![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 22 augustus 2008 om 23:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Liefde stoort me minder als geweld. Uitingen van liefde worden dikwijls ten onrechte vervolgd, en als een gevaar gezien door diegenen die uit zijn op het domineren van de medemens. En het zijn juist die laatsten die dan geneigd zijn geweld goed te praten. Hoe pervers, hoe cynisch, is het niet zich te storen aan uitingen van liefde in het straatbeeld en tegelijkertijd te kunnen genieten van de dood van een medemens die je als uw vijand beschouwd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#144 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik kan daar alleen maar op zeggen: het zal maar uw dochter zijn die lesbisch is of uw zoon die homo is. En dan gaat u anders piepen. Laatst gewijzigd door system : 22 augustus 2008 om 23:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik ontken het bestaan van homofilie niet en heb geen probleem met het aanvaarden ervan. Maar 2 zoenende mannen op straat is iets waar ik me nog niet echt heb aan 'aangepast'. Het zal wel komen zeker met de tijd. In het begin van het homohuwelijk moest ik ook elke keer lachen toen ik 2 mannen in smoking op de foto zag in de gazet. Nu kijk er niet meer naar... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Godsdienst is niet zo statisch als u het zich voorstelt. Als een godsdienst te traag reageert zal een andere de fakkel overnemen. Daarbij is het eigenlijk beter te spreken van religie dan van godsdienst. Dat is iets ruimer, en het religieuze antwoord op maatschappelijke problemen hoeft in de toekomst niet noodzakelijk via het concept 'God' te verlopen, maar heeft daarom niet minder een spirituele dimentie. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 23 augustus 2008 om 00:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Godsdienst is zeker niet statisch, maar hinkt vaak een heel eind achterop. En vermits de maatschappij zeer snel verandert, wordt die afstand steeds groter. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#149 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik denk dat de 'snelheid' waarmee de maatschappij veranderd veel te maken heeft met de perceptie van de mens. Die perceptie is zeer relatief. Ik besef dat ik hier een 'controversieel' standpunt inneem. Maar onafhankelijk van de fysieke veranderingen stel ik gewoon vast dat er heel wat mensen zijn die de stelling hanteren dat 'de veranderingen snel zijn, en steeds sneller zijn'. Uit de veranderingen in de fysieke wereld kan ik die perceptie echter niet afleiden. Dat er een eeuw geleden nog geen TV of auto was en nu wel vind ik geen argument voor de stelling dat de veranderingen snel zijn. De Egyptenaten zouden hetzelfde kunnen gedacht hebben bij de bouw van een van hun piramides. De perceptie van 'snelheid' en 'versnelling' is een psychologisch gegeven eerder dan een 'fysiek' gegeven, en op die wijze bestudeerd kan ze interessante inzichten geven over de aard van de tijd waarin we leven. Moesten we de fysieke, materiele dimentie niet zo belangrijk achten, de tijd zou anders verlopen...
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 23 augustus 2008 om 00:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Deze snelle en mekaar opvolgende veranderingen had men niet in het Oude Egypte. De maatschappij bleef statisch voor eeuwen met hier en daar lichte veranderingen. Dat kon ook niet anders. Men moest werken voor de kost en revolutionaire technieken in de landbouw bleven toch eerder beperkt. En de heersende klasse wilde dat alles bleef zoals het was en die leidende klasse had dan ook de middelen om te maken dat alles inderdaad bleef zoals het was. In vele van deze staten was er zelfs een gerontocratie: de ouderlingen hadden het voor het zeggen. Nu verandert alles door de wetenschappelijke revolutie en niet meer door een of andere een elite en dit ook omdat het 'weten' toegankelijk is geworden voor heel veel mensen. En vooral: voor de eerste keer in de geschiedenis der mensheid, weten kinderen veel meer op vele vlakken dan hun ouders en zeker dan hun grootouders! Mensen beseffen dit niet altijd, maar het zijn - bij manier van spreken- de kinderen die het voortouw nemen en die de motor zijn geworden van de verandering. En dan was vroeger wel effe anders. Laatst gewijzigd door system : 23 augustus 2008 om 11:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | |
Burger
|
![]() Citaat:
In tegenstelling met de "boekdrukkunst" is Internet, in onze hedendaagse maatschappij toegankelijk voor practisch iedereen en niet alleen voor een begoede elite.. Dat door dit medium ook jongeren en zelfs kinderen toegang krijgen tot "kennis" is een gegeven, dat in geen geval moet onderschat worden.. Veel jongeren hebben nu de mogelijkheid veel meer te weten dan hun ouders of grootouders... De vraag kan gesteld worden hoe zij met deze kennis -voor zover deze correct is- zullen omspringen...
Voor de huidige Wetenschap geldt misschien nog in sterkere mate het fiere antwoord van Euclides op de vraag van Koning Ptolemaeus Soter, of er dan geen kortere weg naar de Meetkunde bestond is dan door de "Elementen" : …µη ειναι βασιλικην ατραπον επι γεωμετριαν… (...zelfs voor Koningen is er geen afzonderlijk pad dat naar de Meetkunde leidt..) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Serieus off topic dat wel. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 23 augustus 2008 om 14:48. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Dat wil nog lang niet zeggen dat alle gelovigen vandaag het zomaar ééns zijn met een al te ongebreideld paternalisme. Weinige pratikerende gelovigen die heimwee koesteren naar de tijd van pakweg 50 jaar geleden, toen de Kerk alle lagen van de samenleving beheerste. Toevallig staat in De Standaard van vandaag een artikel van Geert Van Istendael. Die groeide op in een katholiek nest, maar viel later het geloof af. Uiteraard is dat 's mans goed recht. En hij heeft wel degelijk een punt wanneer hij vreest voor de verstikkende greep die een godsdienst op de samenleving kan uitoefenen. Tenslotte heeft hij het in zijn jeugdjaren zélf moeten ondervinden. Vandaar ook - want hierover handelde het artikel (doch niet deze discussie) - zijn resolute stellingname tégen de hijaab. Als moslima's vandaag het recht opeisen de hijaab te dragen, zetten we - aldus Van Istendael - de deur wagenwijd open voor het verbod hem morgen weer af te leggen. Een verbod dat met grove terreur wordt afgedwongen door de mannen, broers en vaders van die moslima's. Maar goed, genoeg over de islam, daar zijn andere draden voor. Ik treed Van Istendael dus in zekere zin bij. Maar... ik volg hem niet helemaal in zijn afstand nemen van het geloof. Er zijn immers ook talloze gelovigen die de Kerk, spijts haar tekortkomingen, trouw blijven in de hoop haar van binnenuit te kunnen veranderen. Dat kan misschien onmogelijk lijken, maar bvb. een Franciscus van Assisi is daarin wel degelijk geslaagd, zelfs al bleef het maar bij een gedeeltelijk succes. M.a.w: de vaststelling dat één en ander fout loopt is nog geen reden om de evangelische waarden (waarvan de Kerk volgens mij de minst slechste behoedster is) ontrouw te worden. Die evangelische waarden geven een mensenleven wel degelijk een méérwaarde, zelfs vele niet-gelovigen die dat toegeven. Maar goed, mogelijk had Van Istendael nog andere redenen om af te zien van zijn geloof. En die vrijheid moet hem en anderen in elk geval gegarandeerd blijven; geen baardhaar van me die eraan denkt mensen ook maar één strobreed in de weg te leggen, willen zij de Kerk de rug toekeren. Conclusie: je gaat er bijna "systematisch" (nomen est omen) van uit dat alle gelovigen heimwee hebben naar een Kerk (of welke religie dan ook) die een wurggreep uitoefent op de samenleving. Neem maar van me aan dat vele gelovigen feestelijk bedanken voor dergelijke scenario's, en dat zij er minstens zoveel toe bijdragen, indien niet nog méér, dat "het niet meer zal lukken". Neem dat maar van me aan! Mocht je dit nog betwijfelen, leer dan maar eens iets over Sint-Franciscus: die heeft dat wel degelijk klaargespeeld. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik sluit de tunnelvisie niet uit. Maar ik denk dat er toch meer aan de hand is, te meer dat het een werldwijd fenomeen aan het worden is. Wat uw tweede opmerking betreft. Ja natuurlijk beïnvloed men de kinderen door allerlei snufjes. Kinderen zijn uitermate interessant geworden voor de commercie. Zij hebben geld (krijgen geld) en pushen hun ouders met succes tot de aankoop allerlei technologische dingen. De meeste kinderen zijn er dol op. Maar het neveffect is, dat de algemene kennis van de kinderen en de nuchterheid van de jeugd om dingen te analyseren, de mondigheid, tenzeerste is toegenomen. Ik moet u zeggen, wat de kinderen nu weten, daarvan wist ik de helft nog niet toen ik 18 was. En nochtans en zonder pretentie, ik las redelijk veel. En dat zal weer leiden tot een versnelde evolutie in andere dingen. Maar ik sluit hier af en laat de draad over aan de mensen die verder willen discussiëren over een feitelijk non -probleem, namelijk homofilie. Laatst gewijzigd door system : 23 augustus 2008 om 16:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Groetjes, Svennies.. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#156 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Enigszins bezijden de topic: uit Nieuws van de afgelopen ca 50 jaar kreeg/krijg ik vaak de indruk dat "crime passionel" verhoudingsgewijs bovengemiddeld vaak voorvalt in homo-erotische kringen. Heb ik dit juist begrepen of stamt het uit "klassiek-"geconcentreerde media-aandacht?
't Zal je kind maar wezen ... ![]()
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn. Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 24 augustus 2008 om 00:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#157 |
Banneling
|
![]() Ik heb het hier duidelijk over de "politieke" homo,s(bv. walgelijke ventjes als Tom Lanoye bv...) die er op kicken de maatschappelijke waarden te ondermijnen door zedenloos gedrag en extreem-linkse subversie, niet zozeer over de mensen die in alle stilte hun homosexuele gevoelens de vrije loop laten gaan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() *knip*
Gelieve niet persoonlijk te worden. Laatst gewijzigd door Starfire : 25 augustus 2008 om 05:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |