Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 maart 2010, 15:52   #141
Figy
Schepen

Figy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Ik dacht dat het ondertussen duidelijk was dat het om buitensporige bedragen gaat.
Niemand kan er iets tegen inbrengen dat het bedrijf de gemaakte kosten en intresten aanrekent. Maar 15 € intrest per maand op 30€ zijn woekerintresten.
Eigenlijk zou ik wel eens een uitspraak van een rechter willen zien wanneer ze een echte wanbetaler aanklagen.
Sommige mensen vinden deze bedragen buitensporig. Aanmaningskosten zijn geen intresten. Ik vind de posttarieven buitensporig, anderen misschien niet. Daarmee wil ik nogmaals aantonen dat dit relatief is.

Als je niet akkoord bent met de politiek van een bedrijf (aanrekenen van "buitensporige" aanmaningskosten) dan kan je er beter geen verbintenis mee aangaan. Als je dit toch doet en je vergeet het factuur tijdig te betalen, kan je enkel boos zijn op jezelf en je neerleggen bij de gevolgen. Zo simpel kan het leven zijn.
Figy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2010, 16:46   #142
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Figy Bekijk bericht
Als je niet akkoord bent met de politiek van een bedrijf (aanrekenen van "buitensporige" aanmaningskosten) dan kan je er beter geen verbintenis mee aangaan. Als je dit toch doet en je vergeet het factuur tijdig te betalen, kan je enkel boos zijn op jezelf en je neerleggen bij de gevolgen. Zo simpel kan het leven zijn.
dan moet je maw afstand doen van gas, electriciteit, tv, internet, telefonie, huur (sociale blokken), ...

zoals eerder gesteld gaat het om de willekeur en de hoogte vd bedragen.
algemene voorwaarden geeft bedrijven niet het recht om alle consumentenrechten zomaar overboord te gooien.
en daar gaat het om.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2010, 17:37   #143
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sommige mensen vinden deze bedragen buitensporig. Aanmaningskosten zijn geen intresten. Ik vind de posttarieven buitensporig, anderen misschien niet. Daarmee wil ik nogmaals aantonen dat dit relatief is.

Amai, zijn de posttarieven zo snel gestegen ?
Trouwens als ik meen mij te herinneren dat telenet helemaal geen aanmaning stuurt maar die 15 € gewoon bij de eerstvolgende factuur bijrekent.
Maar ge hebt gelijk, als dat in de voorwaarden staat moet ge u er bij neerleggen of uw abonnement opzeggen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2010, 18:41   #144
Figy
Schepen

Figy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Trouwens als ik meen mij te herinneren dat telenet helemaal geen aanmaning stuurt maar die 15 € gewoon bij de eerstvolgende factuur bijrekent.
Bij Telenet bedraagt de nalatigheidskosten 7 euro. Die wordt dan inderdaad bij de eerstvolgende factuur aangerekend.
Oud 12 maart 2010, 18:45   #145
Figy
Schepen

Figy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
dan moet je maw afstand doen van gas, electriciteit, tv, internet, telefonie, huur (sociale blokken), ...

zoals eerder gesteld gaat het om de willekeur en de hoogte vd bedragen.
algemene voorwaarden geeft bedrijven niet het recht om alle consumentenrechten zomaar overboord te gooien.
en daar gaat het om.
In het leven heb je niet alleen rechten maar ook plichten. Daar gaat het om.
Oud 12 maart 2010, 20:38   #146
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bij Telenet bedraagt de nalatigheidskosten 7 euro. Die wordt dan inderdaad bij de eerstvolgende factuur aangerekend.
Dus het helpt als er een paar hun abonnement opzeggen.
Oud 12 maart 2010, 20:40   #147
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In het leven heb je niet alleen rechten maar ook plichten. Daar gaat het om.
Natuurlijk, en dat geldt voor beide kanten.
Oud 12 maart 2010, 20:56   #148
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Natuurlijk, en dat geldt voor beide kanten.
en dat gaat er blijkbaar niet in

Figy
als ik in fout ben heb ik er geen probleem mee om extra af te betalen.
ik heb er wel een probleem mee als het bedrijf in kwestie zich op geen enkele manier aan haar plicht houdt.
aangetekend ingebreke stellen bvb. ik heb er een probleem mee dat bedrijven aanrekenen wat ze willen (50% en meer vh factuurbedrag). ik heb er probleem mee dat bedrijven eenzijdig sancties nemen die op geen enkele manier in verhouding staan tot bvb een laattijdige factuur.

ik heb er een probleem mee dat bedrijven sanctioneren, oa domiciliëring misbruiken, en geld stelen (waar ze nadien geen intrest op betalen), terwijl het gewoon om een foutieve factuur handelt. ik heb er een probleem mee dat bedrijven lijsten aanleggen waar ze zonder verdere reden burgers/klanten kunnen opgooien die dan een hoop miserie kennen nadien omdat andere bedrijven plots doen alsof diezelfde burgers/klanten criminelen zouden zijn.

is dat nu zo moeilijk te begrijpen? en is het nu zo moeilijk te begrijpen als ik mij afvraag of dit allemaal wel rechtsgeldig is? jaja, voorwaarden
als ik een contract afsluit heb ik een week tijd om dat evtl. terug op te zeggen, ongeacht wat de voorwaarden zeggen.
voorwaarden dienen zich te schikken naar het recht (oa consumentenrecht)

Laatst gewijzigd door 1207 : 12 maart 2010 om 20:58.
Oud 13 maart 2010, 20:59   #149
Figy
Schepen

Figy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
als ik in fout ben heb ik er geen probleem mee om extra af te betalen.
Dan staan we op dezelfde golflengte.

Citaat:
ik heb er wel een probleem mee als het bedrijf in kwestie zich op geen enkele manier aan haar plicht houdt.
Daar zou ik ook niet mee kunnen lachen inderdaad.

Citaat:
ik heb er een probleem mee dat bedrijven sanctioneren ...
Ik niet.

Citaat:
ik heb er een probleem mee dat bedrijven lijsten aanleggen waar ze zonder verdere reden burgers/klanten kunnen opgooien die dan een hoop miserie kennen nadien omdat andere bedrijven plots doen alsof diezelfde burgers/klanten criminelen zouden zijn.
Je hebt het over Preventel. Deze vzw heeft inderdaad een lijst bedoeld om schuldenaars voor zichzelf te beschermen en bedrijven te waarschuwen voor wanbetalers. Goeie zaak vind ik.

Citaat:
is dat nu zo moeilijk te begrijpen? en is het nu zo moeilijk te begrijpen als ik mij afvraag of dit allemaal wel rechtsgeldig is? jaja, voorwaarden
Ik begrijp heel goed dat jij je vanalles afvraagt.

Citaat:
als ik een contract afsluit heb ik een week tijd om dat evtl. terug op te zeggen, ongeacht wat de voorwaarden zeggen.
Verzakingsrecht inderdaad. Zeker gebruik van maken als je je niet zo goed voelt bij een verbintenis.
Oud 14 maart 2010, 16:35   #150
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Je hebt het over Preventel. Deze vzw heeft inderdaad een lijst bedoeld om schuldenaars voor zichzelf te beschermen en bedrijven te waarschuwen voor wanbetalers. Goeie zaak vind ik.
het jammerlijke is natuurlijk dat er totaal geen controle is, er zijn totaal geen objectieve criteria, er is absoluut geen mogelijkheden voor consumenten om in beroep te gaan of zichzelf van die lijst te gooien.
je kunt op die lijst terecht komen omdat je simpelweg een gsmfactuur betwist.

Citaat:
Verzakingsrecht inderdaad. Zeker gebruik van maken als je je niet zo goed voelt bij een verbintenis.
volgens jouw eigen uitleg kan een bedrijf in de contractvoorwaarden laten opnemen dat klanten geen verzakingsrecht meer zouden hebben.
" je kent de voorwaarden dus moet je je er maar aan houden..." is tenslotte je eigen uitleg.
Oud 14 maart 2010, 18:00   #151
Figy
Schepen

Figy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
je kunt op die lijst terecht komen omdat je simpelweg een gsmfactuur betwist.
Een factuur die niet correct is is natuurlijk een jammerlijke zaak en dient deze rechtgezet te worden. Meestal dien je dan toch eerst het betwiste factuur te betalen en erna zal er dan een rechtzetting moeten plaatsvinden. In de vorm van creditering van het volgend factuur of een compensatie ofzo.

Maar ik geef je gelijk in die zin dat heel die kwestie omtrent Preventel onvoldoende transparant is naar de klant/consument toe.

Als de klant omwille van principiële redenen eerst een correct factuur eist vooraleer te betalen zou dit moeten kunnen gerealiseerd worden. Een factuur is nog te vaak een onomkeerbare afsluiting van een bepaalde periode waardoor "correcties" onmogelijk zijn.

Citaat:
volgens jouw eigen uitleg kan een bedrijf in de contractvoorwaarden laten opnemen dat klanten geen verzakingsrecht meer zouden hebben. .
Dat heb ik nergens gezegd. Verzakingsrecht is een consumentenrecht. Binnen 7 dagen kan je van een dienst afzien.

Citaat:
" je kent de voorwaarden dus moet je je er maar aan houden..." is tenslotte je eigen uitleg.
Mijn eigen uitleg? Waar heb ik dat dan gezegd?
Oud 14 maart 2010, 18:03   #152
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Te laat betalen is een boete, staat zo in het contract.
Oud 14 maart 2010, 20:41   #153
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Een factuur die niet correct is is natuurlijk een jammerlijke zaak en dient deze rechtgezet te worden. Meestal dien je dan toch eerst het betwiste factuur te betalen
en hebben bedrijven dat recht? hebben zij het recht aanmaningskosten te vragen, de dienstverlening af te sluiten omwille van hun eigen fout?
misschien zetten ze het zo in hun contract/voorwaarden maar mag dat wel?
ik denk het niet.

Citaat:
Dat heb ik nergens gezegd. Verzakingsrecht is een consumentenrecht. Binnen 7 dagen kan je van een dienst afzien.
en als bedrijf huppeldepup in zijn voorwaarden uitdrukkelijk stelt, ergens diep en lekker onzichtbaar verstopt op hun site, dat je afstand neemt van dit verzakingsrecht, mogen zij dit dan?
uiteraard niet, en zo hebben de consumenten nog wel een batterij aan rechten waar de contractvoorwaarden aan moeten voldoen.
en als een bedrijf tot 20 �* 30% vh factuurbedrag automatisch als aanmaningskost aanrekent zonder meer dan ben ik er zeker van dat zij dat recht NIET hebben.

je kunt pas kosten aanrekenen na een aangetekende ingebrekestelling om maar iets te zeggen. Als bedrijven bepaalde prijzen afficheren mogen zij achteraf niet nog een batterij aan kosten aanrekenen die deze afficheprijs exponentieel de hoogte injagen.
Hier maakt het geen jota uit wat de voorwaarden stellen, dat is net zo'n recht als het verzakingsrecht.
Oud 14 maart 2010, 20:46   #154
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
gewoon het bedrag betalen inderdaad, en die aanmaningskosten moeten ze maar processen als ze dat willen hebben, zeker weten dat ze dat toch verliezen
Inderdaad, voor wie er inloopt is het natuurlijk kassa, kassa voor die bedrijven...

Betaal gewoon het bedrag en wedden dat je niets meer hoort...

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2010, 10:07   #155
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik dacht dat het ondertussen duidelijk was dat het om buitensporige bedragen gaat.
Niemand kan er iets tegen inbrengen dat het bedrijf de gemaakte kosten en intresten aanrekent. Maar 15 € intrest per maand op 30€ zijn woekerintresten.
Eigenlijk zou ik wel eens een uitspraak van een rechter willen zien wanneer ze een echte wanbetaler aanklagen.
1. Het is 7 euro bij telenet, geen 15? Welk bedrijf vraagt 15 euro op de eerste aanmaning voor een factuurbedrag van 30 euro?

2. Zoals reeds gezegd, gaat het niet om interesten. Het gaat om nalatigheidskosten.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2010, 11:01   #156
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Een factuur die niet correct is is natuurlijk een jammerlijke zaak en dient deze rechtgezet te worden. Meestal dien je dan toch eerst het betwiste factuur te betalen en erna zal er dan een rechtzetting moeten plaatsvinden. In de vorm van creditering van het volgend factuur of een compensatie ofzo.

Maar ik geef je gelijk in die zin dat heel die kwestie omtrent Preventel onvoldoende transparant is naar de klant/consument toe.

Als de klant omwille van principiële redenen eerst een correct factuur eist vooraleer te betalen zou dit moeten kunnen gerealiseerd worden. Een factuur is nog te vaak een onomkeerbare afsluiting van een bepaalde periode waardoor "correcties" onmogelijk zijn.
Nog nooit problemen mee gehad; je moet als klant gewoon wel eens durven voor jezelf opkomen ipv als een lamme hond te ondergaan en te klagen.
Ze mogen van mij stiptheid en correctheid verwachten, maar dat verwacht ik van hen evenzeer.

Telenet heeft me ooit één keer een factuur vergeten opsturen en dacht daar achteraf aanmaningskosten voor te kunnen aanrekenen. Een telefoontje volstond om dat euvel op te lossen. Dat je je tijdens dat telefoontje niet moet laten afschepen, is een evidentie. De dame aan de helpdesk dacht ook eerst slim te zijn en te weigeren, maar éénmaal de suggestie geven dat je Telenet alltogether dan wel eens kan opzeggen volstaat om ze terug in hun kot te steken.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2010, 16:20   #157
Figy
Schepen

Figy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Nog nooit problemen mee gehad; je moet als klant gewoon wel eens durven voor jezelf opkomen ipv als een lamme hond te ondergaan en te klagen.
Ze mogen van mij stiptheid en correctheid verwachten, maar dat verwacht ik van hen evenzeer.

Telenet heeft me ooit één keer een factuur vergeten opsturen en dacht daar achteraf aanmaningskosten voor te kunnen aanrekenen. Een telefoontje volstond om dat euvel op te lossen. Dat je je tijdens dat telefoontje niet moet laten afschepen, is een evidentie. De dame aan de helpdesk dacht ook eerst slim te zijn en te weigeren, maar éénmaal de suggestie geven dat je Telenet alltogether dan wel eens kan opzeggen volstaat om ze terug in hun kot te steken.
Voila. Als je recht in je schoenen staat zal het euvel zeker worden opgelost. Assertiviteit is inderdaad wel een must. Natuurlijk is het jammer dat de klant in deze situatie niet dadelijk gelooft wordt, dat het tot een dreiging tot opzegging moet komen alvorens de situatie correct wordt rechtgezet. DIt klimaat hebben we te danken aan de "toffe klanten" die slordig zijn met hun facturen en die naderhand 101 smoesen verzinnen voor hun laattijdige betalingen.
Oud 15 maart 2010, 18:11   #158
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht

Ik had wel niet betaald wegens niet thuis.
Maar goed, ik was in fout en heb betaald maar onmiddellijk opgezegd.
Nu verneem ik dat de boete van 15 tot 7 € gedaald is.
Maar zelfs dat is nog teveel aangezien ze niet de minste kosten maken, alleen een maand langer op hun centen moeten wachten.
Oud 15 maart 2010, 18:14   #159
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voila. Als je recht in je schoenen staat zal het euvel zeker worden opgelost. Assertiviteit is inderdaad wel een must. Natuurlijk is het jammer dat de klant in deze situatie niet dadelijk gelooft wordt, dat het tot een dreiging tot opzegging moet komen alvorens de situatie correct wordt rechtgezet. DIt klimaat hebben we te danken aan de "toffe klanten" die slordig zijn met hun facturen en die naderhand 101 smoesen verzinnen voor hun laattijdige betalingen.
En hoe bewijst ge dat ge een factuur niet ontvangen hebt?
Dat lijkt mij juist de meest gebruikte smoes.
Oud 15 maart 2010, 23:48   #160
Figy
Schepen

Figy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En hoe bewijst ge dat ge een factuur niet ontvangen hebt?
Dat lijkt mij juist de meest gebruikte smoes.
Dat is inderdaad zeer waarschijnlijk. En neen dat valt ook niet te bewijzen, ik ga hier niet rond de pot draaien. Als dit gebeurt is het een vertrouwenskwestie tussen klant en bedrijf. Als het gebeurt asap de klantendienst op de hoogte brengen en zou de klant het voordeel van de twijfel mogen genieten vind ik.

Als het meermaals gebeurt dat een factuur niet aankomt dan is de klant genoodzaakt om bv voor automatische betaalopties te kiezen. Bij oa Telenet is bv Zoomit een oplossing. Je krijgt via online banking je factuur te zien en kan deze dan dadelijk betalen. Niet omdat het bedrijf niet te vertrouwen is maar op derden (bv De Post) onvoldoende kunt rekenen.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be