
4 Finland
5 Zwitserland
6 Nederland

Laten we voor intensieve samenwerking met deze landen kiezen ,want dan kiezen we voor onze toekomst.

Laatst gewijzigd door I amsterdam : 18 april 2007 om 21:37.
Oud 18 april 2007, 21:49   #127
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zeker ook met Zwitserland .We moeten aansluiting zoeken bij de beste van de wereld en niet bij de middelmaat.
Bij de meest innovatieve landen ter wereld staat Nederland op de 6e plaats.
We kunnen de komend jaren stijgen naar 3 (1 zal wel niet lukken)
1 Denemarken
2 Zweden
3 Signapore
4 Finland
5 Zwitserland
6 Nederland

Laten we voor intensieve samenwerking met deze landen kiezen ,want dan kiezen we voor onze toekomst.
Ja, maar wel binnen de EU, hé. Kijk maar naar een land als Luxemburg of Ierland. Een land als Nederland heeft de potentie het rijkste land ter wereld te worden (mits een sociaal-liberaal beleid).
Oud 18 april 2007, 22:04   #128
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ja, maar wel binnen de EU, hé. Kijk maar naar een land als Luxemburg of Ierland. Een land als Nederland heeft de potentie het rijkste land ter wereld te worden (mits een sociaal-liberaal beleid).
Het rijkste vind ik minder belangrijk.
Voor mij gaat het om "het slimste" zoals :
- innovatie
- hightech /kennisproducten
- Dutchdesign
Laten anderen maar bulk-producten maken , varkens - en kippenfabrieken
runnen.
Voor ons is die tijd geweest.
Oud 19 april 2007, 01:08   #129
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Iamsterdam
of een Groot Frankrijk.
Citaat:
Hoe reëel zijn deze samenwerkingen? Ik heb er nog nooit over gehoord.
Oud 19 april 2007, 09:56   #130
I amsterdam
Minister-President

Standaard

[quote=[Hoe reëel zijn deze samenwerkingen? Ik heb er nog nooit over gehoord.[/quote]

Als het zo doorgaat met de EU grondwet- politiek ,zal deze samenwerking steeds meer reeel gaan worden.
Minister Bos is een groot voorstander van Nederlands-Scandinavische samenwerking.
Alleen het CDA moet nog om ,want deze partij is traditioneel gezien ,erg trans-Atlantisch en Angelsaksisch gericht

Laatst gewijzigd door I amsterdam : 19 april 2007 om 09:59.
Oud 19 april 2007, 19:17   #131
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Je kan erop wachten dat een aantal landen hun geduld beginnen te verliezen. Er hebben al 20 landen het verdrag geratificeerd. Spanje en Luxemburg bekritiseerden het VK. We willen de Britten graag bij de EU, maar als ze niet willen meedoen dan is het hun verantwoordelijkheid.

Citaat:
"[We] would like a Europe that includes the United Kingdom but if this is not possible then the responsibility lies with the British," the pair said in a common declaration on Tuesday, Spanish media report
Bron EUobserver: http://euobserver.com/9/23884
Wat wil Nederland nog een grote bek opzetten?
Oud 19 april 2007, 20:02   #132
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Je kan erop wachten dat een aantal landen hun geduld beginnen te verliezen. Er hebben al 20 landen het verdrag geratificeerd. Spanje en Luxemburg bekritiseerden het VK. We willen de Britten graag bij de EU, maar als ze niet willen meedoen dan is het hun verantwoordelijkheid.

Bron EUobserver: http://euobserver.com/9/23884
Wat wil Nederland nog een grote bek opzetten?
Laat de Britten eerst maar eens hun Noord-iers probleem menswaardig en duurzaam oplossen; erg genoeg dat grote netto-ontvanger Spanje er met een vergelijkbaar probleem zomaar bijmocht.
Oud 21 april 2007, 09:39   #133
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Laat de Britten eerst maar eens hun Noord-iers probleem menswaardig en duurzaam oplossen; erg genoeg dat grote netto-ontvanger Spanje er met een vergelijkbaar probleem zomaar bijmocht.
Het viel me in Engeland op hoe vreselijk anti-Frans de Engelsen zijn en
ook de Fransen kunnen behoorlijk anti- Engels zijn.
De natie-staten in Europa zijn nog lang niet voorbij.
We hebben ook zoveel oorlogen in Europa gehad en de naweeen gaan vaak nog generaties door.
Daarom heeft Europa nog een lange weg af te leggen naar meer eenheid
en vertrouwen in elkaar.
Oud 21 april 2007, 11:16   #134
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het viel me in Engeland op hoe vreselijk anti-Frans de Engelsen zijn en
ook de Fransen kunnen behoorlijk anti- Engels zijn.
De natie-staten in Europa zijn nog lang niet voorbij.
We hebben ook zoveel oorlogen in Europa gehad en de naweeen gaan vaak nog generaties door.
Daarom heeft Europa nog een lange weg af te leggen naar meer eenheid
en vertrouwen in elkaar.
De Engelsen anti-Frans? Maar ze bezoeken massaal Frankrijk, de Fransen kunnen (heb ik zelf gemerkt!) steeds beter Engels, en bovendien wonen er heel veel Britten in Frankrijk.

Bovendien, Frankrijk en Groot-Brittanië stellen niks voor. We kunnen ons beter op Bundesrepublik Deutschland richten want die economie is toch het allerrelevants. Heeft een marktaandeel van 25% in Europa.

Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 21 april 2007 om 11:17.
Oud 21 april 2007, 11:59   #135
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
De Engelsen anti-Frans? Maar ze bezoeken massaal Frankrijk, de Fransen kunnen (heb ik zelf gemerkt!) steeds beter Engels, en bovendien wonen er heel veel Britten in Frankrijk.

Bovendien, Frankrijk en Groot-Brittanië stellen niks voor. We kunnen ons beter op Bundesrepublik Deutschland richten want die economie is toch het allerrelevants. Heeft een marktaandeel van 25% in Europa.
Dat massaal valt erg mee en de Engelsen die ik in Frankrijk heb gesproken waren progressief en Europees gericht.
Het viel me juist in Engeland op dat er zoveel mensen nooit in Europa op vakantie gaan, terwijl het zo dicht bij is.

In Nederland zijn we traditioneel gezien erg Atlantisch gericht, bovendien zijn de laatste generaties hier, anti- Duits en anti- Frans opgegroeid.
De laatste 10 jaar begint de verhouding met Duitsland beter te worden, maar je kunt geen ijzer met handen breken.
Dat is de grote fout die de politici de afgelopen decennia hebben gemaakt.
Europa is nog steeds van de technocraten en niet van de burgers.
De grote winst van het referendum is dat dit nu eindelijk duidelijk is geworden.
Laten regering en kamer eerst maar eens beginnen met positieve publiciteit over Europa en over onze buurlanden,want dat is soms ver te zoeken.
Oud 21 april 2007, 12:06   #136
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat massaal valt erg mee en de Engelsen die ik in Frankrijk heb gesproken waren progressief en Europees gericht.
Het viel me juist in Engeland op dat er zoveel mensen nooit in Europa op vakantie gaan, terwijl het zo dicht bij is.

In Nederland zijn we traditioneel gezien erg Atlantisch gericht, bovendien zijn de laatste generaties hier, anti- Duits en anti- Frans opgegroeid.
De laatste 10 jaar begint de verhouding met Duitsland beter te worden, maar je kunt geen ijzer met handen breken.
Dat is de grote fout die de politici de afgelopen decennia hebben gemaakt.
Europa is nog steeds van de technocraten en niet van de burgers.
De grote winst van het referendum is dat dit nu eindelijk duidelijk is geworden.
Laten regering en kamer eerst maar eens beginnen met positieve publiciteit over Europa en over onze buurlanden,want dat is soms ver te zoeken.
Ik niet! Van mijn eerste tot twaalfde levensjaar ben ik uitsluitend naar Frankrijk op vakantie geweest, heb veel Franse vrienden leren kennen, mijn ouders hebben me van vroeg af aan al met beide talen in aanraking gebracht (juist niet met Engels, maar ja, ik had Cartoon Network dus het werd al snel voor mij de best gesproken taal). Vandaar dat ik nu echt pro-Europees ben.
Oud 21 april 2007, 15:45   #137
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik niet! Van mijn eerste tot twaalfde levensjaar ben ik uitsluitend naar Frankrijk op vakantie geweest, heb veel Franse vrienden leren kennen, mijn ouders hebben me van vroeg af aan al met beide talen in aanraking gebracht (juist niet met Engels, maar ja, ik had Cartoon Network dus het werd al snel voor mij de best gesproken taal). Vandaar dat ik nu echt pro-Europees ben.
Betekent dit verhaal evidentie voor mijn hypothese over de jeugd?
Citaat:
Ik voorzie dat er voorlopig weinig gebeurt met de EU. We zullen waarschijnlijk nog een tijdje moeten wachten voordat de jeugd, wijzer geworden door de vele inter-Europese contacten als gevolg van het vrije verkeer van goederen en personen (en diensten?), een volgende stap zal zetten.
Ik weet niet hoe oud je bent LiberalistNL. Maar beschouw je jezelf als jeugd?
Oud 21 april 2007, 15:47   #138
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Betekent dit verhaal evidentie voor mijn hypothese over de jeugd?
Nou, ik ben Gymnasiast, ik weet niet of ik representatief ben.
Citaat:
Ik weet niet hoe oud je bent LiberalistNL. Maar beschouw je jezelf als jeugd?
Ben 18 jaar, en gezien ik nog op school zit (5e jaar gym) beschouw ik mezelf wel als jeugd ja.

Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 21 april 2007 om 15:48.
Oud 21 april 2007, 16:30   #139
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Frankrijk is een prachtig land om op vakantie te gaan en ik heb dat ook vaak gedaan( Ik ga liever naar Frankrijk dan Engeland.)
Dat betekent niet dat we in Europa alles door Frankrijk moeten laten regelen ,want het leven is meer dan vakantie alleen.
Het land zakt steeds verder weg in het moeras en het is nog maar de vraag of verkiezingen uitkomst zullen bieden.
Het zal me niet verbazen als Frankrijk de komende jaren de grote instabiele factor van Europa gaat worden.

Bezint eer ge begint...zei Brederode
Oud 21 april 2007, 16:35   #140
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Frankrijk is een prachtig land om op vakantie te gaan en ik heb dat ook vaak gedaan( Ik ga liever naar Frankrijk dan Engeland.)
Dat betekent niet dat we in Europa alles door Frankrijk moeten laten regelen ,want het leven is meer dan vakantie alleen.
Het land zakt steeds verder weg in het moeras en het is nog maar de vraag of verkiezingen uitkomst zullen bieden.
Het zal me niet verbazen als Frankrijk de komende jaren de grote instabiele factor van Europa gaat worden.

Bezint eer ge begint...zei Brederode
Wat Frankrijk nodig heeft is een keihard Balkenendebeleid. Wanneer er geen hervormingen komen zal het land er nooit bovenop komen. De concurrentiepositie is gewoon te slecht, de arbeidskosten veel te hoog. Het ergst denkbare scenario is dat Royal aan de macht komt. Dan wordt het alleen nog maar erger. Gelukkig is Nederland veel meer verweven met Duitsland dan met Frankrijk. Onze oosterburen zijn hard aan het werk die werkloosheid af te bouwen.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be