Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 20 oktober 2010, 02:45   #141
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito Bekijk bericht
Het zijn allemaal bevoegdheden die in normale federale landen in in handen zijn van de deelstaten.
Ah ja? De wegcode? het dierenwelzijn (bij uitbreiding milieu)? buitenlandse handel? verkeersveiligheid? tewerkstelling? ontwikkelingssamenwerking? wetenschapsbeleid? deontologische ordes? het kadaster? de civiele bescherming en de brandweer etc etc? En dan zwijg ik nog over dingen die in ALLE federale staten federaal zijn (zoals verdragsrecht of landbouw) en die hier gesplitst zijn.
BWarrior is offline  
Oud 20 oktober 2010, 07:33   #142
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Ah ja? De wegcode? het dierenwelzijn (bij uitbreiding milieu)? buitenlandse handel? verkeersveiligheid? tewerkstelling? ontwikkelingssamenwerking? wetenschapsbeleid? deontologische ordes? het kadaster? de civiele bescherming en de brandweer etc etc? En dan zwijg ik nog over dingen die in ALLE federale staten federaal zijn (zoals verdragsrecht of landbouw) en die hier gesplitst zijn.
landbouw is volgens mij in Duitsland ook gesplitst. zeker delen ervan (subsidies van EU).
Oud 20 oktober 2010, 08:06   #143
den ambetantsten
Parlementsvoorzitter

Standaard

Even ter info. Het is ongetwijfeld nog niet echt opgevallen en ook dit berichtje zal meer dan waarschijnlijk niet echt opvallen, maar wat de kern van deze discussie betreft, zou ik er toch even willen op wijzen dat de indiening van het wetsvoorstel van de N-VA toch nog wel effe op zich zal moeten laten wachten. Ongetwijfeld met hun (= N-VA) instemming is er immers vooralsnog (ik heb het vlug nog even nagekeken) geen plenaire vergadering van de Kamer gepland deze week, dus kan er ook niets "in overweging worden genomen". Geen agendering dus, laat staan dat er sprake is van urgentie/hoogdringendheid. Weer een weekje winst...
N-VA begint zo stilaan op een gevaarlijk snijpunt aan te belanden, volgens mij. Zonet bevestigde ook Tobback dit nog in het radioprogramma De Ochtend. Immers, 's mans stelling was dat als het maar lang genoeg duurt zeker de Vlaamse kiezer zich zou afkeren van zijn laatste keuze, lees: de N-VA. Als Meneerke Louis dit zegt, neem dan maar gemakshalve aan dat dit op het partijbureau zo werd besproken en dat ook zusterpartij PS hierop rekent. Los van 't feit dat men zich met deze tactiek wel eens schromelijk zou kunnen vergissen, mag 't duidelijk zijn dat N-VA niet al te lang meer de spelletjes mag blijven meespelen want anders dreigt de kiezer hen te vereenzelvigen met al de rest: onbekwaam en dus af te voeren.

Laatst gewijzigd door den ambetantsten : 20 oktober 2010 om 08:06.
den ambetantsten is offline  
Oud 20 oktober 2010, 09:08   #144
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den ambetantsten Bekijk bericht
Even ter info. Het is ongetwijfeld nog niet echt opgevallen en ook dit berichtje zal meer dan waarschijnlijk niet echt opvallen, maar wat de kern van deze discussie betreft, zou ik er toch even willen op wijzen dat de indiening van het wetsvoorstel van de N-VA toch nog wel effe op zich zal moeten laten wachten. Ongetwijfeld met hun (= N-VA) instemming is er immers vooralsnog (ik heb het vlug nog even nagekeken) geen plenaire vergadering van de Kamer gepland deze week, dus kan er ook niets "in overweging worden genomen". Geen agendering dus, laat staan dat er sprake is van urgentie/hoogdringendheid. Weer een weekje winst...
N-VA begint zo stilaan op een gevaarlijk snijpunt aan te belanden, volgens mij. Zonet bevestigde ook Tobback dit nog in het radioprogramma De Ochtend. Immers, 's mans stelling was dat als het maar lang genoeg duurt zeker de Vlaamse kiezer zich zou afkeren van zijn laatste keuze, lees: de N-VA. Als Meneerke Louis dit zegt, neem dan maar gemakshalve aan dat dit op het partijbureau zo werd besproken en dat ook zusterpartij PS hierop rekent. Los van 't feit dat men zich met deze tactiek wel eens schromelijk zou kunnen vergissen, mag 't duidelijk zijn dat N-VA niet al te lang meer de spelletjes mag blijven meespelen want anders dreigt de kiezer hen te vereenzelvigen met al de rest: onbekwaam en dus af te voeren.
Als de kiezer wegtrekt zal het niet zijn wegens onbekwaamheid van Bart, maar omdat hij uiteindelijk zou toegeven. Nu been stijfhouden en de anderen laten toegeven, of idd verkiezingen zou een oplossing zijn. Géén oplossing lijkt me echter te beste oplossing om uiteindelijk BHV te splitsen.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 20 oktober 2010, 09:39   #145
den ambetantsten
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Als de kiezer wegtrekt zal het niet zijn wegens onbekwaamheid van Bart, maar omdat hij uiteindelijk zou toegeven. Nu been stijfhouden en de anderen laten toegeven, of idd verkiezingen zou een oplossing zijn. Géén oplossing lijkt me echter te beste oplossing om uiteindelijk BHV te splitsen.
Perceptie beste Eddy, perceptie. Op die golf kon Guy een hele tijd surfen en in die golf kan men om het even wie ook laten verdrinken. Of ben ik de enige die de welhaast geile oogjes van mevrouw Cools zag toen ze Frank VDB kon ontlokken dat de cijfers van de NVA niet klopten, dat zij dus klaarblijkelijk geen akkoord wilden... Perceptie...
den ambetantsten is offline  
Oud 20 oktober 2010, 10:16   #146
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den ambetantsten Bekijk bericht
Perceptie beste Eddy, perceptie. Op die golf kon Guy een hele tijd surfen en in die golf kan men om het even wie ook laten verdrinken. Of ben ik de enige die de welhaast geile oogjes van mevrouw Cools zag toen ze Frank VDB kon ontlokken dat de cijfers van de NVA niet klopten, dat zij dus klaarblijkelijk geen akkoord wilden... Perceptie...
Nee, ik zag Cools ook bezig, en vooral HOORDE ze bezig. Ze probeerde telkens woorden in zijn mond te leggen en dat lukte niet, tot hij eindelijk iets zei dat haar aanstond, en dan gaf ze haar woorden maar als besluit
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 20 oktober 2010, 11:44   #147
Tejokus
Minister-President

Tejokus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Nog drie jaar lopende zaken dan? Pure waanzin.
Juist.
En het kan de NVA zuur opbreken: "BDW kan het ook niet".
Tejokus is offline  
Oud 20 oktober 2010, 13:52   #148
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Ik als Nederlander begrijp het niet helemaal. Als BHV nu geplitst wordt, is de splitsing toch definitief of hebben de Franstaligen nog troeven?
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline  
Oud 20 oktober 2010, 16:41   #149
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, ik zag Cools ook bezig, en vooral HOORDE ze bezig. Ze probeerde telkens woorden in zijn mond te leggen en dat lukte niet, tot hij eindelijk iets zei dat haar aanstond, en dan gaf ze haar woorden maar als besluit
Dat dacht ik ook......Dat doen ze graag,de journalistjes,ze denken dan dat ze "kritisch zijn",dat ze de kijker "een dienst bewijzen" door af te komen met "Zegt U nu dat....?",hetgeen de politicus aan de andere kant van de tafel nochtans NIET gezegd heeft.

Het is een generatie,waar een zekere Bracke ook toe behoort

Bon,het BHV-splitsingsvoorstel zal zeker nog een week moeten wachten,in de tussentijd zal het,vermoed ik dan toch,het wisselgeld worden waarmee de NVA terug aan de tafel gelokt kan worden.(eerst splitsen,dan spreken,want de omgekeerde weg zal niet lukken dunkt me )
kelt is offline  
Oud 20 oktober 2010, 16:42   #150
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Ik als Nederlander begrijp het niet helemaal. Als BHV nu geplitst wordt, is de splitsing toch definitief of hebben de Franstaligen nog troeven?
Ze kunnen opnieuw een vijftal belangenconflicten en een alarmbel inroepen. Dan zijn we weer vertrokken voor een legislatuur.

Laatst gewijzigd door Geert C : 20 oktober 2010 om 16:43.
Geert C is offline  
Oud 20 oktober 2010, 16:46   #151
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
troeven?
Ze mogen daar rustig verder wonen,zoals al decennia,ze mogen in bed,in bad,in huis,op straat....,tegenover Nederlandstaligen,overal waar het hen schikt Frans spreken.Ze moeten alleen maar aanvaarden dat de naambordjes minstens twee talen zullen bevatten,dat de procedures ten gemeentehuize in het Nederlands zullen zijn...Ze zullen ook moeten aanvaarden dat Franstalige politici vanuit Brussel of Namen over hen niks meer kunnen zeggen,en ook hun stemmen niet kunnen krijgen.Als ze zich met "Brussel" verbonden voelen,welaan,dat ze daar dan weer gaan wonen(de schijnheiligaards)
Ook zullen ze "het risico" leren aanvaarden dat hun kinderen (weer)meer Nederlands (en Engels )zullen spreken om praktische redenen....

En vooral,leren aanvaarden dat het Frans zijn geografische grenzen al lang geleden bereikt heeft(samen met Napoleon)

Maar MOELIJK dat dat is,..MOELIJK

Laatst gewijzigd door kelt : 20 oktober 2010 om 16:49.
kelt is offline  
Oud 20 oktober 2010, 17:02   #152
Burkide
Europees Commissaris

Burkide's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
En vooral,leren aanvaarden dat het Frans zijn geografische grenzen al lang geleden bereikt heeft(samen met Napoleon)
Doe ze niet dromen, he

(Maar laten we vooral ophouden met te denken dat dit alleen om taal draait.)
Bijgevoegde afbeelding(e)

Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Burkide is offline  
Oud 20 oktober 2010, 17:03   #153
Eyjafjallajökull
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht

Bon,het BHV-splitsingsvoorstel zal zeker nog een week moeten wachten,in de tussentijd zal het,vermoed ik dan toch,het wisselgeld worden waarmee de NVA terug aan de tafel gelokt kan worden.(eerst splitsen,dan spreken,want de omgekeerde weg zal niet lukken dunkt me )
Dat is inderdaad hoe de N-VA het nu zal moeten aanpakken.
Het been stijf houden, weigeren om met de Walen aan tafel te gaan zitten vooraleer BHV gesplitst is via parlementaire weg. Daarna kan er verder onderhandeld worden over de verdere grote staatshervorming.

Door de tactische blunder van de Walen (de reactie op de BDW-nota) betekent dergelijke starre houding van N-VA (eerst splitsen, dan praten) enkel electoraal gewin voor de N-VA en dat weet de P$ ook (die zelf veel minder zeker lijkt van electoraal gewin en bij eventuele verkiezingen de MR wel eens weer in het zadel zou kunnen helpen).

Dus BHV splitsen (zonder alarmbellen noch vertraginsprocedures) als pasmunt om de N-VA weer aan tafel te krijgen. Als Elio nog premier wil worden zal hij het zo moeten doen lijkt mij...
Eyjafjallajökull is offline  
Oud 20 oktober 2010, 17:28   #154
EddyBal

Standaard

Citaat:
Ze kunnen opnieuw een vijftal belangenconflicten en een alarmbel inroepen. Dan zijn we weer vertrokken voor een legislatuur.
VIJF? Ik denk het niet
EddyBal is offline  
Oud 20 oktober 2010, 17:31   #155
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull Bekijk bericht
Dat is inderdaad hoe de N-VA het nu zal moeten aanpakken.
Het been stijf houden, weigeren om met de Walen aan tafel te gaan zitten vooraleer BHV gesplitst is via parlementaire weg. Daarna kan er verder onderhandeld worden over de verdere grote staatshervorming.

Door de tactische blunder van de Walen (de reactie op de BDW-nota) betekent dergelijke starre houding van N-VA (eerst splitsen, dan praten) enkel electoraal gewin voor de N-VA en dat weet de P$ ook (die zelf veel minder zeker lijkt van electoraal gewin en bij eventuele verkiezingen de MR wel eens weer in het zadel zou kunnen helpen).

Dus BHV splitsen (zonder alarmbellen noch vertraginsprocedures) als pasmunt om de N-VA weer aan tafel te krijgen. Als Elio nog premier wil worden zal hij het zo moeten doen lijkt mij...
Hij moet hen gewoon vragen een briefje te tekenen waarion ze de grondwet en de wetten van het land en de diverse regeringen AANVAARDEN EN GEHOORZAMEN.

Zelfs dat zullen ze niet gauw doen.
EddyBal is offline  
Oud 20 oktober 2010, 18:14   #156
Geert C

Standaard

Citaat:
VIJF? Ik denk het niet
Waals Parlement, Franstalig Gemeenschapsparlement, Brussels Parlement, COCOF, Duitstalig Parlement. Dat zijn er toch vijf?
Geert C is offline  
Oud 20 oktober 2010, 18:39   #157
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Alleen als de Vlamingen naar die bellen luisteren. We kunnen ze ook gewoon negeren hoor.
Burry is offline  
Oud 20 oktober 2010, 18:40   #158
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht
Alleen als de Vlamingen naar die bellen luisteren. We kunnen ze ook gewoon negeren hoor.
Neen, dat kunnen ze niet.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Niets verwonderlijks. Er zijn dezer dagen wel meer belgicisten die voor een verregaande confederalisering zijn.
Dan ben ik toch de enige belgicist die het niets zou kunnen schelen mocht België verdampen in een federaal Europa, dan heeft die structuur geen zin/bestaansreden meer (een belgicist daarentegen is volgens mij toch nog altijd iemand voor wie België zelf een doel op zich is). In wezen kan ik met dat standpunt zelfs lid worden van de N-VA (zoals Bracke).

Maar ik wil wel benadrukken dat ik géén confederalist ben, het confederalisme is in mijn ogen staatkundige onzin. Als België dan toch een lege verpakking wordt, dan vind ik dat ze tenminste de ballen moeten hebben om die verpakking ook weg te gooien.

Laatst gewijzigd door Geert C : 20 oktober 2010 om 18:57.
Geert C is offline  
Oud 20 oktober 2010, 18:52   #159
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Neen, dat kunnen ze niet.
Haja? En wat gaan de Franstaligen dan doen als de Vlamingen dat zouden negeren?
Burry is offline  
Oud 20 oktober 2010, 19:00   #160
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht
Haja? En wat gaan de Franstaligen dan doen als de Vlamingen dat zouden negeren?
Naar het Grondwettelijk Hof stappen. Kom nu niet af met "dat negeren we" want 1) dat kunnen ze niet (een wet die vernietigd wordt is geen wet meer), en 2) als ze dat zouden doen, dan staat de deur wagenwijd open voor de Franstaligen in Brussel en de Rand om de taalwetgeving volstrekt te negeren. D�*t precedent - eenzijdig beslissen de federale grondwet te negeren - wilt ge echt niet scheppen, geloof me vrij.

Laatst gewijzigd door Geert C : 20 oktober 2010 om 19:03.
Geert C is offline  

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be