Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 januari 2008, 12:03   #141
netslet
Minister-President

netslet's schermafbeelding

Standaard

Een cake van 800 gr kost in de aldi nochtans maar iets van een euro. Misschien een aanrader?
Oud 29 januari 2008, 12:06   #142
netslet
Minister-President

netslet's schermafbeelding

Standaard

Trouwens net gelezen op de site van de Morgen: http://www.demorgen.be/dm/nl/997/Hom...ordeling.dhtml

Bakkersvereniging gaat in beroep tegen veroordeling

De Vlaamse vereniging van bakkers (VeBIC) gaat in beroep tegen zijn veroordeling door de Raad voor de Mededinging wegens schending van het kartelverbod. Dat liet Bruno Kuylen, directeur van VeBIC, vandaag weten.

Volgens de Raad voor Mededinging handelde het VeBIC in strijd met het kartelverbod door sinds de liberalisering van de broodprijs in 2004 een kostenschema en broodprijsindex uit te werken en te verspreiden, waardoor de leden werden aangespoord om hun prijzen te verhogen. De Raad legde de Vlaamse vereniging van bakkers ook een boete op van 29.121 euro.

"We vinden het eerst en vooral spijtig dat we het nieuws uit de pers moeten vernemen en gaan zeker in beroep tegen de beslissing", aldus Kuylen, die eerst overleg wil plegen met zijn raadsman alvorens ten gronde te reageren.

Hij liet wel weten dat VeBIC als beroepsorganisatie de plicht heeft haar leden te informeren en betwist dat de organisatie de bakkers heeft gestimuleerd hun prijzen te verhogen. Het VeBIC wijst er ook op dat de vereniging lang niet heel de markt bestrijkt.

Daarnaast legt Kuylen uit dat er in de negen jaren voorafgaand aan de liberalisering slechts driemaal een prijsaanpassing werd doorgevoerd. Binnen het jaar na de vrijmaking ontstond vervolgens een inhaalbeweging, waarbij de gemiddelde prijs van een brood steeg van 1,61 euro naar 1,65 tot 1,70 euro. Momenteel ligt die gemiddelde broodprijs op 1,80 �* 1,90 euro. (belga/sps)
Oud 29 januari 2008, 12:07   #143
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
De kaap is bijna gehaald, al denk ik dat het nog even zal duren eer de psychologisch toch wel zware barriere van € 2,00 effectief zal overschreden worden.

Nochtans, in mijn onmiddelijke buurt zijn er drie bakkers en twee supermarkten.

Tot zover dus de liberale fabeltjes over het heil van de concurrentie...
Als men de stijging van de broodprijs voor de liberalisering bekijkt en die vergelijkt met de stijging van altijd al geliberaliseerde banketproducten, stelt men vast het brood sneller in prijs steeg dan banket. M.a.w. de staatsregulering zorgde inderdaad voor snellere stijging dan de vrije producten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2008, 12:10   #144
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Soubry bloem voor 6granenbrood 5kg = 10 broden van 800g kost 3.65euro in de colruyt.

Dus 1 brood kost .36 euro.
We eten met ons gezinnetje een zo'n overheerlijk, ovenvers broodjes elke dag en dus ons dagelijks brood kost ons .36*365=131euro.

We besparen dus jaarlijks 598euro. EN de investering in de broodbakmachien heeft ongeveer een 200-300% rendement.

Gezien AVEVE massaal op dag gat in de markt gesprongen is, en in elke outlet daar welgeteld 10-20m2 ruimte voor voorziet, heeft de Belg massaal overgeschakeld.
In ons gezin bakken we sedert jaar en dag ook brood. Sta me daarom toe op te merken dat uw berekening onjuist is. Zelf brood bakken - en nogmaals, ik ben er een grote voorstander en liefhebber van - is niet goedkoper als je het afweegt tegen bijvoorbeeld brood in een discountsupermarkt. Naast je bloem moet je immers ook andere zaken rekenen die je erbij voegt: krenten/rozijnen, bepaalde graanpitten, boter of andere vetstof, en, niet vergeten, de grootste kost: je elektriciteit. Zeker met een broodbakmachine is dat een ruime uitgave. Slechts wie meerdere broden in de oven tegelijkertijd bakt, is naar prijs echt concurrentieel.
Oud 29 januari 2008, 12:12   #145
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Vergeleken bij andere landen is €2,- nog goedkoop. In de Nederlandse bakkers betaal je al jaren €2,50 voor een brood, nog vóór de invoering van de euro. De daling van de welvaart in België is vooral te danken aan de grondstoffenprijzen.
Nochtans merk ik dat de broodprijzen in de Nederlandse supermarkten lager liggen dan die in de Belgische.
Oud 29 januari 2008, 12:27   #146
-=EXCALIBUR=-
Staatssecretaris

-=EXCALIBUR=-'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alberto Bekijk bericht
Ik, ik maak daar tijd voor.
Een andere vraag is dan: wie heeft er de grond voor?
-=EXCALIBUR=- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2008, 12:33   #147
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Nog iets: We hebben het nu over brood, maar als je kijkt naar calorieën, zijn de prijzen helemaal niet gestegen.

Gezien op tv: Als je voor 1 $ naar de snackafdeling gaat kun je ongeveer 2500 calorieën aan voedsel krijgen, als je naar de groenteafdeling gaat krijg je voor 1 $ slechts 250 calorieën aan bijvoorbeeld wortels.

Ons eetpatroon is er dus ook op toegespitst; de productie van snack en junkfood is zo grootschalig dat het met minimale kosten geproduceerd kan worden. Versproducten en gezond voedsel worden daardoor gewoon duurder, zeker omdat daar in China e.d. zeer veel vraag naar is.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2008, 12:34   #148
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Nochtans merk ik dat de broodprijzen in de Nederlandse supermarkten lager liggen dan die in de Belgische.
Voor brood uit de supermarkt neem ik niet eens meer de moeite.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2008, 12:45   #149
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
en hoe weet jij dat allemaal?
Ik ondervind.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2008, 12:54   #150
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
Een cake van 800 gr kost in de aldi nochtans maar iets van een euro. Misschien een aanrader?
er moeten dringend gescheiden supermarkten komen: vuile, goedkope voor het werkvolk en nette, dure voor de bourgeoisie, kunstenaars en schrijvers.
het is toch hemeltergend dat den arbeider met zijn vieze zweetgeur in den delhaize komt shoppen?
dat geeft de andere klanten bovendien een gevoel van onveiligheid.

Laatst gewijzigd door Mitgard : 29 januari 2008 om 12:54.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2008, 13:00   #151
jbl
Lokaal Raadslid

Standaard

Ik volg die discussie omtrent de koopkracht toch wat met gemengde gevoelens. Ten eerste wat de prijs van een brood betreft, 20 jaar lang kregen boeren geen euro voor hun graan, maar ja die sukkelaars maken maar 5% van de bevolking uit, nu wordt er een correctere prijs gehaald voor de grondstoffen. Niet alleen voor landbouwproducten, ook voor andere grondstoffen. Plots staat hier in België iedereen op zijn achterste poten. In plaats van altijd dat gezeur kunnen wij zelf veel doen om het aandeel grondstoffen in ons dagelijks leven te beperken (zet die verwarming wat lager, kweek zelf wat groenten, ga in eigen streek werken, koop een kleinere wagen), maar daar heeft de individualistische vlaming het blijkbaar zeer moeilijk mee. Je zou verwonderd zijn wat je per maand ook vandaag meer kan overhouden. Iedereen zeurt over zijn koopkracht, maar nog nooit zijn er zoveel reizen geboekt, en we gaan niet een keer maar twee tot drie keer op reis, ik kan het niet volgen!!!
Als wij de lonen constant moeten gaan aanpassen aan de fluctuerende prijzen van de grondstoffen en basisproducten, besef dan ook dat het kan dat we tijdens sommige periodes minder zullen verdienen, probeer dat maar eens te realiseren.
We moeten beseffen en aanvaarden dat wij in ons leven af en toe de broeksriem zullen moeten aantrekken. Vooral in de regio vlaanderen heb ik de indruk dat we zijn geëvolueerd tot een maatschappij van echt bange mensen die enkel met hun eigen portefeuille bezig zijn en alle dagen zitten te zeuren van de mazout is duur, de groenten zijn duur. Kortom doe zelf iets, probeer in uw eigen situatie iets te doen, wees inventief, onderneem (ik dacht dat de vlamingen hier toch zo goed in waren)
jbl is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2008, 13:08   #152
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Nog iets: We hebben het nu over brood, maar als je kijkt naar calorieën, zijn de prijzen helemaal niet gestegen.

Gezien op tv: Als je voor 1 $ naar de snackafdeling gaat kun je ongeveer 2500 calorieën aan voedsel krijgen, als je naar de groenteafdeling gaat krijg je voor 1 $ slechts 250 calorieën aan bijvoorbeeld wortels.

Ons eetpatroon is er dus ook op toegespitst; de productie van snack en junkfood is zo grootschalig dat het met minimale kosten geproduceerd kan worden. Versproducten en gezond voedsel worden daardoor gewoon duurder, zeker omdat daar in China e.d. zeer veel vraag naar is.
Groenten en fruit moet je nu eenmaal niet eten omwille van de energetische waarde. Die is veel te gering in vergelijking met die van vet-, koolhydraat- of proteînerijk voedsel. Maar wel omwille van mineralen en vitamines.
Maar je hebt gelijk, fast food is nu al lang stukken goedkoper dan vers voedsel, en het probleem is dat het aanbod aan fast food veel groter is.
Kotstudent zijnde, beklaag ik me er vaak over dat als ik overdag niet de tijd heb gehad om naar een supermarkt te gaan ik gedwongen ben me naar een frituur, fastfoodresto, kebab- of pittazaak of pizzeria te moeten begeven. Maar er is geen alternatief. (Er zijn wel enkele alternatieven, maar die zijn pokke-duur.)

Btw, in de V.S. wordt heel veel junk-voedsel geproduceerd en vervolgens ook geconsumeerd of weggesmeten. Niet voor niets is het ook jarenlang (misschien nog, ofwel net ingehaald door China?) de grootste vervuiler ...

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 29 januari 2008 om 13:12.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2008, 13:08   #153
lantjes
Eur. Commissievoorzitter

lantjes's schermafbeelding

Standaard

Brood, meestal bakken we het zelf want er is geen bakker in ons dorp....Maar heel af en toe rij ik naar bakkerij Hoornaert in Kortrijk (vanuit Aalst) om een Tarwevlokje (met grote T).....mo vent toch, lekker!!! een aanrader!!.....'t zal door jullie wel weer als decadent betitteld worden zeker?
enfin, meestal is dit in combinatie met shoppingdrang van mijn madam....de prijs van dat broodje, met alles der op en der aan, wil je niet weten, en ik trouwens ook niet.
Om maar te bewijzen hoe relatief 2€ voor een brood is. Eet er wat minder van we hebben toch gemiddeld met zen allen teveel overgewicht.
lantjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2008, 13:12   #154
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Groenten en fruit moet je nu eenmaal niet eten omwille van de energetische waarde. Die is veel te gering in vergelijking met die van vet-, koolhydraat- of proteînerijk voedsel. Maar wel omwille van mineralen en vitamines.
Maar je hebt gelijk, fast food is nu al lang stukken goedkoper dan vers voedsel, en het probleem is dat het aanbod aan fast food veel groter is.
Kotstudent zijnde, beklaag ik me er vaak over dat als ik overdag niet de tijd heb gehad om naar een supermarkt te gaan ik gedwongen ben me naar een frituur, fastfoodresto, kebab- of pittazaak of pizzeria te moeten begeven. Maar er is geen alternatief. (Er zijn wel enkele alternatieven, maar die zijn pokke-duur.)

Btw, in de V.S. wordt heel veel junk-voedsel geproduceerd en vervolgens ook geconsumeerd of weggesmeten. Niet voor niets is het ook jarenlang (misschien nog, ofwel net ingehaald door China?) de grootste vervuiler ...
Als ge om half 6 gedaan hebt met uw lessen kunt ge toch nog even langs de supermarkt om wat dingen te halen ? Zo doe ik het toch altijd hoor
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2008, 13:14   #155
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Inderdaad, minder zagen en meer/harder werken...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2008, 13:16   #156
PollyCorrect

PollyCorrect's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
De kaap is bijna gehaald, al denk ik dat het nog even zal duren eer de psychologisch toch wel zware barriere van € 2,00 effectief zal overschreden worden.

Nochtans, in mijn onmiddelijke buurt zijn er drie bakkers en twee supermarkten.

Tot zover dus de liberale fabeltjes over het heil van de concurrentie...
In mijn buurt allang geen bakkers meer.
Wel nog kebabzaken.

Tot zover de fabeltjes van verrijking

Maar inderdaad, 2€ is een schande. Ik betaalde al 2,02€ voor een brood.
PollyCorrect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2008, 13:18   #157
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PollyCorrect Bekijk bericht
In mijn buurt allang geen bakkers meer.
Wel nog kebabzaken.

Tot zover de fabeltjes van verrijking

Maar inderdaad, 2€ is een schande. Ik betaalde al 2,02€ voor een brood.
de hoofdreden ligt evenwel niet bij de kebabzaken maar bij de ongelijke concurrentiestrijd met multinationale ketens.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2008, 13:19   #158
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
minder zagen en meer/harder werken...
dat zeiden de bewakers ook in dachau als de gevangenen om water vroegen.

Laatst gewijzigd door Mitgard : 29 januari 2008 om 13:20.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2008, 13:20   #159
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
de hoofdreden ligt evenwel niet bij de kebabzaken maar bij de ongelijke concurrentiestrijd met multinationale ketens.
Wat ik me nu afvraag; hoe zorgt die oneerlijke concurrentie dan voor een prijsstijging?

Pelgrim stelt in zijn eerste bericht dat er 3 bakkers en 2 supermarkten in zijn buurt zijn. Die bakkers overleven dus toch nog? Enfin, leg het eens uit, in plaats van wat woordjes te ijlen. Dat werkt op solidaire, maar niet hier.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2008, 13:20   #160
largo_w

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
ja vooral die grote kapitaalkrachtige type delhaize de leeuw rotzakken man... Niet normaal! Daar ga ik dus nooit meer m'n inkopen doen he...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be